Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

POZITIV TB: Ștefan Matuz, Inter-Cons – „Frica ar putea să-și pună amprenta pe toate ramurile economiei. Vor prevala investițiile pe termen scurt și cele cu riscuri reduse. Afacerile de nișă vor avea cele mai mari șanse”

Publicăm un nou interviu la rubrica „POZITIV TB”. La întrebările noastre a acceptat să ne răspundă Ștefan Matuz, director general al Inter-Cons, companie ce oferă consultanță firmelor mici şi mijlocii, ajutându-le să implementeze sisteme de management ale calităţii funcţionale care să aducă foloase reale prin reducerea riscurilor aferente produselor/serviciilor neconforme. Compania are zeci de ani de experienţă în consultanţă si implementarea sistemelor ISO 9001, ISO 14001, IATF 16949 şi susţinerea de seminarii presărate cu studii de caz şi exemple practice.

Puteți estima ce impact economic va avea criza Covid-19 în România și la nivel global?

Impactul economic este greu de estimat chiar și de către analiști profesioniști. Dar fără să mă consider un Nostradamus, pot afirma că aproape toate sectoarele economice vor suferi dramatic în primul rând datorită fricii instaurate la toate nivelurile. Scăderea dramatică din turism, cu toate implicațiile (transport persoane, HORECA și toti furnizorii acestora), nu va putea fi ușor compensată, având în vedere amploarea fenomenului. Dar nu numai turismul este afectat. Investitorii au oprit motoarele, iar repornirea va fi timidă, în așteptare. Sectorul auto, extrem de importantă ramură a industriei, suferea deja înainte de criză, iar acum se adâncește suferița, ceea ce va avea urmări considerabile la nivel global. O estimare de reducere cu 30% este ceva ce nu s-a mai văzut in economia modernă la nivel global.

Ce rol ar trebui să aibă Guvernul și ce măsuri concrete ar trebui luate de autorități pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România?

Guvernul nostru ar trebui sa faciliteze restructurarea economiei prin programe de finanțare mult mai flexibile. Înteleg prin asta scurtarea timpului de implementare (eliminarea birocrației excesive și implicit a corupției) și transparența totală, desigur, bazate pe planuri de afacere viabile.

Pentru investițiile pe care ar trebui să le facă în infrastructură trebuie să găsească surse de finanțare în afara bugetului, buget care inevitabil va suferi cumplit. Nu este ușor să fii acum la guvernare, dar este o ocazie unică să se unească toate forțele politice și să întocmească un plan de criză pentru România, deoarece criza care o parcurgem nu este nici mică și nu va fi nici scurtă. De aici nu poate ieși învingător decât un guvern de uniune națională daca se poate, condus de un lider carismatic. Din păcate nu văd un astfel de lider momentan, capabil să renunțe la orgolii si interese partinice pentru interesul general, dar dacă ar fi să fie ar scrie istorie!

Ce sfaturi le puteți da antreprenorilor din România?

Antrepenorii români s-au lovit in ultima perioadă de lipsa forței de muncă. De acuma ar trebui să-și mute atenția pe calitatea forței de muncă, pe recrutarea judicioasă și pe păstrarea oamenilor de calitate, în special a acelora cu competențe unice. Apoi desigur că trebuie regândite afacerile (redimensionate sau chiar restructurate), asta inseamnă că ai nevoie de oameni capabili să acționeze în situații nemaîntâlnite. Procedurile nu mai funcționeaza și trebuie făcute schimbări, de data asta profunde. Astfel de demersuri sunt riscante si expertiza managerială va fi cea care va decide cine rămâne în picioare.

Cum va recepționa consultanța managerială din România efectele acestei crize și ce particularități există în acest sector?

Domeniul consultanței manageriale va fi printre cele mai puțin afectate deoarece, în situații de criză, trebuie regândite afacerile, iar un consultant valoros poate face diferența. Mă gândesc la opțiunile pe care le-ar putea avea sectoarele lovite puternic. Nu există rețete pentru astfel de situații, iar deciziile trebuie luate in baza unei analize extrem de detaliate care să țină cont de toate particularitatile firmei: puncte tari, puncte slabe, oportunități si amenințări. Astfel de analize SWOT este bine să fie făcute sub îndrumarea unor oameni cu experiență, după zile si săptămâni de discuții cu managerii de la diferite niveluri, pentru ca în sfârșit decizia ,riscantă inevitabil, să cadă tot pe umerii managementului superior. Puțini manageri autohtoni practică în mod curent analize de risc, dar de data aceasta este un instrument indispensabil.

Desigur că multe firme vor dispărea de pe eșichier, ceea ce reduce numărul de clienți potențiali, dar indiscutabil, și in aceste condiții, consultanții devin extrem de utili tocmai datorită argumentelor mai sus menționate.

Putem contura deja imaginea relațiilor de afaceri din perioada post-criză?

În condițiile în care o serie importantă de ramuri ale economiei intră intr-o criză extrem de adâncă, cum este industria auto se pildă sau cea a turismului, este clar că relațiile de afaceri post criză se vor schimba radical. Lumea dominată de frica de îmbolnăvire, frica de o noua pandemie, își va putea pune amprenta pe toate ramurile economiei, iar investitorii vor trece in așteptare și vor prevala investitiile pe termen scurt si cele cu riscuri reduse. În astfel de condiții afacerile de nișă vor avea cele mai mari șanse. În acest sens îmi permit să o citez pe Andra Tănăsescu „timpul, atenția, gândurile și acțiunile orientate către teama de pandemie sunt manifestarea energiei noastre vitale, de zi cu zi”.

Sunt și sectoare care vor inflori în viitorul apropiat. Desigur că e-comerțul, curieratul, munca de acasă, consultanța și instruirile vor lua amploare. Sectorul medical va juca un rol tot mai important în preocupările guvernanților, ceea ce deschide noi oportunitați. IT-ul va rămâne un furnizor esențial pentru toată economia. Un alt domeniu care va lua avânt este inteligența artificială, care va pune la dispoziția managerilor noi instrumente de analiză și suport decizional în toate ramurile economiei, iar cei care se vor instrui și le vor utiliza vor fi câștigătorii pe ramură.

Gruita Ienasoiu

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale, donație de 500.000 de lei pentru dotarea secției ATI a Spitalului Județean de Urgență Brașov 

Articolul următor

Asociația Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR): În plină criză COVID-19, avem în linia întâi peste 7.700 de angajați

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share