Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Ioan Nani, Director General: Antibiotice își extinde prezența internațională

România are motive de mândrie, inclusiv atunci când vorbim de industria producătoare de medicamente. La Iași găsim, dacă nu știați, liderul mondial în producția substanței active Nistatină.

Compania românească Antibiotice produce suficientă Nistatină cât să acopere peste jumătate de piață la nivel global. De asemenea, este prezentă cu substanțe și produse finite în peste 70 de țări, iar strategia pentru următorii ani este să „cucerească” statele nordice. Totuși, devenită emblematică, compania Antibiotice atenționează autoritățile statului că se sufocă din cauza politicilor fiscale exagerate. Taxa clawback trebuie regândită. Numărătoarea inversă deja a început. Despre cifre, strategii și riscuri am discutat cu Ioan Nani, Director General Antibiotice SA.

 

Antibiotice Iași a însemnat, încă de la începuturile ei, premiere, standarde, lider mondial. Cum ați descrie Antibiotice la ora actuală?

Antibiotice SA rămâne aceeași companie emblematică pentru România, în primul rând pentru că este un brand cu o notorietate extrem de puternică, ce valorifică resurse umane autohtone. Apoi, pentru că a reușit să câștige încrederea pacienților din România și a rămas o companie de succes pentru că reușește să aibă o piață internaționalizată. În primul rând vindem în SUA, ceea ce înseamnă că suntem prezenți pe piețe riguros reglementate, vindem în Europa, în Asia. Suntem prezenți în toate sistemele de sănătate. În același timp, am devenit lider mondial în producerea Nistatinei, devenind un simbol care ne reprezintă peste tot în lume.

 

Unde vinde Nistatină un lider mondial?

Nistatina produsă de Antibiotice se vinde în peste 100 de țări de pe toate continentele, ajungand la o cotă de peste 50% din piața mondială. Am reușit să devenim cel mai important furnizor după ce United States Pharmacopeia (USP) a conferit, în anul 2017, titulatura de standard de referință la nivel internațional din punct de vedere al calității, pentru această substanță activă produsă de Antibiotice. În acest sens, au fost emise documente oficiale care confirmă că Nistatina produsă de noi respectă cele mai înalte rigori privind calitatea, devenind standard de referință la nivel mondial. Avem cea mai mare cantitate absorbită în cele mai importante piețe, adică SUA, care este principala noastră piață, în China, care este a doua, iar Europa este a treia.

 

Care este raportul dintre consumul pe piața internă și export? Ce prevăd strategiile de expansiune a Antibiotice?

Acum, ceea ce producem este destinat în proporție de 80 la sută pentru acoperirea programelor naționale. În ceea ce privește exportul, tindem să ajungem în anii următori la o cotă de 40 la sută din cifra de afaceri. Acționarii companiei și-au propus dublarea businessului numit Antibiotice SA până la nivelul anilor 2025. Așa cum spuneam, Antibiotice vinde substanțe active într-un număr important de state și este prezentă cu produse finite în 24 de țări. Deja suntem poziționați foarte bine pe piețele din SUA, Asia, dar și în Emiratele Arabe Unite, sudul Africii, unde vânzările au început să crească și ajung la câteva milioane de dolari.

În strategia noastră de expansiune se regăsesc și țările din nordul Europei, țări cu tradiție în consumul betalactamicelor injectabile. Am identificat o piață importantă pentru produsele noastre și credem că avem un potențial de aproximativ 15 milioane de flacoane cu pulbere injectabilă la un preț mediu de 30-40 de cenți per flacon. În Europa de Nord avem un potențial de afaceri de 40 de milioane de euro pe an numai din produsele injectabile.

Recent, am deschis o reprezentanță în Serbia, iar acum tindem să ne dezvoltăm în Ucraina și în unele țări foste CSI.

 

Antibiotice investește într-o nouă unitate de producție. În ce etapă de află lucrările?

Până în iunie 2020 ar trebui să începem probele tehnologice pentru producția de dermato-cosmetice. Investiția este în curs, tindem pe această nouă capacitate să ne extindem și cu alte produse. Până în acest moment am investit 20 de milioane de euro. Analizăm ideea dezvoltării unor branduri umbrelă. “Sănătatea femeii” este un concept pe care insistăm și investim acum spre zona de cercetare și determinare a portofoliului de produse. Dacă femeia este sănătoasă, înseamnă că ea poate construi relații sociale suficient de puternice ca societatea să fie sănătoasă, dar și economia în general. În România suntem singura companie ce tinde să fie specializată pe producerea ovulelor vaginale.

Care a fost cifra de afaceri a companiei în 2018 și cum a evoluat profitul net?

Suntem mulțumiți de felul cum a evoluat compania în parametrii valorici, iar profitabilitatea se încadrează în valorile asumate către acționari. Astfel, veniturile din vânzări obținute în 2018 au ajuns la 365 milioane lei, în creștere cu 8% față de anul anterior, când au înregistrat o valoare de 337 milioane lei, iar profitul după impozitare s-a ridicat la 34 milioane lei, în creștere cu 2%.

Din păcate, suntem nevoiți să tragem un semnal de alarmă și să spunem că s-a ajuns prea departe cu taxa clawback. Astăzi, când discutăm, nu există mecanisme prin care să poată fi controlată și gestionată. S-a ajuns la 25% din ceea ce vindem în piața din România (medicamente cu prescripție medicală), iar noi plătim această taxă dincolo de valoarea profitului. Se poate ajunge la un colaps oricând, deoarece această taxă este scăpată de sub control.

