Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Antonio Souvannasouck, președinte PRBAR: “Problema pieței de asigurări este că este foarte mică, nedezvoltată”  

Antonio Souvannasouck este de puțină vreme noul președinte al Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare și Reasigurare – PRBAR, într-o perioadă de mari provocări în această piață, generate de modificarea și/ adoptarea unei noi legislații. Ce s-a schimbat, cum arată piața asigurările vă arătăm în interviul pe care președintele PRBAR ni l-a acordat.

 

Care sunt provocările brokerilor de asigurare și reasigurare, mai ales cu noile directive, regulamente europene, a GDPR-ului?

Întrebarea este foarte fierbinte. GDPR-ul a intrat în vigoare anul trecut, în 25 mai, și imediat se face anul, și sunt convins că toate entitățile, nu numai cele din piața de asigurări au implementat măsuri de respectare a Regulamentului privind Protecția Datelor Personale, doar că nu e suficient pentru că, ca să nu greșești, trebuie să ai procese de monitorizare, să te asiguri că se și respectă procedurile pe care le-ai implementat. Aceste proceduri pot fi validate doar după o perioadă de timp și doar dacă le monitorizezi. Ca urmare este perioada în care vezi dacă funcționează cu adevărat ceea ce ai implementat și aceasta este o activitate continuă.

Dar mai fierbinte este legislația specifică în asigurări care s-a schimbat total odată cu Legea 236 din octombrie 2018 și completată cu Normele 19 și 20, emise la finalul anului trecut, norme care schimbă foarte mult peisajul de asigurare și procesele de distribuție a asigurărilor, complicându-le puțin și încă nu știm cum se va reflecta în piața de asigurări.

 

Concret, asiguratul care nu lucrează în domeniu la ce ar trebui să fie atent, ce se schimbă pentru el?

La încheierea oricărei asigurări, asiguratul va trebui să semneze în loc de 2 hârtii ca până acum – 8 hârtii. De acum, semnătura poate să fie și digitală, pe o tabletă sau pe un link online, e de văzut cum implementează fiecare fluxul și procedurile. Dar este cert, volumul de activitate în achiziția unui produs de asigurare este mult mai complicat și asta în folosul consumatorului pentru că directiva privind distribuția în asigurări prevede și pune în prim-plan protecția consumatorului.

 

De ce a fost nevoie de aceste reașezări, modificări?

Pentru că asigurările fiind un domeniu specializat, specific, dificil pentru omul de rând, pentru consumator, și pentru că un contract de asigurare are 10-12 pagini, scris cu corp de 10, și nimeni nu are răbdare să citească și nici expertiza să le înțeleagă, s-au întâmplat cazuri în care s-au achiziționat contracte de asigurare, și mă refer în special la asigurările de viață, care nu au protejat cu adevărat cumpărătorul și care au dus la un conflict între asigurat și compania de asigurare prin neînțelegerea asigurării. Ca urmare, noua lege prevede un flux de informații mult mai complex înainte de a face vânzarea propriu-zisă, suntem obligați să informăm asigurații cu foarte mult înainte despre produsele de asigurare, despre piața de asigurări, despre necesitățile lor de asigurare etc.

 

Cu ce probleme se confruntă brokerii de asigurare-reasigurare, ce provocări aveți, altele decât cele deja menționate?

Nu avem alte probleme decât cele ale pieței și problema pieței de asigurări este că este foarte mică, nedezvoltată. Suntem la 2 miliarde de euro, potrivit datelor finale pentru 2018, și prevăd o creștere de 4,5%. Teoretic, piața din România trebuie să fie la 20 de miliarde de euro, ținând cont de PIB, ținând cont de populație, ținând cont de dezvolare și chiar de gradul de educație. Toți actorii din piață, de la Autoritatea de Supraveghere Financiară, trecând pe la asiguratori, brokeri și chiar agenți căutăm soluții pentru a dezvolta această piață. Prima soluție este o educație financiară a clientului, a potențialului client, pentru a-l face să înțeleagă utilitatea instrumentului de asigurare, astfel încât, dacă este obligat să își cumpere RCA pentru mașină sau să își facă asigurarea obligatorie de locuință, să îi arătăm că este doar o mică parte a necesităților de asigurare.

 

Vorbeați despre asigurarea obligatorie de locuință, cum stă România la acest capitol?

Această asigurare banală de locuință, într-o țară de proprietari, este la un grad de penetrare foarte scăzut. Deși este obligatorie și este prevăzută o amendă de 500 de lei, gradul de cuprindere este de 19%, pentru acei 10 euro sau 20 de euro pe an care trebuie plătiți. Și nu crește, de 2-3 ani e tot acolo. Doar că amenda trebuie dată de autoritățile locale care nu o să își amendeze proprii electori. Și nu sunt nici alte mecanisme de verificare, spre exemplu la tranzacții să soliciți și această asigurare. Singurul loc unde îți este cerută este la bancă atunci când faci un credit ipotecar. Părerea mea este că din cele 19% locuințe asigurate, majoritatea sunt acelea care sunt ipotecate la bancă.

Într-adevăr, numărul polițelor facultative sunt în jur de 2,5 – 2,7 milioane, în timp ce volumul de locuințe este de 8,5 milioane, deci iarăși mult sub jumătate.

 

Tocmai spuneați că au survenit aceste modificări în legislație și volumul de activitate a crescut, mai aveți disponibilitatea și timpul necesar pentru a acoperi și zona aceasta de educație?

Este exact invers, pentru că încă de la primii pași în brokeraj, munca noastră a fost permanent de educație, este 80% educație și 20% – comercială. Noi trebuie să îl facem pe cumpărător să înțeleagă care este necesitatea unei asigurări și la ce riscuri ne expunem în fiecare zi. Trebuie să folosim asigurarea, nu doar să o cumpărăm și trebuie să le folosim și pe ale altora.

 

Vin din urmă milenialii, provocările digitalizării, cum răspundeți acestor schimbări de profil al clienților, cum vă adaptați tehnologiei?

Suntem obligați să ne adaptăm pentru că având în vedere tocmai modificările legislației, tocmai volumul crescut de informații pe care trebuie să îl livrăm și îngreunarea procesului de vânzare, trebuie să mergem pe procese automatizate, trebuie să facem informări prin mediul digital, trebuie să facem arhivare în mediul digital. Astăzi, oamenii stau mai mult pe telefonul mobil decât pe computer sau laptop, deci e clar că toate procesele trebuie să se mute pe mobil. Iar, în felul acesta ești mai aproape de consumatorul tânăr.

 

Despre PRBAR

Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare și Reasigurare s-a înființat în urmă cu 2 ani în temeiul Legii nr. 62/2011 privind dialogul social ca o persoană juridică de drept privat, cu scop nepatrimonial, independentă. Principalul obiectiv al acesteia constă în organizarea, promovarea, susținerea și apărarea intereselor membrilor săi în relațiile cu orice alte entități, autorități, instituții publice, în raport cu obiectul și scopul ei de activitate și în acord cu prevederile legale. În prezent, patronatul este alcătuit din 17 membri și 2 asociați, grupând peste 40% din piața de intermediere, însemnând cei mai mari brokeri de retail, cei mai mari brokeri internaționali, brokeri corporate, brokeri pe nișe – maritim, spre exemplu, brokeri compoziți.

de Ligia VORO

Articol publicat în ediția print TB 85, aprilie 2019

Despre conferința ECFS2019 puteți citi AICI

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Primul sirop românesc certificat internațional

Articolul următor

Dorel Duță, președinte UNSICAR: “Problema în asigurări nu este dacă se întâmplă riscul, ci când”

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Universitatea FITS

Festivalul Internaţional de Teatrul de la Sibiu și-a extins an de an domeniile în care excelează. În paralel…
Haos în gestionarea deșeurilor în Baia Mare Amestecarea deșeurilor, depozitarea ilegală, lipsa facilităților pentru colectarea separată, deșeurile din construcții sunt principalele “scurtcircuite” Asociația Ecoteca și Primaria Baia Mare au organizat o masă rotundă pentru a discuta soluții de eficientizare a gestionării deșeurilor în județul Maramureș. Aceasta beneficiat de sprijinul organizațiilor GreenPoint Management, Envirom, Alucro, Ecotic și companiei Egger România. Printre participanți s-au numărat Agenția pentru Protecția Mediului Maramureș, Poliția Locală, Consiliul Județean Maramureș, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deșeurilor Menajere (ADI-GIDM) Maramureș, Colegiul Economic N. Titulescu, Serviciul Public Ambient Urban. Temele dezbătute au vizat cadrul local și aspecte specifice județului, Sistemul de Garanție – Returnare (SGR), implementarea sistemului de colectare separată, eficiența actuală și pașii următori în gestionarea deșeurilor. Ecoteca a formulat idei principale și concluzii după discuțiile cu instituțiile și companiile implicate. “România nu își atinge țintele de reciclare, cu o scădere a procentului de deșeuri reciclate. Penalitățile pentru țintele neatinse sunt plătite de fiecare unitate administrativ teritorială (UAT), iar gestionarea acestei probleme se decide la nivel local. Prin Planul Național de Redresare și Reziliență se planifică instalarea a 110 de insule ecologice și 90 de module în Baia Mare, trei centre de colectare cu aport voluntar mici și unul mare. Autoritățile locale consideră că sistemul de colectare separată este subfinanțat. PBM prevede platforme de colectare îngropate cu cartele pentru fiecare apartament; există deja 54 de astfel de platforme în oraș. Deși întâmpină dificultăți, proiectul continuă. Colectarea în Baia Mare se face pe patru fracții: hârtie - carton, plastic - metal, sticlă și rezidual. Campaniile trimestriale sunt organizate pentru deșeurile voluminoase”, potrivit Ecoteca. “Nu există o soluție gratuită pentru deșeurile din construcții. Cetățenii pot apela la colectori autorizați contra-cost. Deșeurile vegetale merg la stația de compost și sunt incluse în calculul țintei de reciclare. ADI-GIDM susține că gradul de colectare separată și reciclare a crescut de la 3% în 2021 la 9% în 2024. SGR a redus cantitățile de sticlă și plastic. Cetățenii din Baia Mare primesc amenzi pentru depozitarea ilegală a deșeurilor pe spațiul public. Nu există trasabilitate a deșeurilor, iar instituțiile publice nu au control asupra deșeurilor ilegale din localitate. ADI-GIDM și operatorul de salubrizare fac campanii de conștientizare în școli, dar acestea sunt discontinue. Infrastructura de colectare separată există, dar elevii sunt descurajați de amestecarea deșeurilor de către personalul de serviciu și colectori. Există puține campanii de conștientizare în școli, iar eforturile sunt inutile fără facilități pentru colectarea separată acasă și pe stradă. Reprezentanții PBM și ADI-GIMD nu raportează cantitățile colectate conform site-ului RetuRO SGR. Aceștia nu știau că pot face acest lucru, dar vor începe să raporteze de acum încolo”, potrivit raportului Ecoteca.
Citeste mai mult

Haos în gestionarea deșeurilor la Baia Mare

Amestecarea deșeurilor, depozitarea ilegală, lipsa facilităților pentru colectarea separată, deșeurile din construcții sunt principalele “scurtcircuite” depistate de experții…
Citeste mai mult

Euro 2024 se vede în Iulius Mall Cluj

Fanii „sportului rege” și pasionații de experiențe unice sunt așteptați pe terasa food court-ului să vadă meciurile din…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share