Există o vorbă în afaceri: “Nimeni nu se scoală pe 1 ianuarie, fie el CEO sau un simplu angajat, să-și propună să aibă un nou an slab ca rezultate. Nimeni nu pleacă dimineață spre locul de muncă propunându-și să aibă eșec.”
Afirmația este valabilă pentru toți angajații – manageri sau nu – dintr-o companie; pentru orice director general (CEO) de companie sau orice antreprenor care dorește că afacerea sa să aibă succes. Dar o cercetare a INSEAD arată că unul dintre cele șase motive cele mai întâlnite de eșec la nivelul sau este “performanța slabă”.
Este managementul performanței esențial sau nu?
De obicei ”performanța slabă” se traduce prin inabilitatea firmei de a răspunde modificărilor din mediu, de la schimbarea comportamentelor consumatorilor, digitalizare, dinamica piețelor, etc. Iar când vorbim despre performanța unui CEO sau antreprenor, vorbim despre performanța oamenilor din echipele acestora.
În managementul performanțelor s-a ajuns la un punct de cotitură între ce a însemnat acest subiect acum 60 de ani, la începuturile lui, ce a însemnat în anii ’90, odată cu intrarea multinaționalelor în România, și ce înseamnă acesta astăzi.
Dar care este subiectul, de fapt?
• Este doar treaba specialiștilor în domeniu? Până unde?
• Este doar treaba managerilor? Până la ce nivel?
• Este treaba doar a angajaților? De unde începe?
Cum a început managementul performanțelor?
Istoria neromanțată a managementului performanțelor a pornit prin anii ‘50-‘60 din secolul trecut, cu ambiția directorilor de HR din marile corporații americane și britanice de a fi parteneri egali la masa deciziilor cu executivii care decid direcții, împart resurse și, evident, recompense pe măsură.
Poate nu a fost doar o ambiție limitată, pentru că pe directorii de HR i-au ajutat și cercetările din domeniu. Putem presupune că a fost făcută o promisiune: legarea indicatorilor de afaceri de indicatorii de performanță individuală, prin măsurători exacte.
Această abordare a adus mai multă exactitate, numai că cineva urma să-și asume implementarea acestei viziuni. Și cine se pricepea cel mai bine la comportamentul uman? Ați ghicit: oamenii de HR, care, astfel, și-au asumat un rol foarte important în viața companiilor, dar cu foarte multe neajunsuri, pentru că puterea deplină nu a fost niciodată în mâinile lor.
Și astfel, ușor, ușor, sistemul de management al performanțelor a fost “lipit” departamentului de HR, ceea ce a dus, deseori, la etichetarea sa ca fiind “doar al celor de la HR”. Procesul “de etichetare” începuse înainte de intrarea sistemelor de management al performanțelor angajaților în România, prin anii ’90.
Al cui este procesul de management al performanțelor?
Ce a fost pierdut însă, esențial, în aceste evoluții a fost faptul că nu putem vorbi despre Managementul Performanțelor în afară Managementului. A stabili ce e de făcut, a agrea etapele, resursele și “ce se întâmplă dacă…”, a face o verificare intermediară și a trage linie la sfârșitul zilei este esența oricărei activități de management.
Oricât de experimentat ar fi angajatul, oricât de multă delegare și de puțină supervizare ar avea nevoie, trei elemente esențiale ale managementului rămân: obiectivele, monitorizarea și feedbackul. De aceea, responsabilitatea ultimă și cea mai importantă a bunei implementări a unui sistem de management al performanțelor revine managerului, iar responsabilul principal pentru întreaga companie este directorul general (CEO-ul) sau antreprenorul.
Exemplul directorului general în a FACE împreună cu managerii săi direcți ceea ce este de făcut în privința managementului performanței lor reprezintă cea mai bună încurajare pentru că TOȚI managerii să facă lucrurile să se întâmple în cadrul echipelor pe care le conduc.
Care este impactul unui proces defectuos?
Dar dacă CEO-ul nu crede în valoarea acestui sistem și, în consecință, nu își asumă responsabilitatea bunei sale funcționări? Dacă, în cel mai bun caz, o deleagă directorului de HR? Răspunsul este scurt: ARE PIERDERI ÎN AFACERI.
