Editorial

Cum convingem publicul să folosească transportul în comun?

Motto: „Cea mai mare problemă a comunicării este iluzia că a avut loc” – G.B. Shaw

 

Experiența proprie, dublată de cercetările sociologice, sondajele ne arată că, deși înțelegem motivele raționale și nevoia de a renunța la autoturismul proprietate personală și de a folosi transportul public, ne este, totuși, foarte greu să renunțăm la șofat.

 

Majoritatea motivelor pentru care ar trebui să alegem transportul public le cunoaștem – și ne este clar că toate aduc beneficii personale și publice:

  • reducerea noxelor, deci o îmbunătățirea a condițiilor de mediu;
  • reducerea traficului;
  • înlocuirea timpul petrecut la volan cu timp de calitate pentru citit, ascultat, privit, discutat, învățat etc.;
  • reducerea cheltuielilor personale;
  • mai multă mișcare, mai mult exercițiu fizic;
  • o mai bună organizare a timpului;
  • nu e nevoie de locuri de parcare;
  • siguranță mai mare în trafic.

 

Dar cum facem să convingem publicul să folosească transportul în comun? Prin comunicare! Comunicarea societăților de transport public cu stakeholderii trebuie privită și tratată în mod strategic. Ea trebuie să facă parte din funcțiunile de management, împreună cu marketingul, resursele umane, vânzările, relațiile cu clienții etc.

Campaniile de comunicare trebuie să aibă consistență narativă, să se adreseze atât celor care deja folosesc transportul public – pentru fidelizarea lor, cât și potențialilor utilizatori. Se recomandă folosirea unui mix de comunicare – relații publice, marketing, relații cu clienții, publicitate, cu mesaje inovative și dedicate, bogate în informații și argumente.

 

Planul de comunicare urmează trei etape:

  1. informarea publicului
  2. comunicarea bi-direcțională cu publicul
  3. implicarea publicului în procesul decizional.

 

În toate etapele, e nevoie de comunicarea continuă și consecventă a principiilor și valorilor transportatorului, principii și valori comune cu ale comunității locale pe care o deservește. Mai mult, e nevoie de exemple personale de folosire a transportului public. Astfel, se va crea credibilitate, care stă la baza construcției și menținerii reputației transportatorului. Iar o bună reputație va face ca transportatorul să fie privit ca un adevărat membru al comunității.

Raportarea corectă către public este esențială. Trebuie avute în vedere particularitățile unui public local, cu o anumită cultură a comunității care diferă de la o zonă la alta, dar în același timp un public eterogen, compus din grupuri sociale cu valori și atitudini diverse. Informațiile și argumentele adesea tehnice despre beneficiile și importanța transportului comun trebuie „îmbrăcate” într-o formă accesibilă pentru toate aceste segmente – limbaj comun, imagini sugestive, valență emoțională pozitivă.

 

de Cătălin HOSU

 

Cătălin Hosu este expert în comunicare, cu experiență de peste 20 de ani, și vicepreședinte al Asociației Române de Relații Publice din 2014. A activat și a colaborat întotdeauna pentru lideri ai pieței: jurnalist de radio, TV și presă scrisă, manager de comunicare, de relații cu presa și purtător de cuvânt pentru o companie multinațională, consultant de comunicare strategică și comunicare de criză. De peste doi ani, activează și ca expert într-un proiect de cercetare al Ministerului Educației, finanțat de Uniunea Europeană.

 

COMM360 este compania de comunicare strategică fondată și condusă de Cătălin Hosu, cu un portofoliu de clienți bine-cunoscuți în sfera publică. Oferă servicii de consultanță, management și training pentru: comunicare strategică, comunicare de criză, managementul reputației, employer branding, tehnici de comunicare și prezentare, mass-media, new-media și marketing digital/prezență on-line.

 

Related posts

Cine e la volanul primului tractor românesc…?!

redactia

Golf. Bal medieval. Conferinţe marca Transilvania Business. Transilvania Open 4 Business 2017 by Transilvania Business Magazine. 18-20 mai 2017, Cluj.

Raluca Ursu

MS | Blazonul afacerilor

Revista Transilvania Business va continua să fie o platformă activă de promovare a afacerilor

Ligia Voro

Manageri. Fermieri versus IT și Automotive

Ligia Voro

Forța de muncă”, nod gordian” al economiei românești

Ionel Albu

[Enjoy Transylvania!] Transilvania, tigrul economic al României

Nicolae Pop

Cum să ieșim din criza economică?

redactia

Ce spune AMR despre “problema grațierii”?

Ligia Voro

Planeta noastră schimbă modelul economic

Ligia Voro

SJ | Pseudofabulă cu neîmpliniri

Transilvania Business

WHY “ROMANIA’S REAL ESTATE YEARBOOK 2020?”

Ionut Oprea

Romgaz dă restart investiţiilor în energie?

Ligia Voro

De ce suntem încrezători…

Stefana Muresan

Provocări majore pentru Electrica în anul 2018

Stefana Muresan

De ce Asfaltul sau Curcubeul ne-ar deranja cu o întrebare existențială despre Târgu-Mureș…?!

Stefana Muresan

Biopesticidele în alternanță cu pesticidele clasice, soluții moderne de combatere integrată a bolilor, dăunătorilor și buruienilor

Stefana Muresan

MS | Energia interesului național

[Enjoy Transylvania!] Enjoy! O călătorie senzorială prin memoriile culturale ale Transilvaniei

redactia

Oare să mai sperăm?

Stefana Muresan

SB | Cum a fost la Conferința Managementul Performanței în România 2015?

Transilvania Business

Cum pierd companiile bani din cauza sistemului de management al performanțelor

Stefana Muresan

Satul românesc, tinerii și fondurile europene!

Stefana Muresan

Mai am un singur dor/Să circul pe A8

redactia

Leave a Comment