Grupul Bosch în România aniversează 30 de ani de activitate pe piața locală, ocazie perfectă pentru o discuție cu Mihai Boldijar, directorul general Robert Bosch SRL şi reprezentantul Grupului Bosch în România. De la un birou de vânzări într-un apartament din București, în 1994, Bosch a crescut exponențial în ultimele trei decenii, deschizând mai multe facilități de producție, cercetare și servicii în diferite locații din țară. Este o călătorie impresionantă, care a transformat Bosch de-a lungul timpului într-un partener de încredere al societății românești, de la sistemul de educație la comunitățile locale.
Ce a însemnat pentru omul Mihai Boldijar oportunitatea de a activa, contura, dezvolta și manageria una din companiile reper din economia României?
Mihai Boldijar: Pentru mine a însemnat oportunitatea de a schimba și a fi schimbat. Au fost 30 de ani în care s-au întâmplat atât de multe lucruri, dar care simt acum că au trecut într-o clipă. Bosch a intrat pe piața din România în 1994, cu un birou de vânzări situat într-un bloc din București. Din acel punct, au urmat etape succesive de dezvoltare, cu noi domenii de activitate, facilități de producție sau de cercetare, servicii de business si tehnologie, investiții considerabile în infrastructură și în pregătire, precum și dezvoltarea unui parteneriat sănătos cu societatea din România.
Bosch este o companie care susține în mod activ sistemul de educație din România, care aduce în țară tehnologii de ultimă generație la care au acces specialiștii români, care susține dezvoltarea comunităților locale, care se îngrijește de bunăstarea angajaților și multe altele despre care vom discuta. Toate aceste lucruri au însemnat pentru mine în primul rând o oportunitate uriașă pentru care voi fi întotdeauna recunoscător.
Mă bucur că am avut șansa de a face parte din această poveste și, mai mult, că am oportunitatea de a conduce procesul de consolidare a brandului Bosch, cu tot ce aduce el, în România. Cred că nu exagerez atunci când spun că Bosch a fost, este și va fi în continuare un vector de schimbare pentru societatea din România și sunt, o repet, recunoscător pentru că pot face parte din această poveste, dar și pentru că am șansa de a-mi lăsa amprenta în acest proces.
Cum au evoluat activitățile Grupului Bosch în cei treizeci de ani de activitate? Care au fost primii pași aici, în 1994?
M.B.: Activitățile grupului Bosch s-au dezvoltat foarte mult în ultimi 30 de ani. De la cinci oameni care au început într-un mic birou, ducând cu ei mândria, încrederea și responsabilitatea companiei și câteva kilograme de cataloage de prezentare, am ajuns astăzi la peste 10.500 de angajați în mod direct și mult mai mulți care au legătură cu activitățile noastre prin intermediul subcontractorilor cu care colaborăm. De la intrarea pe piața din România, drumul Bosch a fost unul clar spre dezvoltare și consolidare. La numai câțiva ani distanță de momentul 1994, au venit în România divizia de electrocasnice, BSH Electrocasnice, dar și reprezentanța Bosch Rexroth, apoi am inaugurat unitățile de producție din Blaj și din Jucu, plus Centrul de Inginerie din Cluj.
Pe parcursul anilor, am crescut atât din punct de vedere al amprentei business-ului, cu dezvoltarea unităților existente, investiții în noi hale de producție, linii de producție, clădiri și echipamente pentru activitatea de cercetare, cât și ca echipă sau ca locații. Din București am ajuns la Blaj și Timișoara, apoi la Jucu și Cluj-Napoca. Nu a fost un drum ușor până în acest punct. În 30 de ani de activitate pe piața din România, am avut de depășit o mulțime de provocări. Ce nu s-a schimbat în niciun moment din 1994 și până acum este angajamentul ferm al companiei pentru România. Bosch nu s-a abătut de la planul de creștere pe piața locală. În ultimii 30 de ani, compania a investit sute de milioane de euro în România – 72 milioane de euro doar în 2023 – în diferite proiecte, iar acest lucru ne transformă într-unul dintre principalii investitori în economia și societatea locală.
Care sunt principalele activități ale Bosch în România astăzi?
M.B.: Bosch desfășoară în România o gamă amplă de activități, care s-a extins pe parcursul celor 30 de ani datorită potențialului pieței locale și a oportunităților pe care compania le-a găsit aici. Astăzi avem o structură complexă, cu activități variate, care acoperă segmente importante, de la producția de componente pentru industria auto, activități de cercetare și dezvoltare și până la vânzarea de electrocasnice sau susținerea partenerilor din rețeaua de service-uri auto Bosch. Sediul central a rămas în București, însă am schimbat apartamentul cu o clădire modernă, care răspunde tuturor nevoilor pe care le avem în acest moment.
