În 2024 s-au dat în folosință în România cele mai multe drumuri de mare viteză de 15 ani încoace, însă zona Ardealului a fost săracă în inaugurări.
“Ne apropiem de finalul de an și putem trage niște concluzii preliminare despre drumurile noastre. În 2024 s-au deschis până acum 116 km de autostradă și drum expres în România, a doua mare valoare anuală din ultimii 15 ani.
Mai sunt posibile și alte deschideri până la final de an. Cu deschideri noi sau nu, am avut un an destul de bun pentru infrastructură rutieră de mare viteză – atât din perspectiva deschiderilor noi, cât și din cea a contractelor noi semnate și a licitațiilor lansate”, conform platformei 130 Km.
“În ultimii 15 ani s-au deschis în total 886 km de autostradă și drum expres, după calculele noastre. În plus, astăzi avem încă 708 km în execuție și licitații lansate pentru încă 680 km. Pe lângă toate acestea, se lucrează la diverse studii de fezabilitate și idei pentru noi trasee.
Nu e neapărat mult, se putea mai bine, dar harta autostrăzilor pe care o tot actualizăm cu ocazia noilor deschideri sau licitații începe să se apropie de o rețea națională corespunzătoare. Licitațiile, lucrările și deschiderile trebuie să continue în ritmul din ultimii ani că să ne apropiem și mai mult de această rețea normală de drumuri de viteză. Sau chiar într-un ritm și mai bun.
Instituțiile care se ocupă de toate acestea pare că s-au mai dezmorțit în ultimii ani, proiecte în lucru sau în proiectare sunt destule, iar bani sunt disponibili. UE a alocat României peste 20 miliarde € pentru transporturi în perioada 2007-2027 și mai sunt destui de cheltuit. Mai rămâne un singur lucru important: să vrem și noi, cu toții, să continuăm și să creștem ce s-a început”, potrivit inițiatorilor platformei.