București Real Estate Slider Ultimele stiri

Piața de real estate, oportună în orice criză

Industria de real estate este una dintre cele mai importante în economia globală, ea acoperind nevoi esențiale precum locuințe, birouri, terenuri sau spații de depozitare. Piața imobiliarelor reacționează printre primele atunci când există factori care declanșează fie boom-uri, fie crize.

„Imobiliare au fost, sunt și vor fi întodeauna o opțiune de investiție, la nivel global, iar crizele, de orice fel, au arătat acest lucru. Chiar dacă este una dintre primele industrii care resimte efectele creșterilor economice sau ale unei recesiuni, real estate-ul le-a traversat de fiecare dată și a rămas în top pe harta fiecărui investitor”, spune Codrin Matei, Managing Partner Crosspoint Real Estate.

Birourile – un sector al schimbărilor

Sectorul de birouri a fost în mod direct afectat de criza sanitară și percepe cele mai multe schimbări. “Feedback-ul din piață în această perioadă a fost mixt, iar toată lumea vorbește acum doar despre schimbare. După cum știm cu toții în această perioadă mulți angajați sunt și lucrează de acasă, așadar clădirile și spațiile de birouri au un grad mic de ocupare și trec printr-o restructurare a amenajării, prin soluții de fit-out sau recompartimentări adaptate distanțării sociale, cauzate de pandemie”, a declarat Cosmin Smighelschi, Associate, Office Agency Crosspoint Real Estate. Multe companii oferă în prezent un tip de serviciu numit workplace consultancy, cu scopul de a asigura angajații care se întorc sau se vor întorace în birouri că sunt și vor fi în deplină siguranță. “Estimăm că mare parte dintre angajați vor reveni la birou începând cu partea a doua a anului, deși sunt companii care accepta deja faptul că poate vor reveni în birouri chiar anul viitor, ceea ce desigur este o presiune pe piața de real estate. Nu poate ști nimeni ce se va întâmpla încă, dar ce știm sigur este ca lucrurile clar se vor schimba”, explică Smighelschi.

Productivitatea: decisivă pentru lucrul de acasă

Productivitatea lucrului de acasă este, în anumite sectoare de piață, în creștere, iar unele companii sunt confortabile cu lucrul de acasă.

“Proprietarii de clădiri de birouri adoptă noi strategii, prima este zona de subînchiriere, iar a doua este renegocierea actualelor contracte”, spune Cosmin Smighelschi. Aceste două strategii au, desigur, multe avantaje, iar în cazul renegocierii proprietarii câștigă stabilitate prin contracte prelungite, iar chiriașii vor câștiga o reducere a costurilor, împreună cu aceeași stabilitate – lucruri dorite de ambele părți în sectorul birourilor. „Partea de subînchirieri poate aduce acum un upgrade de spații pentru multe companii care își doreau un sediu în locații mai bune, spații mai mari și în clădiri de clasă A, la costuri accesibile. Iar chiriașii care oferă o parte a spațiului în subînchiriere vor optimiza mult costurile și își vor putea păstra actualele contracte, aducându-le, în același timp, și stabilitate”, mai spune Smighelschi.

Estimările de la începutul anului se înjumătățesc

“Dacă ne-am gândi la când lucrurile vor reveni la forma lor de dinaintea pandemiei, aș putea spune că poate undeva între șase și 12 luni. Pentru că, spre exemplu, pentru 2021-2022 erau așteptați încă 500.000 de mp de spații noi de birouri, ca efect al pandemiei, vom vedea probabil undeva la jumătate dintre aceștia livrați în următorii doi ani”, estimează asociatul Crosspoint. De asemenea, și livrările acestora vor fi întârziate cu șase până la 12 luni, însă totul depinde de cât de mult se va mai lucra de acasă. Dacă acest întreg an va funcționa încă cu lucrul de acasă, aceste termene vor fi și ele cu siguranță prelungite, iar spațiile recalibrate. “O altă soluție bună, adaptată acestei perioade, ar fi ca proiectele de birouri care sunt în desfășurare sau autorizate, să meargă către regândirea lor în proiecte mixed-use. Acest lucru ar aduce din nou un beneficiu tuturor, reduceri de costuri pentru angajați fiind aproape de locul de muncă și o mai mare rată de vânzare și succes pentru dezvoltatori”, concluzionează Smighelschi. Un alt aspect important care se va schimba, mai spune el, în condițiile în care cel puțin câteva luni lucrul de acasă va fi încă necesar, este cel legat de plata angajaților, de la plata pe oră cum se uzitează în prezent, la o plată pe performanță, pentru a plăti în viitor performanța cu adevărat.

Rezidențial – piața care se va maturiza

Proiectele mixed-use și smart-house, deși ele erau deja pe harta dezvoltatorilor, vor deveni de acum – ca efect (pozitiv) al pandemiei –  obligatorii în dezvoltările rezidențiale următoare. „Oamenii au observat, cu atât mai mult acum – lucrând de acasă – cât de important este acest spațiu. Cât de important este să ai spații disponibile pentru mai multe tipuri de activități, precum un spațiu dedicat unui birou sau terase mari, care să ofere posibilitatea de a fi confortabil, în așa fel încât să fii productiv”, a declarat Bogdan Iliescu, Associate Director, Residential Crosspoint Real Estate.

Un alt efect foarte bun este cel legat de calitate, produsele care vor fi construite de acum încolo sunt obligate să fie mult mai bune, din toate punctele de vedere. „Pe lângă factorii deja menționați, dezvoltatorii vor fi și mai atenți la un layout mai bun și mai eficient al clădirilor, spații comune sigure, spații generoase de joacă pentru copii și de agrement, împreună cu toate facilitățile necesare unui complex rezidențial – lucruri care vor duce, din ce în ce mai mult, la un nivel de trai cu adevărat de calitate”, explică Iliescu.

Piața rezidențială post carantină, mai spune acesta, nu a suferit atât de mult și chiar dacă a adus un blocaj, cererile au revenit la același nivel, tocmai pentru că oamenii au ajuns acum să aprecieze și să folosească tot mai mult și mai complex spațiile de acasă. “De asemenea, investitorii văd acum sectorul rezidențial ca pe o investiție și mai sigură decât în trecut, iar apetitul lor pentru noi proiecte de locuit devine tot mai mare. Suntem încrezători că segmentul rezidențial va avea beneficii și rezultate foarte bune post pandemie, mai ales pe zona calității, ceea ce arată că această piață se va maturiza cu adevărat”, conchide Bogdan Iliescu.

Terenuri, Investiții, Retail – un mix de activități

Pe zona de investiții, criza sanitară a provocat căderea a două tranzacții care erau în plină desfășurare și care se anunțau a fi unele dintre cele mai mari de pe piață. “Însă în prezent observăm interes din partea unor noi jucători care vor să intre pe piața locală, iar acesta este un lucru foarte important și încurajator”, a declarat Cătălin Gavrilă, Associate Director, Land Development Crosspoint Real Estate.

Retailul a fost unul dintre segmentele cele mai lovite de această pandemie, după cum știm cu toții. “Ce am observat, în schimb, a fost că jucătorii non-food au devenit în acest context mai bătăioși ca niciodată. Însă, spre finalul anului, lucrurile în ansamblu consider că se vor îmbunătăți în acest sector, deși estimările sunt în prezent destul de sumbre”, spune Gavrilă.

În zona de terenuri activitatea nu s-a oprit, pentru că această zonă funcționează aproape în orice condiții, dar și pentru ca tranzacțiile în acest sector necesită o durată mai mare de timp până la închidere. “Noi, spre exemplu, am lucrat două tranzacții de terenuri, începute și închise chiar în timpul pandemiei. Apetitul aici se menține ridicat pe toate zonele de dezvoltări, pentru achiziții de terenuri atât pentru proiecte rezidențiale, de retail, office sau industriale”, explică Cătălin Gavrilă.

Empatia a crescut în rândul proprietarilor

“Un lucru extraordinar observat de noi în această perioadă dificilă, este o empatie mai ridicată din partea vânzătorilor de terenuri, lucru care înainte de pandemie nu era ceva foarte des întâlnit”, susține Gavrilă. Spre exemplu, un proprietar care avea un teren de vânzare nu avea o disponibilitate prea mare pentru discuții si negocieri pentru că peste o oră sau mâine avea o altă ofertă. “În prezent, însă, am văzut cum vânzătorii au devenit mai înțelegători și implicit mai dispuși să discute riscuri, ba chiar să găsească împreună cu potențialul cumpărător soluții de diminuare a riscurilor, de optimizare a terenului, a viitorului proiect, dar și negocieri de prețuri. Recunosc că este și mai plăcut, dar și mai ușor să lucrezi la o tranzacție care are ceva mai multă empatie și disponibilitate către discuții libere și eficiente, ca atunci când fiecare parte implicată are același scop: un proiect de calitate, pentru care se caută soluțiile cele mai bune încă de la desenarea lui pe hârtie”, detaliază asociatul Crosspoint.

Ca în orice criză, se vor vedea și multe efecte pozitive, iar printre acestea se estimeză un 2021 mai bun chiar și decât 2019, deoarece toate întârzierile din acest an, ca urmare a pandemiei, vor aglomera în mod benefic mediul de business și de lucru în 2021.

 

Industrial – operatorii logistici se eficientizează

E-commerce a fost singurul segment care a beneficiat în urma crizei sanitare. “Volumul și valoarea comenzilor online au avut o creștere semnificativă în această perioadă.  Deși în ultimele două luni cererea pe zona de online nu mai înregistrează nivelul din martie și aprilie, considerăm că se va mentine tendința de creștere a acestui segment, ceea ce va genera cerere suplimentară de spații logistice”, a declarat Emilian Podaru, Head of Industrial & Logistics Crosspoint Real Estate. În cazul celorlalte sectoare, această perioadă va duce la eficientizări ale proceselor logistice. “Pe termen scurt, această eficientizare poate genera o limitare a extinderilor și chiar subînchirieri în cazul spatiilor excedentare, dar considerăm că, în general, piața spațiilor logistice va rămâne stabilă, cu o ușoară tendință de creștere în perioada urmatoare”, spune Podaru.

Oportunități pentru noi capacitate de producție

 Conform acestuia, actuala criză sanitară a accentuat provocările logistice cauzate de războiului economic dintre China și SUA, dar și cele cauzate de distanța mare între capacitățile de producție din Asia și piețele de desfacere din Europa și America de Nord. Conceptul de nearshoring, de relocare a capacităților de producție într-o țară situată în aceeași regiune cu piața de desfacere, va schimba semnificativ industria de logistică în urmatorii ani. “Țările care oferă costuri mici de producție și un mediu de business predictibil vor beneficia de relocările din urmatorii ani. Potrivit Savills Nearshoring Index, în zona Uniunii Europene, România se clasează pe locul al treilea din punct de vedere al potențialului industrial după Cehia si Ungaria. Pentru Romania este o oportunitate, pe termen mediu si lung, de creștere a capacităților de producție și a exporturilor spre Uniunea Europeană”, explică Emilian Podaru.


Despre Crosspoint Real Estate

Fondat în 2005, Crosspoint Real Estate oferă atăt servicii de tranzacționare și consultanță pentru domeniul imobiliar, cât și solutii financiare necesare marilor investitori, pentru toate tipurile de proprietăți: birouri, retail, industrial, terenuri, hoteluri și rezidențial. Crosspoint Real Estate este asociatul internațional Savills în România, una dintre cele mai mari companii de real estate la nivel mondial, fondată în 1855 – cu venituri de peste 1,76mld GBP generate în 2018.

Compania este o firmă de consultanță imobiliară care oferă servicii premium în domeniul tranzacțiilor, închiriere spații de birouri și retail pentru dezvoltatori sau chiriași, servicii de evaluare, cercetare a pieței și studii de fezabilitate, precum și servicii în domeniul proprietăților rezidențiale, prin mandate exclusive.

Related posts

Banca Transilvania face o nouă achiziție în Republica Moldova: o companie specializată pe finanțarea microîntreprinderilor

Papuc Irina

Prima pădure inteligentă din România unde sunt detectate sunetele specifice exploatării forestiere

Traian Dan

Festivalul de film de la Cluj a “învins” pandemia. 51 proiecții sold-out

Nora Dumitrescu

Savini Due din Sebeş, cifră de afaceri de peste 18 mil. euro în primele nouă luni

Stefana Muresan

Fibră optică pe tronsonul CFR Deda – Reghin – Târgu-Mureş

Stefana Muresan

Case familiale, locuințe protejate și centre de zi moderne vor fi construite în Timiș cu bani europeni

Stefana Muresan

Englezii de la Amdaris, cu activitate în domeniul IT, au închiriat o mie de metri pătraţi în Iulius Town Timişoara

Robert Bloancă

Clase cu profil aeronautic la Brașov, proiect susținut de Airbus Helicopters, Transylvania Aerospace Cluster și Ambasada Franței

Stefana Muresan

Contractul pentru salubrizarea și deszăpezirea străzilor din Alba Iulia, adjudecat de constănțenii de la Polaris. Contract de 1,3 milioane de lei pe an

redactia

Colliers va administra Business Garden Bucharest, dezvoltat de Vastint

Ligia Voro

Mihai Daraban: Agricultura trebuie monitorizată prin prisma PIB-ului și mai puțin prin producția la hectar

redactia

Banca Mondială, sprijin pentru proiectul autostrăzii Ploieşti-Braşov

Stefana Muresan

ELITE ÎN BUSINESS. Top 20 companii românești din Județul Cluj

Nora Dumitrescu

ADR Vest, seminar online pentru microîntreprinderi. Aflați despre finanțări

Ligia Voro

Cum să ieșim din criza economică?

redactia

Ford a deschis primul centru CRAF din Europa, la Craiova

redactia

Cătălin Tănăsie, Salesforce Architect Verticala Digital Business Solutions (DBS), NTT DATA Romania: “Pentru mine e inovator să fac parte dintr-o companie care e interesată și de interacțiunea cu propriii angajați”

redactia

Finanțele propun majorarea cu 10 miliarde de euro a plafonului pentru emiterea titlurilor de stat pe pieţele internaţionale până în 2022

Ion Surdu

Universitățile clujene pompează în oraș sute de milioane de euro pe an

Nora Dumitrescu

Industrial Park Brasov aniversează 10 ani

redactia

Eldi reinventează reţeta bunului gust

Stefana Muresan

Centru modern de relații cu clienții, inaugurat de SDEE Transilvania Nord la Oradea

Traian Dan

Taparo își caută personal pentru automatizare

Nora Dumitrescu

Filmele de la TIFF, încărcate pe o platformă de streaming

Nora Dumitrescu

Leave a Comment