Bihor Cluj Fonduri Europene Infrastructura Transport Ultimele stiri

Clujul și Oradea își fac pasaje din banii proiectului de cale ferată

Municipiile Oradea și Cluj-Napoca vor beneficia fiecare de câte un pasaj prin proiectul european în valoare de 1,6 miliarde de euro pentru electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată de până la granița cu Ungaria.

“Distanța Cluj – Oradea va fi parcursă în 1:45 minute, în loc de 3 ore în prezent. Va fi realizat și pasajul de cale ferată Tăietura Turcului, cu impact major pentru decongestionarea traficului în zonă. Durata de implementare a proiectului este de 48 de luni, execuția lucrărilor va avea loc în perioada aprilie 2021 – octombrie 2024. Valoarea proiectului este de 7,3 miliarde de lei, plus taxa pe valoarea adăugată, fonduri europene și de la buget”, a precizat primarul Clujului, Emil Boc.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat că modernizarea liniei Cluj-Oradea – Episcopia Bihor este o alternativă necesară pentru degrevarea traficului feroviar prin Curtici, punct de frontieră care tinde să se sufoce, conform platformei Club Feroviar. Proiectul va fi implementat pe patru loturi: Cluj-Napoca – Aghireş, Aghireş – Poieni, Poieni – Aleşd și Aleşd – Frontieră.

Proiectul presupune reabilitarea liniei pe 166 km, electrificarea pe 160 km și cale ferată dublă pe 88 km. Este a doua conexiune feroviare electrificată cu graniţa de vest. Proiectul va avea efecte benefice asupra zonei de Vest a Podişului Transilvaniei, în special localităţile Cluj-Napoca, Aghireş, Huedin, Aleşd şi Oradea şi va asigura o legătură mult mai facilă cu reţeaua feroviară din Ungaria.

Prin proiect se va asigura o abordare integrată a tuturor proiectelor conexe de transport (feroviar şi rutier) din judeţele Cluj, Sǎlaj, Bihor: Planul de Mobilitate Urbanǎ Durabilǎ Cluj-Napoca și Oradea; Parc industrial Tetarom I şi Tetarom IV, județul Cluj; drum expres în Oradea; centru intermodal de transport în Stația Episcopia Bihor; planul strategic de dezvoltare a oraşului Huedin 2015-2020.

Pe traseu vor fi montate panouri fonoabsorbante pe 40 km, iar 40 de tuneluri vor intra în reparații: Stana firul I și II, Șuncuiuș, Peștera. Pe traseu vor fi modernizate 34 de poduri. Vor fi construite sau reabilitate 10 pasaje în zone urbane: două inferioare și două pasaje superioare (unul nou – Tăietura Turcului). În plus, vor fi reabilitate 210 podeţe.

Proiectul presupune modernizarea Gării Cluj-Napoca. Peroanele, care vor avea lungimea de 400 m și lățimea de 6,5 m, vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces pentru persoanele cu handicap locomotor, pasagerii cu cărucioare sau trollere voluminoase. Iluminatul se va realiza cu corpuri echipate cu leduri cu o putere de 100 W, amplasate pe stâlpi metalici de 6 m. Șapte linii vor fi desfinţate, iar nouă, reabilitate. Viteza maximă de circulație prin stație este de 30 km/h.

Modernizarea Gării Oradea va presupune construirea unor peroane lungi de 400 m și late de 6,5 m, prevăzute cu câte o rampă de acces. Iluminatul lor se va realiza cu leduri. Liniile vor avea lungimi cuprinse între 250 și 1.500 m. Se vor electrifica toate liniile din grupele C și A, liniile 3T-5T din grupa tehnică, liniile 1B și 2B.

Pentru staţia Episcopia Bihor (foto), peroanele au fost proiectate personalizat, în funcție de linie. Toate vor avea lungimea de 400 m, iar lățimile vor varia astfel: între liniile 1-2 vor fi 3 m; între liniile 2-3, 7,05 m; între liniile 4-5, 7,05 m. Tot cu leduri vor fi iluminate și peroanele din Episcopia Bihor.

16 linii vor fi reabilitate, iar alte două desfiinţate. Dispozitivul de linii din stație a fost proiectat în vederea unei dublări în viitor. Pe traseul căii ferate vor exista patru substații de tracțiune la Aghireş, Poieni, Butan și Oradea.

Unde vor fi amplasate noile pasaje

Modernizarea liniei vine la pachet cu un nou pasaj rutier la Oradea. Aici va fi construit un nou pasaj rutier, lângă gară, la km 654+990. Înălţimea minimă va fi de de 5,17 m, iar lăţimea peste calea ferată de 12 m. Suprastructura va fi realizată din grinzi metalice înglobate în beton cu deschiderea de 17 m, iar calea de rulare, pe prismă de piatră spartă. Pasajul proiectat va asigura subtraversarea str. Teodor Neș și va avea lățimea părții carosabile de 7 m și două trotuare cu lățimea de 1,5 m.

Proiectul prevede și construirea pasajului rutier Tăietura Turcului din Cluj-Napoca. Pasajul va avea șapte deschideri de 40 m și o lungime de 282 m. În secțiune transversală, suprastructura va avea o parte carosabilă de 7,8 m, două trotuare de 1,50 m, lățime de 11,40 m. La marginea părții carosabile au fost prevăzuți parapeți de siguranță tip foarte greu.

La km 0+120, în partea dreaptă în sensul de creștere al kilometrajului, se va realiza breteaua 1 de coborâre, cu trei deschideri de câte 36 m și o lungime de 109 m. La km 0+140 din celălalt sens de circulație se va realiza breteaua 2 de coborâre, cu trei deschideri (21,00 m+36,00 m+21,00 m) și o lungime de 79,20 m.

Beneficiile pentru comunitate se vor concretiza în descongestionarea și fluidizarea traficului rutier prin eliminarea blocajelor și sporirea siguranței circulației pe străzile Tăietura Turcului și C. Coposu, ieșirea spre Zalău, cu bretelele de racordare necesare, îmbunătăţirea mobilităţii şi accesibilităţii populaţiei, bunurilor şi serviciilor pentru stimularea dezvoltării economice din Cluj-Napoca.

 

Related posts

Aniversare cu surprize la Summer Wine Party & Networking

Ionel Albu

Răzvan Vulcănescu, numit președinte interimar al CNAS

Stefana Muresan

Univers T, staţie de încărcare a autovehiculelor electrice

Stefana Muresan

Leave a Comment