Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Valentin Morar, CEO Wallberg: Nu ne aflăm într-o criză clasică, iar o pauză de două luni de zile nu poate schimba și nici anula relații de durată

Valentin Morar, CEO Wallberg, compania care dezvoltă proiectele imobiliare XCity Towers din Timişoara, Arad Plaza şi Bourgeois Residence în Arad, respectiv Sunnyville în Braşov, rămâne optimist şi crede că problemele din domeniul de business româneşti vor fi depăşite mai uşor faţă de cele din criza financiară din 2008. În ceea ce priveşte piaţa imobiliară avem parte de o situaţie stabilă, aceasta a evoluat mult spre bine faţă de acel moment, iar piaţa nu e saturată cu stocuri de apartamente nevândute.

Care credeţi că va fi acum impactul economic pe care îl va avea criza Covid-19 în România cu specific pe piaţa imobiliară?

Ne aflăm într-o situație cu totul nouă. Cu informațiile pe care le avem azi, nimeni nu poate ști care va fi parcursul economiei în perioada următoare și cât de repede vom reveni.

Piața imobiliară a  traversat o perioadă bună, cu o evoluție strucural sănătoasă, un nivel al cererii ridicat și un ritm bun al livrărilor și contractarilor, dintr-o data, a intrat într-un blocaj. Totuși, anumite dezechilibre existau în economie. Ne aflăm într-o situație similară cu momentul în care frânezi brusc de la 130 km/h pe un asfalt puțin umed. Nu știi cât de puternic va fi impactul, nu poți evalua pagubele pentru că în acel moment nu deții datele, dar sigur frânezi apăsat. În trimestrul III ar trebui să avem datele pentru a vedea care va fi impactul real al crizei actuale.

Desigur, în piața apăr cifre încurajatoare, pe de-o parte volumul tranzacțiilor nu a scăzut atât de mult (-30% în principalele 6 județe față de luna anterioară), iar peste 90% din cumpărători doresc să achiziționeze în continuare însă își amâna cu una până la șase luni achiziția. Au existat contacte și în perioadă de lockdown și chiar am încheiat și tranzacții. Însă, avem în față și multe incertitudini. Nu știm cu adevărat care va fi impactul asupra veniturilor populației și vom avea o precauție din partea băncilor în ceea ce privește condițiile de finanțare. Aceste lucruri, împreună cu multe știri negative, afectează factorul emoțional al cumpărătorului, ori, decizia de achiziție a unei locuințe este fundamental una emoțională, iar încrederea cumpărătorului este capitala.

Totuși, nu putem compara situația prezentă cu criza financiară din 2008-2009. Nu există stocuri importante de apartamente disponibile în piață, cvasi majoritatea proiectelor aflate în diverse faze de construcție au fost contractate. Dezvoltatorii au cumulat o experiență și chiar dacă factorul de risc pentru dezvoltatori este minim, ei vor fi mai prudenți și vor amâna dezvoltatorile viitoare. Coroborat cu amânarea deciziei de achiziție din partea cumpărătorilor, este posibil să vedem pe final de an o presiune pe ofertă. În această ipoteză, vor avea un avantaj cumpărătorii raționali.

Ce măsuri concrete consideraţi că ar trebui să ia de autorităţile pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România?

Principalele măsuri pe care ar putea să le ia autoritățile ar trebui să fie în sferă economică. Astfel, prevederile cu privire la diverse facilități și scutiri, respectiv cele legate de șomajul tehnic ar trebui să se convertească în măsuri active de impulsionare a reluării activității companiilor și a reactivarii contractelor de muncă. O mai mare predictibilitate a acestor măsuri este necesară. Un rol important pe care ar trebui să îl aibă Guvernul e să fie garantul restabilirii încrederii atât pentru mediul de afaceri cât și pentru populație. Simpla pompare a banilor în economie nu e suficientă, trebuie gândit investional.

E nevoie de un program complet, integrat pe întregul lanț economic, de la producție până la consum. Dacă tratezi o singură parte din procesul economic, poți produce dezechilibre. Programul IMM Invest este o bună inițiativă dar e nevoie și de acțiuni înspre persoanele fizice aplicabile pe nevoia de locuire sau alte arii economice. Un program similar cu IMM Invest, pe termen scurt, de exemplu 6 luni, ar trebui dezvoltat pentru persoanele fizice, unde Statul poate oferi o garanție pentru cei care doresc să achiziționeze o locuință și prezintă bonitate.

Ce sfaturi le puteți da antreprenorilor tineri din România?

Cuvântul de ordine este prudență și nu teamă. Antreprenorii trebuie să trateze situația cât mai rațional. Este foarte important să își reducă toate cheltuielile și să nu aștepte să facă acest lucru când ajung într-o situație dificilă. Să nu facă o risipă de resurse e esențial.

Acționând etapizat și prudent, antreprenorii pot observa noile oportunități pe care orice criză, inevitabil, le aduce. Acum se poate pune sămânța pentru roadele următoarei perioade.

Nu în ultimul rând să acționeze în direcția digitalizării proceselor interne, cât mai mult și cât mai repede. Această direcție este inevitabilă, iar contextul actual nu face decât să accelereze un trend deja evident.

Cum va recepționa cumpărătorul de imobile efectele acestei crize și ce particularităti există în piața imobiliară rezidențială?

Factorul emoțional are o pondere importantă în decizia de achiziție a unei proprietăți rezidențiale. Deși nevoia locativă nu dispare, iar piața din România este în continuare una din cele mai ieftine din regiune, încrederea cumpărătorului va fi cea care va face diferența. Dacă vom ști să avem grijă de locurile de muncă, să păstrăm fondul de salarii și să restabilim încrederea consumatorului în cât mai scurt timp, piața rezidențială va avea o revenire rapidă în punctul în care a fost în februarie și chiar va depăși acest prag.

Putem contura deja imaginea relațiilor de afaceri din perioada post-criză?

Nu cred că vom vedea schimbări în relațiile de business. Nu ne aflăm într-o criză clasică, iar o pauză de două luni de zile nu poate schimba și nici anula relații de durată. Dimpotrivă, orice relație se întărește atunci când traversează o criză, lucru valabil și pentru relațiile de business.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Au intrat în vigoare noile în taximetrie: pasagerii stau doar în spate

Articolul următor

Mega Image a deschis un nou concept store la Timişoara şi vizează inaugurarea pentru alte 11 magazine noi, în luna mai

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică Romania (DEER), lider național în distribuția de energie electrică, a pus în funcțiune asistentul virtual ChatVolt. 
Citeste mai mult

DEER a lansat asistentul virtual ChatVolt

Chatbot-ul activat de societatea clujeană va oferi informații rapide și actualizate privind întreruperile în alimentarea cu energie electrică.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share