Marți, 16 septembrie 2025, la Academia de Științe Economice București a avut loc lansarea Atlasului interactiv al business-ului românesc care este disponibil prin platforma #SMARTreports.
Lansarea s-a făcut în cadrul conferinței „Navighează prin hățișul economic cu ajutorul datelor publice”.
La invitația co-fondatorilor Liviu Sav și Melinda Morariu, au participat reprezentanți ai mediului academic, de afaceri și mass-media: Vasile Strat (Bucharest Business School), Felix Căprariu (IMM România), Marcel Vulpoi (Vulpoi & Toader Management), Gabriel Biriș (Biriș Goran SPARL), Dana Ciriperu (Ziarul Financiar), Ionuț-Daniel Coleașă (CITRL), Octavian Dan (Asociația Firmelor Bihorene), Velin Ganev (Danubius Exim), alături de antreprenori și oameni de afaceri.
Aceștia au vorbit din diverse perspective despre importanța accesului facil la datele publice și la instrumente de analiză și interpretare a acestora.
Cuvântul de bun venit a fost adresat de Melinda Morariu, care le-a mulțumit celor prezenți pentru participarea la eveniment.
„Am dezvoltat Atlasul Interactiv pentru a ușura interacțiunea cu datele financiare ale companiilor. Din România, în primă fază, și pentru a facilita accesul la analize și perspective diverse unui număr cât mai mare de utilizatori care caută informații relevante și utile”, a explicat Melinda Morariu, premisele lansării platformei SMARTreports.
Vasile Strat, decanul școlii de afaceri a Academiei de Studii Economice (ASE) din București, a vorbit despre școala de afaceri, despre ASE, care are o vechime de peste 100 de ani și despre programele MBA derulate în parteneriat cu școli din Europa, SUA și Canada, dar și despre acreditarea AMBA.
Felix Căprariu de la IMM România a precizat că este nevoie de analize, de sinteză mult mai rapidă, de un timp de preluare a informațiilor mult mai scurt.
„Atlasul, din punctul meu de vedere, asta face. Ne ajută, într-o formă cât mai simplă, să tragem o concluzie pe un sector de activitate, pe o regiune. Timp de o săptămână am avut ocazia și am rulat aplicația și chiar m-a bucurat să văd lucruri care îmi pot influența decizia de a investi prin prisma a ceea ce am identificat pe această aplicație”, a precizat Felix Căprariu.
Povestea SMARTreports și a Atlasului Interactiv
Cel care a spus povestea SMARTreports și a Atlasului Interactiv a fost Liviu Sav. Acesta a explicat că ceea ce încearcă să schimbe SMARTreports sunt costurile cu căutarea datelor, reducerea timpilor de căutare și punerea loc cap la cap.
„Ce ne dorim noi? Ne dorim această transformare. Ceea ce înainte se făcea în săptămâni de căutării manuale prin date fragmentate cu costuri mari, să reducem la 30 de secunde. Hai să nu fie 30 de secunde dar să fie de ordinul minutelor. Ne dorim să avem analize instant, să avem date integrate și să avem un return on investment instant. Misiunea noastră este să vă ajutăm să obțineți în secunde sau minute informații și analize despre companiile din România, care înainte ați fi lucrat zile sau săptămâni”, a subliniat Liviu Sav.
Acesta a vorbit și despre Atlasul Interactiv, unde sunt un million de companii, spunând că s-a bucurat de un real ajutor de pe urma discuțiilor cu oamenii din domeniu.
Unul dintre aceștia este Marcel Vulpoi.
„Noi creăm materia primă pentru ce-i trebuie lui Liviu. Și evident, creând această materie primă, noi avem principalele provocări în domeniul respectiv”, a declarat Marcel Vulpoi.
„Unde ne-a ajutat foarte mult Liviu și Bridge to Information în primă fază a fost ca pe lista celor 1.000 și ceva de companii cu cifre de afaceri pe 50 de milioane, lista respectivă să o spargem pe sectoare economice”, a explicat și Gabriel Biriș.
