Vineri și sâmbătă, 16 și 17 mai 2025, cei care au trecut prin Piața Regele Ferdinand din Oradea, au avut ocazia să trăiască în atmosfera secolului trecut, atât prin prisma automobilelor și ținutelor de epocă prezente în piață, cât și prin clădirile în stilul art nouveau.
În weekend, în fața Teatrului Regina Maria din Oradea, Retromobil Club Romania Filiala Bihor, a organizat Classic Car Show Oradea. Este primul eveniment dintr-o serie de evenimente culturale prin care vor fi îmbinate pasiunea pentru a deține un vehicul istoric cu implicarea în diferite activități alături de comunitate. Evenimentul de anul acesta este organizat și în cadrul Festum Varadinum.
„Conceptul Classic Car Show Oradea își propune ca în fiecare an să promoveze un vehicul istoric de o anumită tematică/marcă/categorie, alături de alte vehicule selectate, în cadrul unor activități care să cuprindă prezentarea tehnică, etapele restaurării, provocările ca deținător, și modul cum poate fi pus în valoare, astfel încât aceste vehicule să fie parte a mai multor activități culturale”, a precizat Rencsik Otto, președintele Retromobil Club Romania Filiala Bihor.
Conceptul manifestării a cuprins două acțiuni. În 16 mai – a avut loc un eveniment de prezentare a detaliilor tehnice prin care un vehicul poate fi încadrat în categoria celor istorice, ce entitate poate să ateste acest fapt și ce prevăd actele normative în domeniu. În 17 mai a avut loc un eveniment de divertisment: spectacol de muzică, dans și ținute de epocă, raportate la marca sau perioada la care se referă vehiculele expuse.
Organizatorii își propun ca prin acest concept de prezentare anual a unei teme legate de vehiculele istorice și organizarea unor evenimente specifice în care să fie expuse public, să fie încurajate persoanele care le dețin să accepte o prezentare publică, tocmai pentru a da exemplu de bună practică privind restaurarea și utilizarea vehiculelor istorice. Caracterul specific, corelat cu scopul Clubului Retromobil România, este dat și de modul inedit prin care o activitate ce prezintă detalii tehnice poate fi transformată într-un eveniment de divertisment.
„Având în vedere că acesta se desfășoară într-o piață centrală și pietonală din Oradea, toate vehiculele participante și activitățile au fost foarte vizibile, contribuind în acest fel la promovarea, cunoașterea și acceptarea că aceste vehicule pot aduce plus de valoare unui oraș, pot defini cultural o comunitate și pot oferi publicului un spectacol vizual de excepție”, a subliniat Rencsik Otto.
Tatra 57A din 1936
Evenimentul de anul acesta s-a desfășurat în jurul autovehiculului istoric Tatra 57A, produs în anul 1936, la fabrica din Koprivnice – Cehia. Proprietarul mașinii este Teodor Curelea, cunoscut pasionat de vehicule de epocă.
„Autoturismul a ajuns în România după ocuparea Poloniei de către Germania, când un ofițer polonez fuge cu familia din calea războiului și ajunge la Făgăraș. De acolo a luat-o un domn, care a ținut-o până în 1967, când a vândut-o, iar din 2017 este în posesia mea. Singura imagine care a fost păstrată aparține nepotului ofițerului, în care sunt surprinși lângă autoturism ofițerul împreună cu copiii”, povestește Teodor Curelea.
Momentul în care ofițerul a părăsit Polonia, nu a fost ușor, acest lucru a fost descoperit la momentul restaurării când au fost văzute urme de gloanțe în caroseria mașinii.
Autovehiculul se prezintă într-o manieră excepțională din punct de vedere al restaurării tuturor componentelor tehnice.
„Caroseria este construita din lemn de frasin, aceasta fiind realizată în Cehia la un atelier specializat în restaurarea autovehiculelor Tatra cu acest tip de caroserie, chiar din vecinătatea fostei fabrici.
După realizarea structurii de lemn, acesta este tratat special împotriva umezelii pentru a rezista în timp, fiind ulterior îmbrăcat cu tabla pe exterior. Tabla este prinsă în mii de cuie, acest ansamblu din lemn și tablă formând mare parte din structura de rezistenta al mașinii. Motorul este boxer, iar frânele sunt pe cablu de sârmă, ca la bicicletă”, precizează Teodor Curelea.
Acesta a adăugat că, fiind vorba de o tehnologie de asamblare care nu se mai folosește de aproape 80 de ani, a fost foarte greu găsirea unui specialist în zona noastră care sa finiseze corespunzător caroseria pentru a fi posibilă aplicarea stratului de vopsea specială, în vederea realizării suprafeței lucioase, fără urme de îmbinare sau cuie.
Interiorul epatează cu banchete individuale, în față și spate, realizate din piele de vițel de o nuanță vișinie ce au ca model liniar, cusături simple, tocmai pentru a scoate în evidență culoarea.
Alegerea nuanței de grena, cunoscută în mediul popular ca „vișină putredă” arată de fapt, rafinamentul și eleganța pe care producătorul original a dorit să o ofere doar unui segment de proprietari ce proveneau dintr-o clasa socială de elită.
Apariția acestui autoturism în anul fabricației nu a fost doar o inovație în domeniul tehnologiei, a fost și o provocare în domeniul designului industrial, astfel încât această mașină să reprezintă însăși un spectacol de eleganță și bun gust, pentru fiecare membru al familiei.
Plimbarea cu un astfel de autoturism reprezenta un bun prilej ca proprietarul să își prezinte cel mai elegant joben, doamna să își etaleze eleganta ținută din care nu lipsea o pălărie spectaculoasă, umbreluța și poșeta asortată momentului.
130 de ani de Skoda
Alegerea autovehiculului istoric Tatra din 1936, nu a fost întâmplătoare. Fabrica Tatra a produs autoturisme până în anul 1951, urmând ca după acesta dată autovehiculele Tatra să fie produse la uzinele Skoda din Mlada Boleslav și azi, istoria continuă prin fiabilitatea modelelor oferite de Skoda.
130 ani de Skoda înseamnă o evoluție ce putea fi constatată direct pe platou, unde era prezentat un autoturism înainte de restaurare și cel mai nou model Skoda.
Teodor Curelea, pasionat de mașini de epocă
Autoturismul Tatra 1936 nu este singurul vehicul istoric deținut de Teodor Curelea. El mai deține un Gaz M-21 Volga din 1968.
Gaz M21 Volga este un automobil produs în Uniunea Sovietică din 1956 până în 1971. Automobilul se remarca prin garda la sol înaltă, (ceea ce îi conferea un anumit aspect „masiv”, în comparație cu autoturismele occidentale mai joase și mai alungite), suspensia robustă, motorul puternic, și protecția anti coroziune, ceea ce l-a făcut atipic pentru anii 1950.
Un astfel de automobil i-a fost făcut cadou lui Iuri Gagarin, după zborul său în spațiu.
Teodor Curelea poate fi caracterizat ca o persoană cu o apreciere autentică pentru ingineria clasică și pentru designul industrial al secolului XX. Cunoaște detalii despre epoca interbelică și perioada sovietică, înțelegând nu doar mecanica, ci și contextul social în care au fost create aceste mașini.
Restaurarea și întreținerea unor vehicule atât de rare implică atenție la detalii, răbdare și exigență. Este genul de om care se documentează pentru fiecare șurub, caută piese originale în târguri locale și din străinătate și nu face compromisuri în privința autenticității.
Este mai mult decât un colecționar – este un păstrător al memoriei tehnologice.
Teodor Curelea este o persoană sobră, discretă în public, dar cu gusturi rafinate și nostalgice. Se exprimă adesea prin tăcere și gesturi elegante. Preferă stilurile clasice, respectă valorile tradiționale și are o sensibilitate aparte pentru frumusețea funcțională a obiectelor vechi.
Un detaliu mai puțin știut, îi place mirosul pielii vechi, a lemnului lustruit și sunetul natural al motoarelor clasice.
Face parte dintr-un cerc de cunoscători – membri ai cluburilor auto istorice – Retromobil Club România, unde spune povești și schimbă informații despre piese și alte vehicule și cel mai important aspect: inspiră generațiile tinere să respecte și să păstreze aceste obiecte de patrimoniu tehnic în perfectă stare de funcționare, în stilul său caracteristic al unui șofer profesionist, născut puțin mai devreme.
Cea mai veche mașină
Cel mai vechi autovehicul de epocă prezent în Piața Regele Ferdinand era un Peugeot din 201 din 1929, aparținând colecționarului Adrian Farcaș.
„Mașina a fost cumpărată din Franța de la o reprezentanță Peugeot; a fost mașină de showroom. Am restaurant-o aproape integral, se prezintă în condiții foarte bune, fiind funcțională. Un pic mai greu a fost cu achiziția cauciucurilor, fiind niște cauciucuri special care se găsesc foarte greu sau deloc. Are un motor în 4 cilindri de 1.122 cmc, 23 CP. Viteza maximă este de 80 km/h, lungimea – 3.800 mm, lățimea – 1.350 mm. În rest, luminile și tot ce înseamnă partea electrică pe mașină este pe 6V. A trebuit să fac câteva modificări pentru a o duce la 12V”, a explicat Adrian Farcaș.
Peugeot 201 este o mașină care și-a lăsat amprenta asupra istoriei automobilelor în mai multe moduri. Este rezultatul unei reflexii îndelungate și meticuloase, punctul culminant al unui design care va face din fabrica de la Sochaux cea mai modern și mai profitabilă de la sfârșitul anilor 1920, acest model putând fi considerat, în mod rezonabil, primul model produs în serie al companiei.
Succesul acestui model a ajutat marca Peugeot să traverseze perioada de criză, fiind prezentat la Salonul Auto de la Paris din 1929, pe fundalul crahului de pe Wall Street.
Pe lângă Peugeot 201, Adrian Farcaș a mai prezentat în cadrul evenimentului un Ford Delta D Mustang din 1966.
Mașini de epocă și povești inedite
Altă mașină care a atras privirile în cadrul Carr Show-ului de la Oradea era un Chevrolet Pickup Truck din 1945.
De asemenea, ieșea în evidență un Mercedes Benz 170V din 1938, dar și un Chevrolete Corvette C1 din 1962, precum și un Volvo 121 Amazon din 1966, un BMW 700 LS din 1963, o Skoda 100S din 1972 și alte mașini de epocă. Un sector aparte era destinat motocicletelor de epocă, din Italia, Germania, Japonia sau Olanda.
Fiecare dintre aceste „comori” de epocă avea povestea sa, pe care proprietarul era pregătit să o spună celor interesați.