Transport Ultimele stiri

Blue Air, salvată de Europa. Restructurare sau lichidare în șase luni

Uniunea Europeană va garanta despăgubirea companiei low-cost Blue Air cu până la 62 de millioane de euro. Condiția este ca aceasta să prezinte un plan de restructurare sau de lichidare, în termen de șase luni.

Comisia Europeană (CE) a aprobat o garanție românească pentru împrumuturi menită să despăgubească Blue Air pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de coronvirus, în temeiul normelor Uniunii Europene (UE) privind ajutoarele de stat.

„Sectorul aviației a fost grav afectat de pandemia de COVID-19. Această garanție pentru împrumuturi îi va permite României să despăgubească parțial Blue Air pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei. Totodată, garanția îi va oferi companiei resursele necesare pentru a acoperi o parte din nevoile urgente și imediate de lichidități cu care se confruntă.

Se vor evita astfel perturbările pentru pasageri și se va asigura conectivitatea regională, în special pentru numărul semnificativ de cetățeni români care lucrează în străinătate și pentru numeroase mici întreprinderi locale care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o rețea de rute dezvoltată pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestora”, a declarat vicepreședintele responsabil cu politica în domeniul concurenței al CE, Margrethe Vestager,

Blue Air este o companie aeriană românească privată cu sedii în România, Italia și Cipru. Cu o flotă de 18 avioane, a deservit 92 de rute și 15 țări, transportând 4 milioane de pasageri în 2019. 

Ea îndeplinea condițiile pentru a fi considerată o întreprindere aflată în dificultate la 31 decembrie 2019, înainte de pandemie. Mai precis, înregistra pierderi din cauza investițiilor ample pe care le-a întreprins începând din 2016 pentru a-și îmbunătăți rețeaua de rute.

Compania a redevenit profitabilă în 2019 și la începutul acestui an, însă, ca și altți operatori din sectorul aviației, a înregistrat pierderi semnificative din cauza pandemiei și a restricțiilor de călătorie pe care guvernul României și alte guverne au fost nevoite să le impună pentru a limita răspândirea virusului. În prezent, compania se confruntă cu nevoi urgente de lichidități.

România a notificat CE măsura de ajutor de 62 de milioane de euro care să sprijine Blue Air, compensând compania pentru pierderile cauzate direct de pandemie și oferindu-i resursele necesare pentru a-și acoperi nevoile urgente și imediate de lichidități până în ianuarie 2021.

Măsura constă într-o garanție publică de maximum 301 milioane de lei asociată unui împrumut acordat companiei. 137 de milioane va fi garanția publică menită să o despăgubească pentru daunele cauzate direct de pandemie și de restricțiile de călătorie introduse de România și de alte țări de destinație pentru a limita răspândirea coronavirusului în perioada 16 martie – 30 iunie.

164 de milioane de lei va fi ajutor pentru salvare sub forma unei garanții publice asociate unui împrumut destinat să acopere parțial nevoile de lichidități acute cu care se confruntă Blue Air din cauza pierderilor mari din exploatare pe care le-a suferit în urma pandemiei.

Blue Air nu era eligibilă pentru a primi sprijin în temeiul cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat al CE, care se adresează întreprinderilor care nu erau încă în dificultate la 31 decembrie 2019. Prin urmare, CE a evaluat măsura în temeiul altor norme privind ajutoarele de stat, în conformitate cu notificarea din partea României.

CE a constatat că ajutorul acordat de România va compensa daune legate direct de pandemia de COVID-19. O firmă de audit extern independentă va verifica faptul că ajutorul nu depășește valoarea daunelor suferite în perioada 16 martie – 30 iunie. În urma auditului, va trebui ca orice sprijin public primit de Blue Air peste nivelul daunelor suferite efectiv să fie returnat României.

România s-a angajat să se asigure că, după șase luni, garanția publică va înceta sau Blue Air va prezenta un plan de lichidare sau va efectua o restructurare cuprinzătoare pentru a deveni viabilă pe termen lung. O astfel de restructurare ar face obiectul aprobării de către CE.

Comisia a constatat că măsura va contribui la asigurarea continuării ordonate a serviciilor de zbor pentru 400.000 de pasageri care fie au rezervat un zbor cu Blue Air în următoarele luni, fie așteaptă să li se ramburseze biletul anulat.

În Transilvania și Banat, Blue Air efectuează zboruri de pe aeroporturile din Cluj-Napoca, Timișoara și Oradea, alături de cele de pe aerogările din București, Iași și Bacău.

Related posts

Dobânzi de până la 4,75% prin titlurile de stat lansate de Ministerul Finanțelor

Traian Dan

Sistemul ideal: tehnologie adaptată, hibrizi adaptați

redactia

Tenaris s-a pus pe angajări masive în România

Nora Dumitrescu

CUM ÎȘI VINDE ROMÂNIA PRODUCȚIA DE CIREȘE – PRIMUL GHID AGROTRENDS DEDICAT SECTORULUI POMICOL

Stefana Muresan

Firma Techtex din județul Bihor, produce 150.000 de măști acreditate pe zi

Traian Dan

Investiții străine în Transilvania: DS Smith vrea să dezvolte o stație modernă de tratare a apelor tehnologice

Ion Surdu

Abris Capital își modernizează fabricile din Alba și Cluj

Nora Dumitrescu

Renault Group prezintă noua sa Misiune

Nicolae Pop

Decizii comerciale de evitat în contextul pandemiei de COVID-19 pentru a preîntâmpina o investigație din partea Consiliului Concurenței

Ligia Voro

Muncitori indieni, angajați la fabrica de vagoane Astra Rail Industries din Arad

redactia

[Enjoy Transylvania!] Universitatea, motor al dezvoltării sociale

Transilvania Business

TAROM va relua zborurile de dimineață Cluj – București

Nora Dumitrescu

A1, Orăștie-Sibiu, se închide mâine pentru 24 de ore

Ligia Voro

Politica comercială a UE – noi oportunităţi şi provocări pentru mediul de business din România

Ligia Voro

FRI-EL Buildings dezvolta Ateneo la Timisoara. 1.300 de apartamente si facilitati integrate sunt prevazute in proiect.

Robert Bloancă

AWAKE lansează AWAKE Spotlight și invită trupe și DJ să fie parte din line-up

Ligia Voro

TOP companii din Regiunea Centru după cifra de afaceri

A. I.

Măștile “made in Romania” au intrat în rețelele Lidl și Carrefour

Nora Dumitrescu

Romgaz are un nou director general, numit pentru un mandat de 2 luni

Ion Surdu

Foame de specialiști în construcții. Inginerii, doriți la Kesz

Nora Dumitrescu

Autostrada A3 a ajuns la graniţă. Se poate circula pe A3 între Biharea şi Borş

Traian Dan

Autoritățile din Blaj vor să înceapă un amplu proces de reamenajare a zonei centrale

Papuc Irina

Indexul Global al Securității Alimentare a fost actualizat

Ion Surdu

Exemplu de succes: Blaj – au fost atrași investitori și s-a dezvoltat, după ce șomajul ajunsese la 25%

redactia

Leave a Comment