Marele proiect al Ardealului de Nord este Cluj-Napoca – Oradea – Frontieră Ungaria, care odată finalizat, ar trebui să genereze viteze de până la 160 km/h.
Proiectul feroviar finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) trebuie să fie gata până în decembrie 2026, cei 166 km fiind împărțiți în patru loturi. Contractele cuprind proiectare, execuție și consultanță.
Câștigătorii licitațiilor sunt: lotul 1 (Cluj-Napoca – Aghireș), asocierea Railworks, 1,6 miliarde lei; lotul 2 (Aghireș – Poieni), asocierea Railworks, 1,5 miliarde; lotul 3 (Poieni – Aleșd), asocierea FCC Construccion, 2,1 miliarde; lotul 4 (Aleșd – Frontieră), WeBuild, 2,4 miliarde. Electrificarea și reabilitarea magistralei Cluj-Napoca – Episcopia Bihor este un proiect de 2,2 miliarde euro gestionat de CFR Infrastructură.
Se vor asigura astfel condiții tehnice pentru circulația cu 160 km/h pentru trenurile de călători şi de 120 km/h pentru marfă. Distanța Cluj-Napoca – Oradea ar urma să fie parcursă în 1:45 ore în loc de 3:00. Până la finalizare, călătorii vor fi transportați cu autocarul de către operatori privați desemnați de Transferoviar Călători, Interregional și CFR Călători.
Lucrările Quick Wins, soluție pentru eliminarea restricțiilor
Compania de stat CFR Infrastructură a anunțat rutele din Transilvania unde garniturile de tren vor rula cu viteze superioare în urma lucrărilor finanțate prin PNRR. “În Regionala Cluj sunt lucrări de tip Quick Wins finalizate pe 19 km la tronsoanele Apahida – Baia Mare, Războieni – Episcopia Bihor, unde viteza maximă va crește până la 100 km/h.
În cadrul programului, reparațiile punctuale au fost finalizate pe 19 km, între stațiile Apahida – Gherla (firul II), Ileanda – Letca (firul I), Răstoci – Cuciulat (linie simplă), Războieni – Boju (firul II) și Coldău – Beclean pe Someș (firul I).
Pe aceste intervale viteza maximă de circulație a trenurilor va ajunge, prin ridicarea restricțiilor de viteză (cea mai mică fiind de 15 km/h), la 100 km/h (viteză proiectată)”, potrivit CFR Infrastructură. Quick Wins reprezintă lucrări de mică anvergură pentru eliminarea restricțiilor de viteză prin înlocuirea elementelor componente ale suprastructurii căii ferate pentru trenurile de călători.
Selina lucrează la Aiud și Câmpia Turzii
Beneficiile sunt eliminarea restricțiilor de viteză și costurilor cauzate de acestea, creșterea eficienței activității de operare, diminuarea efectelor adverse asupra mediului, maximizarea gradului de siguranță.
În execuție sunt lucrările pentru ridicarea restricțiilor de viteză pe încă 14 km, între stațiile Gâlgău – Ileanda (linie simplă), Războieni – Câmpia Turzii (firul I) și în stațiile Boju și Tunel (firul II), unde stadiul fizic înregistrează progrese de 60-98%. Pe intervalele aferente a încă 19 loturi au fost depozitate materialele.
Urmează demararea lucrărilor de reparații punctuale pentru ridicarea restricțiilor de viteză. 18 loturi sunt în pregătire a șantierelor, fiind în derulare etapa de achiziție și depozitare a materialelor noi de cale. Acum există întârzieri cuprinse între 3 și 10 min/tren. Traficul feroviar se desfășoară în regim de șantier pe cele șase loturi în execuție.
Lucrările Quick Wins din Regionala Cluj sunt executate de asocierile Drum Asfalt (România) – ZUE (Polonia) – 47 loturi, Construct ING – Daria Const – 2 loturi. Grupul Selina lucrează pe Quick Wins în zonele Aiud și Câmpia Turzii. “Colegii noștri realizează lucrări de suprastructura feroviară, care se execută pe traseele de cale ferată cu restricții de viteză, cu materiale noi.
Ele constau în înlocuirea componentelor aferente suprastructurii – șină, traverse, material mărunt de cale, aparate de cale, bretele (legătura între două linii paralele), schimbătoare de cale cu dublă joncțiune”, conform Selina. Grupul bihorean mai cuprinde companiile Trameco, Drumuri Bihor, Selina Invest, Selina Kurdistan. Acesta concentrează 1.500 de angajați, 400 de utilaje și echipamente.
Trenurile metropolitane: marca PESA
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat deja ce trenuri electrice vor circula pe rutele în curs de reabilitare, în urma semnării celui mai important contract pentru achiziție feroviară din istoria României, pe fonduri europene nerambursabile. Șapte județe din Transilvania și Banat sunt nominalizate pentru ramele electrice regionale (RE-R) PESA fabricate în Polonia: Cluj, Brașov, Bistrița-Năsăud, Harghita, Covasna, Arad, Timiș.
Printre rutele vizate se numără Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, București Nord – Brașov. Trenurile PESA au o viteză de până la 160 km/h, 224 locuri, locuri pentru persoane cu dizabilități, spații de biciclete, sisteme digitale de informare a călătorilor, prize de încărcare, inclusiv USB, internet Wi-Fi.
Livrarea lor se va face în doi ani: 2026 și 2027. “Sunt 62 de RE-R PESA pentru trenurile metropolitane de scurt parcurs. Achiziția e împărțită în trei loturi. Aceste rame vor reprezenta coloana vertebrală a trenurilor metropolitane ce vor deservi zonele marilor orașe cu densitate mare de trafic, pentru transportul feroviar de călători.
În ultima perioadă au fost contractate 119 trenuri electrice pentru România. Din discuțiile cu ARF, urmează noi proceduri de licitație pentru achiziții de trenuri și locomotive”, spune Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI). „Următoarele trenuri achiziționate vor deservi și alte municipii”, anunță ministrul Sorin Grindeanu.
Locomotivele Alstom merg cu 200 km/h
Asocierea Alstom Transport – lider, Alstom Transportation Germany – asociat a câștigat licitația pentru achiziția a 16 locomotive electrice noi, cu patru osii cu sisteme ERTMS. Acestea dezvoltă viteze de până la 200 km/h și sunt capabile să tracteze până la 16 vagoane destinate transportului de călători.
Vor opera pe trasee de la Cluj-Napoca la Timișoara și Iași, respectiv de la Dej spre București – Constanța. Finanțarea proiectului este asigurată prin PNRR și de la bugetul de stat, prin bugetul MTI “în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii”, potrivit ARF.
Oferta câștigătoare s-a ridicat la 767 milioane lei, fără taxa pe valoarea adăugată. În contractul e prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional. Locomotivele Alstom urmează să opereze pe rute ca Dej – Brașov – București – Constanța, Timișoara – Arad – Brașov – București – Constanța și Timișoara – Cluj-Napoca – Iași.
Articol apărut în Transilvania Business nr. 129