Ec. Raluca Maior, Director Dezvoltare în cadrul SC Compania Aquaserv SA Târgu-Mureş, vorbeşte în interviul următor despre noua strategie de gestionare a relaţiei cu clienţii datornici.
Reporter: În ultimele luni Aquaserv a pus la dispoziţia clienţilor noi modalităţi de plată. Care sunt acestea?
Ec. Raluca Maior, Director Dezvoltare, Compania Aquaserv: Compania Aquaserv preţuieşte timpul clienţilor săi şi caută în permanenţă să pună la dispoziţia lor modalităţi cât mai simple şi rapide de achitare a serviciilor de apă/canal. Parteneriatele cu PayPoint, Mobile Distribution și Payzone, operatori de plăţi cu reţele extinse, reprezintă două dintre facilităţile oferite în acest sens. Clienţii îşi pot plăti facturile de apă extrem de simplu şi rapid, în oricare din magazinele cu sigla PayPoint, Payzone sau cu sigla Centru de plăţi Un-doi din toată ţara.
Pentru a plăti o factură, clienţii trebuie doar să se prezinte cu aceasta la cel mai apropiat magazin cu unul dintre cele două semne şi să comunice vânzătorului ce tip de plată doreşte să efectueze. După scanarea codului de bare de pe factură, vânzătorul încasează banii în numerar şi eliberează o chitanță cu toate detaliile tranzacţiei: data plăţii, suma, locaţia, furnizorul. Consumatorii nu sunt condiţionaţi de achiziţionarea unor articole din magazine şi nu există comisioane pentru tranzacţionări, serviciul fiind gratuit şi se adresează clienţilor deserviţi de Compania Aquaserv din Târgu-Mureş, Reghin, Sighişoara, Târnăveni, Luduş, Iernut, Cristuru Secuiesc, dar şi din 80 de localităţi rurale din judeţele Mureş, Harghita şi Bistriţa Năsăud.
O altă modalitate relativ nouă este plata prin card bancar pe site-ul Companiei, accesând contul AquaOnline. Pe lângă acestea există mijloacele clasice de plată respectiv: prin numerar la casieriile companiei, la sucursalele băncii BRD, prin reţeaua automatelor de plată Facturel a Băncii Transilvania, la ghişeele subunităţilor poştale sau la factorii poştali – doar pentru clienţii din zona rurală, prin POS la casieriile Aquaserv, prin bănci cu ordin de plată tradiţional, prin plata bancară electronică şi prin decontare automată.
Rep.: În cât timp se pot plăti facturile de apă-canal?
R.M.: Compania de apă este ca o instituţie de credit. După ce se consumă apa potabilă, se citeşte contorul şi se emite factura. Termenul de scadenţă al facturii este de 15 zile calendaristice de la data emiterii acestuia, iar termenul de graţie este de 30 zile calendaristice de la expirarea termenului de scadenţă, adică 45 zile calendaristice de la emiterea facturii. Pentru factura achitată în perioada de graţie nu se calculează majorări de întârziere.
Pentru sumele neachitate după termenul de graţie se calculează majorări de întârziere egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform prevederilor legale, respectiv de 0,02% pe zi. Penalităţile se datorează începând cu prima zi după data scadenţei, adică a 16-a zi de la data emiterii facturii.
Rep.: Ce se întâmplă în cazul în care clientul nu primeşte factura?
R.M.: Prin crearea şi accesarea contului AquaOnline pe pagina de internet, clientul are acces la toate informaţiile despre factura de apă potabilă şi canalizare, are posibilitatea de vizualizare online şi descărcare a copiei facturilor și a anexelor la facturi în format electronic.
Rep.: În prezent aveţi datorii de recuperat de la clienţi?
R.M.: În acest moment, Aquaserv are de încasat datorii scadente care reprezintă valoarea producţiei totale de apă potabilă aferente unei perioade de 3 luni. Dorim să scoatem în evidenţă faptul că singura sursă de finanţare a Companiei Aquaserv pentru asigurarea serviciilor de apă-canal reprezintă contravaloarea serviciilor prestate colectată de la consumatori. Neîncasarea de la un grup de consumatori periclitează siguranţa furnizării apei către cei peste 300.000 de consumatori deserviţi. Totodată, este foarte important ca toţi consumatorii, nu doar cei care sunt la zi cu facturile, să înţeleagă că serviciile de furnizare a apei potabile şi canalizare de care beneficiază zilnic trebuie plătite la fel ca orice alt produs cumpărat şi oricare altă utilitate publică. Indiferent că este vorba de apă, gaz sau energie electrică, factura aferentă acestor servicii trebuie achitată deoarece în caz contrar se ajunge în situaţia nedorită în care furnizarea serviciului respectiv este sistată.
