Brașov Finante-banci Slider Ultimele stiri

Antonio Souvannasouck, președinte PRBAR: “Problema pieței de asigurări este că este foarte mică, nedezvoltată”  

Antonio Souvannasouck este de puțină vreme noul președinte al Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare și Reasigurare – PRBAR, într-o perioadă de mari provocări în această piață, generate de modificarea și/ adoptarea unei noi legislații. Ce s-a schimbat, cum arată piața asigurările vă arătăm în interviul pe care președintele PRBAR ni l-a acordat.

 

Care sunt provocările brokerilor de asigurare și reasigurare, mai ales cu noile directive, regulamente europene, a GDPR-ului?

Întrebarea este foarte fierbinte. GDPR-ul a intrat în vigoare anul trecut, în 25 mai, și imediat se face anul, și sunt convins că toate entitățile, nu numai cele din piața de asigurări au implementat măsuri de respectare a Regulamentului privind Protecția Datelor Personale, doar că nu e suficient pentru că, ca să nu greșești, trebuie să ai procese de monitorizare, să te asiguri că se și respectă procedurile pe care le-ai implementat. Aceste proceduri pot fi validate doar după o perioadă de timp și doar dacă le monitorizezi. Ca urmare este perioada în care vezi dacă funcționează cu adevărat ceea ce ai implementat și aceasta este o activitate continuă.

Dar mai fierbinte este legislația specifică în asigurări care s-a schimbat total odată cu Legea 236 din octombrie 2018 și completată cu Normele 19 și 20, emise la finalul anului trecut, norme care schimbă foarte mult peisajul de asigurare și procesele de distribuție a asigurărilor, complicându-le puțin și încă nu știm cum se va reflecta în piața de asigurări.

 

Concret, asiguratul care nu lucrează în domeniu la ce ar trebui să fie atent, ce se schimbă pentru el?

La încheierea oricărei asigurări, asiguratul va trebui să semneze în loc de 2 hârtii ca până acum – 8 hârtii. De acum, semnătura poate să fie și digitală, pe o tabletă sau pe un link online, e de văzut cum implementează fiecare fluxul și procedurile. Dar este cert, volumul de activitate în achiziția unui produs de asigurare este mult mai complicat și asta în folosul consumatorului pentru că directiva privind distribuția în asigurări prevede și pune în prim-plan protecția consumatorului.

 

De ce a fost nevoie de aceste reașezări, modificări?

Pentru că asigurările fiind un domeniu specializat, specific, dificil pentru omul de rând, pentru consumator, și pentru că un contract de asigurare are 10-12 pagini, scris cu corp de 10, și nimeni nu are răbdare să citească și nici expertiza să le înțeleagă, s-au întâmplat cazuri în care s-au achiziționat contracte de asigurare, și mă refer în special la asigurările de viață, care nu au protejat cu adevărat cumpărătorul și care au dus la un conflict între asigurat și compania de asigurare prin neînțelegerea asigurării. Ca urmare, noua lege prevede un flux de informații mult mai complex înainte de a face vânzarea propriu-zisă, suntem obligați să informăm asigurații cu foarte mult înainte despre produsele de asigurare, despre piața de asigurări, despre necesitățile lor de asigurare etc.

 

Cu ce probleme se confruntă brokerii de asigurare-reasigurare, ce provocări aveți, altele decât cele deja menționate?

Nu avem alte probleme decât cele ale pieței și problema pieței de asigurări este că este foarte mică, nedezvoltată. Suntem la 2 miliarde de euro, potrivit datelor finale pentru 2018, și prevăd o creștere de 4,5%. Teoretic, piața din România trebuie să fie la 20 de miliarde de euro, ținând cont de PIB, ținând cont de populație, ținând cont de dezvolare și chiar de gradul de educație. Toți actorii din piață, de la Autoritatea de Supraveghere Financiară, trecând pe la asiguratori, brokeri și chiar agenți căutăm soluții pentru a dezvolta această piață. Prima soluție este o educație financiară a clientului, a potențialului client, pentru a-l face să înțeleagă utilitatea instrumentului de asigurare, astfel încât, dacă este obligat să își cumpere RCA pentru mașină sau să își facă asigurarea obligatorie de locuință, să îi arătăm că este doar o mică parte a necesităților de asigurare.

 

Vorbeați despre asigurarea obligatorie de locuință, cum stă România la acest capitol?

Această asigurare banală de locuință, într-o țară de proprietari, este la un grad de penetrare foarte scăzut. Deși este obligatorie și este prevăzută o amendă de 500 de lei, gradul de cuprindere este de 19%, pentru acei 10 euro sau 20 de euro pe an care trebuie plătiți. Și nu crește, de 2-3 ani e tot acolo. Doar că amenda trebuie dată de autoritățile locale care nu o să își amendeze proprii electori. Și nu sunt nici alte mecanisme de verificare, spre exemplu la tranzacții să soliciți și această asigurare. Singurul loc unde îți este cerută este la bancă atunci când faci un credit ipotecar. Părerea mea este că din cele 19% locuințe asigurate, majoritatea sunt acelea care sunt ipotecate la bancă.

Într-adevăr, numărul polițelor facultative sunt în jur de 2,5 – 2,7 milioane, în timp ce volumul de locuințe este de 8,5 milioane, deci iarăși mult sub jumătate.

 

Tocmai spuneați că au survenit aceste modificări în legislație și volumul de activitate a crescut, mai aveți disponibilitatea și timpul necesar pentru a acoperi și zona aceasta de educație?

Este exact invers, pentru că încă de la primii pași în brokeraj, munca noastră a fost permanent de educație, este 80% educație și 20% – comercială. Noi trebuie să îl facem pe cumpărător să înțeleagă care este necesitatea unei asigurări și la ce riscuri ne expunem în fiecare zi. Trebuie să folosim asigurarea, nu doar să o cumpărăm și trebuie să le folosim și pe ale altora.

 

Vin din urmă milenialii, provocările digitalizării, cum răspundeți acestor schimbări de profil al clienților, cum vă adaptați tehnologiei?

Suntem obligați să ne adaptăm pentru că având în vedere tocmai modificările legislației, tocmai volumul crescut de informații pe care trebuie să îl livrăm și îngreunarea procesului de vânzare, trebuie să mergem pe procese automatizate, trebuie să facem informări prin mediul digital, trebuie să facem arhivare în mediul digital. Astăzi, oamenii stau mai mult pe telefonul mobil decât pe computer sau laptop, deci e clar că toate procesele trebuie să se mute pe mobil. Iar, în felul acesta ești mai aproape de consumatorul tânăr.

 

Despre PRBAR

Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare și Reasigurare s-a înființat în urmă cu 2 ani în temeiul Legii nr. 62/2011 privind dialogul social ca o persoană juridică de drept privat, cu scop nepatrimonial, independentă. Principalul obiectiv al acesteia constă în organizarea, promovarea, susținerea și apărarea intereselor membrilor săi în relațiile cu orice alte entități, autorități, instituții publice, în raport cu obiectul și scopul ei de activitate și în acord cu prevederile legale. În prezent, patronatul este alcătuit din 17 membri și 2 asociați, grupând peste 40% din piața de intermediere, însemnând cei mai mari brokeri de retail, cei mai mari brokeri internaționali, brokeri corporate, brokeri pe nișe – maritim, spre exemplu, brokeri compoziți.

de Ligia VORO

Articol publicat în ediția print TB 85, aprilie 2019

Despre conferința ECFS2019 puteți citi AICI

Related posts

Americanii vor să se implice în dezvoltarea Aeroportului Avram Iancu

Nora Dumitrescu

Sibiu, Alba Iulia și Reșița, gata să intre în Alianța Vestului

redactia

ADR Centru: Reabilitarea energetică a Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia, proiect de peste 15 mil. lei

Stefana Muresan

Leave a Comment