Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Elite în business. Județul Mureș. MOȘTENITORII. Andrei Oltean, director de dezvoltare IRUM SA: „Pentru a avea produse competitive la nivel mondial, este nevoie de o muncă în zona de cercetare și dezvoltare”

După deschiderea în cadrul IRUM al centrului de cercetare și dezvoltare utilaje agricole și forestiere iFor, unic la nivel privat în Estul Europei, am continuat procesul de dezvoltare a echipei de ingineri.

„Think global, act global!” este deviza lui Andrei Oltean, director de dezvoltare al IRUM SA, ceea ce explică, de asemenea, de ce, pas cu pas, utilajele și tractoarele produse de Grupul MAVI cuceresc alte și alte teritorii de pe glob. În interviul pe care ni l-a acordat, Andrei Oltean vorbește și despre cum s-a apropiat de business-ul familiei, cum a dezvoltat propriile proiecte, unde vede Grupul MAVI în viitor și multe alte răspunsuri interesante pe care le veți descoperi mai jos.


Cu atâtea exemple în jurul dvs. de tineri care au emigrat, prima dată la studii, iar apoi și-au dezvoltat o carieră dincolo de granițele țării noastre, d
e ce ați ales să studiați în România și, implicit, de ce ați ales România?

Am ales România pentru că de mic am fost crescut cu ideea că se poate crea ceva și la noi în țară, și în acest sens am încercat să mă racordez cât mai mult la necesitățile pieței de aici. O mare parte din studii le-am făcut în țară, însă am studiat și în afară, tocmai în ideea de a putea vedea ce fac și alții și de a implementa la noi anumite soluții care să ne ajute să creăm lucruri trainice și de calitate și în România.

 

Când v-ați dat seama că le veți călca pe urme părinților, cu nota dvs. individuală bineînțeles, cum v-ați apropiat de acest domeniu de producție tractoare articulate forestiere, respectiv tractoare agricole, ce v-a atras și ce vă atrage spre acest domeniu?

Având șansa să cresc cu aceste subiecte în sânul familiei, pot să spun că de mic mi s-au întipărit în minte, iar atracția pentru aceste domenii s-a creat în timp. Încă dinaintea facultății deja eram ferm convins că vreau să activez în această zonă și am vrut să mă dezvolt personal cât mai bine, pentru a putea face față provocărilor care au urmat.

 

Cum ați fost susținut de familie să evoluați într-un domeniu foarte puțin susținut din partea statului român – cercetarea și dezvoltarea?

Împreună cu familia, văzând ceea ce se întâmplă și în alte țări mai dezvoltate, la nivel global, am luat hotărârea că o fabrică ce face produse, fără să aibă în spate un centru de cercetare și dezvoltare, nu va reuși să fie competitivă pe termen lung. Și atunci am decis, cu toate că este un domeniu foarte costisitor, să dezvoltăm lucrurile în această direcție, iar rezultatele încep pas cu pas să se vadă. Legat de întrebarea în sine, a fost foarte important faptul că toți cei din familie am fost racordați la această idee.

 

Cum a încolțit proiectul Centrului de Cercetare-Dezvoltare iFOR, ce resurse a antrenat dezvoltarea și implementarea acestui proiect, care sunt cele mai importante realizări ale centrului și ce planuri de viitor aveți în legătură cu iFOR­­?

După cum spuneam și mai sus, am realizat faptul că, pentru a avea produse competitive la nivel mondial, este nevoie de o muncă în zona de cercetare și dezvoltare, astfel încât centrul nostru IFOR a apărut oarecum natural, iar scopul principal a fost să creem produse cât mai competitive. În acest sens am reușit deja să dezvoltăm utilaje în zona agricolă și forestieră, iar în viitor avem o serie de alte proiecte, care considerăm noi că vor extinde protofoliul de produse și ne vor ajuta să creștem și din punct de vedere comercial.

 

Cât de mult v-ați permis să experimentați în acești ani de când sunteți director de dezvoltare? Câte din proiectele pe care le-ați gândit s-au și materializat și în ce fel față de proiectul inițial?

Probabil că unul dintre cele mai mari avantaje pe care le ai atunci când faci parte dintr-un business de familie, este faptul că ai șansa să experimentezi foarte mult, să înveți foarte multe lucruri noi și să îți folosești propriile strategii. Au fost foarte multe proiecte în care am fost implicat și s-au materializat, iar unul dintre cele mai importante este proiectul TAGRO, unde am reușit să venim în piață cu un tractor agricol total nou, conceput, proiectat și realizat în România.

 

Care este cel mai mare risc pe care vi l-ați asumat și cum l-ați transformat într-o oportunitate și apoi în succes?

Investiția în sine, în zona de cercetare și dezvoltare de exemplu, este un mare risc, ce nu este neapărat tot timpul urmat și de succes. De aceea, toate deciziile luate trebuie să fie unele foarte înțelepte și foarte bine analizate, pentru a avea succes în viitor. Consider că într-un business în care nu riști, dezvoltarea acestuia nu poate să fie una foarte bună, întrucât riscul face parte din business.

 

Care sunt ingredientele care considerați dvs. că v-au asigurat succesul în acești ani? Cum definiți succesul?

Ingredientele care ne-au asigurat succesul în acești ani au fost, în primul rând, seriozitatea, dorința de a crea ceva și de a lăsa ceva pentru societate. Succesul nu putem spune că are o definiție exactă, acesta fiind perceput de fiecare persoană în mod diferit.

 

Într-o lume care devine extrem de tehnologizată, automatizată, digitalizată cum vă pregătiți pentru viitor?

Tot timpul am încercat ca și companie să implementăm lucruri care să ne ajute. În acest sens, evoluția tehnologiei și faptul că lumea merge într-o eră tot mai digitalizată, ne oferă și o serie de avantaje. Astfel, avem mai multe proiecte care ne ajută în această dezvoltare, cum este cel al unui magazin on-line în zona de MAVIPROD, plus folosirea unor sisteme cât mai inteligente în partea de producție, pentru a reuși să controlăm lucrurile mult mai bine.

 

Ce i-ați transmite unui tânăr antreprenor care dorește să înceapă o afacere sau care este la început de drum?

L-aș sfătui să analizeze foarte bine sectorul în care vrea să intre, să vadă dacă rezonează sau nu cu el, însă, cel mai important, este să aibă curaj și să încerce. Pentru că foarte mulți tineri nu prea au curajul de a face ceva și, din păcate, renunță foarte ușor.

 

Cum rezolvă un tânăr, în acest caz dvs., un conflict între generații într-un business de familie?

Sunt de părere că, dacă businessul de familie este clădit pe niște reguli clare, conflictele între generații nu prea au cum să apară. Iar schimbul de idei, care poate nu tot timpul sunt pe aceeași lungime de undă, nu se regăsește neapărat între generații diferite, ci și între oameni care fac parte din aceeași generație. Acesta nu este neapărat un lucru rău, deoarece evoluția noastră ca persoane este foarte important să fie bazată pe schimbul de idei și pe comunicare.

 

Ce vă place cel mai mult din ceea ce faceți?

Îmi place foarte mult faptul că am șansa să creez ceva și faptul că reușim să venim și noi cu un aport considerabil în societatea în care trăim.

 

Cum se construiește și se menține un brand?

Sunt foarte multe elemente care definesc un brand. În general, brandurile solide se creează în ani de zile, iar consistența acestora este dată de ceea ce creezi practic zi de zi. Normal că, pentru a avea un brand sănătos, trebuie să pornești de la o fundație solidă, în care să definești lucrurile foarte bine și clar. Ulterior, pe baza acestei fundații, trebuie să îți creezi o strategie, care să nu rămână doar la nivel de schiță, ci să fie pusă zi de zi în aplicare, pentru a putea avea rezultatul dorit. Un alt element foarte important în brand este și tot ceea ce se află în spatele poveștii. Pentru că, de foarte multe ori, întâlnim în piață povești foarte frumoase, care ulterior nu sunt susținute de impactul pe care clientul îl are cu produsul în sine.

 

Ce considerați că ar trebui să se schimbe în mediul de afaceri românesc?

Cred că cel mai important ar fi să se acorde mai mult credit oamenilor de afaceri români și, totodată, probabil că încă mai avem foarte mult de lucru la cultura antreprenorială și la a înțelege valoarea exactă a unui business de familie, dar și ceea ce pot să aducă acestea într-o țară ca România.

 

Cum ar trebui/ ar putea să susțină statul român dezvoltarea capitalului autohton?

Probabil că, uneori, ar trebui să fie luate măsuri mult mai clare și țintite în direcția aceasta. Totodată, poate anumite programe, care să te sprijine în activitatea de export, nu ar fi de neglijat.

 

Care este deviza dvs. în lumea afacerilor?

Deviza mea este „Think global, act global!”

 

Cum vă detașați în tumultul cotidian?

Familia cred că are un rol foarte important, iar locul meu de refugiu, ca să zic așa, în momentul de față este alături de soție și cei doi copii. Clipele petrecute alături de ei mă ajută foarte mult să mă deconectez de stresul generat de zona de businsess și pot spune că tot de la ei îmi iau și energia de zi cu zi.

 

de Ligia VORO

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Niciun tronson din Autostrada Transilvania nu mai este blocat în prezent

Articolul următor

Se știu constructorii pentru încă două tronsoane ale Autostrăzii Transilvania

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share