Caraş-Severin Transport Turism

Semmeringul Bănăţean, cea mai veche cale ferată montană din România, va rămâne în funcţiune

Cea mai veche cale ferată montană de pe teritoriul actual al României, cea dintre Oraviţia şi Anina, în judeţul Caraş-Severin, cunoscută şi sub numele de Semmeringul Bănăţean, nu va fi închisă, aşa cum se anunţase iniţial. Real succes turistic, ruta era la un pas de a fi scoasă din circulaţia permanentă, urmând să fie accesibilă doar turiştilor, în grupui organizate. Din fericire, CFR Călători a renunţat în ultimul moment la această decizie.

Aceste trenuri turistice urmau să fie puse în circulaţie doar la cererea grupurilor de turişti, solicitarea fiind făcută cu 15 zile înainte, iar grupul trebuie să fie format din minim 30 de membri.

Semmeringului Bănăţean, care leagă Oraviţa de Anina, este una dintre cele mai spectaculoase din România, fiind şi cea mai veche cale ferată din Sud-Estul Europei. Traseul are 14 tuneluri, 10 viaducte, muntele fiind „tăiat” pe o lungime de 21 de kilometri, respectiv peste două treimi din întregul traseu, pentru a asigura traversarea de către calea ferată. Construcţia a fost realizată pe vremea imperiului Austriac. Segmentul de cale ferată Oravița – Anina a fost construit în perioada 1860 – 1863, fiind realizată ca o nevoie a exploatărilor miniere din Banatul de Sud. Din cauza terenului dificil, vagoanele şi locomotiva sunt special construite pentru a putea circula pe acest traseu. Locomotiva actuală este diesel deoarece linia nu a fost niciodată electrificată. Calea ferată Oravița – Anina a fost dată în funcțiune la data de 15 decembrie 1863 pentru transportul de mărfuri și la 4 aprilie 1869 pentru cel de persoane. Interesant este faptul că cele 14 tunele ale liniei au fost săpate cu dalta și cu târnăcopul, pentru că dinamita nu era inventată acum 150 de ani. Cel mai înalt viaduct al căii ferate este Jitin, de 37 de metri, considerat o adevărată operă de artă, iar cel mai lung tunel de pe traseu este Gârliște – 660 de metri.

CFR Călători anunţase deja că va renunţa la această rută pentru faptul că nu era rentabilă. Pentru ca acest lucru să nu se întâmple, iar calea ferată considerată o perlă inginerească, dar şi un superb traseu turistic, au fost trimise mai multe petiţii, iar demersurile au avut succes. Ruta Semmeringului Bănăţean va fi păstrată funcţională şi în noul mers al trenurilor, care va intra în vigoare de la 15 decembrie. Aceasta era funcţională de nu mai puţin de 150 de ani.

În acest moment, pe linia amintită circulă un singur tren format dintr-o locomotivă diesel electric românească, construită special pentru această cale ferată, și două vagoane necompartimentate, cu aproximativ 100 de locuri, dotate cu bănci de lemn, realizate în anul 1914.

Related posts

Aeroportul Internațional Arad, două curse charter spre litoralul turcesc

Stefana Muresan

Direcţia Apelor Banat s-a dotat cu o dragă şi două barje în valoare de 721.000 de euro, cu bani europeni

Robert Bloancă

Ministrul Turismului – Fond de garantare în care statul să aibă reprezentativitate

Stefana Muresan

Leave a Comment