Aeroportul Oradea a atras 10% din sumele alocate Programului Transport pentru aeroporturile din România. Aeroportul din Oradea a finalizat cu succes, și într-un timp record, implementarea a trei proiecte cu finanțare europeană.
Este vorba despre: „Creșterea gradului de siguranță și securitate la Aeroportul Oradea”, „Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea” și „Extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri nr. 1 al Aeroportului Oradea”.
Conferința de încheiere a celor trei proiecte a avut loc vineri, 14 iunie 2024, în incinta noului terminal al aeroportului.
„Este vorba de trei proiecte în valoare de peste 70 de milioane de euro, care au vizat aducerea în prezent a infrastructurii aeroportuare a Aeroportului Oradea, creșterea capacității operaționale, precum și realizarea complianței structurii noastre cu standardele de securitate impuse de reglementările europene”, a declarat Răzvan Horga, directorul general al Aeroportului Oradea.
Hub economic integrat
Călin Gal, vicepreședintele CJ Bihor, a ținut să precizeze că această perioadă a fost una grea, în care s-a reușit identificarea de fonduri pentru dezvoltarea aeroportului, să se semneze contractele de finanțare, să se deruleze toate aceste proiecte. Într-un timp record. Practic într-un an și jumătate să fie finalizată și partea de execuție a proiectelor.
„Au fost trei proiecte importante. În total, ele au avut o finanțare de aproximativ 450 de milioane de lei, dintre care 85% sunt fonduri nerambursabile din POIM. De asemenea, în această perioadă am dus și o politică de atragere de fonduri private pentru dezvoltarea părții de cargo, a părții de mărfuri a Aeroportului Oradea. În această perioadă a fost făcută și recepția Terminalului cargo al aeroportului. O component care va duce la dezvoltarea economică a Oradiei și Zonei Metropolitane”, a subliniat Călin Gal.
Vicepreședintele CJ Bihor crede că toate aceste proiecte, plus finalizarea proiectului Terminalului cargo și a pistei cu partea de platformă și garare a avioanelor au creat integrat tot hub-ul de dezvoltare economică aeroportuară de care avea nevoie dezvoltarea Oradiei și Bihorului.

Călin Gal susține că aceste proiecte, împreună cu celelalte componente de mobilitate rutieră, plus hub-ul dezvoltat în Episcopia Bihor, pe zona de transport mărfuri pe CFR, dau posibilitatea acestei zone să facă pași importanți în perioada următoare.
Oradea a atras 10% din fondurile alocate aeroporturilor din România
Bihoreanul Adrian Foghiș, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a apreciat munca depusă la Aeroportul Oradea în această perioadă pentru finalizarea proiectelor.
Conform acestuia, la nivel general în ceea ce privește finanțarea disponibilă prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, pe partea de infrastructură aeroportuară și dezvoltarea serviciilor specifice pentru creșterea securității și a standardelor oferite pentru pasageri a fost o măsură de succes. S-a pornit de la o rată inițială de 80 de milioane de euro fonduri alocate pentru această axă, iar după supra contractare s-a trecut de 700 de milioane de euro. Raportat la ceea ce s-a finanțat la nivel de țară, investițiile care au fost făcute în Aeroportul din Oradea reprezintă circa 10% din investițiile alocate sectorului de infrastructură aeroportuară și creșterea serviciilor specific la nivel de țară.
„A fost ultima oportunitate de finanțare prin intermediul fondurilor europene. Din păcate, Programul Operațional actual și viitor nu vor mai permite acest tip de investiții cu finanțare nerambursabilă”, a precizat Adrian Foghiș, felicitându-i pe toți cei care au fost implicați în aceste proiecte.
Acesta a mai informat că au fost finanțate 63 de proiecte aeroportuare, pornindu-se cu 15 aeroporturi, plus aeroportul privat de la Tuzla. La ora actuală, nu toate proiectele au reușit să fie închise. Limita de eligibilitate în cadrul acestui program a fost sfârșitul anului 2023. Toate cheltuielile operate după această dată, pentru finalizarea acestor investiții au trebuit suportate din bugetul local.
„Creșterea gradului de siguranță și securitate la Aeroportul Oradea”
„Acesta este un proiect non economic care a avut o valoare de circa 47,76 milioane de lei fără TVA, din care valoarea finanțării nerambursabile a fost de aproximativ 38,84 milioane de lei fără TVA. Proiectul s-a derulat pe o perioadă de 51 de luni, între 01.03.2020 și 14.06.2024”, a informat Ionuț Boldan, managerul de proiect.
În cadrul acestui proiect au fost finanțate următoarele obiective: construirea unui drum perimetral pentru asigurarea siguranței și securității construirea unui gard inteligent, a unei remize PSI pentru gararea autovehiculelor de intervenție, achiziționarea a două autospeciale de pompieri și a unei ambulanțe cu toate echipamentele necesare. Totodată, a mai fost construit un post de control acces în cadrul aeroportului și nu în ultimul rând un garaj pentru gararea altor echipamente necesare pentru întreținerea perimetrului, aerul procuror. În cadrul remizei se regăsește și partea de dispecerat pentru acel gard inteligent care asigură securitatea perimetrului aeroportuar.
„În urma implementării proiectului, Aeroportul Oradea s-a conformat la cele mai recente cerințe ale regulamentelor aeronautice, fiind astfel oferite condiții de siguranță și Securitate superioare în activitățile aeroportuare”, a explicat Ionuț Boldan.
„Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea”
Despre dezvoltarea infrastructurii aeroportuare a vorbit Eugen Tuduc, directorul general adjunct al Aeroportului Oradea.
Proiectul are o valoare de circa 125,32 milioane de lei (fără TVA), din care valoarea cofinanțării europene este de aproximativ 106,39 de milioane de lei (fără TVA).
„Anul trecut a fost un challenge pentru noi, atât din punct de vedere operațional cât și tehnic, deoarece a trebui să ținem aeroportul deschis, sub trafic. Bineînțeles, în condiții de siguranță maxime. A fost un challenge pentru că am modificat pista de trei ori într-un an. Lucrările s-au desfășurat noaptea. A fost greu, dar, se pare că nu imposibil”, a precizat Eugen Tuduc.

Acesta a vorbit și despre obiectivele proiectului. Unul dintre acestea a fost prelungirea pistei cu 420 m spre Nojorid, condiție primordială pentru operarea aeronavelor fără restricție pe timp de vară și a aeronavelor cu literă de cod superioară sau în suprasarcină.
Alt obiectiv a fost echiparea pe direcția 01 cu instrumental de apropiere de precizie CAT II, care ajută aeronava să aterizeze și în condiții de vizibilitate redusă.
„Un alt obiectiv a fost lărgirea platformei cu încă 32.000 m² adică încă patru poziții de parcare, care au fost necesare deoarece chiar dacă în momentul de față traficul nu este foarte mare la Aeroportul Oradea, dar este comasat pe intervale orare. Astfel nu o să mai avem blocaje pe platformă”, a subliniat directorul general adjunct al Aeroportului Oradea.

Extinderea terminalului de pasageri
Despre „Extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri nr. 1 al Aeroportului Oradea” a vorbit Răzvan Horga.
Proiectul are o valoare de 197,52 milioane de lei (fără TVA), din care cofinanțarea Uniunii Europene este de 157,16 milioane de lei (fără TVA).
„Prin intermediul acestui proiect am reușit, practic, să extindem terminalul inițial de la o suprafață de aproximativ 3.000 m² la o suprafață de aproximativ 12.500 m². Terminalul s-a extins în trei direcții, respective în partea de nord, unde regăsim partea de sosiri și plecări, și partea administrative și operațională a aeroportului. Ne-am extins și înspre est, spre platforma de îmbarcare, și nu în ultimul rând spre sud, unde găsim partea de plecări a noului terminal”, a precizat Răzvan Horga.
Aeroportul mai dispune de 320 de locuri de parcare, dintre care 20 de locuri pentru persoane cu mobilitate redusă și 10 locuri cu surse de încărcare pentru automobilele electrice.
Digitalizare și energie verde
Digitalizarea și green energy este la ea acasă în noul terminal.
„Este un terminal care a avut ca obiectiv utilizarea cât mai eficientă a resurselor energetice. Ne-am axat foarte mult pe a avea un proiect care este cât mai aproape de neutralitate din punct de vedere al emisiilor de carbon. Folosim resursa geotermală care există în aeroport pentru a ne încălzi atât prin sistem de încălzire în pardoseală, cât și prin ventilo-convectoare și, de asemenea, avem un parc fotovoltaic de 1,3 MW care ne asigură auto-consumul. Este un aeroport care ne aduce în era digitală. Dacă până acum pasagerii noștri erau obișnuiți că foarte multe din procesele noastre erau asistate manual, asistate de colegi, acum am încercat să ne folosim de tehnologie într-un mod eficient, neintruziv, zic eu, și care să grăbească procesarea pasagerilor, să crească foarte mult calitatea pe care o oferim acestora”, a subliniat Răzvan Horga.