-Tehnologia Cruising Chauffeur nu doar că îi dă conducătorului auto o pauză de la condus, dar oferă și siguranță dacă șoferul nu este capabil să preia controlul volanului
– În cazul în care conducătorul auto nu reușește să preia controlul volanului, Cruising Chauffeur oprește mașină printr-o manevră de risc minim
Conducerea înalt automatizată pe autostrăzi nu mai este o himeră. Continental a început să lanseze astfel de sisteme de testare pe drumurile publice din 2012 în statul Nevada din S.U.A. Compania de tehnologie are acum o flotă globală de vehicule de aflate în dezvoltare în Germania, SUA, Japonia și China. Funcția Cruising Chauffeur oferă mașinilor capacitatea de a prelua sarcina de conducere pe autostrăzi în conformitate cu reglementările legislative privind traficul. O parte a împărțirii sarcinilor între conducătorul auto și autoturism este aceea că șoferul preia comanda din nou la capătul șoselei rapide. Această preluare este inițiată de o interfață om-mașină special concepută pentru autovehicul, care este, de asemenea, testată în vehicule. Și chiar dacă conducătorul auto nu răspunde când i se cere să preia comanda – de exemplu, din motive de sănătate – mașina se poate opri în siguranță în mod automat. Aceasta se face folosind așa-numita manevră de risc minim, în care vehiculul identifică unde există spațiu pentru a opri în siguranță și se îndreaptă imediat spre acest loc. Această funcție va face parte din tehnologia Cruising Chauffeur când va fi pregătită pentru producție, în 2020.
Și inginerii din România contribuie la dezvoltarea acestui produs. O echipă din Continental Iași analizează și dezvoltă elementele de siguranță ale Cruising Chauffeur, iar o altă echipă lucrează la arhitectura de sistem a acestei tehnologii. În Timișoara, o echipă lucrează la tehnologii precum localizarea precisă a mașinii și monitorizarea în timp real a performanței senzorilor.
Cruising Chauffeur aduce un avantaj dublu în ceea ce privește siguranța”, a declarat Ralph Lauxmann, șeful departamentului Systems & Technology din divizia de Chassis & Safety din cadrul Continental. „În primul rând, automatizarea evită erorile umane ce pot apărea în cazul unor activități de rutină și oferă, în același timp, o călătorie confortabilă. În al doilea rând, tehnologia include o alternativă suplimentară pe care vehiculele convenționale nu o au. Dacă șoferul nu mai poate prelua din nou controlul volanului, din orice motiv, atunci Cruising Chauffeur aduce mașina în siguranță“, adaugă acesta.
Dacă șoferul nu reacționează, intervine „planul B“
Cel mai mare risc de accidente rutiere este și rămâne comportamentul uman. Acesta este responsabil pentru aproximativ 90% din toate accidentele. Din acest motiv, conducerea automată reprezintă un pas important pe calea spre Vision Zero – obiectivul traficului rutier fără decese, răniri sau accidente. Cruising Chauffeur poate prelua sarcina de a conduce pe autostradă. Șoferul decide dacă o face în mod parțial automatizat, prin urmare conducătorul auto trebuie să monitorizeze sistemul sau, în viitorul apropiat, într-o formă foarte automatizată, acesta poate să-și îndrepte atenția asupra altor activități.
Când este activat modul Cruising Chauffeur, datele din senzorii din apropierea vehiculului, cum ar fi camerele, radarul și LiDAR, sunt analizate într-o unitate centrală de comandă cunoscută sub denumirea de ADCU (Automated Driving Control Unit). Algoritmii Cruise Chauffeur utilizează acest lucru pentru a dezvolta un model de 360 de grade al împrejurimilor mașinii. În combinație cu o hartă cu rezoluție înaltă, acesta include toate obiectele mobile și statice, precum și drumul și benzile. Poziția proprie a autovehiculului în acest model este determinată precis în mod neîntrerupt. Astfel, algoritmii pot identifica zonele care pot fi utilizate în siguranță de către mașină în conformitate cu reglementările în materie de trafic și pot să se îndrepte spre aceste zone. Acest lucru permite funcției Cruising Chauffeur să schimbe benzile și să oprească mașina în mod automat în siguranță.