Rep.: Ce măsuri se întreprind pentru recuperarea datoriilor?
R.M.: Somarea clienţilor care nu au achitat factura în termen de 30 zile de la data scadenţei şi sistarea furnizării apei potabile la clienţii care nu au dat curs somaţiei de plată în termen de 15 zile calendaristice de la data primirii. Dacă nici în urma acestei măsuri extreme nu se achită datoriile următorul pas este acţionarea în judecată. În cazul asociaţiilor de proprietari sau de locatari, se parcurg adiţional următoarele etape: se anunţă Prefectura, unitatea administrativ-teritorială implicată şi Direcţia de Sănătate Publică, prin adresă scrisă, despre intenţia companiei de a sista furnizarea apei potabile, se trimit anunţuri către ziare şi posturile de radio locale cuprinzând lista asociaţiilor de proprietari sau de locatari care urmează să fie sistate, se postează pe site-ul companiei lista asociaţiilor de proprietari sau de locatari care urmează să fie sistate.
Consumatorii finali care nu-şi plătesc cheltuielile comune trebuie să conştientizeze că apa nu este subvenţionată şi nu este un drept de care să beneficieze fără să plătească. Compania Aquaserv nu furnizează mai multe tipuri de apă: apa pentru bun-platnici – cu facturi scadente la 15 de zile şi apa pentru rău-platnici – cu facturi scadente la un an, la 5 ani sau niciodată. Sistemul nu ne lasă să dăm un produs pentru care să aşteptăm la nesfârşit să se plătească banii. Consumatorii ar trebui să îşi stabilească priorităţile, deoarece mulţi dintre cei care nu-şi achită datoriile sunt persoane care au totuşi posibilităţi materiale de a face acest lucru, dar nu consideră aceasta o prioritate.
Considerăm că acumularea datoriilor de către asociaţiile de proprietari este de cele mai multe ori şi rezultatul gestionării ineficiente a rău-platnicilor de către conducerea asociaţiei de proprietari, pe care membrii asociaţiei au dreptul să o monitorizeze pentru o mai bună funcţionare a acesteia.
Rep.: În cazul în care clientul şi-a achitat datoriile, în cât timp se efectuează rebranşarea şi cât îl costă?
R.M.: Rebranşarea la reţeaua publică de alimentare cu apă se face în 3 zile lucrătoare de la achitarea tuturor obligaţiilor de plată la zi şi achitarea taxei de rebranşare în valoare de 95,20 lei.
Rep.: Ce se întâmplă în cazul în care clientul este în imposibilitate temporară de plată?
R.M.: În acest caz se poate solicita plata eşalonată a datoriilor. Aceasta este condiţionată de achitarea facturii curente pentru serviciile prestate, în totalitate, până la data scadentă a acesteia şi achitarea ratelor din eşalonare la termenele stabilite. Pentru sumele eşalonate – cu excepţia majorărilor de întârziere – după expirarea termenului de scadenţă se calculează majorări de întârziere egale cu 0,02%, pentru fiecare zi calendaristică, majorări care se cuprind în facturile ulterioare celor eşalonate. Nerespectarea clauzelor stipulate în graficul de eşalonare duce la pierderea valabilităţii aprobării eşalonării, fapt care conduce după caz, la sistarea furnizării apei potabile şi/sau începerea procedurii de acţionare în judecată fără alt preaviz şi pierderea posibilităţii de plată eşalonată a facturilor în viitor.
A consemnat Alex TOTH
„Consumatorii finali care nu-şi plătesc cheltuielile comune trebuie să conştientizeze că apa nu este subvenţionată şi nu este un drept de care să beneficieze fără să plătească. Compania Aquaserv nu furnizează mai multe tipuri de apă: apa pentru bun-platnici – cu facturi scadente la 15 de zile şi apa pentru rău-platnici – cu facturi scadente la un an, la 5 ani sau niciodată. Sistemul nu ne lasă să dăm un produs pentru care să aşteptăm la nesfârşit să se plătească banii. Consumatorii ar trebui să îşi stabilească priorităţile, deoarece mulţi dintre cei care nu-şi achită datoriile sunt persoane care au totuşi posibilităţi materiale de a face acest lucru, dar nu consideră aceasta o prioritate.”
Citește și:
Vinurile premium ale Cramei Fort Silvan, introduse în Circuitul Anotimpurilor
Centrul Național de Informare și Promovare Turistică (CNIPT) Zalău a inițiat un tur al toamnei pe Văile Crasnei…
13 octombrie 2025
Banatul și Transilvania sunt departe de București și Ilfov în topul salariilor
Media salariului brut în zona capitalei este de aproape 3.200 € față de numai 2.100 € în regiunile…
13 octombrie 2025
România care inspiră – Gala Excelenței în Business a premiat liderii care construiesc viitorul
Palatul Cercului Militar Național a fost gazda Galei Excelenței în Business, un eveniment de prestigiu organizat de Patronatul…
13 octombrie 2025
Sebeș, noul motor al mobilității electrice Mercedes-Benz: Star Assembly intră în era propulsiei viitorului
Uzina Star Assembly din Sebeș, divizie a grupului german Mercedes-Benz, a inaugurat noua linie de producție pentru unități…
13 octombrie 2025
4Construct aduce la Cluj liderii industriei de construcții pentru o conferință regională de impact
Clujul devine, pe 16 octombrie, capitala construcțiilor din România. Conferința 4Construct, organizată la Cluj Innovation Park, se concentrează…
13 octombrie 2025
Bilanț AGRI4FUTURE România: fermierii români, actori principali ai transformării agriculturii
Clubul Fermierilor Români a organizat la Pullman World Trade Center conferința AGRI4FUTURE România – Obiectiv 2035, cel mai…
12 octombrie 2025
Oradea Job Expo 2025 – semnele unei piețe a muncii în schimbare
De la producție și logistică, până la imobiliare și IT – Târgul Locurilor de Muncă Oradea Job Expo…
11 octombrie 2025
De la idee la business: antreprenori și profesori inspiră studenții Universității din Oradea
Aula Magna a Universității din Oradea a găzduit vineri, 10 octombrie 2025, cea de-a doua ediție a proiectului…
11 octombrie 2025
Investiții
Sebeș, noul motor al mobilității electrice Mercedes-Benz: Star Assembly intră în era propulsiei viitorului
Uzina Star Assembly din Sebeș, divizie a grupului german Mercedes-Benz, a inaugurat noua linie de producție pentru unități…
13 octombrie 2025
De la idee la business: antreprenori și profesori inspiră studenții Universității din Oradea
Aula Magna a Universității din Oradea a găzduit vineri, 10 octombrie 2025, cea de-a doua ediție a proiectului…
11 octombrie 2025
Summit Agro România a sărbătorit cu artă Ziua gastronomiei și vinului românesc
Centrul pentru Cultura și Civilizația Gustului din Cetatea Oradea a găzduit, la începutul lunii octombrie, vernisajul expoziției „Via,…
11 octombrie 2025
Șeful CNIR a luat pulsul lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia din A3 – Transilvania
Directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), Gabriel Budescu și secretarul de stat în Ministerul Transporturilor…
10 octombrie 2025
Cazarma Husarilor din Oradea va fi reabilitată cu fonduri RO-HU
A fost semnat contractul de finanțare europeană pentru restaurarea clădirii Manejului din ansamblul Cazarma Husarilor. Municipiul Oradea a…
9 octombrie 2025
Trei hoteluri din Băile Felix vor fi afiliate la un lanț hotelier internațional
Turism Felix SA a anunțat actualizarea strategiei de dezvoltare 2025 – 2035. În acest sens, societatea a semnat…
9 octombrie 2025
Sofia Alves – director DG Regio: „Oradea și Bihorul, modele europene de dezvoltare”
Sofia Alves, director în cadrul Direcției Generale Politică Regională și Urbană (DG REGIO) a Comisiei Europene, a vizitat…
8 octombrie 2025
Infrastructură
Șeful CNIR a luat pulsul lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia din A3 – Transilvania
Directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), Gabriel Budescu și secretarul de stat în Ministerul Transporturilor…
10 octombrie 2025
Constructorii de la Aedificium deschid șantier după șantier
Proiectele în care este implicată compania clujeană de construcții sunt poziționate în județele Brașov, Hunedoara, Timiș, dar și…
9 octombrie 2025
Aeroportul Internațional Sibiu – primul aeroport din România pe care devine operațional Sistemul de Intrare/Ieșire (EES) la controlul de frontieră
Începând de duminică, 12 octombrie 2025, ora 10:30, la Aeroportul Internațional Sibiu devine operațional Sistemul de Intrare/Ieșire (EES…
9 octombrie 2025
Sofia Alves – director DG Regio: „Oradea și Bihorul, modele europene de dezvoltare”
Sofia Alves, director în cadrul Direcției Generale Politică Regională și Urbană (DG REGIO) a Comisiei Europene, a vizitat…
8 octombrie 2025
PORR Construct avansează rapid pe drumul către viitorul aquapark Sânmartin
PORR Construct a ajuns la un stadiu de 55% cu lucrările la drumul ce va lega Inelul Rutier…
7 octombrie 2025
Minicentura Dejului devine funcțională
Consiliul Județean (CJ) Cluj a terminat asfaltarea drumului care leagă localitățile Câțcău și Vad, rută ce funcționează ca…
2 octombrie 2025
PORR Construct forează piloții pasajului rutier de pe Centura Oradea
De câteva zile au început lucrările de construcție a pasajului rutier suprateran pe Centura Oradea, la intersecția cu…
1 octombrie 2025
Centura Zalău, gata după 17 ani. Apar două noi tronsoane din A3 în Sălaj
Inaugurarea variantei ocolitoare este programată în 15 noiembrie, iar anul viitor va fi terminat traseul Mihăiești – Zimbor…
30 septembrie 2025
Turism
Vinurile premium ale Cramei Fort Silvan, introduse în Circuitul Anotimpurilor
Centrul Național de Informare și Promovare Turistică (CNIPT) Zalău a inițiat un tur al toamnei pe Văile Crasnei…
13 octombrie 2025
De la idee la business: antreprenori și profesori inspiră studenții Universității din Oradea
Aula Magna a Universității din Oradea a găzduit vineri, 10 octombrie 2025, cea de-a doua ediție a proiectului…
11 octombrie 2025
Recomandare de weekend de la Visit Timiș: papricaș
Revenim cu o nouă recomandare de sfârșit de săptămână pentru toți cei care, poate, încă nu și-au făcut…
11 octombrie 2025
Summit Agro România a sărbătorit cu artă Ziua gastronomiei și vinului românesc
Centrul pentru Cultura și Civilizația Gustului din Cetatea Oradea a găzduit, la începutul lunii octombrie, vernisajul expoziției „Via,…
11 octombrie 2025
Licitație pentru reabilitarea Castelului Goga. Lucrări estimate la 6 milioane €
Consiliul Județean (CJ) Cluj a scos la licitație execuția lucrărilor de reabilitare, restaurare, consolidare și conservare a parcului…
10 octombrie 2025
Oradea FestiFall 2025 transformă orașul într-o scenă uriașă de muzică și lumină
Vineri, 10 octombrie, Oradea îmbracă haine de sărbătoare odată cu debutul unei noi ediții a festivalului Oradea FestiFall,…
9 octombrie 2025
Cazarma Husarilor din Oradea va fi reabilitată cu fonduri RO-HU
A fost semnat contractul de finanțare europeană pentru restaurarea clădirii Manejului din ansamblul Cazarma Husarilor. Municipiul Oradea a…
9 octombrie 2025
Educație
De la idee la business: antreprenori și profesori inspiră studenții Universității din Oradea
Aula Magna a Universității din Oradea a găzduit vineri, 10 octombrie 2025, cea de-a doua ediție a proiectului…
11 octombrie 2025
Summit Agro România a sărbătorit cu artă Ziua gastronomiei și vinului românesc
Centrul pentru Cultura și Civilizația Gustului din Cetatea Oradea a găzduit, la începutul lunii octombrie, vernisajul expoziției „Via,…
11 octombrie 2025
Membrii Federației Patronilor Bihor față în față cu Direcția de Sănătate Publică Bihor
Sediul Federației Patronilor Bihor (FPB) a găzduit joi, 9 octombrie 2025, o întâlnirea între antreprenori și reprezentanții Direcției…
10 octombrie 2025
Mariya Gabriel, Doctor Honoris Causa la Cluj. “Ne-a facilitat intrarea în Silicon Valley”
Fostul comisar european în mandatele Juncker și Von der Leyen a primit titlul academic onorific din partea Universității…
8 octombrie 2025
BNI Varadinum se lansează la Oradea – ultimele bilete disponibile!
Ultimele două zile pentru a-ți asigura locul la Gala BNI Varadinum – cel mai mare grup BNI din…
8 octombrie 2025
OradeaJobExpo, o oportunitate pentru toți cei care caută un nou început în carieră
Bihorenii care doresc vor să se angajeze sau să-și schimbe actualul loc de muncă vor avea de unde…
7 octombrie 2025
Ministerul Dezvoltării a predat noua bijuterie culturală a Clujului
Investiția în sediul din cartierul Mănăștur al Academiei Naționale de Muzică Gheorghe Dima (ANMGD) se ridică la 50…
7 octombrie 2025
Cod7: Șapte valori care pot schimba fața antreprenoriatului românesc
Hărnicia, integritatea, învățarea, perseverența, respectul, generozitatea și colaborarea. Acestea sunt cele șapte valori care stau la baza Cod7,…
3 octombrie 2025
Zi de Zi știri economice:
