Cei 166,5 kilometri care trebuie electrificați și modernizați între Cluj-Napoca și granița cu Ungaria înaintează pe alocuri bine în teren și pe alte… alocuri, deloc, potrivit Asociației Pro Infrastructură.
Acest lucru se poate observa din filmările aeriene realizate de Asociația Pro Infrastructură în 8 martie: https://www.youtube.com/watch?v=W-e2s30pdZA
Dacă pe primele două tronsoane dinspre Cluj-Napoca Asociația Pro Infrastructură speră să se reia circulația în prima parte a anului viitor, inițial pe tracțiune diesel, pe celelalte două doar se poate visa la trafic pe ambele fire la final de 2026.
Aleșd-Oradea, pe un singur fir pe perioada lucrărilor
Mai întâi, un detaliu important pentru cei interesați: circulația pe Aleșd-Oradea va fi menținută pe un fir pe toată perioada șantierului ca să nu fie blocată activitatea industriei locale, deloc neglijabile, cum ar fi cea a platformei Holcim de lângă Aleșd.
În schimb, chiar după filmarea Asociației, începând cu 10 martie, linia s-a închis între Episcopia Bihor și graniță.
Stadiul fizic al lucrărilor la sfârșit de ianuarie
Conform raportului oficial oferit de CFR luna trecută pentru sfârșit de ianuarie 2025, stadiul fizic este 23% pe lotul 1 (Cluj-Aghireșu), 32% pe Aghireșu-Poieni, doar 4,5% pe Poieni-Aleșd (include defileul, zona cea mai dificilă de pe traseu), respectiv 10% pe Aleșd-Frontieră Ungaria.
Asociația se așteaptă ca avansul din februarie să nu fie prea mare, mai ales că vorbim de o lună de iarnă.
„Teoretic, jalonul PNRR cere ca lucrările să fie gata în august 2026 ca să și fie decontate de la Bruxelles. În condițiile cifrelor de progres amintite în paragraful anterior și a diverselor blocaje, mai ales pe lotul 3 unde încă se proiectează și nu avem autorizație de construire emisă peste tot, este practic o garanție că România va pierde bani europeni (și) de pe acest coridor feroviar. Întrebarea este câți.
Ca să se reducă pierderile financiare din PNRR, trebuie ca proiectarea pe Poieni-Aleșd și emiterea autorizației de construire să devină realitate în următoarele 3-4 luni, maxim, și să se rezolve cât mai rapid celelalte blocaje, cum ar fi tranșarea situației gării Poieni. Și antreprenorii de pe toate loturile să se autodepășească: Alstom-Arcada pe primele două tronsoane dinspre Cluj-Napoca, FCC-Gülermak pe cel mai dificil sector, respectiv WeBuild-Pizzarotti pe capătul vestic”, consideră reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
Cele patru secțiuni au termene contractuale de execuție de 36 de luni fiecare, iar autorizațiile de construire au fost emise în 2024 pe diverse bucăți, însă nu peste tot.
Chiar în condițiile unei mobilizări exemplare a constructorilor care ar putea teoretic, pe ici pe colo, să mai recupereze din întârzieri, într-un scenariu (foarte) optimist, reprezentanții Asociației Pro Infrastructură nu cred că Magistrala 300 va fi gata în totalitate la termen.