Din sediul central este coordonată activitatea locală de vânzări și marketing pentru sectoarele de activitate Mobilitate, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcții și energie. Tot în capitală funcționează și divizia de electrocasnice, precum și o parte dintre activitățile Centrului de Inginerie Bosch. Centrul a fost deschis încă din 2013 în Cluj și de atunci este o componentă importantă a rețelei globale de inginerie Bosch. Lângă Cluj-Napoca, la Jucu, funcționează, tot din 2013, a doua facilitate de producție din România, unde producem componente electronice de control pentru segmente precum siguranță și confort sau asistență la condus. La Blaj se află prima fabrică deschisă de Bosch în România, care își desfășoară activitatea pe două sectoare, Tehnologie industrială și Mobilitate. Tot aici avem divizia de vânzări Bosch Rexroth, care este dedicată vânzării tehnologiilor industriale. La Timișoara operăm un centru de soluții de business și tehnologie. Activitățile Bosch din România sunt multe și diverse, ceea ce subliniază încă o dată angajamentul companiei pentru piața națională și arată că România este un hub important pentru business-ul global Bosch.
Timișoara, centru strategic de dezvoltare
Timișoara s-a dovedit a fi un centru strategic de dezvoltare pentru Bosch, echipa de aici jucând un rol important în desfășurarea eficientă a activităților locale. Din 2007, Grupul Bosch operează în Timișoara un Centru de Soluții de Business și Tehnologie, care furnizează servicii complete pentru operațiunile interne ale companiei.
Bosch Service Solutions este un furnizor de top pentru externalizarea proceselor de afaceri (Business Process Outsourcing). Divizia funcționează ca un designer de soluții, oferind servicii tehnice și software complexe Grupului Bosch și clienților externi, în domenii precum mobilitatea, tehnologia senzorilor și Internetul lucrurilor (IoT). Bosch Service Solutions proiectează și livrează servicii de cea mai bună calitate, care includ soluții bazate pe software, inteligență artificială (AI) și automatizare, management de proiect și experiența clienților.
În 2024, Bosch a luat o decizie strategică pentru a sprijini dezvoltarea centrului din Timișoara, înființând o nouă entitate juridică pentru divizia Bosch Global Services. Centrul se mândrește cu furnizarea unor servicii de înaltă calitate în cadrul a șapte linii de proces: contabilitate, finanțe, audit, controlling, achiziții și logistică. Divizia oferă servicii excelente, susținute de tehnologie de ultimă generație și de o colaborare armonioasă între echipe, pentru a aduce un plus de valoare clienților globali ai Grupului Bosch.
Care au fost principalele investiții ala companiei în ultimii ani?
M.B.: Bosch investește constant în România de trei decenii. Doar anul trecut, spre exemplu, compania a investit aproximativ 356 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 72 milioane de euro, sumă care a fost alocată în special dezvoltării unităților de producție din Jucu și Blaj, precum și pentru cercetare și dezvoltare, la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj. Aproximativ 50 de milioane de euro au fost investiți în ultimii ani în construcția celor două clădiri ultramoderne de birouri din centrul Clujului, a doua fiind inaugurată chiar în primăvara acestui an. Însă vreau să subliniez un lucru important. Dincolo de sume, semnificativă pentru Bosch este implicarea în transformarea societății din România. Avem peste 10.500 de colegi care își însușesc și transmit mai departe valorile companiei, beneficiind de nenumărate oportunități de dezvoltare profesională. Avem sute de elevi și studenți care se pregătesc pentru viața profesională cu ajutorul Bosch. Formarea generațiilor viitoare și acordarea de oportunități de dezvoltare profesională care până acum câțiva ani nu existau sunt principalele lucruri cu care ne mândrim. De asemenea, investim constant în transfer tehnologic și ne dorim să transformăm România în furnizor de echipamente de ultimă generație pentru industria auto.
Cum vede Bosch viitorul industriei auto și care sunt principalele direcții strategice pe care se concentrează?
M.B.: Bosch se angajează să urmeze calea către mobilitatea neutră din punct de vedere climatic. În opinia noastră, electromobilitatea este o piață în creștere și face parte din activitatea noastră de bază. Va fi tehnologia predominantă pentru decarbonizarea sectorului autoturismelor la nivel mondial. Chiar dacă în acest moment observăm, poate, un moment de saturare, cu scăderi ale vânzărilor de autovehicule electrice pe piețele importante, este destul de clar că aceste mașini sunt aici pentru a fi dezvoltate. Bosch în România participă activ în acest segment de dezvoltare. Fabrica de la Jucu produce unități de control electronice pentru mașini electrice și hibride, în timp ce la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj se dezvoltă soluții pentru managementul stațiilor de încărcare.
