Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

USAMV atacă piața supermarketurilor

Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) Cluj-Napoca face pași importanți în economia de piață: își deschide magazine proprii, se duce în toate cartierele orașului și își extinde vânzarea în mall-uri și restaurante. Mai mult, a reușit să aducă în rețeaua proprie și micii producători locali.

Încasările din noul magazin modernizat al instituției, situat în campusul unității de învățământ superior de pe Calea Mănăștur și dat în funcțiune la finalul lunii februarie, au ajuns deja la 1.000 euro/zi. Sute de pensionari și studenți, principalii cumpărători fideli, stau la coadă în fiecare zi, atrași de produsele proaspete, dar și de prețurile decente.

Pe lapte e bătaia cea mai mare: la primele ore ale dimineții trece toată cantitatea adusă – urmat de ouă și de mezeluri. Marfa este descărcată de angajații USAMV, dar și oamenii aflați în așteptare dau câte o mână de ajutor. Ouăle care au venit sunt cam mici și destul de murdare, însă cumpărătorii nu par a fi deranjați de acest aspect, din moment ce nu se compară la gust cu cele din marile magazine. Într-o zi, aici se vând 3.000 de bucăți.

Unitatea comercializează și produse ale micilor întreprinzători din zonă: pită cu maia, miere de negruș, ulei presat la rece sau ciocolată. Ba chiar produse de patiserie: prăjitură cu mere sau cu brânză. Nu este puțin lucru să vinzi marfa micilor producători: au promis un asemenea magazin și cei de la Platinia Center, însă inițiativa nu s-a mai materializat din cauză că aceștia nu putea asigura nici cantitatea, nici frecvența solicitată de un flux de supermarket.

„Era necesar să mutăm magazinul în alt spațiu, deoarece clienții ne-au cerut o cantitate mai mare de produse. Aducem și produse de la micii producători din zonă, deoarece în supermarketuri sunt multe produse din import”, spun reprezentanții USAMV.

Al doilea magazin propriu este în curs de amenajare în cartierul Gheorgheni, la stațiunea din livada Palocsay. Următorul pas va fi extinderea în toate cartierele din oraș.

“Vrem să aducem și o gamă nouă de produse inovative, cum ar fi sucuri cu probiotice. Produsele noastre provin din ferma de la Cojocna, unde creștem porci, găini, capre și vaci, iar procesarea o facem la Facultatea de Știința și Tehnologia Alimentelor”, a declarat directorul administrativ Lucian Naș.

Stațiunea de la Cojocna dispune de 667 ha de teren agricol, unde cresc 11.000 de găini. 800 de oi, 300 de porci, 270 de vaci, iar pe Calea Florești instituția are șase ateliere de producție, din care acum funcționează trei: iaurturi, panificație, carmangerie.

Crenvurștii fabricați aici sunt fără monoglutamat, iar cârnații picanți au fost premiați cu medalia de bronz la festivalul Slană Fest. Conceptul de bază practicat este “de la fermă la furculiță”, adică un lanț de aprovizionare scurt, de maximum 70 km, cu trasabilitate controlată.

 

Se iau la trântă cu giganții retailului

 

Practic, instituția va funcționa pe principiile unei companii private, cu activități integrate de producție, procesare și comercializare. De altfel, magazinele sunt în subordinea Agronomia Agro Food Innovation (AAFI), societate clujeană cu răspundere limitată deținută de USAMV.

“Vrem să punem în funcțiune o fabrică de bere și de cidru la stațiunea noastră din Palocsay. Vom produce acolo mai multe sortimente de bere artizanală pe care o vom vinde la butoi și o vom comercializa în pub-uri din oraș. La început nu vom avea o producție foarte mare, dar vom scoate permanent sortimente noi. Mai avem stațiuni la Cojocna și Jucu; vrem să înființăm un abator cu carmangerie, care va putea fi utilizat și de către producătorii din zonă; dar vom amenaja și lacurile, pe 15 ha, vom putea să vindem pește”, spune rectorul Cornel Cătoi.

Universitatea își va deschide un restaurant propriu în incinta campusului său din Cluj-Napoca, pe lângă care va funcționa și o școală de bucătari, local unde vor putea fi savurate specialități gastronomice, rezultate a procesului de inovare.

“Am vândut salată, urmează ridichile, răsadurile, plantele aromatice. Vom avea produse de patiserie, suntem în curs de autorizare pentru producția de sucuri probiotice. Pentru pentru bere și vin este mai complicată autorizarea. Ne-au contactat mai multe restaurante cărora vor să le livrăm produse agroalimentare, e posibil să fabricăm sub brandurile unor companii private. Profitul obținut va fi reinvestit în dezvoltare – cumpărarea de utilaje, amenajarea spațiilor de producție, dar și în partea de cercetare”, spune Lucian Cuibus, administratorul AAFI.

În afară de produsele sub brandul Gourmeticus Academicum, o altă sursă de venituri, de data aceasta din activitatea de agrement – în primul rând taxa de vizitare – o va reprezenta-o viitorul parc de biodiversitate în curs de amenajare în zona Hoia. Demararea lucrărilor de construire este programată spre finele anului.

USAMV a încheiat un contract de finanţare cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, prin Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest, pentru modernizarea infrastructurii educaționale Hoia în vederea desfășurării activităților didactice și practice destinate învățământului agricol. Scopul este ca pregătirea absolvenților să fie în relație directă cu piața forței de muncă și cu sectoarele economice competitive.

Obiectivele specifice sunt reabilitarea și îmbunătățirea infrastructurii educaționale existente, extinderea acesteia prin construirea de noi corpuri și echiparea infrastructurii didactice reabilitate prin dotarea cu tehnologia necesară. Extinderea funcțională se va materializa în construirea a 22 de corpuri noi. Proiectul finanţat de Uniunea Europeană prin Programul Operaţional Regional 2014-2020.

Valoarea sa este de 30 de milioane de lei, din care 25 de milioane bani europeni (85% din valoarea eligibilă), 3,8 milioane din bugetul național (13%), 0,6 milioane cofinanțare USAMV (2%), în timp ce valoarea neeligibilă se ridică la aproape 0,6 milioane. Perioada de implementare a proiectului a fost stabilită la trei ani, adică din 1 noiembrie 2017 la până la 31 octombrie 2020.

 

Proiecte majore de cercetare

 

  • Obținerea de propandiol și acid citric din glicerol brut 6,6 mil. lei
  • Susținerea locurilor de muncă în întreprinderi nonagricole 3,5 mil. lei
  • Supliment alimentar îmbogățit cu seleniu și vitamine 3,3 mil. lei
  • Produse alimentare pe bază de struguri și fructe de pădure 3,3 mil. lei
  • Dezvoltarea piețelor locale prin lanțuri scurte pentru produse 2,1 mil. lei
  • Programul Erasmus 2,1 mil. lei
  • Headstart – stagii de practică 1,3 mil. lei
  • Centrul de învățare științele vieții 0,9 mil. lei
  • Reducerea riscului de abandon al facultății 0,7 mil. lei

 

Investiții în baza materială

 

  • Proiectare cămin studențesc Șapca Verde (750 locuri)
  • Modernizare Baza Hoia
  • Proiectare clădire multifuncțională campus
  • Proiect Centrul de Transfer Tehnologic
  • Studiu fezabilitate depozit Stațiunea de Cercetări Pomicole
  • Studiu modernizare ferma zootehnică Hoia
  • Studiu abator de capacitate mică și unitate de manipulat vânat
  • Relocare unitate de procesare a laptelui

 

Sursa: Raport Operațional USAMV 2018

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

SC Alfadin Com, de la exploatare la eficiență, în sectorul prelucrării lemnului

Articolul următor

Pansab, povestea de succes a pâinii Sabău

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share