Aeroportul Avram Iancu (AIAIC) are nevoie de investiții în infrastructura pentru aeronave și pasageri, spune președintele Asociației Române pentru Propagarea și Istoria Aeronauticii (ARPIA) Cluj.
“Din 1995 încoace, AIAIC a cunoscut o dezvoltare absolut senzațională. Am avut o prezență de aviație încă din 1990, am zburat aici cu elicoptere, l-am folosit pentru staționare și alimentare. Dezvoltarea AIAIC a dus la diversificarea rutelor, creșterea numărului de pasageri, repetarea performanței de anul trecut, cu un trafic de peste 3 milioane de pasageri.
Aceste cifre l-au impus pe locul doi în România, detașat față de alte aerogări regionale din țară. Este nevoie ca pista să fie prelungită la 3,5 km ca să permită decolarea și aterizarea unor avioane care să zboare pe distanțe foarte lungi, ceea ce va duce la legarea Clujului de continentul american: Statele Unite și Canada. Extensia terminalului plecări este extrem de elegantă.
Am fost pe foarte multe aeroporturi din lume și pot să spun că are acel aer de modernitate, eleganță, curățenie, este ceva special. Totuși, trebuie dezvoltat și terminalul de sosiri deoarece creșterea exponențială a numărului de pasageri va reclama asta de la preluarea bagajelor până la spații corespunzătoare pentru un flux mai rapid al persoanelor”, ne-a declarat Laurențiu Buzenchi, comandor de aviație în rezervă.
Mai mulți pasageri în 2024
Traficul pe AIAIC în acest an era estimat de conducerea regiei autonome la 3,3 milioane pasageri, adică peste cel din 2023 (3,2 milioane). 75% dintre aceștia provin din Zona Schengen, 25% sunt Non-Schengen. În medie, fiecare lună din 2024 avea contorizați peste 200.000 pasageri. August a fost cea mai aglomerată, cu 350.000. Conducerea AIAIC se concentrează pe extinderea infrastructurii și atragerea de noi operatori aerieni și destinații, pentru a contribui astfel la creşterea conectivităţii regiunii Transilvania.
Lansare înainte de Ziua Aviației Civile
El și-a lansat, în incinta AIAIC, cartea scrisă în colaborare cu Tudorel Ene „Căpitan aviator Alexandru Papană, celebru pe două continente”. “Acesta era un pilot vestit, nu numai de avioane, ci și campion mondial de bob și automobilism, în cursa București – Brașov. S-a remarcat ca pilot de încercare și acrobație aeriană, a fost campionul celor două Americi, în 1937.
Deci trebuie să fie cunoscut ca o personalitate marcantă a aviației. Cartea a fost inspirată din faptul că, în 1931, a pilotat avionul IAR-Potez 25 care a dus-o pe Smaranda Brăescu la stabilirea primului record mondial la salt cu parașuta de la înălțime, pe Câmpia Bărăganului.
Varianta în română a cărții va fi difuzată în baze militare de aviație, instituții de învățământ militar din țară, școli și universități, cea în engleză va fi promovată anul viitor la Cleveland, Boston, New York și Washington (SUA). Va fi realizat și un film documentar pe această temă în Studioul Cinematografic al Armatei.
Un alt proiect al asociației este să amplasăm un bust al Smarandei Brăescu în fața Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, însă acolo mai avem de rezolvat niște proceduri birocratice”, a spus președintele ARPIA Cluj.
Evenimentul a mai cuprins proiecția unui film documentar despre viața și cariera lui Papană, născut acum 120 de ani, o expoziție foto cu momente din activitatea pilotului, fiind urmat, în 7 decembrie, de Ziua Internațională a Aviației, recunoscută, din 1996, printr-o rezoluţie a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite.