Cum ar fi ca o municipalitate din România să aibă orașul scanat ca în palmă, iar atunci când intenționează să implementeze planuri de dezvoltare urbană, să le poată gândi la un click distanță și să își eficienteze costurile? Răspunsul îl are iNovitas AG din Elveția care a câștigat, în 2015, “Swiss Economic Award”, pentru tehnologia ultramodernă infra 3D pe care a patentat-o. Novitas 3D City România deține exclusivitatea pentru România, țările din Europa de Est și țările din Golf a acestei tehnologii.
Ce este și cum funcționează?
Tehnologia ultramodernă infra 3D, patentată de iNovitas AG, este ca un fel de Google Maps, mai pe înţelesul nostru, însă mult mai sofisticată, o tehnică modernă de vizualizare, verificare, măsurare și control a rețelelor rutiere, feroviare, fluviale etc.
Concret, pe un vehicul este instalat sistemul de achiziție date care are în componență un sistem de 8-10-11 camere stereo și o cameră panoramică, sincronizate cu datele de navigare, bazate pe tehnologia INS/GNSS, care colectează imagini de pe căile rutiere, feroviare și fluviale.
Imaginile de înaltă rezoluție sunt înregistrate apoi în sistem, sunt georeferențiate și aliniate în sistemul de coordonare local sau național. Printr-un proces complex de combinare a imaginilor de înaltă rezoluție cu date georeferențiate se creează imagini 3D.
“Putem da informații la centimetru despre lățimi, înălțimi, dimensiuni fațade, diferențe de nivel, inventarierea mobilierului stradal, practic e vorba de cartografierea tuturor zonelor cerute de către clienți. Informațiile pe care le poți extrage în urma procesării datelor îți pun orașul în palmă, respectiv zonele care au fost procesate, prin multitudinea de informaţii pe care le pune la dispoziţie. Avem echipamente prin care putem să punem la dispoziţie şi informaţii privind starea şi calitatea drumurilor, avem un scanner performant, putem extrage date privind anumite zone care sunt afectate de degradare”, subliniază Doru Borșan (foto).
Cătălin Pop ne prezintă de pe un laptop cum funcționează sistemul, după o simplă logare, cu user și parolă. Aceiași pași pot fi urmați și de pe un smartphone, astfel că un client să nu fie dependent de un computer desktop sau de un laptop.
Pe ecran vedem harta unui oraș. “Dacă vă interesează o zonă de pe o anumită stradă, cu un simplu click ajungeți chiar acolo, dacă nu știți unde se află ceea ce căutați, o puteți identifica și frame cu frame”, ne explică specialistul.
Sistemul dispune de layere de măsurare, layere de informare, layerele care conțin hărțile etc. În interiorul unui oraș, spre exemplu, sistemul ne permite să vedem unde se află rețelele de apă potabilă, apă uzată, gaz metan, energie electrică, internet, să identificăm mobilierul stradal – câte coșuri de gunoi, bănci și altele sunt într-o zonă -, ce arie dintr-o șosea este degradată și multe alte informații utile pentru administrarea unui oraș, informații care permit gestionarea eficientă a infrastructurii rutiere și edilitare și, de asemenea, intervenții inteligente.
Mai mult chiar, sistemul permite proiecții de viitor.
“Se pot importa sau exporta date care pot fi folosite pentru a se lucra direct pe imaginea respectivă. În format 3D se poate adăuga o clădire. Toate informațiile acestea se pot exporta în format PDF, apoi se pot tipări, iar un inginer sau un arhitect poate să lucreze pe o planșă”, completează Cătălin Pop.
Mai departe, datele se pot exporta, dacă se creează un GIS, pe un server al autorităţii.
“Datele sunt înmagazinate cloud în Elveţia – statul a investit vreo 80 de milioane de euro pentru a crea această bibliotecă de date pentru partenerii noştri din Elveţia. Cei care doresc ca informaţiile/ proiectele lor să le deţină doar ei, atunci îşi pot crea ei cloudul lor”, completează directorul general Novitas.
