Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Transelectrica anunţă deblocarea, după zece ani, a unei investiţii de peste 83 milioane lei, LEA 400 kV Oradea-Bekescsaba

Proiectul Linei Electrice Aeriene 400 kV Oradea-Bekescsaba, o investiţie de peste 83 de milioane de lei, blocată din anul 2008 din cauza exproprierilor, a intrat în linie dreaptă, anunţă Transelectrica, după ce Guvernul României a adoptat joi o Hotărâre care permite finalizarea procedurilor de expropriere aflate în curs de desfăşurare pentru imobilele proprietate privată aflate în coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional.
“Această Hotărâre de Guvern permite finalizarea Liniei Electrice Aeriane 400 kV Oradea – Bekescsaba, proiect aflat în conservare de zece ani. Este vorba despre o investiţie de mare anvergură, cu o valoare actualizată în 2014 de peste 83 de milioane de lei. Finalizarea acestei investiţii are o importanţă capitală pentru siguranţa în funcţionare a Sistemului Electroenergetic Naţional, iar Guvernul a înţeles acest lucru”, a anunţat vineri directoratul Companiei Naţionale de Transport al Energiei Electrice Transelectrica.
Prin aceeaşi Hotărâre de Guvern s-au aprobat fonduri pentru montarea unei bobine de compensare 100 MVAr în staţia 400 kV Oradea Sud şi pentru achiziţionarea de echipamente de telecomunicaţii şi teletransmisii pentru LEA 400 kV Oradea-Bekescsaba.
LEA 400 kV Oradea–Bekescsaba s-a dat în folosinţă doar parţial, mai precis tronsonul de dublu circuit, LEA 400 kV Nădab (RO) – Bekescsaba (HU), de 60 de km, din care pe teritoriul României 22 de km, simultan cu LEA 400 kV Arad-Nădab.
Tronsonul LEA 400 kV Oradea Sud – Nădab are o lungime de 72 km, simplu circuit A şi este finalizat parţial.
Punerea în funcţiune a tronsonului Oradea – Nădab, şi astfel finalizarea LEA 400 kV Oradea – Bekescsaba, contribuie la închiderea inelului de 400 kV al reţelei electrice de transport a ţării, obiectiv prioritar al României.
De asemenea, existenţa acestei linii duce la evitarea unor costuri privind congestiile în zona de nord-vest, costuri care anul trecut s-au ridicat la circa 39.000 de lei, în luna martie, şi circa 160.000 de lei în luna noiembrie.
”Totodată, prin finalizarea în regim de urgenţă a lucrărilor la LEA 400 kV Oradea – Bekescsaba va fi eliminat riscul de afectare a siguranţei în operare a Sistemului Electroenergetic Naţional, risc tot mai ridicat generat de potenţiala indisponibilizare a liniei de interconexiune dintre Romania şi Ucraina (LEA 400 kV Roşiori – Mukacevo), situaţie în care menţinerea siguranţei în funcţionare a zonei de nord – vest a ţării ar deveni extrem de dificilă şi costisitoare”, spun oficialii Transelectrica.
Finalizarea liniei poate fi asimilată cu asigurarea unui nou flux/noi artere de alimentare cu energie electrică a zonei de nord – vest a ţării, cu impact semnificativ asupra creşterii siguranţei în funcţionare, a disponibilităţii serviciului de transport al energiei electrice, a vitezei de reacţie/realimentare, a capacităţii şi a flexibilităţii în cazul apariţiei unor disfuncţionalităţi în cadrul infrastructurii de transport (cauzate de avarii majore, de calamităţi naturale, dezastre, atac armat, atac terorist etc), adaugă aceştia.
De asemenea, prin punerea în funcţiune a LEA 400 kV Oradea Sud – Nădab, capacitatea de transfer în interconexiune va creşte pe direcţia export cu 100 MW, iar pe direcţia import cu 300 MW, în funcţie de factori sezonieri şi specifici, interni şi externi.
În prezent, România are o capacitate de interconexiune de numai 7% din puterea instalată în SEN, faţă de ţinta de 10% cât este prevăzut în reglementările europene pentru anul 2020, acest aspect fiind notificat la Comisia Europeană.
”Punerea în funcţiune a LEA 400 kV Oradea Sud – Nădab va contribui la apropierea de ţinta europeană”, subliniază reprezentanţii companiei.
Transelectrica este Operatorul de Transport şi de Sistem din România, care gestionează, operează, întreţine, modernizează şi dezvoltă reţeaua de transport care cuprinde 81 staţii electrice de transformare, cu o capacitate de circa 38.000 MVA şi 8.834,4 km de linii electrice aeriene de 110/220 kV, 400 kV şi 750 kV, aflate în gestiunea a opt sucursale de transport.
Compania are circa 2.200 de salariaţi şi se află sub autoritatea Ministerului Economiei.
Transelectrica are o capitalizare de 1,6 miliarde lei.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Renovarea aripii sudice a Palatului Baroc de la Oradea va fi gata până luna viitoare

Articolul următor

Patru noi proiecte cu finanțare europeană, câștigate de Consiliul Județean Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share