Conceptul de interacțiune cu „empatie artificială“
Odată ce se apropie capătul segmentului de autostradă, conducătorului auto i se cere să preia comanda mașinii în timp util. Pentru a permite vehiculului să determine dacă șoferul este prezent și gata să preia controlul, Continental folosește o cameră interioară și algoritmi inteligenți pentru a analiza și a interpreta privirea și poziția în mașină a șoferului. Ca și în cazul „empatiei artificiale“, vehiculul folosește acest lucru pentru a trage concluzii cu privire la câtă atenție acordă șoferul la ceea ce se întâmplă pe șosea sau dacă acesta se concentrează pe ceva complet diferit. În funcție de situație, procesul de predare a comenzii volanului poate fi făcut prin diferite strategii. În cazul în care conducătorul auto încă nu ia controlul mașinii, semnalele sonore sunt intensificate deoarece vehiculul se apropie de punctul în care comanda trebuie preluată.
În plus față de canalele vizuale (optice) și acustice, Cruising Chauffeur poate solicita conducătorului să preia comanda prin intermediul vibrațiilor din scaun. Dacă persoana aflată la volan nu reacționează, Cruising Chauffeur inițiază manevra de minim risc. Acest lucru înseamnă că autovehiculul fie conduce automat la banda de urgență și se oprește acolo, fie – în cazul în care nu există nici o zonă de urgență sau dacă este blocată – se oprește în condiții de siguranță pe banda de circulație cu luminile de avarie aprinse sau reduce treptat viteza până când găsește un loc potrivit pentru a opri.
„Din păcate, nu este deloc rar faptul că motivul pentru care șoferul nu reacționează atunci când i se cere să preia controlul mașinii are legătură cu problemele acestuia de sănătate“, explică Ibro Muharemovic, șeful proiectului Cruising Chauffeur la Continental. „În prezent, nu există o soluție pentru astfel de situații. Numai în cazul conducerii automate vom putea să-l ajutăm pe șofer în situații de urgență de genul acesta“, adaugă el.
Automatizare cu arhitectură sigură și manager de siguranță
O manevră de risc minim este importantă nu numai dacă șoferul nu răspunde, ci și în cazul unei eventuale defecțiuni tehnice. Deficiențele potențiale ale senzorilor sunt identificate de un nivel de monitorizare continuu, cunoscut sub numele de manager de siguranță. Filiala Continental, Elektrobit (EB), a ajutat la construirea tehnologiei Cruising Chauffeur prin livrarea soluției de gestionare a siguranței: EB tresos. Elektrobit furnizează soluții software pentru unitățile electronice de control legate de siguranță, care a reprezentat un element important în construirea Cruising Chauffeur. „Această capacitate de a efectua o manevră de risc minim este extrem de importantă pentru conducerea automată deoarece vrem să asigurăm o situație sigură de conducere în toate circumstanțele“, a spus Muharemovic. „Am ajuns acum într-o etapă avansată de dezvoltare cu această tehnologie“.
Cruising Chauffeur este conceput în mod redundant, astfel încât să poată îndeplini sarcina de a conduce chiar dacă senzorii individuali nu funcționează. În plus față de separarea în rețea a diferitelor tipuri de senzori, aceasta include și o unitate de control de siguranță (Safety Domain Control Unit – SDCU) ca a doua cale de automatizare, în afară de ADCU (Automated Driving Control Unit). SDCU în sine include, de asemenea, o soluție de automatizare. Deci, dacă automatizarea atinge o limită de control sau dacă un tip de senzor nu funcționează din motive tehnice, de exemplu, atunci apare manevra minimă de risc. Există, de asemenea, o alternativă pentru sistemul de frânare instalat în vehicul și la direcție.
Conducerea automată este unul dintre subiectele-cheie ale Continental la IAA 2017 din Frankfurt am Main în septembrie (sala 5.1, standul A07 / A08).