Compania deține o flotă de 12 vehicule pregătite să se deplaseze în orice parte a Europei și celelalte zone acoperite de pe Glob. Fiecare vehicul procesează anual în jur de 6.000 de kilometri.
Contribuție revoluționară
În general, clienții care achiziționează serviciile Novitas 3D City sunt 95% autorități publice locale, respectiv ministere şi guverne pentru că ele administrează aceste reţele.
“Este o formă de control a autorităților publice locale asupra a ceea ce înseamnă teritoriul administrat, al Ministerului Transporturilor vizavi de rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale din țară, respectiv al CFR-ului vizavi de rețeaua de căi ferate. În trei ani am reușit să implementăm tehnologia noastră în 16 țări din UE, procesând datele pentru unele dintre cele mai importante capitale, precum Viena, Berlin, Zürich, Goteborg, Zagreb etc.”, punctează Doru Borșan.
Între 1 aprilie – 1 decembrie anul acesta, spre exemplu, compania va procesa circa 12.000 de kilometri în ţările nordice.
În Orientul Apropiat, au fost încheiate deja contracte cu autorități din Turcia și au loc negocieri cu oficiali din Dubai.
“Am fost de două ori să prezentăm produsul nostru în Dubai şi sper ca a treia oară să semnăm contractul, este un client foarte important datorită faptului că oraşul are circa 13.600 de kilometri. În acelaşi timp am fost în Turcia împreună cu partenerii mei din Elveţia, unde s-a bugetat o sumă foarte mare pentru implementarea produsului nostru la nivelul întregii reţele de străzi şi autostrăzi, circa 90.000 de kilometri, este un contract de aproape 200 de milioane de euro, în mai multe etape”, punctează directorul general al Novitas 3D City.
Proiect pilot la Tîrgu Mureș
În România, compania a dezvoltat un proiect pilot la Tîrgu Mureş.
“Urmează să avem cel puţin 30 de prezentări în faţa municipalităţilor din România, împreună cu Asociația Smart City România, care va organiza o caravană începând cu luna martie. M-aș bucura ca, până la sfârșitului anului 2018, în România, să implementăm tehnologia noastră cel puțin în trei-patru municipii reşedinţe de județ, începând cu cele mai mari – București, Timișoara, Iași, Cluj-Napoca, Brașov, Oradea, dar în următorii doi-trei ani am dori să acoperim întreaga ţară”, ne expune Doru Borșan intențiile de viitor.
Tehnologia iNovitas este utilă și clienților privați, cum sunt companiile de construcţii și cele de arhitectură.
Am lăsat pentru final, argumentul reducerii de costuri cu privirile la cheltuielile privind infrastructura. Astfel, clienții care au utilizat deja serviciul infra 3D și-au redus cu 70% cheltuielile și au câștigat timp.
Doru Borșan, director general Novitas 3D City Tîrgu Mureș: ”La nivelul Comunității Europene există o reglementare potrivit căreia calitatea rețelelor de căi ferate trebuie verificată din şase în şase luni. Până astăzi, la nivelul României, nu există tehnică și tehnologie care să facă acest lucru, știm doar că rețeaua de căi ferate este îmbătrănită, recunoaștem acest lucru, mai ales când mergem cu trenul și observăm o reducere a vitezei, chiar până la 10 km/h, din cauza stării căilor ferate. Noi putem implementa și în acest sector tehnologia noastră, să filmăm și să procesăm din șase în șase luni toată rețeaua de căi ferate și să le spunem autorităților unde sunt probleme.”
