Cultural Importate

A fi sau a nu fi în afara fabricii de literatură cu Mircea Cărtărescu şi Solenoid

Cel mai comentat roman al ultimilor ani a fost lansat în 10 februarie  la Cluj,  iar sala Auditorium Maximum a vibrat în prezenţa autorului său, Mircea Cărtărescu.

Din luna noiembrie a anului trecut, când a ieşit această carte, lumea literară românească a cunoscut diverse reacţii şi nivele de receptare, însă clujenii au reacţionat pozitiv, achiziţionând cu ocazia venirii scriitorului bucureştean peste 200 de exemplare ale romanului „Solenoid”, după cum mărturiseau cei de la librăria „Humanitas”, editura care   i-a publicat lui  Mircea Cărtărescu alte nu mai puţin de 24 de  cărţi în format print sau audio.
 
Tradus în peste 20 de limbi, Mircea Cărtărescu a venit la Cluj, mărturisind că dacă ar fi întrebat cine este cu adevărat, s-ar defini cu un singur cuvânt şi anume student, evoluţia sa mentală oprindu-se pe la 22-23 de ani. Într-o atmosferă de caldă sinceritate a dezvăluit aspecte din începuturile sale literare,  activitatea didactică şi cea de scriitor, cu amănunte din atelierul interior şi mecanismele scrisului său.

A evocat cu mare drag prima sa întâlnire cu profesorul Ion Pop, la Cluj, care ducea într-o plasă nişte borcane de gem, despre care i-a spus „ăsta este gemul politic”. Cei doi întreţineau o bogată corespondenţă, iar criticul şi profesorul clujean scrisese deja despre Mircea Cărtărescu şi poezia sa.

La întâlnirea găzduită de Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” a fost prezent rectorul Ioan Aurel Pop, iar scriitoarea Marta Petreu a disecat cu acuitatea şi intuiţiile sale literare întregul construct al romanului, identificând referinţele culturale şi intenţiile autorului, confirmate de Mircea Cărtărescu de-a lungul expunerii.

„Este o carte aluvionară, cară cu ea, ca în volumul de poeme „Totul”, cară întregul existenţei. Am ales precis cuvântul „existenţă”, pentru că nu e vorba doar despre viaţă aici sau în orice caz, nu numai despre viaţă umană”.(…) „Cu căderi în trecut, coborâri în jurnale, în vise, în documentări se ajunge să se refacă toată biografia personajului şi viziunea despre existenţă va fi descrierea existenţei, cuvântul cel mai încăpător  care există pe lume şi în care încap toate”.

Mircea Cărtărescu îşi caracterizează romanul ca fiind unul parabolic şi speculativ , dar îşi afirmă mefienţa pe care a avut-o în întreaga sa viaţă faţă de scriitori, faţă de artişti şi toti cei care produc artă.

Din această cauză, domnia sa  nu trăieşte între scriitori, ci trăieşte o „oroare sacră” faţă de ei, după cum  a afirmat, simţindu-se sfios şi stingher faţă de aceştia, dar şi faţă de sine însuşi, prin forţa lucrurilor autor  care a publicat cărţi, a luat premii şi participă la joc.

„Mă detest din acest punct de vedere, vă spun sincer, chiar dacă situaţia în care mă aflu acum îmi arată ipocrizia. Întotdeauna mi s-a părut că un artist ar trebui să fie numai pentru el însuşi, că un artist adevărat este cel care scrie în afara oricărei receptări, în afară oricărui reflector, în afara ideii de faimă, de celebritate, de discipoli, în afara fabricii de literatură”.

Romanul în care Bucureştiul este proiectat direct în ruină, înălţat în înalturi, iar salvarea vine din iubire, aceasta e ispita pe care autorul o întinde cititorilor săi.

După cum a mărturisit, nu-şi găsea rostul după terminarea celor trei volume ale „Orbitorului”, iar acum, când cea mai celebră bobină din literatura română ajunge în bibliotecile noastre, iar autorul împlineşte 60 de ani, suntem curioşi să vedem ce câmp electromagnetic va genera mai departe această carte, dar şi care va fi următorul proiect al lui Mircea Cărtărescu.

Mai mult de 900 de oameni în public, peste 200 de exemplare vândute din Solenoid şi aproape două ore în care scriitorul a semnat pe fiecare carte tuturor celor ce au aşteptat răbdători să le vină rândul sunt cifrele unui bilanţ sec al întâlnirii clujenilor cu Mircea Cărtărescu.

Bilanţul fertil este a acela că un roman de 840 de pagini este citit, comentat şi va genera, cu siguranţă mai departe noi valuri de receptare.

Related posts

România: prețurile la serviciile culturale au înregistrat cel mai mare declin din UE, în ultimul deceniu

Papuc Irina

Un nou proiect livrat cu succes de catre OPTIM PM

Sibiu a primit titlul de Regiune Gastronomică Europeană în anul 2019

Nicolae Pop

Antreprenoris – scoala de antreprenoriat

Transilvania Business

Olimpicii naționali, loc fără taxă asigurat la UVT

Stefana Muresan

Programul naţional multianual de microindustrializare pentru IMM-uri

Transilvania Business

Daniela Maier: “Vom aduce la Cluj mediatori urbani din Italia și Japonia”

Stefana Muresan

Joyful Teaching, un proiect de succes

Legendarul Brian Tracy revine in Romania

Transilvania Business

Începe Sibiu Jazz Festival

Open Call pentru artisti! Inscrie-te in proiectul Fusion Arts 2018- A place to reCREATE yourself!

Stefana Muresan

Noul Hyundai Tucson, primele impresii

Primii 5 investitori aduc 6 mil. euro în Parcul Industrial Bistrița

CJ | Repere clujene cu şi despre I.D.Sîrbu

Începe ediția a 7-a a Electric Castle!

Ligia Voro

CSR Overview. Tendinte si oportunitati

Transilvania Business

TM | Dies Academicus – Universitatea Politehnica Timișoara – 95 de ani

Transilvania Business

Luca Niculescu, ambasadorul României la Paris, și ministrul francez al Culturii – primii care au jucat “Romanica”. Proiectul cultural unește vorbitorii de limbi romanice

Stefana Muresan

„Oraşul faptelor bune” costă Oradea peste 120.000 de euro

Traian Dan

Night of the SMEs

Transilvania Business

Romgaz: Complexul structural Caragele are perspective promiţătoare

Opera Română îi invită pe clujeni la Balul Operei, dedicat Centenarului Marii Uniri

Stefana Muresan

Accenture, noi orizonturi la Iasi

Transilvania Business

UVT: Echipele câștigatoare din cadrul concursului ”Timișoara Creativă”, premiate

Stefana Muresan

Leave a Comment