Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Antrenorul virtual de bac. Educație „ca-n Vest” prin tehnologie

Proiectul BacUp constă într-o aplicație software cu lecții video, animații, simulări care folosește inteligența artificială, Machine Learning și parteneriatele cu experți pentru a îmbunătăți performanța la bacalaureat.
Foarte tinerii antreprenori Luca Onoe și Rareș Zăvăleanu vor să facă revoluție în învățământul românesc | Foto: TB

Doi tineri clujeni își propun să schimbe din temelii educația liceală din România. Proiectul BacUp constă într-o aplicație software cu lecții video, animații, simulări care folosește inteligența artificială, Machine Learning și parteneriatele cu experți pentru a îmbunătăți performanța la bacalaureat. Învățarea este personalizată, iar progresul, monitorizat prin teste interactive și feedback continuu.   

Puteați să vă faceți studiile în străinătate, de ce ați rămas în România?

Rareș Zăvăleanu: Am făcut școala la Paris, între 4 și 12 ani, timp în care am putut să văd ceea ce este bine dar și mai puțin bine în acel sistem. Este unul care te încurajează mult să mergi pe ceea ce te interesează, care nu te îngrașă cu forța ca pe o rață din care vrei să faci foie-gras (delicatesă culinară din ficat, n. red.) și care oferă pentru elevi multă susținere extra. Pentru că aveam o problemă, școala mi-a antrenat abilitatea de a vorbi mai bine cu ajutorul unei persoane specializate. A susține elevul în mod individial este un lucru care ar trebui să fie aplicat și în România. Nu poți trata mereu un milion de persoane diferite ca un tot unitar. La Cluj am ajuns la un gimnaziu privat care era deconectat de ceea ce se întâmplă aici, se baza pe well-being, dezvoltarea elevilor pe abilități personale, cu profesori mai binedispuși. În clasa a IX-a, m-am transferat la stat, la Colegiul Național G. Șincai, pentru că voiam să văd un alt treilea sistem, după cel de stat în Franța și privat în România. A fost un oarecare șoc: sunt profesori foarte bine pregătiți, cu o dorință mare de a face lucruri bine, dar condițiile nu îi ajută. Iar dacă un sistem e prost, oamenii suferă. Am rămas aici pentru că România e o țară faină, unde sunt o grămadă de oportunități, de lucruri de făcut.

Luca Onoe: Eu am terminat Liceul de Informatică Tiberiu Popoviciu la Cluj. Inițial voiam să merg la universitate în Milano, însă proiectul nostru m-a “deturnat” să rămân aici. Acum sunt în anul I la Facultatea de Business.

Învățau după manuale de acum 20 de ani

Cum s-a născut ideea voastră?

LO: Eram în clasa XII, nu știam cum să aleg materiile pentru bacalaureat, iar după ce am vorbit cu niște prieteni, am realizat că nu este doar o nevoie personală, ci una absolut colectivă: toată lumea se afla în aceeași situație cu mine. Pe parcurs, alături de Rareș, ne-am gândit cum să facem o aplicație care să ajute elevii la pregătirea pentru bacalaureat, ulterior cu găsirea unei facultăți pe placul lor, o alegere în carieră.

RZ: Ideea s-a dezvoltat pe când eram amândoi la o organizație de voluntariat, Interact, Luca era președinte, eu tocmai am intrasem în club. După faza de brainstorming, ideile s-au aliniat. Ne-am uitat și ce era în străinătate pentru că, din păcate, România este foarte în spate. Aici ne confruntăm cu o mare problemă dacă vrem să învățăm singuri, nu la clasă. Majoritatea manualelor mele sunt din 2004; dacă mă duc online și încep să caut materiale pentru o fișă teoretică pentru nuvela “Moara cu noroc”, găsesc 14 variante de la tot atâția profesori, fiecare cu un stil diferit. Pentru mine este foarte obositor, îmi pierd motivația. Vrem să găsim câte un profesor pentru materiile importante pentru bac, să realizăm o centralizare a tuturor materialelor necesare.