În același timp, continuăm să susținem utilizarea tuturor tehnologiilor din sectorul mobilității care ne vor ajuta să atenuăm schimbările climatice. O abordare cuprinzătoare, neutră din punct de vedere tehnologic, sprijină acțiunile climatice eficiente, acceptarea socială, o transformare industrială de succes și o Europă rezilientă. Astfel, noi credem că numai cu hidrogen poate exista o lume neutră din punct de vedere climatic. Hidrogenul verde are potențialul de a reduce emisiile generale de gaze cu efect de seră, de a consolida independența energetică a Europei și de a atenua provocările generate de intermitența energiilor regenerabile. Hidrogenul nu va înlocui sau încetini electrificarea transporturilor sau a clădirilor, dar va facilita reducerile de CO2 pe lângă cele rezultate din electrificarea directă. Prin urmare, compania susține cu fermitate instituirea unei economii a hidrogenului și este implicată în toate etapele lanțului valoric al hidrogenului. Bosch dezvoltă deja soluții tehnologice pentru producerea și utilizarea hidrogenului. De asemenea, Bosch dezvoltă mobilitatea conectată și automatizată a viitorului. Ne putem baza pe expertiza noastră profundă în domeniile electronică și software. Pentru a face conducerea mai sigură și mai relaxată, Bosch se concentrează pe dezvoltarea de asistență a șoferului și a sistemelor automate pentru autovehiculele (nivelele SAE 1–3). Continuam angajamentul ferm pentru dezvoltarea unui lanț valoric european de microelectronică pentru conducere înalt automatizată și mobilitate verde. Proiectul Bosch EuroDrives, finanțat prin programul IPCEI ME/CT, este doar un exemplu al modului în care Bosch lucrează pentru a dezvolta soluții sustenabile. Acest proiect își propune să dezvolte și să producă componente esențiale pentru nivele înalte de automatizare a conducerii și soluții de mobilitate verde în România. Credem că o colaborare puternică între industrie, universități și guvern este esențială pentru realizarea acestor obiective.
Ce proiecte de sustenabilitate și eficiență energetică desfășurați în România?
M.B.: Pentru Bosch, sustenabilitatea nu reprezintă doar un element discursiv, ci un angajament real. Cu cele peste 400 de locații din întreaga lume, Grupul Bosch este neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon (scopul 1 și 2) încă din 2020. Pentru a obține neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon, folosim patru pârghii: îmbunătățirea eficienței energetice, generarea propriei noastre energii din surse regenerabile, achiziționarea de energie electrică din surse regenerabile și – în ultimă instanță – compensarea emisiilor reziduale de CO₂ cu credite de carbon. Domeniile 1, 2 și 3 sunt utilizate în conformitate cu Greenhouse Gas Protocol Corporate Accounting and Reporting Standard.
În această direcție, Bosch se angajează activ în promovarea sustenabilității și îmbunătățirea eficienței energetice și în România. Panourile solare ale fabricii Bosch din Jucu au generat 5.444 MWh de energie verde, o creștere cu 46 de procente față de anul precedent. Aceasta reprezintă aproximativ 10 procente din cererea totală de energie electrică a fabricii. Împreună cu pompa de căldură instalată în 2021, fabrica a realizat în 2023 reduceri ale consumului local de gaze cu peste 60 de procente. În plus, unitatea de producție Bosch din Blaj și-a depășit obiectivul intern de reducere a consumului de energie. Printr-o serie de inițiative, cum ar fi automatizarea iluminatului, optimizarea presiunii aerului comprimat, utilizarea energiei termice de la compresoare pentru producerea apei calde menajere sau pentru susținerea sistemului de încălzire, precum și instalarea de panouri fotovoltaice pe două clădiri suplimentare, fabrica a realizat o reducere a consumului de energie de 1.854 MWh. În plus, am deschis un centru modern de gestionare a resurselor la Blaj, care permite o gestionare eficientă a deșeurilor prin spațiile dedicate pentru sortarea deșeurilor. Toate inițiativele reafirmă angajamentul Bosch față de un viitor sustenabil în România.
Care considerați că este contribuția Bosch la dezvoltarea societății românești în cei 30 de ani de activitate în România?
M.B.: Personal, consider că aceste trei decenii au reprezentat și un parteneriat strategic pentru societatea românească, în care Bosch a contribuit semnificativ la dezvoltarea economiei românești prin crearea de locuri de muncă și prin transferul de tehnologie și know-how. Am adus în industria românească tehnologii de ultimă oră, am devenit un furnizor de componente pentru industria auto globală și derulăm proiecte de cercetare și dezvoltare cu impact vizibil asupra societății. Însă impactul Bosch în România nu se rezumă doar la activitatea comercială sau industrială. Bosch în România înseamnă astăzi un angajator de top, partener de încredere al sistemului de educație și al comunităților locale. Nu este deloc întâmplător faptul că, an de an, Bosch figurează în topul celor mai doriți angajatori din țară. Avem grijă ca cei 10.500 de angajați să beneficieze de posibilități reale de dezvoltare profesională, de un echilibru constant între viața profesională și cea personală și de condiții excelente de desfășurare a activității pe toate palierele. Și asta nu e tot, Bosch investește constant în viitor, prin parteneriate și programele educaționale pe care le dezvoltă cu sistemul de învățământ din România, contribuind la formarea specialiștilor de care piața muncii are nevoie. Parteneriatele strategice cu învățământul tehnic superior din România, cele trei programe de masterat și patru cursuri derulate în universități de top, dotarea laboratoarelor de specialitate cu echipamente Bosch, programele pentru studenți care permit tinerilor să experimenteze activități reale productive în timp ce studiază, programul Școală Duală de care au beneficiat peste 700 de elevi până acum, sunt câteva exemple ale parteneriatului nostru de succes cu sistemul educațional mediu și superior din România.
Ce proiecte de responsabilitate socială ați desfășurat în România în cei 30 de ani de activitate?
M.B.: Cred că pot spune că istoria de 30 de ani a Bosch în România este și un angajament față de sustenabilitate, un alt palier extrem de important pentru compania noastră fiind cel al responsabilității sociale. Încă de la începutul activității în România, ne-am propus să fim mai mult decât un simplu actor comercial, ci un partener pe termen lung al societății românești. Din grijă pentru societate, am dezvoltat parteneriate durabile pe care le derulăm cu comunitățile locale și care sunt fundamentale pentru activitatea companiei. Reabilitarea unor centre sociale și școli, susținerea tinerilor talentați, proiectele cu impact asupra mediului sunt numai câteva din direcțiile în care activăm. Și facem acest lucru motivând angajații să participe activ la acțiuni în folosul comunității, căci ne place, mai presus de toate, să acționăm din grijă pentru viitor! Din grijă pentru viitor este și motto-ul Fundației Bosch România, fondată în 2020, pentru a consolida eforturile noastre de implicare în proiecte sociale. Aceasta este o organizație non-guvernamentală ce are ca obiectiv asumat generarea unor schimbări în bine pentru persoanele defavorizate și pentru societate. Toate acestea sunt inițiative prin care Bosch demonstrează că este mai mult decât un lider în tehnologie – este și un cetățean corporativ responsabil.
Sunteti de aproape 30 de ani alături de companie. Care este cea mai mare realizare a dvs personal în toți acești ani?
M.B.: Am avut foarte multe realizări la Bosch în ultimii 30 de ani și cred că niciuna nu ar fi fost posibilă fără colegii mei și fără cultura Bosch. De fapt, cred că asta e cea mai mare realizare, faptul că am reușit să creăm un mediu de lucru bazat pe colaborare, prin stilul de leadership deschis și modern pe care îl îmbrățișăm, care a și contribuit la dezvoltarea semnificativă a Bosch din România. Nu a fost ușor, am avut parte și de provocări economice, politice, am avut pandemie și conflicte regionale, dar ne-am bazat unii pe ceilalți, iar cultura construită în 30 de ani și-a spus cuvântul și am reușit să ne menținem la un nivel ridicat. Mă uit în urmă, dar și la rezultatele de acum, și îmi dau seama că tot efortul nu a fost în zadar, că am îndeplinit scopul cu care am plecat la drum. Am arătat împreună că se poate și la noi.
Cum vedeți viitorul Bosch în România?
M.B.: Noi ne dorim să ne continuăm misiunea pe piața din România, să rămânem un sprijin de nădejde atât pentru consumatori, cât și pentru angajați și comunitățile locale. Viitorul Bosch în România este axat pe inovație, sustenabilitate și implicare activă în comunitățile locale. Am investit și vom continua să investim în cercetare și dezvoltare prin Centrul de Inginerie din Cluj, care joacă un rol cheie în dezvoltarea de tehnologii avansate, cum ar fi conducerea automatizată, mobilitatea electrică și conectivitatea. Vom continua să integrăm cele mai noi tehnologii în unitățile noastre de producție, la Blaj și Jucu. Responsabilitatea socială este și ea un element central în viziunea de viitor a Bosch și de aceea continuăm să ne implicăm în dezvoltarea comunităților locale prin programe de CSR, cum ar fi renovarea școlilor și centrelor sociale, sprijinirea educației și inițiativele de mediu. Vom continua și să susținem sistemul de educație din România prin programe dedicate pregătirii noilor generații pentru piața muncii. Privim cu optimism spre viitor și ne dorim să continuăm să fim un partener de încredere pentru România.
Diviziile de vânzări ale Grupului Bosch în România: soluții complexe și diversificate