Cu doar câteva decenii în urmă, mediul de afaceri modern din România se concentra pe zona București – Ilfov, considerându-se că totul gravitează în jurul Capitalei. Fotbalul, cel mai popular sport în țara noastră, reflecta destul de bine acest cadru, cu echipe de top din București (Steaua, Rapid, Dinamo) plus altele care jucau adesea în primul eșalon, de exemplu FC Național, Sportul Studențesc, Rocar.
În mod tradițional, acolo unde „se învârt banii” în sfera economică, apare și susținerea pentru sport din partea mediului de afaceri. Se obișnuiește de asemenea ca instituții publice locale să susțină financiar, parțial, cluburile sportive, iar astfel de implicări sunt raționale, în mod evident, acolo unde există suficienți bani pentru a acoperi cheltuielile prioritare din oraș, rămânând finanțare și pentru această zonă asimilată divertismentului.
Modelul italian, reprezentativ pentru legătura dintre economie și fotbal
Nu întâmplător, în Italia, în mod obișnuit, echipele care au reușit să se evidențieze constant de-a lungul timpului provin din zone unde economia excelează: Roma (AS Roma, Lazio), Milano (AC Milan, Inter Milano), Torino (Juventus, Torino FC). Atalanta, care este în prezent în zona de top a clasamentului în Serie A, este o echipă din Bergamo, adică tot zona metropolitană Milano.
Desigur, există și excepții, echipe care într-o anumită perioadă ajung la performanțe uimitoare, precum și reprezentante ale altor orașe importante, unde s-au făcut eforturi deosebite pentru susținerea respectivelor formații, inclusiv prin implicare publică.
CFR Cluj, un exemplu de succes în fotbalul românesc
Echipa feroviarilor clujeni, KVCS, a fost înființată în noiembrie 1907, fiind a treia echipă înființată în Cluj și a zecea de pe teritoriul actual al României. De-a lungul timpului, echipa care astăzi se numește CFR Cluj a oscilat între performanță deosebită și evoluții mediocre în ligile inferioare din țara noastră.
În 2001, CFR Cluj evolua în Divizia C, deci în al treilea eșalon fotbalistic. A fost momentul în care omul de afaceri clujean Arpad Paszkany a decis să investească în clubul din Gruia. Alături de el, au fost atrase tot mai multe investiții, iar echipa a ajuns rapid nu doar în prima divizie, ci chiar să joace la nivel înalt. Au urmat evoluții în competiții europene și numeroase trofee în România.
Toată această perioadă în care CFR Cluj s-a dezvoltat accelerat coincide cu înflorirea mediului de business în zona Cluj. Orașul și împrejurimile au devenit un pol de afaceri important nu doar în Transilvania, ci la nivel național și chiar european. La fel cum CFR Cluj a ajuns să domine fotbalul românesc, județul Cluj a depășit regiunea București – Ilfov la multe capitole economie. Prețurile proprietăților imobiliare reprezintă un bun indicator al performanțelor economice în orice zonă geografică.
În ultimii 10 ani, CFR Cluj a fost susținută de sponsori importanți, companii românești și străine. La momentul actual, Player Cazino este un partener de top, logoul platformei de cazino online și pariuri sportive online licențiate ONJN fiind afișat în prim-plan, pe tricourile de joc ale echipei.
Universitatea Cluj, o altă echipă care ar putea reflecta puterea mediului economic din oraș
În actuala ediție a Ligii 1 la fotbal masculin, FC Universitatea Cluj s-a dovedit a fi o surpriză foarte plăcută, dominând partea superioară a clasamentului. Este vorba despre cealaltă echipă a orașului Cluj-Napoca, de asemenea cu o istorie de peste un secol. Susținută de municipalitate, formația are parte de asemenea de sponsori de notorietate.
De remarcat este implicarea Băncii Transilvania, instituția financiară care la rândul ei domină autoritar, de mulți ani, ierarhia băncilor din România, întrecând mulți competitori cu branduri internaționale, parte a unor rețele prestigioase. Pe măsură ce Universitatea Cluj va reuși să demonstreze capacitate de performanță, noi reprezentanți ai mediului economic se vor alătura probabil ca sponsori, urmând modelul de succes al CFR Cluj.
Sportul, ca ambasador pentru economia locală
Despre sport s-a spus mereu că poate fi un bun ambasador internațional al unei țări. De fiecare dată când sportivi români – la nivel individual sau de echipă – se remarcă pozitiv în competiții continentale sau globale, întreaga lume interacționează cu brandul nostru de țară, în cel mai natural și eficient mod, cu impact inclusiv asupra percepției economice și turistice. Nu întâmplător, România este asociată de mulți oameni, la nivel internațional, cu sportivi precum Gheorghe Hagi, Nadia Comăneci, Ilie Năstase și, mai nou, Simona Halep sau David Popovici.
Sportul poate să fie însă un ambasador puternic și pentru economia locală. Zona Cluj, un puternic centru economic al României, se poate remarca pozitiv prin capacitatea de management a unor echipe de fotbal care reușesc să obțină performanțe relevante în acest sport atât de apreciat în Europa.
Se pot observa asemănări între Milano (cel mai important oraș din Lombardia) și Cluj-Napoca (cel mai dinamic oraș din Transilvania), din punct de vedere al modului în care un municipiu care nu este capitală se poziționează în economia țării. Cu siguranță, există încă mult loc de creștere pentru economia zonei Cluj, iar sportul poate reflecta apetitul pentru performanță al mediului privat, cât capacitatea instituțiilor publice locale de a sprijini echipele sportive.