Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Brokerii clujeni: trecerea de la Orange la Vodafone a afectat afacerile LIH

LIH

Specialiștii în piața de capital de la BRK Financial Group Cluj estimează o apreciere cu 10% a acțiunilor companiei de tehnologia informației din Florești.

Life Is Hard (LIH) este o companie de tehnologie fondată în 2004, care se concentrează pe digitalizarea afacerilor, în special pentru industria asigurărilor și IMM-urile din România. Evaluarea companiei din partea BRK indică un preț țintă de 1,18 lei/acțiune, reprezentând o creștere de 10,9% față de prețul de închidere din 5 noiembrie.

“Deși în 2023 prețul acțiunilor LIH s-a apreciat cu 30%, de la începutul acestui an prețul a scăzut cu 40% în contextul unui nivel de profitabilitate mai redus ca urmare a tranziției la parteneriatul cu Vodafone, investițiilor în dezvoltarea platformelor și extinderii echipei.

În primele trei trimestre ale anului 2024, cifra de afaceri a scăzut cu 8% față de aceeași perioadă din 2023, din cauza provocărilor din sectorul telecomunicațiilor și a creșterii cheltuielilor operaționale (+11%), generând o pierdere operațională de 1,8 milioane lei și un profit net de doar 733.205 lei, în scădere semnificativă față de anul anterior (-87%), dar indicând o direcție de redresare în trimestrul 3.

În 2023, LIH a înregistrat o evoluție pozitivă a rezultatelor financiare, cu o cifră de afaceri de 30,56 milioane lei, marcând o creștere de 22% față de anul precedent. Creșterea a fost susținută de divizia Tomorrow, care include platforma 24Broker și soluțiile pentru sectorul asigurărilor, contribuind semnificativ la veniturile companiei.

Deși divizia Engine, specializată în digitalizare și telecomunicații, a întâmpinat dificultăți din cauza tranziției către noul partener, Vodafone, și a stagnării pieței, parteneriatul ar putea deschide oportunități de dezvoltare pe termen lung. Profitul net s-a ridicat la 6,36 milioane lei. În acest an LIH a atras 10 milioane lei printr-o emisiune de obligațiuni pentru achiziția strategică a unei companii pentru divizia Engine.

Tranzacția este momentan suspendată, afectând pe termen scurt profitul. Cheltuielile financiare au crescut de trei ori în primele trei trimestre din acest an față de perioada similară din 2023. Această achiziție ar fi putut schimba evoluția rezultatelor LIH în sens pozitiv. Performanța companiei va depinde de gestionarea eficientă a costurilor și creșterea diviziei Tomorrow, cu impact negativ pe termen scurt”, consemnează Mihaela Măgherușan, Equity Analyst la BRK Cluj.

Riscuri: volatilitatea IT&C, investițiile, reglementarea

Capitalul social al LIH este deținut de Cătălin Chiș (29%), Active Power Solutions (27,6%), alți acționari 43,2%. Prețul curent al acțiunii indicat în raport este de 1,06 lei, în ultimele 52 de săptămâni variind între 1,01 și 2,13 lei. Capitalizarea LIH se ridica la 42,3 milioane lei.

“În 20 de ani, LIH a furnizat soluții de digitalizare pentru 17.000 de instituții și IMM-uri, sprijinind modernizarea proceselor de business. Pentru următorii ani, vedem evoluția veniturilor înregistrate de LIH, în linie cu ritmul de creștere estimat al sectorului IT&C în termeni nominali, respectiv o medie de 11% în perioada 2025-2028, pe baza estimărilor noastre.

Contextul pieței de digitalizare din România oferă oportunități semnificative pentru LIH, având în vedere nevoia de modernizare digitală atât în sectorul public, cât și în sectorul privat.

România are unul dintre cele  mai scăzute niveluri de digitalizare a IMM-urilor din UE, cu doar 27% dintre companii atingând un nivel de bază al utilizării tehnologiilor digitale, comparativ cu media UE de 58%. Compania are astfel posibilitatea de a-și extinde portofoliul de soluții de e-guvernare și e-sănătate.

Potențiale riscuri la recomandarea noastră includ volatilitatea sectorului telecomunicațiilor, accentuată de tranziția recentă către noul partener Vodafone, care poate afecta stabilitatea veniturilor pe termen scurt și presupune costuri suplimentare de adaptare.

Concurența crescută impune investiții constante în dezvoltarea de noi soluții, ceea ce poate afecta marjele de profit, dar și stabilitatea reglementărilor pentru digitalizare, în special în sectorul public”, se menționează în raportul BRK.

Concentrați pe digitalizarea afacerilor în asigurări

LIH este o companie de tehnologie, fondată în 2004, care se concentrează pe digitalizarea afacerilor, în special în industria de asigurări, și pe oferirea de soluții pentru companii mici și mijlocii (IMM-uri) în România.

Din acest an, activitatea LIH este organizată în jurul mai multor divizii, principalele fiind diviziile Tomorrow (asigurări), Engine (digitalizare și telecomunicații), Intentions (inițiative în dezvoltare). LIH oferă o gamă variată de produse software, majoritatea disponibile sub modelul SaaS, pentru a sprijini digitalizarea și eficientizarea proceselor de business (24Broker, 24Routier, City Apps, eOKEY, 24Auction, doXtar).

Aceste produse sunt concepute pentru a răspunde diverselor nevoi din industrie și pentru a sprijini companiile și instituțiile publice în procesele lor de digitalizare.

“LIH a atras în acest an 10 milioane lei printr-o emisiune de obligațiuni, fonduri ce urmau să fie alocate achiziției strategice a unei companii pentru divizia Engine. Tranzacția este momentan în stand-by, iar compania monitorizează dacă și când va avansa. Această întârziere generează costuri imediate în contul de profit și pierdere.

Parteneriatul strategic recent încheiat de LIH cu Vodafone a avut un impact semnificativ asupra diviziei Engine, ce gestionează proiectele de digitalizare și reprezintă 40% din cifra de afaceri a companiei. Tranziția de la operatorul anterior, Orange, la cel nou, Vodafone, a impus o adaptare a diviziei la noile condiții contractuale și tehnologice și a generat presiuni pe termen scurt asupra rezultatelor financiare ale LIH.

Cu toate acestea, parteneriatul cu Vodafone este văzut ca o oportunitate de a deschide noi orizonturi și de a sprijini creșterea pe termen lung prin extinderea portofoliului de servicii și îmbunătățirea ofertei către clienți”.

Pe parcursul primelor trei trimestre din 2024, LIH a înregistrat afaceri de 18,6 milioane lei, cu o scădere de 8% comparativ cu aceeași perioadă din 2023, marcând o pierdere operațională de 1,8 milioane lei. Profitul net a fost de 733.205 lei, semnificativ mai mic față de anul anterior, de 5,8 milioane lei.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Cum investești eficient în locuință. De la blocurile “comuniste”, la casele pasive

Articolul următor

CNIR a evaluat impactul social al lucrărilor la Autostrada Unirii

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share