Importanța datelor pentru firme
Dana Ciriperu, Ionuț Coleașă și Florin Pop au dezvăluit în cadrul unui panel de ce sunt importante datele pentru firme.
„Dacă mă uit la sursa de date pe care o folosesc cel mai des în ultimele două săptămâni, cel puțin, 100%, e Bridge to Information și Atlasul de Business pentru că lucrăm, la ZF, la un catalog al companiilor antreprenoriale. Dar noi, jurnaliștii, folosim datele ca să scriem știri, să avem materiale de impact și să atragem atenția asupra unor lucruri pe care noi le remarcăm și aș vrea aici, cumva ca o mențiune, noi le remarcăm din acest punct de vedere al jurnalistului care se uită pe date și merge mai departe încercând să le înțeleagă, să le lămurească pentru cititori”, a explicat Dana Ciriperu, redactor șef adjunct la Ziarul Financiar.
Aceasta a adăugat că și-ar dori mai multe date despre distribuția salariilor pe județe, despre persoanele fizice care obțin venituri independente, despre declarațiile unice, etc.
Exemple și comparații pe baza SMARTreports
Octavian Dan, președintele Asociației Firmelor Bihorene (AFB), a explicat că a încercat de mai multă vreme să vină cu propuneri care să îmbunătățească politicele publice la nivelul județului Bihor și de fiecare dată s-a lovit de aceeași problemă, lipsa datelor, lipsa soluțiilor aplicate care să aibă o fundație nediscutabilă, care să nu țină de opinii sau de interpretări.
Acesta a oferit o serie de exemple și comparații între mai multe județe, pornind de la IMM-uri, firme medii și mari, comparații având la bază Bridge to Information și SMARTreports, fără de care aceste comparații nu ar fi putut fi făcute.
„Ceea ce am dorit să subliniem este că lucrurile dacă le analizăm dintr-o perspectivă corectă, putem să facem pași în direcția bună. Dacă privim oarecum aproximativ și nu avem instrumente așa cum Liviu a creat acest instrument, de fiecare dată vom putea să tragem concluzii greșite”, a declarat Octavian Dan.
Demonstrație live
Liviu Sav a făcut o demonstrație live, la care au participat și cei din sală, despre utilizarea Atlasului Interactiv.
Velin Ganev, CEO și owner la Danubius Exim, o companie cu peste 30 de ani istorie, care activează în zona fiscala, fiind cei mai mari importatori și distribuitori de echipamente fiscale în România, și totodată, și cei mai mari furnizori de echipamente bancare, a precizat că este într-o analiză foarte avansată de a oferi Atlasul Interactiv rețelelor de distribuție a companiei pe care o conduce, formată din peste 350 de companii din toată țara.
În încheiere, Melinda Morariu a vorbit despre planurile de viitor. Asta însemnă câteva workshop-uri la nivel național, câteva îmbunătățiri al Atlasului interactiv, pe baza experiențelor utilizatorilor care l-au folosit până în prezent, iar din 2026, extinderea lui cu noi instrumente.
„Viziunea noastră este să oferim primul ecosistem complet de business intelligence dedicat economiei românești”, a conchis Melinda Morariu.
Dincolo de cifre, despre legătura dintre oameni și date
Evenimentul de la ASE n-a fost doar o lansare de software. A fost, în fond, o discuție despre cum datele pot apropia lumea academică, mediul privat și cel public. Unii au văzut în Atlas un instrument de investiții, alții o unealtă pentru jurnaliști sau o bază solidă pentru politici publice.
Dar toți au căzut de acord asupra unui lucru: în 2025, informația corectă și accesibilă nu mai e un lux, ci o condiție esențială pentru a naviga prin hățișul economic românesc.
Lansarea Atlasului Interactiv al Business-ului Românesc marchează un pas semnificativ spre digitalizarea accesului la date și transparența economică. Platforma promite să devină un instrument de referință atât pentru antreprenori și investitori, cât și pentru jurnaliști, cercetători și factori de decizie publică.