Detalii tehnice ale sistemului:
– Configurarea de înregistrare standard permite o rază de acoperire de 3600
– În funcție de proiect se permite montarea până la 5 sisteme stereo
– Rezoluție geometrică: 11 MP sau sistem full HD
– Rezoluție radiometrică: 12 bit
– Rezoluție cu până la 30 de imagini pe secundă
– Captare de imagini 3D de înaltă rezoluție din metru în metru în configurarea de bază a sistemului
– Viteza de achiziție între 40 și 80 km/h
Date de contact:
Novitas 3D City Srl Tîrgu Mureș
Office: strada Brăila nr. 1B
Telefon: +4-0721-222.277
E-mail: novitas3dcity@gmail.com
Site: www.inovitas.ro
Material realizat de Ligia VORO
Citește și:
Transgaz, perspectivă revizuită de la stabilă la pozitivă
Agenția de Rating Fitch a schimbat perspectiva Transgaz de la stabilă la pozitivă, fapt ce reflectă printre altele…
7 iunie 2025
Povestea de succes „Piața 9”, spusă de Daniel Galea într-un eveniment IMM Club
Cred că sunt puțini orădenii sau bihorenii care nu a auzit de „Piața 9”. De fapt, povestea a…
6 iunie 2025
Desant maramureșean de business în Basarabia. De la producție industrială, la vinurile de Cricova
Delegația din care au făcut parte cinci manageri de companii a avut întâlniri de afaceri în trei orașe,…
6 iunie 2025
Delgaz Grid primenește rețeaua din Câmpia Turzii
Proiectul de înlocuire a conductelor și branșamentelor precede lucrările de modernizare de străzi prin Programul Național Anghel Saligny…
6 iunie 2025
Clujenii de la CO Angels au câștigat marele premiu la Innovation Labs
În finala competiției, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj a fost reprezentată de două echipe, fiecare propunând soluții tehnologice inovatoare.…
6 iunie 2025
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
ARL Cluj – Strabag a ridicat o treime din Pasajul Italsofa
Constructorul clujean toarnă structurile de susținere și lucrează la rampa de acces, breteaua de legătură Șomcuta și terasamentele…
6 iunie 2025
Untold va porni caravana Blood Network
Festivalul de la Cluj va declanșa Blood Network, cea mai longevivă inițiativă de donare de sânge din România.…
6 iunie 2025
Investiții
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
Trenul electric PESA, prezentat în 22 mai la Oradea, a intrat în probe
După sosirea în țară, prezentat în cadrul Conferinței de Operatorie Feroviară și Material Rulant, organizată de Club Feroviar,…
5 iunie 2025
Se montează grinzile la pasajul suprateran din Oșorhei pe DN1, la ieșirea spre Aleșd
Săptămâna aceasta a început montarea grinzilor la pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei spre Aleșd. Pasajul va…
5 iunie 2025
Fabrica elvețiană de înaltă tehnologie – VAT, și-a inaugurat noul sediu la Arad
O nouă investiție cu capital străin s-a concretizat în județul Arad: fabrica elvețiană VAT, specializată în tehnologii industriale…
5 iunie 2025
Timișorenii, interesați de mobilitatea urbană
Miercuri seară la Co Work Timișoara a avut loc lansarea oficială și prima prezentare a Invest, un accelerator…
5 iunie 2025
Lufthansa a inaugurat oficial legătura între Aeroportul Oradea și Munchen
Marți, 3 iunie 2025, Lufthansa a inagurat oficial cursele dintre Aeroportul Oradea și Aeroportul din Munchen. Vor fi…
3 iunie 2025
Alte 11 contracte „Anghel Saligny” au fost semnate, în valoare de 135 milioane lei
Noi contracte în valoare de 135,51 milioane lei au fost semnate prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Infrastructură
ARL Cluj – Strabag a ridicat o treime din Pasajul Italsofa
Constructorul clujean toarnă structurile de susținere și lucrează la rampa de acces, breteaua de legătură Șomcuta și terasamentele…
6 iunie 2025
Exproprierile pe Centura Metropolitană a Clujului costă 200 milioane €
Primăria Cluj-Napoca (PCN) a dat liber la proiectarea tronsonului cel mai consistent al viitoarei șosele de mare viteză…
5 iunie 2025
Euras are un an să reabiliteze Palatul Administrativ din Cluj
Conducerea Instituției Prefectului Cluj i-a pus în vedere antreprenorului termenul limită în care trebuie să se încadreze cu…
5 iunie 2025
Clujul marilor proiecte pe hârtie
Metroul, trenul metropolitan și centura metropolitană propriu-zisă încă nu au ajuns în faza de șantier, conform listei proiectelor…
5 iunie 2025
Se montează grinzile la pasajul suprateran din Oșorhei pe DN1, la ieșirea spre Aleșd
Săptămâna aceasta a început montarea grinzilor la pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei spre Aleșd. Pasajul va…
5 iunie 2025
“Expresul” de Tureni, funcțional din 1 iulie
Conexiunea dintre Autostrada Transilvania (A3) și Drumul Național 1 (DN1) menită să ocolească municipiul Turda va fi circulabilă…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Trenul metropolitan Brașov – licitație pentru a prinde 230 milioane euro
Asociația de Transport Brașov a reluat licitația pentru transportul feroviar metropolitan pe un sistem cu trei magistrale: Stupini…
2 iunie 2025
Turism
Bihorul va avea strategie de dezvoltare turistică pe termen mediu și lung
Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor, a semnat marți, 2 iunie 2025, contractul pentru elaborarea Strategiei de Dezvoltare…
5 iunie 2025
Trenul electric PESA, prezentat în 22 mai la Oradea, a intrat în probe
După sosirea în țară, prezentat în cadrul Conferinței de Operatorie Feroviară și Material Rulant, organizată de Club Feroviar,…
5 iunie 2025
NTT DATA a actualizat varianta de mobil pentru Via Transilvanica
Asociația Tășuleasa Social (ATS) a anunțat noua unealtă digitală pentru descoperirea traseului turistic care străbate România. „Ești pregătit…
4 iunie 2025
Lufthansa a inaugurat oficial legătura între Aeroportul Oradea și Munchen
Marți, 3 iunie 2025, Lufthansa a inagurat oficial cursele dintre Aeroportul Oradea și Aeroportul din Munchen. Vor fi…
3 iunie 2025
Băile Felix, gazda EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference)
În perioada 2-6 iunie 2025, stațiunea balneară Băile Felix găzduiește EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference),…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Încă 6,6 milioane euro în reabilitarea Palatului Principilor Transilvaniei
Palatul Principilor Transilvaniei din Alba Iulia beneficiază de încă o finanțare în valoare de 6,6 milioane euro, pentru…
2 iunie 2025
S-a stabilit data lansării oficiale a grupului BNI Oradea – BNI Varadinum
Sala Toscana de conferințe de la Ramada by Wynham Oradea a găzduit, miercuri, 29 mai 2025, ultima întâlnire…
2 iunie 2025
Educație
Clujenii de la CO Angels au câștigat marele premiu la Innovation Labs
În finala competiției, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj a fost reprezentată de două echipe, fiecare propunând soluții tehnologice inovatoare.…
6 iunie 2025
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
KESZ a ridicat structura de rezistență a Institutului de Cercetare în AI
Universitatea Tehnică a marcat simbolic momentul prin așezarea unui copac în cel mai înalt punct al clădirii, conform…
5 iunie 2025
Cum s-au autoclasificat universitățile din Cluj
Patru instituții de învățământ superior din oraș se vor a fi de educație și cercetare avansată, iar alte…
5 iunie 2025
Civitas va preda servicii de extensie agricolă la Cluj după modelul american
Fundația Civitas pentru Societatea Civilă Cluj, Romanian-American Foundation (RAF) și University of Georgia (SUA) au prezentat programul pilot…
4 iunie 2025
TenarisSilcotub a schimbat designul spațiilor de interacțiune și recreere de la UTCN
Cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici a inaugurat un proiect de design…
4 iunie 2025
Aradul, pe radarul Elveției: Planuri pentru investiții și reforme în educație și sănătate
Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, a avut o întâlnire de lucru cu Excelența Sa Massimo Baggi, ambasadorul…
3 iunie 2025
Băile Felix, gazda EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference)
În perioada 2-6 iunie 2025, stațiunea balneară Băile Felix găzduiește EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference),…
3 iunie 2025
Zi de Zi știri economice:
