Auto Fonduri Europene Infrastructura Investitii Mureș Slider Ultimele stiri

Transilvania Motor Ring, în curs de omologare

Lumea sporturilor cu motor tot mai aproape de circuitul de la Cerghid

 

Inaugurat în prima decadă a lunii noiembrie, complexul de sporturi cu motor Transilvania Motor Ring deţine, la ora actuală, singurul circuit profesionist din România unde pot fi organizate o serie de competiţii pe asfalt. Cel puţin naţionale, dacă nu şi internaţionale. Prima federaţie naţională care şi-a anunţat intenţia de a încheia un parteneriat pentru circuitul aflat în proprietatea Consiliului Judeţean Mureş este Federația Română de Automobilism Sportiv. Singurele impedimente temporare pentru semnarea parteneriatului sunt omologarea circuitului, aflată în curs, şi modificarea regulamentului de funcţionare a acestuia care trebuie aprobată de plenul Consiliului Judeţean Mureş. Într-un termen realist, circuitul care a costat în jur de 58 de milioane de lei, poate deveni profitabil în 3-4 ani.

Federația Română de Automobilism Sportiv (FRAS) a anunțat la începutul anului 2019 care sunt noutățile pentru sezonul anului în curs în automobilismul sportiv românesc. În ceea ce privește județul Mureș, FRAS este interesată de circuitul de la Cerghid, dezvoltat de Consiliul Județean cu finanțare europeană.

Astfel, FRAS a anunțat că este “în discuții înaintate cu Transilvania Motor Ring pentru semnarea unui parteneriat prin care circuitul de la Târgu Mureș va primi omologare națională și va deveni “circuitul de casă” al automobilismului sportiv românesc. Ca urmare, majoritatea competițiilor de circuit, autoslalom, time-attack, drag racing și, posibil, și karting se vor desfășura acolo. În plus, prin această colaborare dintre FRAS și ”Transilvania Motor Ring”, federația își propune promovarea unui nou concept de tip ”FRAS-Motorsport Weekend”, două zile de motorsport, team building, concursuri pentru amatori, lansări de noi modele auto, vânzări de articole de motorsport etc., eveniment la care sunt invitate toate cluburile sportive afiliate FRAS pentru a-și promova sportivii legitimați, a-și promova interesele sau partenerii. Desigur, în paralel, se va continua dezvoltarea circuitelor stradale prin intermediul Super Rally-ului și vor fi discuții și cu alte circuite din țară”.

Intenţia încheierii acestui parteneriat ne-a fost confirmată şi de Thomas Moldovan, şeful serviciului din cadrul Consiliului Judeţean Mureş care se ocupă de managementul complexului „Transilvania Motor Ring”.

“Colaborările au fost iniţiate înainte de evenimentul de inaugurare (n.red. evenimentul a avut loc în 10 noiembrie 2018). La evenimentul de inaugurare, noi am invitat toate federaţiile de specialitate, auto-moto, karting etc., am invitat oameni de afaceri care activează în domeniul acesta – maşini, motociclete şi activităţi conexe. În urma evenimentului de inaugurare ni s-au propus parteneriate diverse, iar noi am făcut o selecţie”, ne-a explicat acesta.

Spre exemplu, un parteneriat cu Federaţia Română de Automobilism Sportiv este de interes pentru Transilvania Motor Ring, pentru că gestionează în jur de 16 campionate naţionale, de drift, de viteză, de viteză în coastă, de time attack etc.

“Până acum, FRAS organiza competiţiile în Bulgaria, deoarece nu avea un circuit în România de genul acesta, şi acestea se desfăşurau pe şosele, închiriau o parte din oraş, închideau circulaţia şi organizau competiţia. Însă nu aveau aceleaşi condiţii pe care le oferă un circuit profesionist”, a completat acesta.

 

Circuitul va avea un regulament modificat

 

Primul impediment pentru perfectarea mai rapidă a parteneriatelor cu federaţiile pentru sporturi cu motor este regulamentul de funcţionare a circuitului Transilvania Motor Ring.

“Am început să lucrăm la modificarea regulamentului de funcţionare a circuitului pentru că, deocamdată, actualul regulament nu permite încheierea unor parteneriate. În acest moment (n.red. la momentul realizării interviului, 9 ianuarie), propunerile de modificare sunt finalizate în proporţie de 90%”, ne-a declarat Thomas Moldovan.

În afară de prevederea referitoare la încheierea unor parteneriate, mai sunt şi alte articole care trebuie modificate sau trebuie introduse, astfel încât circuitul să permită închirieri diverse şi, implicit, să poată atrage venituri şi din alte surse.

“De exemplu nu se pot închiria spaţii publicitare, spaţii online, panouri de afişaj. Nu erau cuprinse track-day-urile. Track-day-ul este un sistem de a închiria circuitul de către mai multe persoane fizice deodată şi astfel scade preţul de închiriere pentru că acesta se împarte. De exemplu, dacă, acum, preţul de închiriere a circuitului pentru două ore este undeva la 3600 de lei, noi împărţim ora în sesiuni de câte 20 de minuite și intră câte 20 de vehicule, auto sau moto/sesiune, ceea ce înseamnă aproximativ 100 lei/vehicul, ceea ce este o sumă acceptabilă. Pentru asta am conceput şi am achiziţionat deja servicii de marketing, să realizăm un site, o pagină de Facebook etc., tot ceea ce înseamnă activităţi de marketing. Pe site-ul respectiv va fi transparenţă totală, vor fi puse acolo track-day-urile, iar cei interesaţi se pot programa pe un an, îşi pot alege zilele. Track-day-urile vor fi săptămânale, lunea şi marţea”, a mai subliniat şeful Serviciului.

Până atunci, circuitul a fost promovat pe cele mai importante pagini web din lume, iar unul dintre plusurile sale, dincolo de aspectul tehnic care îl plasează lângă circuitele care găzduiesc competiţii de Formula 1 – chiar dacă pare foarte îndepărtat şi imposibil – este preţul.

“Sunt în lume trei mari site-uri în care sunt înscrise toate circuitele profesioniste din lume, ne-am înscris şi noi acolo, deci suntem vizibili pe plan mondial. Toate circuitele au track-days şi am văzut că preţurile noastre sunt cele mai mici din Europa, în mod sigur”, a precizat interlocutorul nostru, care a ţinut să contracareze şi acea discuţie care s-a iscat în jurul preţului piperat de închiriere a circuitului.

“E scump dacă vrei să închiriezi circuitul cu tot cu tribune şi să vinzi bilete pentru public. Atunci într-adevăr ajunge la o sumă destul de mare. Dar dacă închiriezi circuitul, fără să închiriezi şi tribunele, poţi să organizezi o competiţie, iar partea de vânzare a biletelor i-o laşi administratorului circuitului, care obţine venituri şi din această activitate. Pentru cei care vor să închirieze circuitul, preţul va fi mult mai mic, undeva la 3800 de lei pentru 2 ore, iar noi obţinem diferenţa din vânzarea biletelor. Nu erau cuprinse în regulament, însă am operat modificări şi legat de acest aspect”, ne-a explicat Thomas Moldovan.

De asemenea, circuitul poate reprezenta un punct de atracţie pentru producătorii de maşini care au centre de prototipare şi testare în România şi care pot folosi acest circuit pentru testări, poate fi atractiv apoi pentru şcolile de pilotaj şi, evident, pentru companii care le pot oferi un alt tip de teambuildinguri angajaţilor. De altfel, paşi în aceste direcţii au fost deja întreprinse de către reprezentanţii circuitului, fiind necesară însă, cum aminteam deja, modificarea regulamentului. Pentru a fi operate modificările de regulament, acestea trebuie să fie aprobate de plenul Consiliului Judeţean Mureş.

Astfel, din aceste activităţi, dacă mai punem la socoteală şi veniturile care vor putea fi atrase şi din restaurant, spaţiile de cazare – cele 6 apartamente, circuitul ar putea deveni profitabil, gândind realist, în 3-4 ani.

 

Omologarea circuitului

 Pentru ca la Cerghid să poată fi organizate competiţii, mai este nevoie şi de omologarea circuitului, procedură aflată în curs.

“Circuitul poate fi omologat acum pentru anumite clase, suntem deja în curs de omologare, cred că în două săptămâni vom ridica deja certificatul de omologare. Pentru a-l omologa pentru competiţiile internaţionale şi mari, trebuie făcute câteva modificări, care nu sunt de anvergură şi nici costisitoare. Trebuie făcute notificări către Uniunea Europeană, prin Direcţia de Dezvoltare Regională Implementări Proiecte din cadrul Consiliului Judeţean Mureş, şi trebuie luată legătura cu proiectantul care să dea undă verde pentru execuţia acelor modificări”, a explicat Thomas Moldovan.

Printre modificările care trebuie aduse se numără acoperirea unui şanţ, mutarea unor parapeţi mai în spate cu câţiva metri şi o soluţie tehnică pentru un zid de beton care în caz de accident poate reprezenta un pericol pentru un pilot sau un conducător auto.

În planul şeful Serviciului care administrează Transilvania Motor Ring se mai află şi dezvoltarea zonei de parcări pe un teren aflat în proprietatea Oraşului Ungheni şi execuţia a încă unei bretele de acces, mai exact un drum cu o bandă pentru autovehicule şi o bandă pentru biciclete. De asemenea, nu este exclusă dezvoltarea unei zone pentru campararea rulotelor, mai ales că circuitul dispune de peste 30 de staţii de încărcare vehicule electrice. Ca o paranteză, de altfel aici, în 2019, va avea loc Campionatul European de Vehicule Electrice pentru că Transilvania Motor Ring dispune de această facilitate.

În afară de derularea procedurii de omologare naţională, reprezentanţii circuitului au luat legătură şi cu Federaţia Internaţională de Automobilism pentru omologarea sa internaţională. Însă procedural, prima dată se obţine omologarea naţională, iar apoi cea internaţională.

 

Detalii Transilvania Motor Ring

Complexul pentru sporturi cu motor a fost finanţat din fonduri europene, prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013, având o valoare de 58,1 milioane lei. Circuitul „Transilvania Motor Ring” se desfăşoară pe o suprafaţă de 35 de hectare, lungimea pistei este de 3.708 metri, cu o lăţime de 11-14 m, dispune de o tribună care are o capacitate de 1.428 de persoane. Numărul total de spectatori care pot asista la competiţii se cifrează la circa 10.000.

Complexul, proiectat după modelul Hungaroring – circuitul de Formula 1 din Ungaria, se află între localităţile Cerghizel şi Cerghid, la 4 kilometri de drumul național DN 15 (E 60) Turda – Târgu Mureș – Toplița – Borsec și la 1,7 kilometri de drumul județean DJ 151 B Ungheni – Căpâlna de Sus – limita județului Sibiu.

Clădirile administrative asigură facilitățile necesare desfășurării de evenimente de profil, fiind dotate cu trei boxe pentru serviciul tehnic de control, spații digitale pentru controlori cursă, post de cronometraj, supraveghere cursă, spațiu director cursă, studiouri TV și radio, bucătărie, spațiu pentru pregătirea premierei, platformă pentru premiere, sala de conferință, sala mică pentru curs și material didactic.

Totodată, Complexul „Transilvania Motor Ring” dispune de 11 boxe pentru concurenți, precum şi de două grupuri sanitare, șase birouri și camere de lucru pentru echipe, iar boxele sunt dotate cu instalații de utilizare energiei electrice monofazate și trifazate și instalație sanitară. (A. T.)

Ligia VORO

 

 

 

Related posts

Dräxlmaier Hunedoara investește 80.000 de euro în dotarea atelierelor pentru elevii din sistemul de învățământ dual

Papuc Irina

Spitalele regionale, construite cu bani europeni

redactia

Elit si Vericom fac parte, oficial, din compania Smithfield

Stefana Muresan

Leave a Comment