Citește și:
Viitorul liderilor umani se scrie acum, la The Human Shift Oradea
Leadership-ul se rescrie la Oradea: acolo unde tehnologia accelerează deciziile, iar oamenii le dau sens. Într-o lume în…
10 noiembrie 2025
Orașele viitorului, prefigurate la Cluj
Marile aglomerări urbane vor deveni producători și gestionari activi de energie prin soluții bazate pe digitalizare, surse regenerabile…
10 noiembrie 2025
Duval Furniture – tradiție, inovație și viziune made in Bihor
În spatele brandului „Duval Furniture”, cunoscut pentru scaunele și mesele elegante și personalizate din lemn, se află doi…
10 noiembrie 2025
Mircea Matei, noul CEO al cramei LacertA
Din 1 noiembrie, Mircea Matei a fost numit director executiv al companiei Fine Wine Lacerta, renumita cramă din…
10 noiembrie 2025
Knauf Insulation – botez oficial al unei investiții de peste 140 de milioane euro
Cea mai modernă unitate de producție de vată minerală din Europa Centrală și de Est – inaugurată Povestea…
10 noiembrie 2025
Grupul BT, profit de 3,2 miliarde lei. “România va reveni pe creștere peste media UE”
Companiile din conglomeratul financiar clujean Banca Transilvania au contabilizat, după primele trei trimestre ale anului, active de 213…
10 noiembrie 2025
Finalizarea hărții de radon a României, o prioritate în protecția sănătății populației
Cu prilejul Zilei Europene a Radonului, Facultatea de Știința și Ingineria Mediului din cadrul Universității Babeș-Bolyai și Laboratorul…
10 noiembrie 2025
Sebastian Lascu preia funcția de City Manager al Municipiului Oradea
Începând de luni, 10 noiembrie 2025, medicul stomatolog Sebastian Lascu a preluat, cu titlu interimar, funcția de City…
10 noiembrie 2025
Investiții
Duval Furniture – tradiție, inovație și viziune made in Bihor
În spatele brandului „Duval Furniture”, cunoscut pentru scaunele și mesele elegante și personalizate din lemn, se află doi…
10 noiembrie 2025
Knauf Insulation – botez oficial al unei investiții de peste 140 de milioane euro
Cea mai modernă unitate de producție de vată minerală din Europa Centrală și de Est – inaugurată Povestea…
10 noiembrie 2025
Sebastian Lascu preia funcția de City Manager al Municipiului Oradea
Începând de luni, 10 noiembrie 2025, medicul stomatolog Sebastian Lascu a preluat, cu titlu interimar, funcția de City…
10 noiembrie 2025
Costul energiei, ajutoarele de stat și deficitul de automatizare apasă industria din România
„În total, în România există aproximativ 4.000 de roboți industriali în producție. Spre exemplu, în Turcia numărul roboților implicați în producție este de 35.000, iar în Polonia aproximativ 200.000”, - Ersu Han, T-Rob Robotics.
9 noiembrie 2025
Cresc Oradea Mare: locul unde ideile devin afaceri și afacerile devin povești de succes
Antreprenorii din Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare, inspirați de povești de succes și noi parteneriate. Rezidenții Incubatorului…
8 noiembrie 2025
AFIR deschide noi linii de finanțare: oportunități majore pentru fermierii din Bihor
Veste bună pentru fermierii bihoreni: noi linii de finanțare europeană prin AFIR, în cadrul Planului Strategic PAC 2023–2027,…
7 noiembrie 2025
De la brutărie la succes european: milioane de euro pentru procesarea alimentelor
În perioada următoare, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) urmează să lanseze o nouă serie de programe de…
6 noiembrie 2025
Transilvania, laboratorul cooperării româno-germane: între industrie, inovație și încredere
„Investițiile germane din România continuă să crească, chiar dacă în Germania unele scad. Vedem exemple ca Bosch, Continental sau Star Transmission la Sebeș – cea mai performantă unitate de producție a grupului Daimler din afara Germaniei”, Wolfgang Köber, președintele Clubului Economic German Transilvania.
4 noiembrie 2025
Infrastructură
Conexiunea dintre Maramureș și autostrăzile Europei costă 1 miliard de euro. Cum arată traseul final
Proiectul Drumului Expres (DEx) Baia Mare – Satu Mare a primit aviz favorabil din partea Companiei Naționale de…
7 noiembrie 2025
Apare a doua bucată de autostradă funcțională în Sălaj
Mobilizarea pe șantierul secțiunii Zimbor – Poarta Sălajului a Autostrăzii Transilvania (A3) este una bună, apreciază șeful CNAIR,…
7 noiembrie 2025
Topul constructorilor de drumuri Bihor: Drum Asfalt, lider incontestabil!
Drum Asfalt, parte a Grupului Selina, și-a reconfirmat poziția de lider, clasându-se pe primul loc la categoria Întreprinderi…
5 noiembrie 2025
Cum susține CNAIR ritmul de lucrări pe marile șantiere în ciuda presiunilor bugetare
„Prioritatea este și rămâne menținerea fluxurilor financiare pentru proiectele aflate în prezent în derulare”, Cristian Pistol, director general CNAIR.
4 noiembrie 2025
A început forarea piloților la unul dintre pasajele ce va lega Oradea de DX Oradea – Arad
Luni, 3 noiembrie 2025, a început forarea piloților (stâlpi de susținere) la pasajul rutier subteran care se construiește…
3 noiembrie 2025
Alexandru Rogobete: „Oradea are cea mai performantă secție ATI din țară”
Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, impresionat de noul Ambulatoriu al Spitalului Clinic Județean de Urgență Oradea. Ministrul Sănătății, Alexandru…
2 noiembrie 2025
COVER STORY. Guido Retter: Viziunea unui inginer care a transformat perfecțiunea în strategie de business
Guido Retter, CEO Retter Projectmanagement
29 octombrie 2025
Varianta finală a Drumului Expres Cluj – Dej, agreată de primarii de pe traseu
Consiliul Județean (CJ) Cluj a fost gazda unei consultări publice care a avut drept scop agrearea, de către…
29 octombrie 2025
Turism
Visit Timiș a devenit membru oficial în una dintre cele mai importante rețele de promovare a turismului global
Visit Timiș a devenit membru oficial în una dintre cele mai importante rețele de promovare a turismului global,…
10 noiembrie 2025
Vinul, legenda și renașterea unei metropole a Transilvaniei sub ochii lui Turrepitz
Weinfest Mediaș Schmecker 2025
9 noiembrie 2025
Atlàss Experience by Ramada Sibiu
O nouă eră a evenimentelor corporate, în cel mai mare și mai modern centru de conferințe din Sibiu
9 noiembrie 2025
Cresc Oradea Mare: locul unde ideile devin afaceri și afacerile devin povești de succes
Antreprenorii din Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare, inspirați de povești de succes și noi parteneriate. Rezidenții Incubatorului…
8 noiembrie 2025
Start în inovație: Incubatorul Cresc Oradea Mare primește cinci noi rezidenți
Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare a atras cinci noi startup-uri care și-au propus să își dezvolte și…
7 noiembrie 2025
Jucu, Șărmășag și Șelimbăr, atestate ca zone cu resurse turistice
La propunerea Ministerului Dezvoltării, Guvernul României a aprobat, în atestarea ca zone cu resurse turistice a mai multor…
6 noiembrie 2025
Parteneriatul de 145 de ani dintre România și Germania, celebrat la Berlin prin cultură, dialog și cooperare
Corespondență de la Berlin - GALERIE FOTO. Transilvania Business, partener media pentru seria de evenimente diplomatice, culturale și economice între România și Germania.
6 noiembrie 2025
Bucharest hosts international hospitality experts at INVEST Summit 2025
INVEST Summit 2025, taking place on November 19–20 at the Radisson Blu Hotel, Bucharest, marks a new milestone…
5 noiembrie 2025
Educație
Viitorul liderilor umani se scrie acum, la The Human Shift Oradea
Leadership-ul se rescrie la Oradea: acolo unde tehnologia accelerează deciziile, iar oamenii le dau sens. Într-o lume în…
10 noiembrie 2025
Sebastian Lascu preia funcția de City Manager al Municipiului Oradea
Începând de luni, 10 noiembrie 2025, medicul stomatolog Sebastian Lascu a preluat, cu titlu interimar, funcția de City…
10 noiembrie 2025
Cresc Oradea Mare: locul unde ideile devin afaceri și afacerile devin povești de succes
Antreprenorii din Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare, inspirați de povești de succes și noi parteneriate. Rezidenții Incubatorului…
8 noiembrie 2025
Start în inovație: Incubatorul Cresc Oradea Mare primește cinci noi rezidenți
Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare a atras cinci noi startup-uri care și-au propus să își dezvolte și…
7 noiembrie 2025
ebm-papst România, punte de legătură între studenți și ingineria de vârf
ebm-papst România a găzduit a doua ediție a evenimentului „Engineering the Future, 2nd edition”, un eveniment de tehnologie…
6 noiembrie 2025
BMW și UBB au inaugurat Science Cafe la Cluj
Hubul din incinta companiei TechWorks România a grupului german este un spațiu de 100 mp conceput pentru a…
5 noiembrie 2025
Accelerator Imobiliar vine la Cluj! Know-how, lideri și networking, 20 noiembrie
Pe 20 noiembrie 2025, Cluj-Napoca va găzdui o nouă ediție a Acceleratorului Imobiliar, un eveniment de referință pentru…
5 noiembrie 2025
“Creierele” Clujului s-au întors acasă. Magnetul Smart Diaspora
1.000 de români din elitele cercetării mondiale participă la evenimentul organizat de Uniunea Universităților Clujene (UUC) ce transformă…
4 noiembrie 2025



