Lucrările la Autostrada Transilvania continuă cu o operațiune importantă de logistică și reutilizare a materialelor: 425 de grinzi prefabricate de mari dimensiuni sunt relocate de pe lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș pe tronsonul vecin, Chiribiș – Biharia.
Compania DEME Macarale, lider în domeniul manipulării grele și al transporturilor speciale, a fost desemnată de CNAIR să efectueze relocarea a 425 de grinzi prefabricate, provenite de pe tronsonul abandonat Suplacu de Barcău – Chiribiș, pe sectorul Chiribiș – Biharia, aflat acum în mobilizare.
Grinzile în cauză au fost fabricate în perioada în care firma americană Bechtel executa lucrări pe Autostrada Transilvania. De tip „T”, ele măsoară între 17 și 21 de metri lungime și cântăresc între 21 și 25 de tone fiecare. Părăsite timp de peste un deceniu, aceste elemente structurale au fost conservate și urmează să fie integrate în construcția viitorului lot Chiribiș – Biharia.
DEME Macarale – singura ofertă
Compania DEME Macarale a câștigat contractul în urma unei licitații organizate de CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere). Valoarea totală a lucrării este de 1,6 milioane de lei fără TVA, iar termenul de execuție este de 35 de zile.
Operațiunea presupune:
– manipularea grinzilor în condiții speciale de siguranță,
– transportul acestora pe o distanță de aproximativ 30 km,
– depozitarea pe suporți speciali din lemn de esență tare, conform caietului de sarcini.
Imagini cu relocarea grinzilor filmate de Marin Marian: https://www.youtube.com/watch?v=y8ve2foVwBc&t=79s

Progresul Autostrăzii A3 în zona de nord-vest
Lotul Chiribiș – Biharia are o lungime de 28,55 km. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a emis, miercuri, 14 mai, ordinul de începere a lucrărilor pentru lotul Chiribiș – Biharia al Autostrăzii Transilvania – A3 și a stabilit ca dată de începere 20 mai, termen de la care se calculează durata contractuală de 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție). Antreprenorul desemnat pentru acest lot este asocierea Precon Transilvania – Citadina 98.
Acest lot include 18 lucrări de artă: 7 poduri și 11 pasaje. Valoarea contractului este de 785,21 milioane de lei fără TVA, fConstrinanțarea fiind asigurată prin Programul Transport 2021-2027.
Grinzile vor fi utilizate în cadrul structurilor de artă (pasaje peste drumuri județene și peste calea ferată), scurtând timpii de fabricație și reducând costurile materiale.
Lucrările pe lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (subsecțiunea 3C1) al Autostrăzii Transilvania (A3) au fost reluate în 20 ianuarie 2025, după o pauză de peste 12 ani. Contractul actual, în valoare de 884,12 milioane de lei (fără TVA), a fost atribuit companiei românești Construcții Erbașu, care are la dispoziție 18 luni pentru finalizarea celor 26,35 km ai tronsonului.
Până la sfârșitul lunii aprilie 2025, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la aproximativ 5%.
Imagini surprinse de Marin Maria pe lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș: https://www.youtube.com/watch?v=pgp7hQ-Tkx0
În paralel, CNAIR a lansat și o licitație pentru pază și patrulare pe segmentul Suplacu de Barcău – Biharia, inclusiv pentru depozitele de grinzi, pentru a preveni furtul sau degradarea acestora.
Eficiență și sustenabilitate
Această inițiativă de relocare a grinzilor este considerată de către specialiști un exemplu de eficientizare a costurilor în infrastructură, dar și de reutilizare sustenabilă a materialelor existente, într-un context în care termenele și bugetele sunt mereu sub presiune.