Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Banii se găsesc mai ușor, forța de muncă din ce în ce mai greu

Everything HR

Adaptabilitatea și autenticitatea angajatului lasă fără job AI-ul. Temele abordate în cadrul conferinței Everything HR de specialiști naționali și mondiali au avut ca laitmotiv ascensiunea agresivă a inteligenței artificiale în detrimentul angajaților tradiționali. Temerea alimentată de o înțelegere eronată a ceea ce reprezintă AI vizează transferul sarcinilor îndeplinite de angajați către inteligența artificială și tehnologia automatizată. Până-n 2027, Forumul Economic Mondial estimează un deficit de 14 milioane de joburi. Argumentele experților expuse în cadrul conferinței Everything HR creionează un tablou mai nuanțat decât lupta dintre două forțe: AI vs. oameni. Istoric vorbind, este doar un pas din lunga evoluție tehnologică. Totodată, vezi cum și ce solicită reprezentanții Gen Z angajatorilor.

Speakeri și specialiști importanți la nivel mondial și național, alături de practicieni experimentați din companii de renume din România, au împărtășit know-how și au explorat tendințele din lumea resurselor umane, în cadrul conferinței Everything HR by Great People Inside.



Un studiu realizat în 2023 de Forumul Economic Mondial, citat de Perry Timms, fondator și CEO al PTHR, estima dispariția a 83 de milioane de joburi până în 2027. În același interval de timp se vor crea 69 de milioane. Rezultă un deficit de 14 milioane, conform studiului. Un argument în plus care alimentează temerea generalizată în fața ascensiunii inteligenței artificiale.

Mai mult, companiile care livrează soluții de inteligență artificială înclină cu bună știință din ce în ce mai mult talerul AI. Umbra anxietății cu privire la faptul că AI ocupă locurile de muncă devine din ce în ce mai mare și paralizantă.

Companiile tech accentuează similitudinile dualității AI – OM

O primă reacție vine din partea autorului Anil Seth, profesor de neuroștiință cognitivă și computațională.

„Pentru prima dată, trăim într-o lume în care nu ne putem abţine să nu atribuim calităţi umane maşinilor. Ceea ce este foarte diferit de a fi uman. Chiar și a fi inteligent nu are nimic de-a face cu a fi conștient. Avem tendința de a crede că atunci când AI va evolua suficient, se vor aprinde luminițele și va experimenta în mod real lumea din jurul nostru. Conștiința și inteligența sunt lucruri foarte diferite. Creierul este foarte diferit de computere. Nu trebuie să confundăm sistemele AI cu persoane. AI nu intră în categoria alți oameni. Nu ne aflăm pe traiectoria de dezvoltare în care AI să înlocuiască procesul de decizie al oamenilor. Iar companiile de technology nu ne fac viaţa mai uşoară, pentru că în mod deliberat concep aceste sisteme ca să pară umane. Pe de o parte, face interacţiunea mai uşoară, dar pe de altă parte, face să identificăm mai greu diferenţele care ne despart. Aş vrea ca companiile tech să conceapă AI în aşa măsură încât să nu accentueze similitudinile şi, mai degrabă, să vină în completarea individului”, explică profesorul englez.
Acesta oferă și un exemplu aplicat domeniului HR. „Observ o sumedenie de CV-uri scrise în parte sau în întregime de ChatGPT. Sunt cele mai slabe, formulare proastă, le-aş fi respins oricum. Dar vorbim despre mai multă muncă pentru oamenii din HR pentru că trebuie să treacă prin aceste CV-uri scrise utilizând ChatGPT. Ăsta e un efect. Iar o utilitate ar fi ca oamenii din HR să filtreze CV-urile cu AI”, a mai adăugat Anil Seth.

AI este o certitudine și nu pleacă nicăieri. Ce sarcini va prelua de la oameni

Raportate la AI, companiile se împart în acceptanți timpuri, majoritatea timpurie, majoritatea târzie și acceptanți târzii. Cele care adoptă un comportament activ beneficiază de pe urma AI, înțeleg mai bine noua tehnologie și construiesc mai repede arhitectura noului ecosistem în spiritul parteneriatului dintre angajatul-om și angajatul-AI.

„Mă bucur de faptul că din ce în ce mai multă lume foloseşte inteligenţa artificială, pentru că deja s-a impus, e un fapt, şi nu cedează teren. Este un catalizator al schimbărilor, este puţin problematic, este pe alocuri stupid, dar AI învaţă şi devine din ce în ce mai inteligent. Este un instrument foarte bun de utilizat. Unele joburi vor fi înlocuite de AI. Să spunem că sarcinile îndeplinite de echipa de analiză a resurselor umane, echipa de analiză financiară, pot fi îndeplinite de AI. Doar unele joburi, nu toate, pot fi făcute de AI. Dacă ai o gândire strategică, creativă, AI nu le poate mima, şi la fel şi cu sentimentele, care nu pot fi replicate încă,” declară Tracie Sponenberg, expert HR.
Tracie Sponenberg, expert HR

Dispar joburi pentru că e natural. Cine a mai angajat în ultimii 20 de ani o dactilografă

Utilizarea inteligenței artificiale și a tehnologiilor automatizate transformă fundamental modul în care organizațiile gestionează procesele legate de angajați și munca acestora. Și așa s-a întâmplat dintotdeauna cu fiecare salt tehnologic. Eficiența angajaților și profitabilitatea business-ului au crescut.

„Au apărut 2 tehnologii pe parcursul a 5 ani: RPA* şi AI. Brusc nu mai ştim ce să ne facem. De 200 de ani automatizăm munca blue-collar. Şi atunci au fost oameni daţi afară. E nevoie de o doză de pragmatism. Spre exemplu, câte companii au angajat în ultimii 20 de ani o stenografă sau dactilografă? Şi calculatorul a influenţat modul de lucru al celor din grupul white-collar. Vorbim tot despre un instrument. Trebuie să-l tratăm ca atare, trebuie să stăpânim tehnologia”, subliniază Ovidiu Teodorescu, director general UCMS by AROBS.

*RPA este o tehnologie versatilă care poate aduce beneficii semnificative într-o varietate de domenii cum ar fi: automatizarea proceselor financiare, proceselor de resurse umane, proceselor din domeniul retailului, distribuției, eCommerce și proceselor de vânzare.

Ovidiu Teodorescu, director general UCMS by AROBS

 

Oamenii de HR, transformați în consilieri de sănătate mintală

„Dacă urmărim evoluţia erei industriale, observăm că de fiecare dată când a apărut o tehnologie nouă, o mare parte din joburile existente la momentul respectiv au fost înlocuite de noua tehnologie. Dar acea tehnologie la rândul ei a generat alte joburi”, arată Mihai Găvan, Global Strategic Alliances Director în cadrul TotalSoft.
Acesta oferă un exemplu concret, documentat cu privire la contribuția tehnologiei. „Ca să aducem un junior în zona de developer bază de date SQL, avem nevoie de cel puţin 8-10 luni, pentru a fi capabil să livreze linii de cod. De când am început să folosim tehnologia, am redus cele 8 luni la una singură. Privind la cifre, avem 8 luni de costuri cu un junior versus o lună până începe să producă ceva. Nu ştiu ce angajator ar refuza această schimbare a ecosistemului economic. Cu noua tehnologie, în HR, reducem jumătate de oră la câteva secunde. În call center creşte productivitatea cu 14% în primele 3 luni pe entry level. În accepţiunea mea, joburile de HR se vor transforma sub titulatura mental health adviser, pentru că diferenţierea dintre angajaţi şi AI este emoţia. Emoţia nu poate fi replicată”, a arătat Mihai Găvan.
Mihai Găvan, Global Strategic Alliances Director – TotalSoft
„Un exemplu relevant cu privire la teama legată de dispariţia joburilor este cel al piloţilor. Utilizarea dronelor înseamnă sfârşitul piloţilor clasici. Fiecare dronă Predator necesită o echipă de funcţionare de 15 oameni, piloţi care asigură un program non-stop, analişti de date. Aceste joburi nu existau până acum”, argumentează Perry Timms, fondator și CEO PTHR.
„Viitorul este fluid. Noul Duster are 34 de computere la bord. Asta înseamnă oameni în spate care lucrează, care au experienţă şi abilităţi digitale. Oamenii creează designul utilizând ochelarii VR. Centrul de design de la Dacia este cel mai mare din lumea Renault, afară de centrul din Paris. Este o hală mare, cu ecrane de sus până jos, unde colegii din Paris cu cei din România desenează la maşini. Este uimitor când vezi cum impactul digital schimbă modul tradiţional de lucru”, explică Simona Popovici, HR Executive Director, experiența trăită în cadrul Groupe Renault România.
Simona Popovici, HR Executive Director, Groupe Renault România

 

Ce abilități lipsesc AI-ului și le poate dezvolta angajatul-om

Onyi Anyado, speaker global de leadership și trainer corporate, subliniază faptul că „de AI nu trebuie să te temi. Din cele 25 de abilități ale viitorului menționate de Forumul Economic Mondial, 75% dintre ele au legătură cu gândirea. Deci, brand-ul tău te va distinge, gândirea ta te va distinge. AI vine într-un ritm alarmant. Să ne pregătim pentru momentul în care devine preponderent. Trebuie să devenim mai agili (AGILE = Accelerate Gradually, Incorporate Leadership Excellence). Lucrurile evoluează foarte rapid. Satul global devine din ce în ce mai mic. Trebuie să gândești repede și programatic. Leadership-ul trebuie să dețină o gândire creativă, critică și colaborativă. Creativitatea, valoarea disruptivă a leaderului, vor veni din spiritul de observație, din disperare sau din accelerare. Dacă leaderul nu este disperat să se schimbe, va fi schimbat”.
Onyi Anyado, speaker global de leadership & trainer corporate

Penurie de angajați. Gen Z va atinge pragul de 50% din forța de muncă

Estimarea expertei nord americane Tracie Sponenberg este că până în 2030 reprezentanții Generației Z vor reprezenta 50% din angajații de pe piața forței de muncă. Prin urmare, dorințele acestora, modul cum percep locul de muncă, cum se raportează la obiectivele și strategia companiei sunt teme care interesează leadership-ul. Cu păreri puternice, reprezentanții Gen Z modifică după nevoile lor conceptul de loc de muncă.

„Această generație produce mutații majore. Unii dintre voi sunteţi temători, pentru că sunt multe schimbări. Generaţia Z nu cere ci solicită cu tărie. Schimbă locurile de muncă mult mai repede. Nu mai vor locuri de muncă tradiţionale. Ce doreşte Gen Z de la angajatori: independenţă, diversitate şi competenţe digitale native. 77% dintre Gen Z vor un angajator care pune preţ pe diversitatea culturală, 91% apreciază un angajator cu un grad ridicat de competenţe digitale, iar 69% dintre aceştia preferă un birou decât un spaţiu comun de lucru”, arată Sponenberg.
„Recomandarea mea este să se realizeze cât mai multe focus grupuri, sondaje; companiile trebuie să discute cât se poate de mult cu viitori angajaţi din acea grupă de vârstă. Trebuie ca arhitectura locului de muncă să reflecte nevoile lor şi nu numai ale lor. Conceptul până nu de mult era că acesta este jobul, iar angajatul trebuie să se ajusteze modelului. Însă acum trebuie să ne gândim cum concepem joburile pentru a acomoda mai bine oamenii”, mai explică expertul HR.
„Pe termen lung, vom avea o problemă cu resursa umană, în sensul că va fi redusă. Banii încep să se găsească tot mai uşor. În schimb, resursa umană tot mai greu. Suntem într-un joc în care trebuie să negociem pe termen lung disponibilitatea resursei umane. Nu vom avea oameni la interviuri”, atrage atenția Ovidiu Teodorescu, director general UCMS by AROBS.

Gen Z reprezintă deja 47% din forţa de muncă de la Renault. În câţiva ani va depăşi procentul de 50%.

Articol publicat în ediția tipărită cu nr. 130 a revistei Transilvania Business (3 – 31 iulie 2024)

Doru Dima, CEO Great People Inside




Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Andrea Bocelli va susține un concert extraordinar la Oradea

Articolul următor
Granturile Spațiului Economic European (SEE) și Norvegiene acordate în România, care se apropie vertiginos de 1 miliard €, au mers preponderent, pe liniile de finanțare de business, spre firme cu activitate în Transilvania și Banat.

Companiile din Ardeal iau grosul granturilor norvegiene

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share