Cauzele pot fi multiple: reducerea calității, nerespectarea termenelor, lipsa de inovare a produselor / serviciilor sau proceselor, conflicte între departamente, scăderea calității relațiilor cu clienții. Ce este, de cele mai multe ori, în spatele acestor cauze? “Brambureala” din performanțele oamenilor. Lipsa de claritate, angajament, competențe, feedback la timp, recunoaștere și apreciere.
Într-un astfel de mediu, de cele mai multe ori, oamenii buni pleacă, cei care rămân își cântă refrenul “should I stay, or should I go?”, iar lipsa criteriilor de performanță lasă loc unui singur criteriu: “merge și-așa”.
Ce acțiuni sunt recomandate, așadar?
Așa cum spuneam, un studiu realizat la INSEAD, una dintre universitățile de top din lume, arată că unul dintre factorii de eșec pentru un CEO sau antreprenor este performanța slabă a angajaților companiei. Iată de ce este timpul ca directorii executivi și managerii să nu ajungă să afle pe pielea lor ce înseamnă acest lucru.
În acest scop, următoarele recomandări pot fi extrem de utile pentru orice antreprenor, directori general (CEO):
1. Să își asume faptul că este primul responsabil pentru modul în care se face managementul performanțelor în compania pe care o conduce.
2. Să realizeze împreună cu echipa sa modalitatea de cascadare a obiectivelor strategice la nivel departamental, pentru ca, după aceea, colaboratorii săi să știe cum să facă un proces similar de cascadare până la fiecare angajat.
3. Să se antreneze cot la cot sau să îi antreneze pe ceilalți pentru a ști ce să facă în diferitele etape ale procesului.
4. Să aloce timp pentru discuții individuale cu fiecare dintre subordonații direcți pentru a discuta CE, CUM, CU CINE, PÂNĂ CÂND și alternative. Să respecte cu sfințenie timpul alocat acestor întâlniri.
5. Să aloce timp să dea feedback de consolidare și feedback constructiv pe măsură ce se întâmplă acțiunile și să nu aștepte acel moment în care cineva spune “știi că atunci…”
6. Să asculte care sunt ambițiile personale ale fiecăruia și să construiască împreună cea mai bună modalitate de a duce această energie la atingerea obiectivelor de dezvoltare a afacerii și a celor de dezvoltare individuală.
7. Să îi sprijine pe cei din departamentul de HR care, la rândul lor devin experți interni în managementul performanțelor și să stabilească cu ei faptul că factorul cel mai important este calitatea procesului și nu cantitatea (adică, nu statistica frumoasă a completării unor formulare).
Autor: George Agafiței, Strategy Designer & Innovation Catalyst, Certificate Associate Emergenetics®
Despre autor
George Agafiței are o experiență de peste 20 de ani în susținerea dezvoltării potențialului oamenilor, inițial ca angajat în companii mari (BRD, ProTV, Arthur Andersen) și apoi, din 2006, pe cont propriu ca freelancer. George Agafiței are o educație formală în psihologie și administrarea afacerii, cu accent pe dezvoltarea leadershipului și a modelelor de afaceri. În plus, a parcurs diverse stagii de pregătire în România, Elveția și Olanda. Este acreditat în utilizarea profilului Emergenetics® și a simulării de afaceri DiG (Discovery/Innovation/Growth).
Despre Valoria
Valoria Business Solutions este o companie de consultanță, training, și coaching. Misiunea companiei este aceea de a transforma în valoare potențialul echipelor și organizațiilor. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională și în dorința lor de a-și accelera potențialul. Aflați mai multe despre noi pe: www.valoria.ro
Citește și:
Coroana României și sceptrul (prezidențial). Sau despre ideea autohtonă de președinție
În durata lungă a istoriei românești și universale – profund simbolice în străfundurile lor cele mai înalte –,…
1 ianuarie 2025
„Vom muri și vom fi liberi!”
Sidonia Grama Se face liniște pe pământ și în cer, pentru câteva clipe. Oamenii își trag răsuflarea. Unii…
21 decembrie 2024
Dumitru Chisăliță, președinte AEI: Ungaria – România, 8-0 la gaze
Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, comentează, într-o analiză, care ne trece și prin istoria sectorului de gaze…
17 decembrie 2024
„Vrem alegeri libere și corecte!”
În decembrie 1989, oamenii curajoși și lucizi ieșiți în stradă pentru libertate și adevăr au cerut de la…
5 decembrie 2024
Raportul Draghi. Europa, în suferință
Cel mai important raport din ultimii ani, elaborat la nivelul Uniunii Europene (UE), va rămâne pentru o perioadă,…
4 noiembrie 2024
O veche industrie din nou în cărți
În luna martie, când eram la Bruxelles, era în desfășurare cu ușile închise o amplă dezbatere despre industria…
27 octombrie 2024
PNRR. Ce mai facem cu el?
La aproape 3 ani de la aprobarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și înainte cu mai…
23 octombrie 2024
Fericirea în business
Sunt numeroase cuvinte care sunt asociate cu business-ul, de la competență, la eficiență, profesionalism până la wellbeing/stare de…
20 septembrie 2024
Investiții
True Travel și True Imobiliare își extind activitatea la Cluj-Napoca
În data de 7 ianuarie 2025, True Group a sărbătorit cu entuziasm deschiderea noului sediu din Cluj-Napoca, marcând…
13 ianuarie 2025
Bază sportivă de peste 1 milion de euro, inaugurată la Oradea
Sâmbătă, 11 ianuarie 2025, ministrul Dezvoltării, Cseke Attila și primarul Oradiei, Florin Birta, au inaugurat Baza sportivă Motorul.…
12 ianuarie 2025
Schieffer Industries, noua fabrică de componente auto din Hunedoara diversifică economia locală
Municipiul Hunedoara se pregătește să găzduiască investiția Schieffer Industries, una importantă în sectorul industrial, odată cu demararea lucrărilor…
11 ianuarie 2025
Încep lucrările la creșa din Borhanci, parte integrantă a celui mai modern HUB educațional din România
Municipalitatea Cluj-Napoca a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru o nouă creșă în cartierul Borhanci, un proiect…
11 ianuarie 2025
Regenerarea urbană din nordul Clujului: Reconversia fostelor platforme industriale, între provocări și oportunități
Zona de nord a Clujului trece printr-o transformare profundă, odată cu inițiativele de reconversie a platformelor industriale dezafectate,…
11 ianuarie 2025
Dan Aurel Pricăjan extinde rețeaua Aurocar 2002 în județul Sibiu cu un nou showroom Dacia și Renault
Dan Aurel Pricăjan, un nume de referință în comerțul auto din România și deținătorul majoritar al companiei Aurocar…
10 ianuarie 2025
Peste 191 km de piste de biciclete amenajate de ABA Crișuri pe diguri
Administrația Bazinală de Apă Crișuri va avea cele mai multe trasee de piste de biciclete, din țară, construite…
10 ianuarie 2025
În 10 luni accesul din Oradea spre Cluj Napoca va fi mai facil
Asocierea Freyrom (lider) – Integrated Road Solution – Inginerie Drumuri și Poduri – Procons Group, începe construcția…
10 ianuarie 2025
Infrastructură
Încep lucrările la creșa din Borhanci, parte integrantă a celui mai modern HUB educațional din România
Municipalitatea Cluj-Napoca a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru o nouă creșă în cartierul Borhanci, un proiect…
11 ianuarie 2025
Regenerarea urbană din nordul Clujului: Reconversia fostelor platforme industriale, între provocări și oportunități
Zona de nord a Clujului trece printr-o transformare profundă, odată cu inițiativele de reconversie a platformelor industriale dezafectate,…
11 ianuarie 2025
În 10 luni accesul din Oradea spre Cluj Napoca va fi mai facil
Asocierea Freyrom (lider) – Integrated Road Solution – Inginerie Drumuri și Poduri – Procons Group, începe construcția…
10 ianuarie 2025
DSD Noell câștigă licitația de 39 milioane de euro pentru reabilitarea CHE Porțile de Fier I
Un pas important în modernizarea infrastructurii hidroenergetice a României se realizează odată cu desemnarea câștigătoarea a companiei germane…
9 ianuarie 2025
NEPI Rockcastle s-a decis pentru un hotel de patru stele la Promenada Mall din București
NEPI Rockcastle, cel mai mare investitor imobiliar din România după valoarea activelor, explorează planuri de integrare a unui…
9 ianuarie 2025
Proiectul Monsson: Cel mai mare parc fotovoltaic din Europa va fi în județul Arad
Monsson a primit toate aprobările pentru demararea celui mai mare parc fotovoltaic din Europa, în județul Arad. Investiția…
