-Tehnologia Cruising Chauffeur nu doar că îi dă conducătorului auto o pauză de la condus, dar oferă și siguranță dacă șoferul nu este capabil să preia controlul volanului
– În cazul în care conducătorul auto nu reușește să preia controlul volanului, Cruising Chauffeur oprește mașină printr-o manevră de risc minim
Conducerea înalt automatizată pe autostrăzi nu mai este o himeră. Continental a început să lanseze astfel de sisteme de testare pe drumurile publice din 2012 în statul Nevada din S.U.A. Compania de tehnologie are acum o flotă globală de vehicule de aflate în dezvoltare în Germania, SUA, Japonia și China. Funcția Cruising Chauffeur oferă mașinilor capacitatea de a prelua sarcina de conducere pe autostrăzi în conformitate cu reglementările legislative privind traficul. O parte a împărțirii sarcinilor între conducătorul auto și autoturism este aceea că șoferul preia comanda din nou la capătul șoselei rapide. Această preluare este inițiată de o interfață om-mașină special concepută pentru autovehicul, care este, de asemenea, testată în vehicule. Și chiar dacă conducătorul auto nu răspunde când i se cere să preia comanda – de exemplu, din motive de sănătate – mașina se poate opri în siguranță în mod automat. Aceasta se face folosind așa-numita manevră de risc minim, în care vehiculul identifică unde există spațiu pentru a opri în siguranță și se îndreaptă imediat spre acest loc. Această funcție va face parte din tehnologia Cruising Chauffeur când va fi pregătită pentru producție, în 2020.
Și inginerii din România contribuie la dezvoltarea acestui produs. O echipă din Continental Iași analizează și dezvoltă elementele de siguranță ale Cruising Chauffeur, iar o altă echipă lucrează la arhitectura de sistem a acestei tehnologii. În Timișoara, o echipă lucrează la tehnologii precum localizarea precisă a mașinii și monitorizarea în timp real a performanței senzorilor.
Cruising Chauffeur aduce un avantaj dublu în ceea ce privește siguranța”, a declarat Ralph Lauxmann, șeful departamentului Systems & Technology din divizia de Chassis & Safety din cadrul Continental. „În primul rând, automatizarea evită erorile umane ce pot apărea în cazul unor activități de rutină și oferă, în același timp, o călătorie confortabilă. În al doilea rând, tehnologia include o alternativă suplimentară pe care vehiculele convenționale nu o au. Dacă șoferul nu mai poate prelua din nou controlul volanului, din orice motiv, atunci Cruising Chauffeur aduce mașina în siguranță“, adaugă acesta.
Dacă șoferul nu reacționează, intervine „planul B“
Cel mai mare risc de accidente rutiere este și rămâne comportamentul uman. Acesta este responsabil pentru aproximativ 90% din toate accidentele. Din acest motiv, conducerea automată reprezintă un pas important pe calea spre Vision Zero – obiectivul traficului rutier fără decese, răniri sau accidente. Cruising Chauffeur poate prelua sarcina de a conduce pe autostradă. Șoferul decide dacă o face în mod parțial automatizat, prin urmare conducătorul auto trebuie să monitorizeze sistemul sau, în viitorul apropiat, într-o formă foarte automatizată, acesta poate să-și îndrepte atenția asupra altor activități.
Când este activat modul Cruising Chauffeur, datele din senzorii din apropierea vehiculului, cum ar fi camerele, radarul și LiDAR, sunt analizate într-o unitate centrală de comandă cunoscută sub denumirea de ADCU (Automated Driving Control Unit). Algoritmii Cruise Chauffeur utilizează acest lucru pentru a dezvolta un model de 360 de grade al împrejurimilor mașinii. În combinație cu o hartă cu rezoluție înaltă, acesta include toate obiectele mobile și statice, precum și drumul și benzile. Poziția proprie a autovehiculului în acest model este determinată precis în mod neîntrerupt. Astfel, algoritmii pot identifica zonele care pot fi utilizate în siguranță de către mașină în conformitate cu reglementările în materie de trafic și pot să se îndrepte spre aceste zone. Acest lucru permite funcției Cruising Chauffeur să schimbe benzile și să oprească mașina în mod automat în siguranță.
