Viitorul ansamblu de pe locul platformei industriale Armătura trebuie bine gândit pentru a evita probleme de trafic și mediu, susține un consilier clujean.
“În 2025 vine vremea pentru restructurarea platformei Armătura, ultima zonă industrială rămasă blocată în anii 2000 din spatele Gării Cluj-Napoca (GCN). Celelalte platforme din zonă, Tehnofrig, Libertatea, Mucart, sunt deja cu planuri de dezvoltare aprobate ca parte din strategia de relocare a activităților industriale înspre exteriorul orașului.
Proiectul propus mai este în dezbatere publică până pe 10 ianuarie. Ulterior va intra în procesul de avizare și va mai dura câteva luni până îl vom vedea aprobat. Acesta va fi unul predominant rezidențial: 78.789 mp apartamente (1.079) / 1.115 parcări, 1.500 mp utili pentru comerț, 6.862 mp birouri, 1.748 mp hotel de apartamente.
Ca beneficii pentru oraș se propun realizarea legăturii str. Gării – Oașului Fundătură, realizarea unei creșe ce va fi donată municipiului cu terenul de 1.695 mp, păstrarea a 25,95% spațiu verde pe sol și 7,74% amenajat peste parcările subterane, cu minim 60 cm de pământ (13.806 mp total)”, a menționat consilierul local George Trif.
Infrastructură rutieră depășită
“E important de știut că regulile de construire pentru această zonă oferă o flexibilitate foarte mare administrației de a negocia caracterul zonei. Pentru oraș, provocarea cea mai mare este să evităm ca acest proiect să devină o sursă de trafic auto pentru viața de zi cu zi a tuturor clujenilor și să ofere alternative facile de transport pentru viitorii beneficiari.
Teoretic, blocurile sunt aproape de centru, iar viitorii locatari nu ar trebui să aibă nevoie de mașina personală în viața de zi cu zi, dar poziția din spatele GCN s-ar putea să fie o provocare pentru acest obiectiv.
Conform documentației, lucrările vor începe după ianuarie 2027, ceea ce va da timp și administrației să recupereze proiectele de infrastructură rutieră necesare zonei. Mai pot fi depuse propuneri pentru proiect până în 10 ianuarie”, spune Trif.
Investiția programată de dezvoltatorul Koro Lando Real Estate (KLRE) se face pe baza unui proiect propus de către biroul de arhitectură Trans Form. Acesta mai include spații comerciale, hotel de apartamente, creșă. Ca proiectanți pentru elaborarea planului urbanistic zonal figurează arhitecții Vlad Negru (șef de proiect), Raul Dateș, Bogdan Manole, Andrei Niculaș.
Solicitările către proiectanți
- Amenajarea unui scuar la intersecția str. Gării cu Brândușelor pentru a face atractiv accesul pietonal și velo dinspre vest, unde se află punctul cel mai apropiat al proiectului (500 m) față de singurul access pietonal și velo direct către centrul orașului – pasajul de sub GCN
- Includerea analizei privind distribuția modurilor de transport a utilizatorilor proiectului (locatari, angajați, clienți ai spațiilor comerciale), respectiv pietonal, velo, auto personal și transport în comun cu autobuzul, precum și tramvaiul
- Detalierea modului în care spațiul pus la dispoziție pentru creșă va fi folosit: câte locuri estimează că vor fi oferite, respectiv dacă există spațiu suficient pentru amenajarea unui loc de joacă adecvat, astfel încât să respecte rigorile legale
- Implementarea sistemului de colectare a deșeurilor pe toate cele șapte fracții obligatorii de la 1 ianuarie 2025: hârtie, metal, plastic, sticlă, menajere, biodeșeuri, textil, nu doar pe patru, cât e prevăzut acum
- Să evalueze dacă este nevoie de amenajarea unor accese pietonale suplimentare către punctele de interes din oraș care ar trebui realizate de către administrație sau de alte autorități.
Sursa: George Trif
Caruselul nesfârșit al managerilor
Cu o istorie de peste un secol pe platforma industrială de la GCN, fabrica era specializată în armături pentru instalații sanitare, brevetând, în premieră mondială, robinetul cu închidere prin bilă (1934). Devenea societate de acțiuni în 1991, se privatiza în 1996. 10 ani mai târziu, Asociația Salariaților (PAS) deținea 40%, iar Herz Armaturen (Austria), 20%, câte 5% având Banca Transilvania și Broadhurst & Lindsell.
