Ec. Raluca Maior, Director Dezvoltare în cadrul SC Compania Aquaserv SA Târgu-Mureş, vorbeşte în interviul următor despre noua strategie de gestionare a relaţiei cu clienţii datornici.
Reporter: În ultimele luni Aquaserv a pus la dispoziţia clienţilor noi modalităţi de plată. Care sunt acestea?
Ec. Raluca Maior, Director Dezvoltare, Compania Aquaserv: Compania Aquaserv preţuieşte timpul clienţilor săi şi caută în permanenţă să pună la dispoziţia lor modalităţi cât mai simple şi rapide de achitare a serviciilor de apă/canal. Parteneriatele cu PayPoint, Mobile Distribution și Payzone, operatori de plăţi cu reţele extinse, reprezintă două dintre facilităţile oferite în acest sens. Clienţii îşi pot plăti facturile de apă extrem de simplu şi rapid, în oricare din magazinele cu sigla PayPoint, Payzone sau cu sigla Centru de plăţi Un-doi din toată ţara.
Pentru a plăti o factură, clienţii trebuie doar să se prezinte cu aceasta la cel mai apropiat magazin cu unul dintre cele două semne şi să comunice vânzătorului ce tip de plată doreşte să efectueze. După scanarea codului de bare de pe factură, vânzătorul încasează banii în numerar şi eliberează o chitanță cu toate detaliile tranzacţiei: data plăţii, suma, locaţia, furnizorul. Consumatorii nu sunt condiţionaţi de achiziţionarea unor articole din magazine şi nu există comisioane pentru tranzacţionări, serviciul fiind gratuit şi se adresează clienţilor deserviţi de Compania Aquaserv din Târgu-Mureş, Reghin, Sighişoara, Târnăveni, Luduş, Iernut, Cristuru Secuiesc, dar şi din 80 de localităţi rurale din judeţele Mureş, Harghita şi Bistriţa Năsăud.
O altă modalitate relativ nouă este plata prin card bancar pe site-ul Companiei, accesând contul AquaOnline. Pe lângă acestea există mijloacele clasice de plată respectiv: prin numerar la casieriile companiei, la sucursalele băncii BRD, prin reţeaua automatelor de plată Facturel a Băncii Transilvania, la ghişeele subunităţilor poştale sau la factorii poştali – doar pentru clienţii din zona rurală, prin POS la casieriile Aquaserv, prin bănci cu ordin de plată tradiţional, prin plata bancară electronică şi prin decontare automată.
Rep.: În cât timp se pot plăti facturile de apă-canal?
R.M.: Compania de apă este ca o instituţie de credit. După ce se consumă apa potabilă, se citeşte contorul şi se emite factura. Termenul de scadenţă al facturii este de 15 zile calendaristice de la data emiterii acestuia, iar termenul de graţie este de 30 zile calendaristice de la expirarea termenului de scadenţă, adică 45 zile calendaristice de la emiterea facturii. Pentru factura achitată în perioada de graţie nu se calculează majorări de întârziere.
Pentru sumele neachitate după termenul de graţie se calculează majorări de întârziere egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform prevederilor legale, respectiv de 0,02% pe zi. Penalităţile se datorează începând cu prima zi după data scadenţei, adică a 16-a zi de la data emiterii facturii.
Rep.: Ce se întâmplă în cazul în care clientul nu primeşte factura?
R.M.: Prin crearea şi accesarea contului AquaOnline pe pagina de internet, clientul are acces la toate informaţiile despre factura de apă potabilă şi canalizare, are posibilitatea de vizualizare online şi descărcare a copiei facturilor și a anexelor la facturi în format electronic.
Rep.: În prezent aveţi datorii de recuperat de la clienţi?
R.M.: În acest moment, Aquaserv are de încasat datorii scadente care reprezintă valoarea producţiei totale de apă potabilă aferente unei perioade de 3 luni. Dorim să scoatem în evidenţă faptul că singura sursă de finanţare a Companiei Aquaserv pentru asigurarea serviciilor de apă-canal reprezintă contravaloarea serviciilor prestate colectată de la consumatori. Neîncasarea de la un grup de consumatori periclitează siguranţa furnizării apei către cei peste 300.000 de consumatori deserviţi. Totodată, este foarte important ca toţi consumatorii, nu doar cei care sunt la zi cu facturile, să înţeleagă că serviciile de furnizare a apei potabile şi canalizare de care beneficiază zilnic trebuie plătite la fel ca orice alt produs cumpărat şi oricare altă utilitate publică. Indiferent că este vorba de apă, gaz sau energie electrică, factura aferentă acestor servicii trebuie achitată deoarece în caz contrar se ajunge în situaţia nedorită în care furnizarea serviciului respectiv este sistată.
Rep.: Ce măsuri se întreprind pentru recuperarea datoriilor?
R.M.: Somarea clienţilor care nu au achitat factura în termen de 30 zile de la data scadenţei şi sistarea furnizării apei potabile la clienţii care nu au dat curs somaţiei de plată în termen de 15 zile calendaristice de la data primirii. Dacă nici în urma acestei măsuri extreme nu se achită datoriile următorul pas este acţionarea în judecată. În cazul asociaţiilor de proprietari sau de locatari, se parcurg adiţional următoarele etape: se anunţă Prefectura, unitatea administrativ-teritorială implicată şi Direcţia de Sănătate Publică, prin adresă scrisă, despre intenţia companiei de a sista furnizarea apei potabile, se trimit anunţuri către ziare şi posturile de radio locale cuprinzând lista asociaţiilor de proprietari sau de locatari care urmează să fie sistate, se postează pe site-ul companiei lista asociaţiilor de proprietari sau de locatari care urmează să fie sistate.
Consumatorii finali care nu-şi plătesc cheltuielile comune trebuie să conştientizeze că apa nu este subvenţionată şi nu este un drept de care să beneficieze fără să plătească. Compania Aquaserv nu furnizează mai multe tipuri de apă: apa pentru bun-platnici – cu facturi scadente la 15 de zile şi apa pentru rău-platnici – cu facturi scadente la un an, la 5 ani sau niciodată. Sistemul nu ne lasă să dăm un produs pentru care să aşteptăm la nesfârşit să se plătească banii. Consumatorii ar trebui să îşi stabilească priorităţile, deoarece mulţi dintre cei care nu-şi achită datoriile sunt persoane care au totuşi posibilităţi materiale de a face acest lucru, dar nu consideră aceasta o prioritate.
Considerăm că acumularea datoriilor de către asociaţiile de proprietari este de cele mai multe ori şi rezultatul gestionării ineficiente a rău-platnicilor de către conducerea asociaţiei de proprietari, pe care membrii asociaţiei au dreptul să o monitorizeze pentru o mai bună funcţionare a acesteia.
Rep.: În cazul în care clientul şi-a achitat datoriile, în cât timp se efectuează rebranşarea şi cât îl costă?
R.M.: Rebranşarea la reţeaua publică de alimentare cu apă se face în 3 zile lucrătoare de la achitarea tuturor obligaţiilor de plată la zi şi achitarea taxei de rebranşare în valoare de 95,20 lei.
Rep.: Ce se întâmplă în cazul în care clientul este în imposibilitate temporară de plată?
R.M.: În acest caz se poate solicita plata eşalonată a datoriilor. Aceasta este condiţionată de achitarea facturii curente pentru serviciile prestate, în totalitate, până la data scadentă a acesteia şi achitarea ratelor din eşalonare la termenele stabilite. Pentru sumele eşalonate – cu excepţia majorărilor de întârziere – după expirarea termenului de scadenţă se calculează majorări de întârziere egale cu 0,02%, pentru fiecare zi calendaristică, majorări care se cuprind în facturile ulterioare celor eşalonate. Nerespectarea clauzelor stipulate în graficul de eşalonare duce la pierderea valabilităţii aprobării eşalonării, fapt care conduce după caz, la sistarea furnizării apei potabile şi/sau începerea procedurii de acţionare în judecată fără alt preaviz şi pierderea posibilităţii de plată eşalonată a facturilor în viitor.
A consemnat Alex TOTH
„Consumatorii finali care nu-şi plătesc cheltuielile comune trebuie să conştientizeze că apa nu este subvenţionată şi nu este un drept de care să beneficieze fără să plătească. Compania Aquaserv nu furnizează mai multe tipuri de apă: apa pentru bun-platnici – cu facturi scadente la 15 de zile şi apa pentru rău-platnici – cu facturi scadente la un an, la 5 ani sau niciodată. Sistemul nu ne lasă să dăm un produs pentru care să aşteptăm la nesfârşit să se plătească banii. Consumatorii ar trebui să îşi stabilească priorităţile, deoarece mulţi dintre cei care nu-şi achită datoriile sunt persoane care au totuşi posibilităţi materiale de a face acest lucru, dar nu consideră aceasta o prioritate.”
Citește și:
ibis își consolidează prezența în Europa prin noi deschideri, inclusiv primul ibis Styles din Estonia
ibis, pionierul ospitalității accesibile și de calitate, cu peste 2.500 de hoteluri în aproape 80 de țări, continuă…
22 mai 2025
Germany’s Minister of Transport Patrick Schnieder opens transport logistic
Logistics is at the heart of current transformation processes—from global supply chains to digitalization and decarbonization. transport logistic…
22 mai 2025
VSFA Summit Transilvania, pe 4 iunie, la Targu Mures, in organizarea RBL
VSFA Summit Transilvania va avea loc pe 4 iunie, la Teatrul Național Târgu Mureș. Sunt așteptați peste 600…
22 mai 2025
Ungurii își caută de lucru la Oradea
Bursa Locurilor de Muncă din 22 mai, de la Oradea Arena, eveniment organizat de AJOFM Bihor, a adunat…
22 mai 2025
Cel dintâi autobuz fără șofer care circulă pe străzile Clujului
Cursa cu vehiculul Karsan e-Atak a fost realizată, în zona Cluj Arena, de către cei care voiau să…
22 mai 2025
Neversea Kapital și-a anunțat primii artiști
Prima ediție a festivalului de la București a făcut cunoscută lista artiștilor care vor urca pe scenă între…
22 mai 2025
Colac de salvare pentru aeroporturile Ardealului: 47 mil. € pentru Mureș, Maramureș și Satu Mare
Pentru ca aerogările regionale să nu piardă proiectele pe bani europeni din lipsa cofinanțării locale, Guvernul României va…
22 mai 2025
Cum va arăta noul campus FSPAC. Parcare etajată, lac, acoperișuri verzi
Instituția clujeană de învățământ trece la edificarea celei de-a treia clădiri din cadrul complexului din cartierul Gheorgheni, cu…
22 mai 2025
Investiții
Primul tren electric regional PESA a fost prezentat public la Oradea
Primul tren electric PESA, dintr-un lot de 62, achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) printr-un proiect de…
22 mai 2025
Savini Due, investiție de 40 milioane € în noua fabrică de la Sebeș
Producătorul italian Savini Due, activ în piața mobilierului de baie de 22 de ani, a inaugurat fabrica de…
22 mai 2025
Sinteza Oradea renunță la parteneriatul cu Lockheed Martin pentru fabrica de baterii
Decizia vine în urma unei analize de fezabilitate. Ministerul Energiei confirmă că fondurile PNRR nu au fost afectate.…
21 mai 2025
„Criza bate la ușă” – Ilie Bolojan trage un semnal de alarmă la finalul mandatului
Liderul PNL avertizează asupra riscurilor generate de criza bugetară, întârzierea fondurilor europene și lipsa unui executiv stabil. România…
21 mai 2025
IULIUS și Atterbury Europe atrag cel mai mare credit acordat unei dezvoltări real-estate din România
RIVUS Cluj-Napoca, amplul proiect mixed-use de reconversie urbană dezvoltat de companiile IULIUS și Atterbury Europe, primește cel mai…
20 mai 2025
Trei antreprenori de succes față în față cu studenții orădeni
Alin Mercheș, CEO Mobiversal, Rareș Codrean – CEO Helion și Sorin Sucală – CEO Imobiliare360.ro, s-au aflat luni,…
19 mai 2025
DEME Macarale relocă 425 de grinzi de pe lotul Chiribiș – Biharia al Autostrăzii A3
Lucrările la Autostrada Transilvania continuă cu o operațiune importantă de logistică și reutilizare a materialelor: 425 de grinzi…
19 mai 2025
Clădiri istorice și mașini de epocă în Piața Regele Ferdinand din Oradea
Vineri și sâmbătă, 16 și 17 mai 2025, cei care au trecut prin Piața Regele Ferdinand din Oradea,…
18 mai 2025
Infrastructură
Primul tren electric regional PESA a fost prezentat public la Oradea
Primul tren electric PESA, dintr-un lot de 62, achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) printr-un proiect de…
22 mai 2025
Locuri de muncă și alegeri de carieră, live la Oradea Arena
Evenimentul din 22 mai 2025, de la Oradea Arena, reunește peste 50 de angajatori și instituții de învățământ,…
21 mai 2025
2 săptămâni rămase pentru înscrierea la Tech Catalyst, competiția care premiază cele mai bune aplicații pentru orașe inteligente
Glovo, platforma multi-categorie care oferă acces la o varietate mare de produse, în parteneriat cu CITI Cluster, catalizator…
21 mai 2025
DEME Macarale relocă 425 de grinzi de pe lotul Chiribiș – Biharia al Autostrăzii A3
Lucrările la Autostrada Transilvania continuă cu o operațiune importantă de logistică și reutilizare a materialelor: 425 de grinzi…
19 mai 2025
Minune la Cluj. Podul de la Ciurila, finalizat înainte de termen
Noul pod din comuna Ciurila edificat de Consiliul Județean (CJ) Cluj pe Drumul Județean DJ 107R, a fost…
16 mai 2025
Simulator de tren, experiență VR și zeci de angajatori la Târgul de Carieră Feroviară
Vizitatorii Târgului de Carieră Feroviară în România vor avea parte, în premieră, de o experiență interactivă unică: vor…
16 mai 2025
S-a semnat contractul pentru construcția primului lot al Drumului Expres Arad – Oradea
Joi, 15 mai 2025, la Ministerul Transportului, în prezența ministrului Sorin Grindeau, a fost semnat contractul pentru realizarea…
15 mai 2025
S-a modernizat drumul spre tabăra Căsoaia și stațiunea Moneasa
Consiliul Județean Arad a finalizat lucrările de modernizare a drumului județean Mâsca – Măderat – Arăneag, un proiect…
15 mai 2025
Turism
Hotelul Univers, furnizorul nr. 1 de dividende al județului Cluj
Veniturile din încasarea dividendelor pe 2024 cuvenite Consiliului Județean (CJ) s-au ridicat la 1,8 milioane €, cele cinci…
20 mai 2025
Crama Jelna a luat bronzul la Top Hotel Awards
Pentru a treia oară consecutiv vinarii bistrițeni se clasează pe podiumul competiției destinate industriei ospitalității din România. „Suntem…
16 mai 2025
Peste 3 milioane de euro pentru modernizarea zonei de agrement Căsoaia
Zona de agrement Căsoaia beneficiază de două proiecte importante de modernizare, menite să transforme această destinație într-un pol…
16 mai 2025
BT Capital Partners a mediat fuziunea Paralela 45 – Rainbow Tours
Divizia de investment banking a grupului clujean s-a ocupat de consultanța financiară a tranzacției prin care compania poloneză…
15 mai 2025
Un nou exercițiu de business – networking la BNI Oradea
Noi membri fondatori s-au alăturat grupului BNI Oradea. Aceștia s-au întâlnit marți, 13 mai 2025, la Ramada by…
15 mai 2025
S-a modernizat drumul spre tabăra Căsoaia și stațiunea Moneasa
Consiliul Județean Arad a finalizat lucrările de modernizare a drumului județean Mâsca – Măderat – Arăneag, un proiect…
15 mai 2025
Peregrinări prin Țara de Jos a Călatei
Centrul Național de Informare și Promovare Turistică (CNIPT) Zalău va promova această zonă a județului Sălaj printr-un tur…
13 mai 2025
Muzeele orădene participă împreună la Noaptea Europeană a Muzeelor
Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal organizează în 17 mai a.c. mult așteptatul eveniment de anvergură europeană…
12 mai 2025
Educație
Oportunități de joburi și cursuri la Bursa Locurilor de Muncă de la Oradea Arena
Ziua de joi, 22 mai 2025, a adus multe șanse celor care doreau să se angajeze, să se…
23 mai 2025
Ungurii își caută de lucru la Oradea
Bursa Locurilor de Muncă din 22 mai, de la Oradea Arena, eveniment organizat de AJOFM Bihor, a adunat…
22 mai 2025
Cum va arăta noul campus FSPAC. Parcare etajată, lac, acoperișuri verzi
Instituția clujeană de învățământ trece la edificarea celei de-a treia clădiri din cadrul complexului din cartierul Gheorgheni, cu…
22 mai 2025
Locuri de muncă și alegeri de carieră, live la Oradea Arena
Evenimentul din 22 mai 2025, de la Oradea Arena, reunește peste 50 de angajatori și instituții de învățământ,…
21 mai 2025
KINDER EXPO în Timișoara
KINDER EXPO, târg dedicat femeilor însărcinate, bebelușilor și copiilor , va avea loc în Timișoara, între 23 și…
21 mai 2025
Ce trebuie să știe antreprenorii români despre declarațiile fiscale digitale
Aceasta a fost tematica evenimentului organizat de către Federația Patronilor Bihor (FPB) marți, 20 mai 2025. Informațiile au…
20 mai 2025
Start-upul Wow Lab va intra în școli private din Cluj, Timișoara, Brașov
Acesta promovează un sistem de educație științifică prin experimente și colaborează cu unități de învățământ la nivel gimnazial…
20 mai 2025
Trei antreprenori de succes față în față cu studenții orădeni
Alin Mercheș, CEO Mobiversal, Rareș Codrean – CEO Helion și Sorin Sucală – CEO Imobiliare360.ro, s-au aflat luni,…
19 mai 2025
Zi de Zi știri economice:
