Cele mai multe lucrări la șoselele de mare viteză din Ardeal și Banat se vor afla, în acest an, sub semnul incertudinii, avertizează Asociația Pro Infrastructură (API).
“Va fi un an bun în infrastructura rutieră, chiar dacă va fi unul rău, cu instabilitate politică, buget de stat găunos și tăieri de investiții. În 2025, prima dată în istoria sa, România are 157 km de autostradă și drum expres care cu siguranță vor fi dați în trafic. În condiții normale, sunt șanse mari să ne apropiem pentru al doilea an consecutiv, ba chiar să trecem de borna de 200 km.
Dacă toate planetele se vor alinia neverosimil la fel ca în 2024, scenariul superoptimist ne duce la 243 km, iar minunile ne duc la 280 km, cu antreprenori care să se autodepășească din nou, să lucreze cu toată forța pe sute de milioane de euro fără să fie plătiți cu lunile, cu birocrație rezolvată rapid de stat și vreme foarte secetoasă minimum jumătate de an.
La final de 2024, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din țară a ajuns la 1.269 km aflați în exploatare. În 2025 ne vom apropia de borna 1.500 km sau chiar o putem depăși în visul unei nopți de iarnă”, conform API. Organizația de infrastructură a făcut „inventarul” lucrărilor pe care le preconizează în acest an.
Conexiunea de la Tureni, gata în vară
„Începem cu bucățile certe și clare, în total 157 km, al căror calendar optimist de inaugurare arată cam așa. Dacă vremea va permite, în februarie – martie avem Autostrada A7 Buzău – Focșani lot 1 (UMB): 4,6 km între nodurile Buzău Est și Buzău Nord. Tot cam atunci, pe A7, 28 km Mizil – Spătaru (Coni – Trace), iar în aprilie – mai, restul de 12 km pe Drumul Expres (DEx) 12 Albota – A1 (UMB).
Primăvara se încheie cu restul de 15 km din A1 Pitești – Curtea de Argeș (constructor, WeBuild). Chinul Aktor și al nostru sperăm să fie gata în mai – iunie cu A0 Sud între A1 și DN6, 17 km. În iunie avem „ciotul” DEx4 de la Tureni, 4,9 km (Dimex, CON-A).
Chiar dacă s-ar adeveri scenariul cel mai negru în țară, UMB tot va livra cel puțin 60 km pe A7, adică loturile 2 și 3 ale A7 Focșani – Bacău între Adjud Sud și Bacău Sud, din care Centura Adjud (Domnești – Adjudu Vechi) poate și trebuie să fie deschisă în iunie – iulie, restul până la sfârșitul anului. În noiembrie – decembrie așteptăm și A7 Buzău Vest – Buzău Est, 13,9 km (Nurol). Total certitudini: 157 km”.
UMB, concentrată pe Moldova
„Acum încep dezbaterile și calculele. Asul din mânecă îl are tot UMB. Întrebarea este câtă capacitate tehnică va avea UMB în special pe structuri, câți bani are guvernul, cât poate lucra constructorul pe caiet și care vor fi secțiunile unde se va concentra.
Lotul 1 Focșani-Bacău are termen contractual septembrie 2025, iar celelalte cinci tronsoane până la Pașcani, noiembrie 2025. Împreună sunt 173 km care, în opinia noastră, nu vor fi toți gata în 2025.
Pe lângă segmentele sigure amintite, sunt șanse mari să primim una din variantele: 49 km între Bacău Nord (Săucești) și Roman Nord (Săbăoani) sau 35 km între Focșani Nord și Adjud Sud (Domnești), segment extradificil cu patru poduri-monstru pe intervalul Garoafa – Tișița. E posibilă și o combinație între cele două, fiind multe noduri pe traseul Focșani – Pașcani.
În opinia noastră, varianta optimă pentru cetățeni (oferă mai mulți kilometri, elimină traversarea orașelor Adjud și Roman, dopurile majore de pe traseu), relativ mai ușoară din punct de vedere tehnic și implicit mai sigură ca inaugurare este prima: autostradă continuă între Adjud Sud (Domnești) și Săbăoani (Roman Nord), iar capetele dinspre Focșani, respectiv Pașcani, să fie împinse în 2026.
În 2025 cei de la UMB au scadență și pe cei 10,7 km pe DEx6 Galați – Brăila care pot fi gata în toamnă dacă se dorește asta. Așadar, în total, sunt șanse mari ca UMB să livreze încă 49 km (A7) + 10 km (DEx6), adică 60 km SAU 35 km (A7) + 10 km (DEx6) = 46 km”.
Două decenii de la instalarea Bechtel
„Șanse 50%-50% avem pe 25 km unde e nevoie de mobilizare serioasă, utilaje și oameni. “Ciotul” de 4,4 km pe A0 Nord, între A2 și DN3, este posibil în decembrie doar dacă se va lucra tot anul, iar restricțiile de mediu pe Lacul Cernica teoretic nu vor permite asta. Pe 8,6 km între DN3 și DN2 chinezii de la CCECC au termen noiembrie 2025. Pot să-l respecte numai dacă va fi presiune din partea autorităților și a vecinului UMB, fără de care tronsonul va fi “muzeu”.
Tot UMB este și pe cei 12 km ai A3 Zimbor – Poarta Sălajului, aflat în mare întârziere. Teoretic, pot fi deschiși cel mai devreme în septembrie, dacă stă dealul Zimbor și doar dacă antreprenorul mai găsește niște forță să trimită și aici.
La categoria minuni îi avem pe cei de la Erbașu, de pe A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș. Termenul de execuție pe cei 26 km este de 18 luni și încă nu are autorizație de construire. Un efort excepțional este posibil, dar improbabil pe un sector cu multe necunoscute și complicații care a văzut prima lopată dată de Bechtel în urmă cu 20 de ani și jumătate”.
În așteptarea finalizării Centurii Zalău
Starturi de lucrări? Avem așteptate încă din 2024 dar aflate doar în pregătire până acum: ultimul tronson al A0 între A1 și DN1, A1 Sibiu – Pitești secțiunile 2 și 3, A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș, A13 Boița – Făgăraș.
Adăugăm șantierele nou-nouțe în 2025: A3 Chiribiș – Biharia, dacă se finalizează la timp disputele din instanță dintre Selina / Trameco și CNAIR. Plus capetele din PNRR ale A8 dinspre Târgu Mureș, respectiv Moțca.
Dacă se rezolvă la timp contestațiile și semnarea contractelor, in extremis am putea vedea ceva în teren măcar pe unul din cele trei sectoare ale DEx16 Oradea – Arad. Acest an ar trebui să ne aducă și centurile rutiere de la Biharia, Făgăraș, Zalău, Mizil și Comarnic. Și drumul de legătură A1 – DN69, la nord de Timișoara.