Raportul dintre primele două s-a inversat printr-o majorare de capital la care membrii PAS nu au avut bani să participe. Declinul fabricii s-a accentuat mai ales după criza financiară din 2009, concretizându-se în închiderea turnătoriei de alamă, apoi a altor secții, în urma creșterii prețurilor la energie și gaze, cu concedierea a sute de oameni.
Printre cei care s-au perindat, după Revoluție, la conducerea societății sau consiliului de administrație au fost Petru Turc, Maximilian Gessler, Gerhard Glinzerer, Gabriel Gagiu, Ștefan Szoke, Andrei Drăghici, Piotr Skudlarski, Cornel Bârdea, Vlad Stoina sau Matthias Haider. Ultimul a demisionat în mai 2024, actualul administrator fiind Ștefan Bogdan.
Active înstrăinate pentru plata datoriilor
În 2010, acționarul majoritar, Herz Armaturen, credita societatea clujeană cu 5 milioane de euro. Deoarece Armătura nu a putut să ramburseze suma la scadență, prelungită până în 2016, Curtea de Arbitraj Internațional de la Viena a obligat-o la restituirea împrumutului, plata dobânzii de întârziere și cheltuieli de judecată.
Acționarii au decis să pună în vânzare toate imobilele, fiind cumpărate în 2021, de KLRE, cu 9,5 milioane euro. Armătura era profilată pe fabricarea de produse de robinetărie pentru instalații termice și de alimentare cu apă și gaz, înglobând în portofoliu 1.500 de articole tipodimensionale.
“Începând cu anul 2021, de când societatea desfășoară activitate de subînchiriere a spațiilor, clienții sunt preponderent interni. Societatea avea, la 30 septembrie 2024, un număr de 34 de chiriași”, preciza administratorul Ștefan Bogdan, în raportul financiar pe trimestrul III.
Pe de altă parte, Armătura era implicată în procese în care avea de recuperat sume de bani, în calitate de creditor, în urma falimentelor unor societăți ca Mechel Câmpia Turzii, Herwiss Brașov, Alcor Botoșani, Atomis International sau a fost acționată în instanță de către foști angajați. Alte procese au fost intentate societății clujene de către Fair Apartments, Diacontact, Alto BM.
De la 1.200 de salariați, la 6 oameni
Anul trecut, Herz Armaturen (care deținea 32,9% din capitalul social) a formulat un anunț de ofertă publică de preluare a restului de 67,1% din acțiunile pe care nu le deținea, la 0,20 lei / titlu. Din acționariatul Armătura mai făceau parte HRIC Beteiligungs – Erste Group Bank (Austria) – 32,9%, Tridelta Heal (Luxemburg) – 16,7%, persoane fizice – 14,2%, persoane juridice – 3%.
Schema de subordonare în cadrul grupului era Armătura Cluj < Herz Armaturen Viena < Herz Holding Viena < GTI Gebaudetechnik Luxemburg < Herz Industries Viena, ultima fiind controlată de omul de afaceri Gerhard Glinzerer.
Armătura avea, în 2023, afaceri de 1,1 milioane de lei, o pierdere de 0,5 milioane și doar șase angajați, potrivit Listă Firme. Cele mai mari afaceri le înregistra în 2007, 30 milioane lei, iar cel mai mare profit, de 16 milioane lei, în 2021, după vânzarea tuturor activelor. În anul 2000 la Armătura lucrau 1.200 de oameni.
Capitalismul a decimat uzinele Clujului
Firma care a achiziționat platforma este localizată în satul clujean Răscruci și contabiliza, în 2023, afaceri de 0,8 milioane lei, cu o pierdere de 1,6 milioane, având 0 angajați. Asociații săi erau Urban River Development București – 50% Herz Armaturen – 38% și Gojo (Austria) – 12%. La rândul său, URD era deținută de PAGA Dezvoltare Cluj (75%), Gavril Zaharia (12%), Codruța Brujan (10%), Mihai Simiuc (3%).
Ultimii trei sunt cofondatori ai afacerii cu mâncare proaspătă Frufru, preluată de grupul britanic Unilever. Zaharia este partener de dezvoltări imobiliare în București al familiei Heubach, producător german de vopsele, conform Profit. PAGA îi are ca asociați pe Gabriel Gheorghe (60%) și Laszlo Lukacs Adam (40%).
După Revoluție, majoritatea producătorilor industriali din zona GCN au cedat terenurile pentru dezvoltări imobiliare (ansambluri rezidențiale, clădiri de birouri, complexe comerciale) sau se pregătesc să o facă. Printre acestea se numără Tehnofrig – utilaje frigorifice, Libertatea – mobilier, Mucart – carton, Metalul Roșu – echipamente industriale, mai recent Remarul 16 Februarie – material rulant feroviar.