Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Un muzeu în așteptare, Muzeul sarmalelor! Fii cofondator!

Cunoscutul fondator al GastroArt, editor a numeroase și premiate cărți de gastronomie, Cosmin Dragomir este un împătimit al sarmalelor. Cu siguranță că a pornit de la mâncatul lor, dar ca Eurosomelier ce este, a luat totul în serios, a studiat și a scris despre sarmale, și-a tatuat sarmale pe mână și a început să colecționeze obiecte legate de acest preparat culinar emblematic și chiar sarmale conservate. De aici până la înființarea unui muzeu al sarmalelor nu a fost decât un pas, pentru care Cosmin Dragomir apelează la toți cei care iubesc sarmalele și înțeleg importanța unui asemenea demers.

Știți versurile celebre „Că nu e om să nu fi scris o poezie, /Măcar o dată, doar o dată-n viața lui” de Nicolae Kirculescu, cu care începe cântecul Prima poezie? Stau și mă gândesc dacă există un român să nu fi mâncat sarmale măcar o dată. Imposibil, căci acest preparat e un musai de sărbători, iar un eveniment cu largă participare fără sarmale e exact ca nunta fără lăutari.

Sarmale și mai cum?

Denumirea oficială este sarmale, dar preparatul realizat, cel mai adesea, din rularea unui amestec de carne tăiată sau tocată cu orez sau păsat, ceapă și alte ingrediente plus mirodenii, în frunze diverse, dar mai ales în cele de varză, poartă nume diferite, uneori de la un sat la altul vecin cu el. Așa că atunci când auzim de galuști, piroşte, curechi, purcei, găluşte, păpuşi, gâște, pumni, broboade, cuiburi, tioaște, brozbuțe și lista rămâne deschisă, e vorba tot despre sarmale. Varză proaspătă sau murată, viță de vie, ștevie, lobodă, sfeclă de zahăr, tei, măcriș, leuștean, podbal, dud sunt tot atâtea variante de învelitoare și sigur există și altele.

Ce conțin sarmalele?

Cât privește conținutul, Mircea Groza vorbește de variante de frupt mai ales, dar și de post, cu afumătură, cu cartofi, cu ciuperci, cu sâmburi de bostan, cu cărnuri diverse, cu arpacaș, cu paste făinoase. Diversitate și la modul de rulare, căci sarmalele pot fi simetrice, sau cu un capăt rotund și unul ascuțit, pot fi mici, de o înghițitură sau cât doi pumni, rulate strâns, aromate și pline de savoare. Tot sarmale sunt unele, care nici nu mai păstrează forma, ci sunt vărsate.

Sunt sarmale sucite, cum spun femeile, cu măiestrie sau unele legate cu ață, spre amuzamentul celor din prima categorie, care n-ar face așa ceva. Dar atunci când se întâlnesc obiceiuri din zone diferite, apar și ironii legate de tehnicile culinare. De cele mai multe ori, sarmalele nu mai au, la finalul gătirii, lichidul în care au fiert, dar există case și sate unde sarmalele se fierb în zeamă mai multă, aproape cât la o ciorbă.

Sarmale cu ardei

Nu pot uita sarmalele cu raci din Oltenia. Racii sunt niște ardei mici, care se culeg când sunt copți, de un roșu închis, care se înșiră pe ață și se usucă. Având o coajă mai rezistentă, ei își păstrează integritatea și de-a lungul iernii, sunt curățați, hidratați, primesc aceeași umplutură precum sarmalele și fierb printre acestea, oferind o savoare suplimentară.

Ardei umpluți printre sarmale am întâlnit și în Transilvania, însă vara, utilizând ardeiul gras, proaspăt. Ardeii iuți și mămăliga însoțesc în multe zone o farfurie de sarmale, așa că povestea celor două legume e împletită în cazul acestui preparat.

Ei bine, trecerea în revistă a avut scopul de a vă aminti că sarmalele sunt pentru români ceea ce în gastronomia mondială se numește confort food, adică acele preparate care generează o stare de bine prin asocierea lor cu amintiri plăcute, copilărie, evenimente frumoase ori sărbători în familie și cu prietenii.

Cosmin Dragomir și Muzeul sarmalelor

Într-o postare pe o rețea de socializare, Cosmin Dragomir face apel pentru a susține acest demers. Facem aici cuvenita citare, căci Cosmin Dragomir e și un maestru al vorbelor, nu doar un maestru al sarmalelor.

„Salut, numele meu este Cosmin Dragomir și am sarmale tatuate pe mână. În afară de ele mai am câteva zeci/sute de conserve cu sarmale (toate diferite) din câteva zeci de țări (și am posibilitatea să mai cumpăr câteva zeci/sute de modele). Dețin câteva zeci de cărți cu sarmale pe copertă (din zeci de țări), alte câteva sute cu rețete de sarmale, ba chiar și un scenariu nipon care se numește: Sarmale. Am sarmale în miniatură (tot din Japonia), două seturi croșetate, păretar și vitraliu făcute pe comandă. Reclame vechi, cărți poștale și probabil toate timbrele din lume cu sarmale. Am diferite obiecte vestimentare cu sarmale, câteva puzzeluri, desene și picturi (din păcate îmi lipsește cea a lui Lucian Prună… dar asta e!). Am câteva zeci de meniuri interbelice și comuniste cu sarmale, am scos o carte intitulată Colecționarul de Sarmale și curând editez o alta, a Cameliei Burghele(N. R. etnolog, Zalău): Serotonină și sarmale” își începe Cosmin Dragomir expunerea.

De la trecut spre viitor

Argumentația lui Cosmin Dragomir continuă.
„Am mâncat sarmale de pe două continente, în peste 10 țări, iar pe 20 mă duc la festivalul sarmalelor… Am cutii și ambalaje de sarmale și prietenii îmi cumpără în concedii tot felul de obiecte corelate.
Am început un ierbar cu frunze pentru sarmale (aproximez că sunt vreo sută de plante diferite, fără să adaug diferite variațiuni ale unui soi). Împreună cu Mihail Coșulețu am gândit câteva instalații artistice dedicate sarmalelor iar acum facem câteva teste pentru alte nebunii. Îmi doresc să printez 3d sarmale, să le torn în bronz și ipsos, să fac un mozaic ș.a.m.d. Am si un cont dedicat Muzeul Sarmalelor cu 10.000+ followers” a subliniat Cosmin Dragomir.

Muzeul sarmalelor e necesar

mai mult decât util și necesar, un muzeu dedicat sarmalelor ar aduce în atenția lumii gastronomiei specificitatea preparatului în nenumăratele sale variante românești în raport cu ceea ce se face în alte țări.
„Cred că un muzeu al sarmalelor (unic în lume) poate deveni o atracție în sine. Se va autofinanța (sper) nu din vânzarea de bilete ci dintr-un bussines corelat de livrare de sarmale (diferite rețete din România și lume, pe care le schimbăm periodic). 70% din strategie și planul de afaceri e făcut.
O să încerc (am nevoie de ajutor) să aplic la AFCN și/sau la alte entități care pot finanța măcar parțial povestea. (P.S. am destul de multe obiecte ce pot face parte dintr-un Muzeu al gastronomiei românești și am colegi colecționari care ne-ar putea ajuta cu altele)” mai spune Cosmin Dragomir.

Cum putem ajuta?

Pentru cei care s-au lăsat convinși, Cosmin Dragomir a schițat un necesar și echivalentul financiar.
„Am făcut un calcul sumar și treabă stă cam așa:
2000-4000 de euro necesari pentru completarea colecțiilor (achiziție exponate – și aici am nevoie de ajutor, trebuie să găsesc oameni în diferite țări care să comande, să le strângă și apoi să le trimită în România; aproape în orice țară din SUA până în Suedia, din Georgia în Japonia).
10000 de euro (aproximativ) pentru mobilier și instalații artistice.
1000 de euro lunar – angajat
1000 – 1500 de euro lunar chirie sediu (chirie asigurată pentru un an, pentru a nu risca nimic).
Adică aproximativ 50.000 de euro pentru un muzeu. Sunt sigur că după un an devine profitabil și se poate autofinanța” a completat cu informații Cosmin Dragomir.

Pentru Muzeul sarmalelor, 50.000 de euro înseamnă

Cifre, informații, un număr de telefon și câteva idei sunt ceea ce mai lipsește pentru a trece de la idee și poftă la fapte.
„O finanțare mare (sponsor al muzeului) sau mai multe mai mici sau și mai multe și mai mici. Treaba asta vine la pachet cu o campanie de promovare națională și internațională.
2000 de oameni care să doneze timp de un an 2 euro #ctitoridemuzeu sau o campanie de crowdfunding.
Vreo 100.000 de sarmale vândute (am pus 2,5 lei profit la bucată ceea ce e cam mult). Bussinesul ăsta necesită și el o investiție prealabilă, dar nu asta mă sperie. Aici vorbim și de o promovare continuă corelată cu strategie de marketing. Pe lângă sarmale o să dezvolt și un shop cu alte suveniruri cu specific.
Concluzii: orice sfat, ajutor, pont mă poate ajuta (de la găsirea de finanțări la identificarea unui sediu). Orice suport e binevenit (de la logistică la agenție de advertising care să preia proiectul). Orice share și tag către oameni care s-ar putea implica/ajuta înseamnă plusvaloare. Orice inimioară e suport psihic.
Mă găsiți pe whatsapp 0754951616 și la cosmin.dragomir@gastroart.ro
Beneficiile aduse de un astfel de muzeu sunt multe și cred că fiecare dintre voi și le poate imagina așa că nu insist, momentan pe ele” a conchis Cosmin Dragomir care a precizat în final: „Investiția de până acum este de câteva mii de euro din fonduri proprii”.
Am încercat mai mult decât un tag, un share, am și contribuit cu imagini, atunci când am dat de ele. dar, toate sunt bune și frumoase până se ajunge la bani. Așa cum, în unele localuri, clienții pot plăti nu doar cafeaua proprie, ci și o cafea în așteptare, pentru nefericiții soartei, cei mai mulți dintre noi ar putea contribui modic, pentru un muzeu în așteptare.
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

IULIUS anunță numele proiectului de reconversie și regenerare urbană de la Cluj-Napoca: RIVUS

Articolul următor

18GYM continuă expansiunea în Zona de Sud a României cu noua locație din Chiajna – Militari

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share