La ce nivel ați ajuns cu proiectul?

LO: Aplicația este 90%, lucrăm la detaliile finale. Suntem înainte de lansare, o pregătim pentru începutul lui 2025. Această aplicație centralizează toate materialele curriculare, în primă fază pentru pregătirea de bacalaureat, având lecții, exerciții concepute într-un mod cât mai modern, digital. Elevii trec mai ușor prin materie, nu se simt obosiți după ce lucrează două ore. Scopul nostru nu este ca elevul să ia un 10 la matematică, ci să creăm un întreg care să îl ajute la început să găsească tot ce îi place. Din cei 5.000 de elevi din organizația noastră, cei mai mulți din clasele VIII, X sau XII aveau această problemă: nu știau ce își doresc, din lipsa de informație. Te trezești în clasa a XII-a că vrei să devii medic, avocat sau jurnalist.

RZ: Dacă le pregătim un loc ca să învețe eficient pentru bac, elevii vor avea mai mult timp la dispoziție. Altfel te trezești la 6-7 dimineața, într-un oraș mare, ca să ajungi la timp la școală printr-un trafic infernal, ai o pauză de 5-10 minute între ore, profesorii sunt cătrăniți nefiind bine plătiți, nu au condiții bune în care să predea. Atunci la rândul lor nu se bucură de traininguri sau materiale ca să își pregătească lecțiile și se creează un cerc vicios în care nimeni nu are chef de nimic. Cu atât mai puțin elevul să meargă după școală ca să își descopere pasiunile.

Funcționează ca un instructor de fitness

Și cu ce veniți voi în plus?

LO: Avantajul aplicației este un algoritm creat de noi care pregătește elevul, îi face un plan personalizat de învățare, care îi ușurează viața, deci el nu își va risipi inutil energia. Fiecare elev are metoda sa: unul învață mai bine cu poze, altul cu texte. Printr-un chestionar pe care îl parcurge la înscriere, când își creează contul, introduce nevoile pe care se pliază: cât să învețe pe zi, dacă învață mai bine prin imagine, text, audio sau video.

RZ: Suntem ca un fel de antrenor de fitness, dar pentru bac. Elevul spune ce probleme are, cât vrea să lucreze, iar în funcție de răspunsurile lui și de un test inițial la instalarea aplicației, ca un diagnostic, algoritmul nostru îi prescrie un program: cum va învăța, câte lecții va accesa în funcție de cum parcurge un curs sau altul.

Teoria ca teoria, dar ați testat piața reală, ați mers la școlile din oraș?

LO: Au fost două licee din Cluj cărora li s-a părut interesant demersul nostru. Acum vrem să vedem care este impactul real, printr-o testare de 2-4 luni, să vedem cât de mult se simplifică treaba elevilor și procesul de învățare.

RZ: Înainte de a realiza aplicația, am avut o perioadă de studii de caz. Ne-am uitat la cele mai eficiente aplicații de învățare din Franța, Germania, Anglia, India, SUA, am preluat ce consideram că s-ar potrivi în România, dar am venit și cu ideile noastre.

Liceanul Rareș Zăvăleanu

Îi trimit la internshipuri

Cum este structurată platforma?  

LO: Practic, e o coagulare între lecții video, fișe teoretice, exerciții, flash carduri. Sunt toate tipurile de materiale posibile, doar elevul să își aleagă. Avem profesori, doctoranzi recomandați de decanii facultăților din Cluj. În prima fază a aplicației se face doar pregătire pentru bac, apoi, în funcție de domeniile de interes, o introducem și pe cea pentru facultate.

RZ: Toate materialele sunt într-un loc, elevul poate să învețe eficient, deci își face timp și să descopere pasiuni. În colaborare cu universități, organizații nonguvernamentale, companii, îi oferim posibilitatea de a se înscrie în internshipuri, acțiuni de voluntariat, facultățile pot să își descrie profilurile.

