Singurul mare producător industrial cu capital românesc activ în Cluj se bate cu încăpățânare cu giganții mondiali ai cosmeticelor precum L’Oreal, Procter & Gamble sau Beiersdorf, dispuși să arunce în joc zeci de milioane de euro pentru promovarea pe piața locală.
“Am mai rămas noi și Terapia dintre marile întreprinderi clujene de dinainte de Revoluție. Din păcate, vedem că se produce din ce în ce mai puțin la Cluj, în România. Furnizorii de materie primă se închid în România unul după altul, deși noi ne-am dori să lucrăm cu cei din țară și trebuie să luăm din străinătate la prețuri mult mai mari. Înainte aduceam materie primă de la Stirom București, de la Alro Slatina, de la Oltchim Râmnicu Vâlcea, dar acestea și-au redus apoi mult producția, iar acum ne vedem nevoiți să importăm, să aducem polietilenă din Ungaria, gaz pentru spray-uri din Italia. Până la urmă totul se traduce în majorări de cost în produsul final”, constată directorul general, Mircea Turdean.
Totuși, anul trecut, Farmec a pus la bătaie 650.000 de euro pentru modernizarea și retehnologizarea producției, selectarea și dozarea optimă a ingredientelor active, alegerea unor ambalaje ergonomice și sigure în utilizare. Depozitele noi ocupă 5.000 mp, iar suprafața de producție a fost extinsă la fabrica din Cluj-Napoca, unde s-a optat pentru depozitarea pe verticală. Practic, fabrica își va dubla producția. Unitatea are propria sa flotă de transport, de 250 de autovehicule în toată țara, iar distribuția este concentrată în centre precum București, Brașov sau Timișoara.
Societatea clujeană a fost ocolită până acum de fondurile europene, astfel că trebuie să se bazeze constant pe resursele proprii. Acum, Farmec generează afaceri anuale de 45 de milioane de euro și grupează peste 700 de salariați. Aceasta lansează sau modernizează cel puțin 100 de produse noi pe an, capacitatea sa fiind de 27 de milioane de produse. Compania are certificare internaţională GMP și exportă în 30 țări. “Din păcate, pentru o firmă de talia noastră nu sunt disponibile linii de finanțare din bani europeni, lucru anormal. Efectiv nu ne încadrăm nicăieri. Iar, în România, majoritatea ajutoarelor de stat se duc către companiile străine”.
Farmec a reușit să își păstreze oamenii valoroși, însă ei au atins deja o vârstă, unii au peste 50 de ani, iar angajații noi de care ar fi nevoie sunt greu de găsit. “Ne-am păstrat angajații pentru că dăm salarii peste media industriei, iar ei au încredere în companie. În prezent nu mai există școlile profesionale de acum câteva zeci de ani, astfel că pe tineri îi școlim noi în firmă; un meseriaș bun se formează în 2-3 ani. Pentru că Terapia a fost preluată de către un investitor străin, din 2010 ne-am implicat noi la Grupul Școlar de Chimie Industrială cu acest nume, devenit Colegiul Tehnic Ana Aslan; încercăm să facem o selecție de copii talentați”.
La finele lui 2017 compania clujeană a intrat pe segmentul cosmeticelor decorative, iar din acest an a trecut la produse de lux, pe care vrea să le impună în 50-60 de țări, intrând în concurență directă cu competitorii globali. Vârful de lance îl vor constitui produsele de regenerare celulară Gerovital.
“Extractele vegetale pe care le folosim conțin plante autohtone precum lavandă sau cătină, dar și fructe de goji, în combinații. Tendințele sunt spre utilizarea acidului hialuronic – pe care noi îl foloseam deja în anii ’90 – concentrația cea mai mare fiind în fiole. Principalele efecte sunt de hidratare, nutritiv, dar cel mai pregnant este cel antiîmbătrânire, Gerovital fiind primul produs de acest fel din lume, creat de profesorul Ana Aslan. Mari producători precum Beiersdorf sau L’Oreal alocă zeci de milioane de euro în zona de promovare. Am investit și noi 4 milioane de euro pe partea de marketing”.
Produsele de Cluj sunt apreciate din ce în ce mai mult în lumea arabă și în cea asiatică: în statele arabe, Japonia, China, Coreea de Sud, dar și în SUA sau Canada. “Frumusețea este percepută în mod diferit în lume. În Europa, Coco Chanel a promovat femeia cu ten închis, bronzată, în Asia tenul alb înseamnă frumusețe și noblețe, acolo se cer creme și emulsii foarte slabe în grăsimi, produse de albire.
Mergem și noi pe tendințe, pe culorile la modă, însă facem teste de eficiență, de stabilitate. Avem în portofoliu sute de produse: pe unele le păstrăm, la altele renunțăm. Baza pentru lacurile noastre de unghii este fabricată în Franța și în Italia de către aceiași producători cu care lucrează companiile celebre. Este ca și cum Armani ar face producție pentru noi”. Următorul pas, la care se lucrează acum la Farmec, este crearea unei rețele de magazine la nivel mondial, operate în franciză.
Farmecul roboților
Anul trecut, fabrica a înregistrat mai multe premiere la nivel de procese de fabricaţie. Unitatea a fost dotată cu o nouă linie automată de ambalare cu sistem robotizat, care contribuie la creşterea calităţii produselor şi măreşte productivitatea şi randamentul. A fost schimbată tehnologia de etichetare a produselor de curăţenie, prin trecerea de la etichetele autoadezive la metoda shrink sleeve, ce permite identificarea mai rapidă a beneficiilor principale ale produselor. Acestea sunt etichetate pe întreaga suprafață, iar foliile sunt ecologice, ușor de reciclat. Printre noutăți se numără produsele închise etanş în fiole de sticlă, care nu permit existenţa interacţiunii între produs şi ambalaj (fiolele cu acid hialuronic Gerovital) sau tratamente complexe personalizate, precum programul intensiv de îngrijire.
Istoria fabricii
• 1889: Iau naştere, la Budapesta, laboratoarele Molnar es Moser.
• 1943: Se desprinde un mic laborator (Mol-Mos) care îşi desfăşoară activitatea în Cluj.
• 1965: Este produs pentru prima dată Laptele Doina, în prezent este cel mai bine vândut demachiant pe piaţa națională, având o cotă cantitativă de 17 %.
• 1967: Liviu Turdean devine director, iar fabrica, primul producător din țară de creme şi emulsii Gerovital H3 prof. dr. Ana Aslan. Produsele se adresau femeilor de peste 40 de ani, tenurilor ce prezintă primele semne de îmbătrânire.
• 1969: Premieră în România – fabricarea produselor sub formă de spray.
• 1970: Începe dezvoltarea celei mai importante platforme de producţie cosmetice din România.
• 1995: Farmec se privatizează prin metoda MEBO, având capital 100 % românesc.
• 2017 Reţeaua se extinde la opt unități de brand Farmec, amplasate în Cluj, Arad, Brașov, Sibiu, Tîrgu Mureș, Timișoara şi la 13 magazine Gerovital.