 

Ce sumă a constituit taxa clawback pentru Antibiotice în anul 2018?

Anul trecut am plătit o taxă clawback de 36,4 milioane lei, mai mare decât profitul obținut, la care se adaugă alte 70 de milioane ce reprezintă alte taxe. Noi, cei care producem în România, spunem clar că, dacă nu se revizuește sau dacă nu este eliminată această taxă, vom dispărea și odată cu noi vor dispărea și zeci de ani de tradiție.

 

PRIMER a avut o adresare publică în decembrie în care menționa despre riscuri, dar și despre un export de trei ori mai mic în comparație cu alte state europene. Ce s-a schimbat?

Nimic, însă pericolul este iminent. Nu mai avem timp. Când a fost introdusă în anul 2009, s-a spus că această taxă are scopul de reglare a consumurilor, să descurajăm consumul unor medicamente foarte scumpe, iar acolo unde nu avem bani să venim și să spunem: „nu ne aduceți mai multe produse în piață decât putem noi să consumăm și să plătim”. Am plecat atunci de la de la 2-3%, apoi s-a ajuns la 5%, iar acum la 25%. Este prea mult, pentru unii dintre noi deja asfixiantă. Acum o parte dintre producători încearcă să iasă din această situație, producând OTC, dar nu cred că asta trebuie să fie soluția. România trebuie să-și producă medicamente generice de strictă necesitate, importante pentru susținerea politicilor sale de sănătate, iar un sistem de fiscalitate ar trebui să încurajeze producătorii de medicamente generice care susțin aceste programe de  sănătate.

 

Problema taxei clawback nu se soluționează de ani buni. De ce autoritățile nu aud ceea ce le spuneți?

Statul român trebuie să aleagă între două chestiuni – fie să susțină producătorii din România să se dezvolte, fie îi sugrumă cu taxe și impozite, beneficiind în același timp de sumele acumulate din această taxă de pe urma importatorilor, cu care nu suntem în poziție de egalitate.

Desigur, producătorii, fie ei români sau internaționali, nu pot fi lipsiți de taxe și impozite ca în paradisurile fiscale. Noi suntem dispuși să plătim această taxă, dar în cadrul unor limite clar definite. Haideți să stabilim o cotă de clawback apropriată de realitatea prețului. Un preț mic creează și sindromul de produs banal. Conceptul de banalizare prin preț nu l-am inventat noi, din păcate îl subvenționăm, dacă vreți, prin politici de genul acesta, trimițând în banal munca oamenilor.

 

Istoria Antibiotice

 

În decembrie 1955, la Iași, își începea activitatea prima fabrică din România și din sud-estul Europei care producea penicilina descoperită de Alexander Fleming. Patru ani mai târziu se fabrică streptomicina și se obțin primele forme finite de medicamente sub formă de unguente, creme și supozitoare. În anii ’80 Antibiotice exportă 50% din toată producția, substanțele active fabricate la Iași deveneau astfel componente de bază pentru o gamă largă de medicamente fabricate în întreaga lume. 

Între anii 1993 și 1997 Antibiotice urca în topul primilor cinci producători mondiali de penicilină și derivați de penicilină. După 2010, se transformă dintr-o companie axată pe produsele antibacteriene, într-un producător de produse injectabile, solide orale, capsule din mai multe clase terapeutice, abordând clasa cardiovascularelor, a sistemului nervos central și implicându-se mai mult pe domenii strategice, cum sunt dermatologia și domeniile înrudite cu sănătatea femeii.

 

Antibiotice astăzi

  • Cel mai important producător român de medicamente generice
  • Deține 8 fluxuri de fabricație autorizate GMP și FDA
  • Sistem integrat de management al calității
  • Portofoliu de peste 150 de produse din ariile terapeutice – antiinfecțioase, cardiovasculare, dermatologice, tractul digestiv, sistem nervos central, genito-urinare
  • Prezență în toate cele 500 de spitale și peste 4.000 farmacii din România
  • Lider național pe segmentul beta-lactamice injectabile în România – cotă de piață 80%
  • Lider național de volum pe segmentul de produse topice (creme, unguente, geluri)
  • Lider mondial în producția de Nistatină – substanță activă  – peste 50% cotă de piață la nivel global
  • Antibiotice produce 37 dintre medicamentele considerate esențiale de OMS
  • Antibiotice dezvoltă prin cercetare proprie medicamentele generice din portofoliu, de la stadiul de formulă farmaceutică până la confirmarea eficacității și siguranței produsului, prin studii de bioechivalență și studii clinice
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Timișoara: Contract cu finanţare europeană de 30 mil. euro pentru retehnologizarea Colterm

Articolul următor

Se toarnă ultimul asfalt pe lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică România (DEER) Cluj, cel mai mare distribuitor național de profil, a organizat proiectul educativ “Școala Altfel cu Micul Energetician”, proiect care face parte din campania sa educativă.
Citeste mai mult

DEER predă energetica viitoarelor generații

3.000 de elevi din ciclul primar de învățământ învață despre energie în cadrul proiectului educativ. Distribuție Energie Electrică…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share