Bun, am descărcat aplicația, ce fac mai departe?

LO: Există un proces de înrolare. Am încercat să folosim și un limbaj foarte plăcut de elevi, prietenos, glumeț, nu prea rigid. Adevărata „magie” apare din acest proces de înregistrare. Le recomandăm materialele pentru nevoile lor: vor să își îmbunătățească notele, vor oportunități de internship pentru CV sau înscrierea la facultate, să decidă ce domeniu își aleg, pregătirea pentru facultate. Vrem să ne dăm seama, la nivelul României, care sunt dificultățile de care se lovesc elevii. Cei din localitățile rurale nu au profesori care să le ofere meditații, trebuie să meargă 1-2 ore până la oraș. Cu aplicația nu irosesc acest timp.

RZ: Înregistrarea trebuie să fie scurtă, concentrată, dacă sunt peste 10 întrebări există șanse maxime ca elevul să șteargă aplicația. Doar după aceea îi apar mici feedbackuri, în stânga sau dreapta, la care să răspundă.

Cine concepe cursurile, de unde atâția profesori?

LO: Noi am gândit tot conceptul, însă nefiind programatori de meserie, ne lua mai mult timp, deci am apelat la o firmă de IT. Colaborăm cu ONG-uri care susțin educația, mai ales că, pe lângă acest start-up, vrem să creăm și o asociație care să ajute la digitalizarea educației.

RZ: De fapt avem două echipe: una didactică – profesioniști în domeniile selectate care pregătesc materialele, corectează, coordonează, verifică materia, alta de tineri – ne ajută la parteneriate, marketing, crearea de videoclipuri, la copywriting, editare. În activitățile noastre de voluntariat am avut ocazia să întâlnim foarte mulți tineri din toată țara cu un potențial, realizări; cu ei formăm o echipă.

Lansarea, la începutul lui 2025

Ce concurență aveți în România?

RZ: Multe dintre asemenea demersuri nu au avut fonduri suficiente sau o viziune suficient de largă. Este greu să dezvolți o asemenea aplicație, să înțelegi de ceea ce au nevoie de fapt elevii.

LO: Sunt multe inițiative de acest gen care merg foarte bine în străinătate, consider că în România ne aflăm în punctul cel mai optim pentru a dezvolta așa ceva.

Cine susține investiția? Cum veți monetiza aplicația?   

LO: Ne-am văzut cu mulți potențiali investitori; unii au dorit doar să vadă ce este în interiorul aplicației, apoi au renunțat, alții au fost mai interesați. În cele din urmă am ajuns cu ea la versiunea beta. Următorul pas va fi lansarea aplicației, ce va fi disponibilă pentru smartphone, în sistemele de operare Android și iOS, ulterior pentru computere. Va fi descărcată gratuit timp de câteva săptămâni, după care, ca să ne susținem și noi, va avea un cost foarte mic față de ceea ce există pe piață. Vrem să obținem și o finanțare pe fonduri UE, sunt programe pentru digitalizare. Vom avea nevoie de finanțare pentru promovare, marketing, ca să avem intrare la elevi, prin social media, asociații, dar mai ales ne bazăm pe recomandările elevilor care o vor folosi.

RZ: Noi ne dorim să oferim o bună parte din lecții gratis. După ce ți-ai instalat-o, poți să accesezi zilnic un anumit număr de lecții, materiale însoțite de reclame. Vor fi anumite noi funcționalități care sunt plătite dacă nu vrei să vizionezi reclame. Totuși, sunt mulți elevi din țara asta care nu își permită să dea 200 de lei pe săptămână pe o meditație de o oră și jumătate, pentru ei vom avea un sistem de gratuități. Vrem să ne concentrăm mult pe partea de responsabilitate socială (CSR), să colaborăm cu statul, cu ONG-uri.

Relația cu meditatorii fizici

Puteți garanta, prin folosirea aplicației, reușita la bac?

LO: Din testul inițial, aplicația oferă niște informații de bază; pe măsură ce elevul parcurge cursurile, vede care sunt punctele sale forte și cele de îmbunătățit. La finalul anului școlar, primește un raport: unde era la început și unde a ajuns. Noi sperăm să aibă precizie chirurgicală, să nu dea vreo eroare.

Intrați în competiție cu piața meditațiilor, una fiscalizată și nu prea…

LO: Unii dintre profesori ne întrebau dacă vrem să le facem competiție la meditații. Dacă un elev merge la meditații la matematică, română, informatică și biologie, deja trebuie să dea cam mulți bani. Nu ne-am propus să facem concurență meditatorilor, ci ca elevul să aibă un rezultat care să îl aducă să își atingă obiectivul.

RZ: Mai mult decât atât, prin această aplicație vrem să susținem și profesorii de la școli, să le putem oferi materiale modificabile care să le fie utile la clasă. Să aibă acces la aceste prezentări bazate pe curriculă, standardizate, pe baza cărora să poată predea.

Vreți să faceți prezentări în licee?

LO: În februarie vom începe cu școlile pilot, cu cea unde am fost și eu elev, cu profesori mai prietenoși, care ne zic în față unde putem să îmbunătățim. Într-o altă etapă, ne propunem să introducem și pregătirea pentru clasele V-VIII, evaluarea națională fiind primul examen din viața unui junior. Am sesizat o nevoie foarte mare: atunci familia are emoții, nu mai știe cine pe ce să pună mâna.

RZ: Ne dorim o rețea de ambasadori în școli, să alcătuim o echipă de elevi convinși să susțină proiectul și care să meargă să îl promoveze pentru a-i ajuta și pe alții. Ideea este să lucrezi cu tineri pentru tineri.

Studentul Luca Onoe

Mii de abonamente ca să facă profit

Când veți ajunge pe zero, să fiți profitabili?

RZ: Ne dorim un demers prin care să ne autosusținem. Pentru că materialele nu se schimbă foarte des, în funcție de feedback, profesorii vor reveni asupra lor doar dacă se fac revizuiri la nivel național. Deci costurile de întreținere nu vor fi mari, ceea ce ne va permite să lucrăm mai mult pe partea de marketing, de CSR. Vom recurge la reclame pentru că fiecare leu contează, există modele care au funcționat în străinătate fiind bazate pe un sistem de integrare a acestora în aplicație.

LO: Sperăm la câteva mii de abonați pe o perioadă de 3-4 luni, să ne ajute să ajungem pe zero. Abonamentul lunar ar fi de 20-30 de lei, prin care să ai acces la absolut tot: lecții, chestionare, dezvoltare personală și carieră. Sunt aplicații similare care solicită 80 de lei pe materie; mi se pare foarte mult. Dacă te pregătești la 3-4 materii pentru bac, dai 240 de lei pe o aplicație care nici nu știi 100% că te va ajuta.

Cine ar fi interesat să plătească reclamă?

RZ: Ar fi foarte multe companii, universități. Fiind categoria cea mai influențabilă, tinerii prezintă o masă interesantă de marketing. Poate să fie reclamă de la mâncare la papetărie sau săli de sport. Reclama s-a dezvoltat mult în ultimul timp, nu mai este acel pop-up care îți apare obsedant pe ecran. La noi reclama nu va interfera niciodată în procesul de învățare, nu va fi una intruzivă în timpul unui modul de curs. Educația este un domeniu cu care îți dorești să te asociezi, o companie care susține educația are un câștig de 100% pe partea de CSR. Unui elev pasionat de economie, de afaceri i se pot face recomandări de internship la anumite companii.

LO: Vom merge mai mult pe ideea de parteneriat decât de reclamă. În funcție de preferințe vor putea să meargă într-un internship de o lună la Banca Transilvania, la Capital Partners, ca să vadă cum funcționează bursa, cu ce se ocupă toți analiștii de acolo. Astfel, companiile vor putea să mizeze pe viitori angajați, iar noi le oferim elevilor o șansă să exploreze ce le place. Am avut deja o întâlnire cu Sergiu Manea, directorul general al BCR, care are o inițiativă de promovare a educației în aceeași direcție cu noi.

Cum funcționează aplicațiile de învățare în țările din Vest?

LO: Există o asemenea aplicație în SUA, foarte dezvoltată, care este oferită gratuit, fiind folosită de milioane de oameni; este o colaborare cu statul și cu școlile. Vorbim despre o organizație nonprofit, care se susține doar din donații anuale, care pot fi de zeci de milioane de dolari din partea companiilor, persoanelor fizice, statului. Dacă acolo vine Google cu o donație de 10 milioane de dolari, e ceva normal. În România încă nu avem o economie care să permită așa ceva, însă și costurile sunt mai mici, deci aplicația noastră are posibilități mai mari de scalare.

Care sunt principiile BacUp

  • Aplicația are ca obiectiv revoluționarea educației liceale și transformarea sistemului educațional din România într-un model de performanță globală pe picior de egalitate cu Vestul.
  • Prin inteligența artificială, Machine Learning și parteneriate cu pedagogi, experți din educație, tineri implicați în comunitate, își dorește să transforme modul în care elevii învață.
  • Conținutul educațional interactiv conține lecții video, animații și simulări, iar urmărirea progresului elevilor se face prin feedback continuu și personalizat.
  • Învățarea este personalizată, cu conținut adaptiv bazat pe performanțele individuale, accesibilitate de pe orice dispozitiv (online și offline); feedback rapid (teste interactive și sugestii de îmbunătățire); motivarea elevilor prin recompense și jocuri.
  • Elevilor le permite să colaboreze pe proiecte, încurajând munca în echipă, profesorilor li se oferă suport prin oferirea de unelte pentru o educație mai eficientă și interactivă.
  • Instrumentele de management al clasei dezvoltate prin aplicație sunt șabloane pentru teste, lecții și prezentări, colaborare cu alți profesori (posibilitatea de a împărtăși resurse și lecții), analiza performanței elevilor (rapoarte detaliate pentru a ajusta predarea).
  • Inițiatorii proiectului le vor da acces gratuit elevilor din zone defavorizate. Ei își propun să încurajeze voluntariarul și colaborarea în proiecte a elevilor, profesorilor și comunității, iar împreună cu organizațile și firmele partenere, să renoveze săli de clasă pentru a le oferi elevilor un mediu propice învățării.
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Uraniul Românesc, motor pentru strategia energetică națională

Articolul următor

Cum s-a schimbat recrutarea în 2024, care sunt skill-urile necesare pentru angajați, în contextul digitalizării și automatizării și cum va arăta piața muncii în 2025

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Ovi Pascu, omul care vorbește cu lemnul

Lemnul vorbește! Dar nu toată lumea îl aude și îl înțelege. Artistul orădean, Ovidiu Pascu, „Moșul” pentru prieteni,…
Investiții
Infrastructură
Turism
Citeste mai mult

Ovi Pascu, omul care vorbește cu lemnul

Lemnul vorbește! Dar nu toată lumea îl aude și îl înțelege. Artistul orădean, Ovidiu Pascu, „Moșul” pentru prieteni,…
Transilvania Trek Cluj (TTC) își extinde amprenta în România cu mai multe proiecte noi.
Citeste mai mult

Hiltonul din Apuseni prinde contur

Operatorul de hoteluri Transilvania Trek va demara prima fază a unității turistice din stațiunea Beliș-Fântânele. “Transilvania Trek Cluj…
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share