Conceptul de interacțiune cu „empatie artificială“
Odată ce se apropie capătul segmentului de autostradă, conducătorului auto i se cere să preia comanda mașinii în timp util. Pentru a permite vehiculului să determine dacă șoferul este prezent și gata să preia controlul, Continental folosește o cameră interioară și algoritmi inteligenți pentru a analiza și a interpreta privirea și poziția în mașină a șoferului. Ca și în cazul „empatiei artificiale“, vehiculul folosește acest lucru pentru a trage concluzii cu privire la câtă atenție acordă șoferul la ceea ce se întâmplă pe șosea sau dacă acesta se concentrează pe ceva complet diferit. În funcție de situație, procesul de predare a comenzii volanului poate fi făcut prin diferite strategii. În cazul în care conducătorul auto încă nu ia controlul mașinii, semnalele sonore sunt intensificate deoarece vehiculul se apropie de punctul în care comanda trebuie preluată.
În plus față de canalele vizuale (optice) și acustice, Cruising Chauffeur poate solicita conducătorului să preia comanda prin intermediul vibrațiilor din scaun. Dacă persoana aflată la volan nu reacționează, Cruising Chauffeur inițiază manevra de minim risc. Acest lucru înseamnă că autovehiculul fie conduce automat la banda de urgență și se oprește acolo, fie – în cazul în care nu există nici o zonă de urgență sau dacă este blocată – se oprește în condiții de siguranță pe banda de circulație cu luminile de avarie aprinse sau reduce treptat viteza până când găsește un loc potrivit pentru a opri.
„Din păcate, nu este deloc rar faptul că motivul pentru care șoferul nu reacționează atunci când i se cere să preia controlul mașinii are legătură cu problemele acestuia de sănătate“, explică Ibro Muharemovic, șeful proiectului Cruising Chauffeur la Continental. „În prezent, nu există o soluție pentru astfel de situații. Numai în cazul conducerii automate vom putea să-l ajutăm pe șofer în situații de urgență de genul acesta“, adaugă el.
Automatizare cu arhitectură sigură și manager de siguranță
O manevră de risc minim este importantă nu numai dacă șoferul nu răspunde, ci și în cazul unei eventuale defecțiuni tehnice. Deficiențele potențiale ale senzorilor sunt identificate de un nivel de monitorizare continuu, cunoscut sub numele de manager de siguranță. Filiala Continental, Elektrobit (EB), a ajutat la construirea tehnologiei Cruising Chauffeur prin livrarea soluției de gestionare a siguranței: EB tresos. Elektrobit furnizează soluții software pentru unitățile electronice de control legate de siguranță, care a reprezentat un element important în construirea Cruising Chauffeur. „Această capacitate de a efectua o manevră de risc minim este extrem de importantă pentru conducerea automată deoarece vrem să asigurăm o situație sigură de conducere în toate circumstanțele“, a spus Muharemovic. „Am ajuns acum într-o etapă avansată de dezvoltare cu această tehnologie“.
Cruising Chauffeur este conceput în mod redundant, astfel încât să poată îndeplini sarcina de a conduce chiar dacă senzorii individuali nu funcționează. În plus față de separarea în rețea a diferitelor tipuri de senzori, aceasta include și o unitate de control de siguranță (Safety Domain Control Unit – SDCU) ca a doua cale de automatizare, în afară de ADCU (Automated Driving Control Unit). SDCU în sine include, de asemenea, o soluție de automatizare. Deci, dacă automatizarea atinge o limită de control sau dacă un tip de senzor nu funcționează din motive tehnice, de exemplu, atunci apare manevra minimă de risc. Există, de asemenea, o alternativă pentru sistemul de frânare instalat în vehicul și la direcție.
Conducerea automată este unul dintre subiectele-cheie ale Continental la IAA 2017 din Frankfurt am Main în septembrie (sala 5.1, standul A07 / A08).