Citește și:
Fără cozi, fără hârtii: AJOFM Bihor mută serviciile în online
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bihor anunță implementarea la nivel local a Platformei PULS, un…
29 iunie 2025
Biblioteca de afumături, un loc al gustului și al priceperii
O mică afacere de familie se promovează în mod inedit, legându-se de tradiția istorică a orașului și de…
28 iunie 2025
Echipa multidisciplinară de la Medici’s Timișoara schimbă destine
CANCERUL TIROIDIAN – Lupta tăcută și oamenii care o câștigă: echipa multidisciplinară de la Medici’s Timișoara schimbă destine…
28 iunie 2025
Marketing și networking pentru antreprenorii bănățeni la Connect Timișoara
Călin Biriș a fost invitat de BizzClub și Connect Timișoara să vorbească antreprenorilor bănățeni despre marketing în cele…
28 iunie 2025
Biblioteca „Gheorge Șincai” se reinventează: digitalizare și cafenea literară
Lucrările de modernizare a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai” din Oradea se apropie de final, cu un stadiu de…
28 iunie 2025
Salt spectaculos la AJFP Bihor: 1,7 miliarde lei în plus la buget față de 2023
Cu 29,64% au crescut încasările brute ale Agenției Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Bihor în 2024, comparativ cu…
27 iunie 2025
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Business de 8 miliarde lei în Arad: Ce companii au dominat economia județului în 2024
La peste 8,04 miliarde de lei se ridică cifra de afaceri pe anul 2024 a primelor 10 firme…
27 iunie 2025
Investiții
Biblioteca „Gheorge Șincai” se reinventează: digitalizare și cafenea literară
Lucrările de modernizare a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai” din Oradea se apropie de final, cu un stadiu de…
28 iunie 2025
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Business de 8 miliarde lei în Arad: Ce companii au dominat economia județului în 2024
La peste 8,04 miliarde de lei se ridică cifra de afaceri pe anul 2024 a primelor 10 firme…
27 iunie 2025
Investiții de aproape 100 de milioane de lei în modernizarea a cinci parcuri orădene
În perioada următoare vor fi semnate contractele de lucrări pentru modernizarea a cinci parcuri importante din Oradea. Modernizarea…
27 iunie 2025
Digitalizare cu fonduri europene pentru bibliotecile din județul Arad
11 biblioteci din Municipiul Arad și din județul Arad fi vor dotate cu echipamente informatice, banii provenind din…
26 iunie 2025
Banca Transilvania atrage 300 milioane € de la investitori
Prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile în lei la Bursa de Valori București (BVB) este primită cu interes…
26 iunie 2025
eToro lansează portofolii cu dată țintă în parteneriat cu Franklin Templeton
Platforma de tranzacționare și investiții eToro a anunțat astăzi lansarea a șase portofolii de investiții în parteneriat cu…
26 iunie 2025
Paradisul acvatic din Fortăreața Vinului
Un deal cu o vie veche și o livadă în paragină din Sălaj se transformă în cel mai…
26 iunie 2025
Infrastructură
Hidronic, povestea unei companii din Cluj-Napoca care mișcă apa și transformă comunitățile.
Hidronic a început cu ambiția de a construi local ceea ce alții aduceau din afară. Astăzi, compania este…
27 iunie 2025
Incursiune în istoria Inteligenței Artificiale
„Aducem 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐥𝐢𝐠𝐞𝐧𝐭̗𝐚 𝐀𝐫𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐥𝐚̆ mai aproape, în Regiunea Vest” a fost sloganul impus de ADR Vest, aceștia reușind ca…
26 iunie 2025
Se deschide complet Inelul Rutier Metropolitan Oradea – a doua centură a Oradiei
Cei care călătoresc dinspre Arad spre Cluj Napoca nu vor mai trebui să treacă pe Centura Oradiei. La…
25 iunie 2025
O asociere condusă de Global Industrial va executa pasajul subteran Oneștilor din Oradea
Asocierea formată din Global Industrial (lider), CML.RO și DP Proiect va avea la dispoziție 15 luni pentru finalizarea…
24 iunie 2025
Antreprenorul DPB consolidează în timp record DN 68A
Compania Drumuri și Poduri Banat a finalizat, înainte de termen, lucrările la DN 68A Coșava – Margina, unul…
24 iunie 2025
Noua parcare, pe 5 niveluri, de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor, gata în august
Drum Asfalt (lider de asociere) și Grup Construcții Est (asociat) au ajuns cu lucrările la parcarea supraetajată de…
23 iunie 2025
Gala Aniversară Transilvania Business 15 ani
Gala Aniversară Transilvania Business a marcat 15 ani de la apariția primei ediții a publicației economice. Evenimentul găzduit…
20 iunie 2025
Daniela Hagmann, CEO Geodata Services: Economiile produse de digitalizarea administrației publice cât bugetul Ministerului Sănătății
În pas cu constructorii consacrați, administrațiile publice evoluează pe linia digitalizării și, implicit, a standardizării proceselor înspre eficientizarea…
20 iunie 2025
Turism
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Se deschide complet Inelul Rutier Metropolitan Oradea – a doua centură a Oradiei
Cei care călătoresc dinspre Arad spre Cluj Napoca nu vor mai trebui să treacă pe Centura Oradiei. La…
25 iunie 2025
Peste 300 de vinuri de top, de la 24 de crame, la Salonul Vinurilor Millésime
Salonul Vinurilor Millésime și-a consumat cea de-a VII-a ediție, în weekendul 13 – 15 iunie 2025 în Cetatea…
23 iunie 2025
Gala Aniversară Transilvania Business 15 ani
Gala Aniversară Transilvania Business a marcat 15 ani de la apariția primei ediții a publicației economice. Evenimentul găzduit…
20 iunie 2025
Festivalul Medieval revine în perioada 4-6 iulie 2025, în Oradea
Noutățile Festivalului Medieval de la Oradea sunt bătăliile cu vikingi de pe Crișul Repede și demonstrațiile trupelor de…
20 iunie 2025
În weekend se deschide oficial sezonul de vară la Ghioroc – „Litoralul Vestului”
În cadrul unui peisaj estival, la doar câțiva kilometri de Arad, pe plaja de la Ghioroc, s-a deschis…
19 iunie 2025
,,Gusturi și tradiții DE BIHOR” în Ștei
Sâmbătă și duminică, 5 și 6 iulie 2025, va fi organizată prima ediție a evenimentului ,,Gusturi și tradiții…
19 iunie 2025
La Oradea s-a lansat primul grup BNI Platinum din România – BNI Varadinum
Cel mai mare grup BNI din România a fost lansat marți, 17 iunie 2025 la Oradea. Grupul are…
19 iunie 2025
Educație
Fără cozi, fără hârtii: AJOFM Bihor mută serviciile în online
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bihor anunță implementarea la nivel local a Platformei PULS, un…
29 iunie 2025
Marketing și networking pentru antreprenorii bănățeni la Connect Timișoara
Călin Biriș a fost invitat de BizzClub și Connect Timișoara să vorbească antreprenorilor bănățeni despre marketing în cele…
28 iunie 2025
Digitalizare cu fonduri europene pentru bibliotecile din județul Arad
11 biblioteci din Municipiul Arad și din județul Arad fi vor dotate cu echipamente informatice, banii provenind din…
26 iunie 2025
Start în forță: șase afaceri creative intră în Incubatorul Cresc Oradea Mare
Șase startup-uri din domenii precum energie regenerabilă, publicitate, branding sau încălțăminte personalizată și-au găsit locul în Incubatorul de…
26 iunie 2025
Ministrul educației: “Dăm burse de 1,7 miliarde € fără să fim o forță economică”
Daniel David consideră că România are unul din cele mai generoase sisteme europene de burse, însă impactul acestuia…
25 iunie 2025
Open Tribe: Un final de an academic cu sens, curaj și comunitate
Pe 17 iunie, Open Tribe – Academia de business și leadership – a încheiat anul academic cu un…
24 iunie 2025
Peste 300 de vinuri de top, de la 24 de crame, la Salonul Vinurilor Millésime
Salonul Vinurilor Millésime și-a consumat cea de-a VII-a ediție, în weekendul 13 – 15 iunie 2025 în Cetatea…
23 iunie 2025
Fonduri elvețiene pentru implicare civică
Deși nu sunt, practic, fonduri europene, Elveția ne fiind membră a Uniunii Europene, ele au un statut similar…
23 iunie 2025
Zi de Zi știri economice:
