Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Sebastian Ionescu, președintele ONJN: “Avem datoria de a asigura crearea unei piețe coerente și responsabile”

Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) funcționează de aproape 6 ani în România și este singura instituție abilitată să licențieze, monitorizeze și să controleze piața jocurilor de noroc. Sebastian Ionescu, președintele ONJN, a detaliat pentru revista Transilvania Business, printre altele, noutățile legislative în domeniu, precum și aspecte care țin de protecția consumatorilor de jocuri de noroc.

 

Care sunt principalele atribuții ale instituției pe care o conduceți ?

Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc a fost înființat în luna mai a anului 2013 și a reprezentant o schimbare semnificativă pe piața de gambling. Pentru prima dată în România, licențierea, monitorizarea și controlul pieței jocurilor de noroc au fost realizate de o singură instituție.

Organizarea şi regulile de funcţionare ale Oficiului au avut la bază experienţa statelor europene cu tradiţie în domeniul jocurilor de noroc, precum Marea Britanie, Italia, Danemarca, Spania sau Malta. România s-a aliniat astfel la legislația comunitară și a adus și un plus de coerență în relația cu sectorul privat printr-o strategie activă de comunicare cu cei din piață. Principalele noastre activități sunt licențierea, monitorizarea și controlul jocurilor de noroc.

Totodată avem în vedere aplicarea corectă, unitară și nediscriminatorie a legislației în vigoare, prevenirea şi combaterea ilegalităţilor în domeniu şi instituirea măsurilor care se impun în vederea protecţiei minorilor şi grupurilor vulnerabile în fața dependenţei de jocuri de noroc.

Transpunem, astfel, în practică principiile fundamentale după care ne ghidăm activitatea: legalitatea, imparțialitatea și disponibilitatea, în așa fel încât să ne atingem obiectivul cel mai important, și anume crearea unul mediu solid, echilibrat și transparent de desfășurare a activităților de jocuri de noroc.

 

Care sunt realizările avute în anul 2018 ?

Anul 2018 a adus modificări legislative importante pe piața jocurilor de noroc în domeniul fiscal și în privința jocului responsabil.

Începând cu luna martie, operatorii de jocuri de noroc online au fost obligați să rețină și să vireze către Agenția Națională de Administrare Fiscală impozitul aferent fiecărei retrageri efectuate în numele jucătorilor. Această măsură a fost gândită pentru a minimiza atât eforturile tuturor părților, cât și întregul proces birocratic aferent (Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 18/2018).

În luna noiembrie a fost instituită o nouă prevedere legală care interzice afişarea în exteriorul locaţiilor de jocuri de noroc a valorilor sau bunurilor acordate prin bonusuri, promoţii sau “jack-pot”-uri reale sau simulate. Astfel s-a avut în vedere atât stoparea unor activități care încurajează participarea la joc, mai ales, din partea unor persoane care nu sunt jucători, fiind atrase de potențialele câștiguri, cât şi protecția consumatorilor din domeniu, în sensul în care prin afișarea în exteriorul locațiilor a unor promoții reale sau simulate, jucătorilor li se induce senzația că pot câștiga mult mai mult la unii operatori, ceea ce duce la practici de încurajare a jocului (Legea Nr. 250/2018 privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 42/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul jocurilor de noroc).

De asemenea, pentru promovarea respectării principiilor și măsurilor privind jocurile de noroc responsabile social, după o perioadă lungă de timp am reușit să punem bazele unei activități finanțată integral din venituri proprii. Banii alocați vor fi folosiți pentru activitățile și programele de protecție a tinerilor și jucătorilor, de prevenire a dependenței de jocuri de noroc și de soluționare în mod prompt și eficient a litigiilor ce pot apărea între organizatorii și jucătorii de jocuri de noroc (Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 114/2018).

 

Pentru anul 2019, care sunt direcțiile guvernamentale pe zona industriei jocurilor de noroc?

Industria jocurilor de noroc este un sector care produce nu doar profituri semnificative, ci şi un impact social considerabil, iar existența unor reglementări eficiente care să stea la baza unui mediu corect și responsabil, fără a-l îngrădi, este esențială.

De aceea, angajamentul nostru este de a promova o atitudine responsabilă privind jocurile de noroc. Acest lucru este și va fi în continuare transpus în practică prin acțiunile de control ale departamentelor de specialitate din cadrul ONJN și prin demararea programelor de protecție și prevenție.

 

Ce înseamnă lista neagră a site-urilor cu jocuri de noroc?

“Lista neagră” este un document întocmit de Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc, în care sunt incluse, prin decizia Comitetului de Supraveghere al ONJN, Site-urile/Platformele/Aplicaţiile de jocuri de noroc neautorizate ale operatorilor care desfăşoară ori au desfăşurat activităţi de jocuri de noroc la distanţă în România sau care promovează jocuri de noroc neautorizate.

Lista neagră se regăsește pe website-ul instituției noastre și este instituită în conformitate cu prevederile art. 17, alin. (11) din O.U.G. nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, cu modificările și completările ulterioare și este actualizată periodic.

 

Ce mesaj aveți pentru operatorii de jocuri de noroc pentru a nu avea probleme legale în relația cu instituția pe care o coordonați?

În primul rând să respecte legislația în vigoare. Odată licențiați, operatorii își asumă obligații față de instituțiile statului. Activităţile de jocuri de noroc în România cât și acţiunile de promovare se desfăşoară cu respectarea principiilor privind protecţia minorilor şi participarea responsabilă la jocul de noroc. De aceea, salutăm orice inițiativă a operatorilor ce reprezintă o strategie pe termen lung, bazată pe responsabilitate, cu venituri constante, liniare și cu evaluări permanente și actualizate atât asupra serviciilor oferite, cât și asupra comportamentului jucătorilor.

 

Ce sfaturi puteți da clienților operatorilor de jocuri de noroc pentru a fi în siguranță când pariază?

În primul rând, recomandăm tuturor consumatorilor de jocuri de noroc, fie ele tradiționale sau online, să utilizeze doar serviciile operatorilor licențiați.

De asemenea, este esențial ca în momentul în care o persoană decide să utilizeze serviciile unui organizator de jocuri de noroc, să înțeleagă pe deplin drepturile și obligațiile ce îi revin prin utilizarea serviciului/bunului respectiv. Facem aici referire la Regulamentele de joc, pe care operatorii au obligativitatea de a le pune la dispoziția consumatorilor. Luarea la cunoștință a prevederilor cuprinse în aceste Regulamente, precum și a regulilor specifice oricărui tip de joc intră în responsabilitatea exclusivă a jucătorului. În situația în care jucătorul nu este de acord cu vreuna dintre aceste prevederi, este recomandabil să nu (mai) folosească jocurile de noroc puse la dispoziție de către operatorul respectiv.

O industrie sănătoasă se construiește având la bază consumatori conștienți și capabili să facă o alegere informată atunci când alocă o parte a bugetului lor pentru jocurile de noroc.

Noi, în calitate de autoritate cu competențe specifice, avem datoria de a asigura crearea, prin activitatea de licențiere și control, a unei piețe coerente și responsabile.

 

Un mesaj de final…

Piața jocurilor de noroc din România reprezintă o piață de interes, corect reglementată, iar instituția noastră folosește toate canalele de comunicare avute la dispoziție pentru a face cunoscută și înțeleasă legislația specifică și pentru a prezenta potențialul pe care țara noastră îl are.

Vreau să vă mulțumesc pentru acest prilej de comunicare cu cei implicați în domeniu și pentru oportunitatea de a vă detalia câteva aspecte ce țin de activitatea instituției noastre.

 

de Ionel ALBU

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Consulul onorific al Republicii Italiene în România, Massimo Novali: „Acțiunile noastre sunt cartea noastră de vizită”

Articolul următor

Transilvania poate arăta României cum se poate transforma cu investiții de 2 miliarde de euro

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share