Citește și:
Salt spectaculos la AJFP Bihor: 1,7 miliarde lei în plus la buget față de 2023
Cu 29,64% au crescut încasările brute ale Agenției Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Bihor în 2024, comparativ cu…
27 iunie 2025
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Business de 8 miliarde lei în Arad: Ce companii au dominat economia județului în 2024
La peste 8,04 miliarde de lei se ridică cifra de afaceri pe anul 2024 a primelor 10 firme…
27 iunie 2025
Investiții de aproape 100 de milioane de lei în modernizarea a cinci parcuri orădene
În perioada următoare vor fi semnate contractele de lucrări pentru modernizarea a cinci parcuri importante din Oradea. Modernizarea…
27 iunie 2025
Președintele Senatului României a vizitat Expo Osaka
Mircea Abrudean a propus organizarea în comun de forumuri de energie, inovare, economie și cere sprijin Japoniei pentru…
27 iunie 2025
Hidronic, povestea unei companii din Cluj-Napoca care mișcă apa și transformă comunitățile.
Hidronic a început cu ambiția de a construi local ceea ce alții aduceau din afară. Astăzi, compania este…
27 iunie 2025
InfoCons și Asociația Energia Inteligentă lansează Ghidul consumatorului de energie electrică și gaze naturale
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorilor și Asociația Energia Inteligentă lansează Ghidul consumatorului de energie electrică și gaze…
27 iunie 2025
Clusterele Clujului se vor motoare economice ale Transilvaniei
Produsele proprii, transformarea digitală a întreprinderilor sau inovarea care aduce plusvaloare sunt argumentele asocierii regionale sub umbrela Smart…
26 iunie 2025
Investiții
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Business de 8 miliarde lei în Arad: Ce companii au dominat economia județului în 2024
La peste 8,04 miliarde de lei se ridică cifra de afaceri pe anul 2024 a primelor 10 firme…
27 iunie 2025
Investiții de aproape 100 de milioane de lei în modernizarea a cinci parcuri orădene
În perioada următoare vor fi semnate contractele de lucrări pentru modernizarea a cinci parcuri importante din Oradea. Modernizarea…
27 iunie 2025
Digitalizare cu fonduri europene pentru bibliotecile din județul Arad
11 biblioteci din Municipiul Arad și din județul Arad fi vor dotate cu echipamente informatice, banii provenind din…
26 iunie 2025
Banca Transilvania atrage 300 milioane € de la investitori
Prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile în lei la Bursa de Valori București (BVB) este primită cu interes…
26 iunie 2025
eToro lansează portofolii cu dată țintă în parteneriat cu Franklin Templeton
Platforma de tranzacționare și investiții eToro a anunțat astăzi lansarea a șase portofolii de investiții în parteneriat cu…
26 iunie 2025
Paradisul acvatic din Fortăreața Vinului
Un deal cu o vie veche și o livadă în paragină din Sălaj se transformă în cel mai…
26 iunie 2025
Se deschide complet Inelul Rutier Metropolitan Oradea – a doua centură a Oradiei
Cei care călătoresc dinspre Arad spre Cluj Napoca nu vor mai trebui să treacă pe Centura Oradiei. La…
25 iunie 2025
Infrastructură
Hidronic, povestea unei companii din Cluj-Napoca care mișcă apa și transformă comunitățile.
Hidronic a început cu ambiția de a construi local ceea ce alții aduceau din afară. Astăzi, compania este…
27 iunie 2025
Incursiune în istoria Inteligenței Artificiale
„Aducem 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐥𝐢𝐠𝐞𝐧𝐭̗𝐚 𝐀𝐫𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐥𝐚̆ mai aproape, în Regiunea Vest” a fost sloganul impus de ADR Vest, aceștia reușind ca…
26 iunie 2025
Se deschide complet Inelul Rutier Metropolitan Oradea – a doua centură a Oradiei
Cei care călătoresc dinspre Arad spre Cluj Napoca nu vor mai trebui să treacă pe Centura Oradiei. La…
25 iunie 2025
O asociere condusă de Global Industrial va executa pasajul subteran Oneștilor din Oradea
Asocierea formată din Global Industrial (lider), CML.RO și DP Proiect va avea la dispoziție 15 luni pentru finalizarea…
24 iunie 2025
Antreprenorul DPB consolidează în timp record DN 68A
Compania Drumuri și Poduri Banat a finalizat, înainte de termen, lucrările la DN 68A Coșava – Margina, unul…
24 iunie 2025
Noua parcare, pe 5 niveluri, de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor, gata în august
Drum Asfalt (lider de asociere) și Grup Construcții Est (asociat) au ajuns cu lucrările la parcarea supraetajată de…
23 iunie 2025
Gala Aniversară Transilvania Business 15 ani
Gala Aniversară Transilvania Business a marcat 15 ani de la apariția primei ediții a publicației economice. Evenimentul găzduit…
20 iunie 2025
Daniela Hagmann, CEO Geodata Services: Economiile produse de digitalizarea administrației publice cât bugetul Ministerului Sănătății
În pas cu constructorii consacrați, administrațiile publice evoluează pe linia digitalizării și, implicit, a standardizării proceselor înspre eficientizarea…
20 iunie 2025
Turism
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Se deschide complet Inelul Rutier Metropolitan Oradea – a doua centură a Oradiei
Cei care călătoresc dinspre Arad spre Cluj Napoca nu vor mai trebui să treacă pe Centura Oradiei. La…
25 iunie 2025
Peste 300 de vinuri de top, de la 24 de crame, la Salonul Vinurilor Millésime
Salonul Vinurilor Millésime și-a consumat cea de-a VII-a ediție, în weekendul 13 – 15 iunie 2025 în Cetatea…
23 iunie 2025
Gala Aniversară Transilvania Business 15 ani
Gala Aniversară Transilvania Business a marcat 15 ani de la apariția primei ediții a publicației economice. Evenimentul găzduit…
20 iunie 2025
Festivalul Medieval revine în perioada 4-6 iulie 2025, în Oradea
Noutățile Festivalului Medieval de la Oradea sunt bătăliile cu vikingi de pe Crișul Repede și demonstrațiile trupelor de…
20 iunie 2025
În weekend se deschide oficial sezonul de vară la Ghioroc – „Litoralul Vestului”
În cadrul unui peisaj estival, la doar câțiva kilometri de Arad, pe plaja de la Ghioroc, s-a deschis…
19 iunie 2025
,,Gusturi și tradiții DE BIHOR” în Ștei
Sâmbătă și duminică, 5 și 6 iulie 2025, va fi organizată prima ediție a evenimentului ,,Gusturi și tradiții…
19 iunie 2025
La Oradea s-a lansat primul grup BNI Platinum din România – BNI Varadinum
Cel mai mare grup BNI din România a fost lansat marți, 17 iunie 2025 la Oradea. Grupul are…
19 iunie 2025
Educație
Digitalizare cu fonduri europene pentru bibliotecile din județul Arad
11 biblioteci din Municipiul Arad și din județul Arad fi vor dotate cu echipamente informatice, banii provenind din…
26 iunie 2025
Start în forță: șase afaceri creative intră în Incubatorul Cresc Oradea Mare
Șase startup-uri din domenii precum energie regenerabilă, publicitate, branding sau încălțăminte personalizată și-au găsit locul în Incubatorul de…
26 iunie 2025
Ministrul educației: “Dăm burse de 1,7 miliarde € fără să fim o forță economică”
Daniel David consideră că România are unul din cele mai generoase sisteme europene de burse, însă impactul acestuia…
25 iunie 2025
Open Tribe: Un final de an academic cu sens, curaj și comunitate
Pe 17 iunie, Open Tribe – Academia de business și leadership – a încheiat anul academic cu un…
24 iunie 2025
Peste 300 de vinuri de top, de la 24 de crame, la Salonul Vinurilor Millésime
Salonul Vinurilor Millésime și-a consumat cea de-a VII-a ediție, în weekendul 13 – 15 iunie 2025 în Cetatea…
23 iunie 2025
Fonduri elvețiene pentru implicare civică
Deși nu sunt, practic, fonduri europene, Elveția ne fiind membră a Uniunii Europene, ele au un statut similar…
23 iunie 2025
19 ani de Editura Edu – de la prima pagină la locul I în opțiunile cadrelor didactice
Editura EDU a împlinit 19 ani de când transformă idei în cărți și cărțile în bilete spre viitorul…
23 iunie 2025
Top 10 instituții de învățământ superior din România, potrivit QS University Rankings
În pragul perioadei de înscriere a absolvenților la facultate, a fost publicat QS University Rankings 2026, un clasament…
23 iunie 2025
Zi de Zi știri economice:
