Cultural Importate

A fi sau a nu fi în afara fabricii de literatură cu Mircea Cărtărescu şi Solenoid

Cel mai comentat roman al ultimilor ani a fost lansat în 10 februarie  la Cluj,  iar sala Auditorium Maximum a vibrat în prezenţa autorului său, Mircea Cărtărescu.

Din luna noiembrie a anului trecut, când a ieşit această carte, lumea literară românească a cunoscut diverse reacţii şi nivele de receptare, însă clujenii au reacţionat pozitiv, achiziţionând cu ocazia venirii scriitorului bucureştean peste 200 de exemplare ale romanului „Solenoid”, după cum mărturiseau cei de la librăria „Humanitas”, editura care   i-a publicat lui  Mircea Cărtărescu alte nu mai puţin de 24 de  cărţi în format print sau audio.
 
Tradus în peste 20 de limbi, Mircea Cărtărescu a venit la Cluj, mărturisind că dacă ar fi întrebat cine este cu adevărat, s-ar defini cu un singur cuvânt şi anume student, evoluţia sa mentală oprindu-se pe la 22-23 de ani. Într-o atmosferă de caldă sinceritate a dezvăluit aspecte din începuturile sale literare,  activitatea didactică şi cea de scriitor, cu amănunte din atelierul interior şi mecanismele scrisului său.

A evocat cu mare drag prima sa întâlnire cu profesorul Ion Pop, la Cluj, care ducea într-o plasă nişte borcane de gem, despre care i-a spus „ăsta este gemul politic”. Cei doi întreţineau o bogată corespondenţă, iar criticul şi profesorul clujean scrisese deja despre Mircea Cărtărescu şi poezia sa.

La întâlnirea găzduită de Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” a fost prezent rectorul Ioan Aurel Pop, iar scriitoarea Marta Petreu a disecat cu acuitatea şi intuiţiile sale literare întregul construct al romanului, identificând referinţele culturale şi intenţiile autorului, confirmate de Mircea Cărtărescu de-a lungul expunerii.

„Este o carte aluvionară, cară cu ea, ca în volumul de poeme „Totul”, cară întregul existenţei. Am ales precis cuvântul „existenţă”, pentru că nu e vorba doar despre viaţă aici sau în orice caz, nu numai despre viaţă umană”.(…) „Cu căderi în trecut, coborâri în jurnale, în vise, în documentări se ajunge să se refacă toată biografia personajului şi viziunea despre existenţă va fi descrierea existenţei, cuvântul cel mai încăpător  care există pe lume şi în care încap toate”.

Mircea Cărtărescu îşi caracterizează romanul ca fiind unul parabolic şi speculativ , dar îşi afirmă mefienţa pe care a avut-o în întreaga sa viaţă faţă de scriitori, faţă de artişti şi toti cei care produc artă.

Din această cauză, domnia sa  nu trăieşte între scriitori, ci trăieşte o „oroare sacră” faţă de ei, după cum  a afirmat, simţindu-se sfios şi stingher faţă de aceştia, dar şi faţă de sine însuşi, prin forţa lucrurilor autor  care a publicat cărţi, a luat premii şi participă la joc.

„Mă detest din acest punct de vedere, vă spun sincer, chiar dacă situaţia în care mă aflu acum îmi arată ipocrizia. Întotdeauna mi s-a părut că un artist ar trebui să fie numai pentru el însuşi, că un artist adevărat este cel care scrie în afara oricărei receptări, în afară oricărui reflector, în afara ideii de faimă, de celebritate, de discipoli, în afara fabricii de literatură”.

Romanul în care Bucureştiul este proiectat direct în ruină, înălţat în înalturi, iar salvarea vine din iubire, aceasta e ispita pe care autorul o întinde cititorilor săi.

După cum a mărturisit, nu-şi găsea rostul după terminarea celor trei volume ale „Orbitorului”, iar acum, când cea mai celebră bobină din literatura română ajunge în bibliotecile noastre, iar autorul împlineşte 60 de ani, suntem curioşi să vedem ce câmp electromagnetic va genera mai departe această carte, dar şi care va fi următorul proiect al lui Mircea Cărtărescu.

Mai mult de 900 de oameni în public, peste 200 de exemplare vândute din Solenoid şi aproape două ore în care scriitorul a semnat pe fiecare carte tuturor celor ce au aşteptat răbdători să le vină rândul sunt cifrele unui bilanţ sec al întâlnirii clujenilor cu Mircea Cărtărescu.

Bilanţul fertil este a acela că un roman de 840 de pagini este citit, comentat şi va genera, cu siguranţă mai departe noi valuri de receptare.

Related posts

Kromatic Brasov, în top 10 cele mai bune spalatorii mondiale

WTM London 2016: 10 Reasons To Attend

Transilvania Business

”Starul” Daimler dă, din nou, lovitura din Vest: Cutii de viteză în opt trepte pentru Mercedes-Benz, produse în Sebeș

redactia

Wizz Air, aniversare 12 ani cu un nou website

ECO & SAFE: cuvintele cheie pentru orice participant la Electric Castle 2019

Ligia Voro

Arhitecti premiati la Cluj-Napoca in aceasta toamna

Turkish Airlines a lansat ruta Cluj-Istanbul

Transilvania Business

Programul national de microindustrializare 2016 în consultare publică

Transilvania Business

Arhitectura in 2016. Experientele culturale ale oraselor

Lansare – Vox Technology Park

Transilvania Business

Şcoala profesională trebuie să funcționeze ca o întreprindere

Daniel Metz punctează pentru NTT DATA: creștere cu 51% a cifrei de afaceri și 1600 de angajati pana la finele anului

Stefana Muresan

Oferta SCDA Turda de soia nemodificată genetic

Transilvania Business

Seroussi susține viitorul fotbalului românesc

Stefana Muresan

Meat & Milk 2016, Workshop Ferma: Cine scoate de sub blestem, fermierul român?

PORR Construct, antreprenorul general pentru Orhideea Towers

Transilvania Business

WE LOVE RETRO – Cel mai așteptat festival de muzică retro din România, în această sâmbătă la Cluj-Napoca

Stefana Muresan

„Drumul Sării”, noua atracţie turistică a Sovatei

Kaufland România lansează un nou apel de proiecte pentru ONG-uri

Traian Dan

Lapp Group a organizat Turneul Internațional de Fotbal și Volei

Conferința Europeană de Istorie Rurală „RURAL History 2023”, la Cluj-Napoca

Ligia Voro

CeBIT Future Match 2016

Transilvania Business

La Brașov se lansează primul muzeu de arte new media din România: BUM – Brașov Underground Museum

Ion Surdu

ACCELERATE. Sales Conference

Transilvania Business

Leave a Comment