9 ianuarie 2025
Primăria Timișoara pregătește achiziția unui pachet de acțiuni la Aeroportul Internațional „Traian Vuia”
Primăria Municipiului Timișoara își propune să achiziționeze un pachet de 20% din acțiunile Aeroportului Internațional „Traian Vuia”, deținut…
9 ianuarie 2025
În așteptarea “minunilor” de pe Autostrada Transilvania
Cele mai multe lucrări la șoselele de mare viteză din Ardeal și Banat se vor afla, în acest…
7 ianuarie 2025
Turism
Meta Estate Trust refinanțează investiția în Swissôtel Poiana Brașov
Meta Estate Trust, companie de tip holding care facilitează conectarea pieței imobiliare cu piața de capital, a anunțat…
9 ianuarie 2025
De la Mens sana la Ensana: 40 de milioane de euro pentru Sovata
Cu o viziune clară asupra viitorului turismului balnear, Balneoclimaterica, firma care administrează Ensana Health Spa Hotels din Sovata,…
9 ianuarie 2025
Insomnia schimbă „garda”. Chefi din India, înlocuiți de bucătărese din Camerun
Cea mai veche cafenea culturală din Cluj, acum restaurant – bistro, debutează în noul an cu alt specific…
9 ianuarie 2025
S-a deschis sezonul de schi în Maramureș: Șuior și alte destinații pregătite să atragă turiști
Pe 8 ianuarie 2025, Complexul Turist Șuior din Maramureș a dat startul oficial sezonului de schi, oferind iubitorilor…
9 ianuarie 2025
Hiltonul din Apuseni prinde contur
Operatorul de hoteluri Transilvania Trek va demara prima fază a unității turistice din stațiunea Beliș-Fântânele. “Transilvania Trek Cluj…
8 ianuarie 2025
Trei hoteluri din județul Bihor vor fi afiliate lanțului internațional hotelier Accor
Turismul de calitate își face tot mai simțită prezența în județul Bihor. În perioada următoare, două hoteluri, unul…
6 ianuarie 2025
Stadiul lucrărilor de modernizare a căii ferate Cluj Napoca – Episcopia Bihor
Lucrările de electrificare și reabilitare a căii ferate Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor sunt în curs…
4 ianuarie 2025
Stadionul Sepsi OSK, atracție turistică modernă în Sfântu Gheorghe
Stadionul echipei Sepsi OSK din Sfântu Gheorghe, acum inclus în circuitul turistic al județului Covasna, a fost inaugurat…
4 ianuarie 2025
Educație
Manifestări culturale în Sfântu Gheorghe, de Ziua Culturii Naționale
La Sfântu Gheorghe, județul Covasna, Ziua Culturii Naționale va fi celebrată printr-o serie de evenimente culturale organizate în…
13 ianuarie 2025
Încep lucrările la creșa din Borhanci, parte integrantă a celui mai modern HUB educațional din România
Municipalitatea Cluj-Napoca a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru o nouă creșă în cartierul Borhanci, un proiect…
11 ianuarie 2025
Manifestări organizate de Ziua Culturii Naționale în județul Bihor
Pentru prima dată, toate instituțiile culturale din Bihor sărbătoresc împreună Ziua Culturii Naționale. Cu ocazia Zilei Culturii…
11 ianuarie 2025
Află modificările fiscale aduse de noul an la TaxEU Forum București!
Companiile se confruntă cu noi provocări la început de 2025, ca urmare a noilor modificări legislative anunțate, ce…
10 ianuarie 2025
Vestul pedalează: 22 proiecte finanțate prin RO Bike Valley pentru 2025
Programul RO Bike Valley continuă să susțină mobilitatea alternativă și educația rutieră, oferind finanțare pentru 22 de proiecte…
4 ianuarie 2025
„La o cafea cu medicul” – 8 medici renumiți pe scena Filarmonicii de Stat Oradea
Asociația Help&Care, în calitate de organizație premiată recent cu titlul „Echipa anului” la Gala Comunității Bihorene, organizează o…
2 ianuarie 2025
Florin Drăgan, rectorul UPT: „ordonanța trenuleț” afectează grav stabilitatea mediului antreprenorial
Măsurile fiscale adoptate în penultima zi a anului prin „ordonanța trenuleț” afectează majoritatea categoriilor sociale, însă din nou…
1 ianuarie 2025
Rolul podcasturilor în marketing, analizat de universitarii din Cluj și Timișoara
Cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor – Universitatea Babeș-Bolyai (FSEGA – UBB) și Facultatea…
31 decembrie 2024