Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

TB 100: ALBALACT – o poveste a laptelui și a succesului românesc de 50 de ani

Albalact împlinește 50 de ani de tradiție, evoluție și inovație în industria românească de consum. Albalact este astăzi, mai mult ca oricând, o dovadă convingătoare că o fostă fabrică de stat aflată în pragul falimentului poate crește până la nivelul de lider și poate fi deschizător de drumuri, iar din rețeta succesului său fac parte un management vizionar,  investiții private constante și decizii oportune.

Albalact aniversează o jumătate de veac de existență din poziția de lider al pieței lactatelor din România, poziție în care se află de mai bine de șase ani, după un drum spectaculos și dinamic parcurs din anul 1999, când compania a ieșit din proprietatea statului și a devenit afacere privată.

Astăzi – parte a marelui grup internațional Lactalis, Albalact continuă să investească și să crească în cifre, contribuie real la maturizarea industriei și susține dezvoltarea comunității din care face parte. Inovația este promisiunea pe care Albalact a făcut-o consumatorilor săi de când a pus în piață două dintre cele mai puternice brand-uri românești post-decembriste: Fulga și Zuzu.

Cu treizeci de ani înainte ca primele sale brand-uri de lapte să ajungă pe raft, însă, Întreprinderea de Industrializarea Laptelui Alba lucra intens tot pentru performanță: trebuia să asigure planul de lapte praf pentru rezervele statului și să producă, lunar, unt pentru Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste (URSS). Întreprinderea Alba și-a deschis porțile în 1971, în Sebeș și la început se ocupa doar cu activitatea de colectare a laptelui. Destul de repede, însă, a pornit primele linii tehnologice în fabrica din Alba Iulia construită de la temelie. Producea sortimente de bază – lapte, iaurt, sana, lapte bătut, smântână, unt, dar și înghețată.

“Și înainte de ’90, făceam performanță. Anual, asiguram cantități importante de lapte praf pentru rezervele statului. În afară de asta, eram obligați să suplimentăm fabricile din București cu lapte materie primă. Totul era coordonat de la București de Centrala Laptelui, care ne stabilea lunar indicatori clari. Mai aveam o responsabilitate extrem de importantă: exportam unt în fosta Uniune Sovietică Socialistă, în jur de 40 de tone pe lună. Existau câteva fabrici din țară selectate pentru export, iar Albalact se număra printre ele. Nu m-am gândit niciodată că mica întreprindere locală la care lucram va ajunge atât de departe și de sus, mai ales că a traversat vremuri foarte grele. Privit din afară, Albalact este un model de succes, dar pentru noi cei vechi care lucrăm aici înseamnă o viață”, declară  Elena Nicula, Director de Producție Albalact din anul 1980.

Rețete unice și brand-uri ieșite din tipare

Jumătate de veac mai târziu, Albalact are, la Oiejdea, cea mai modernă fabrică din Europa de Est, produce 250 de sortimente de produse lactate cu peste 1000 de angajați, are o cifră de afaceri de 140 de milioane de euro și este unul dintre cei mai importanți investitori locali și naționali. Albalact și-a diversificat mereu portofoliile, a fost pionier în lansări de produse și ambalaje care au revoluționat industria și chiar a creat segmente noi de piață.

Fulga a fost primul brand al companiei, primul brand românesc animat, dar și primul brand neconvențional de lapte lansat într-o piață conservatoare și clasică. A câștigat un capital de imagine uriaș și a devenit chiar un simbol pentru copii. “Ce vacă sunt! Am uitat să mă prezint!” – sunt cuvintele care au rămas în memoria colectivă și astăzi, la peste 16 ani de când Fulga a ieșit în lume și a făcut cunoștință cu mai micii săi consumatori. “În 2004, deja începusem și noi să cunoaștem noțiunea de brand, conceptul, viziunea, deși erau lucruri noi și încă greu de pătruns. Fulga nu ne-a impresionat așa tare prima dată, ba chiar ni se părea puțin ciudat numele ei, cred că ne-am surprins reciproc, ea pe noi și noi pe ea. Dar, când Fulga s-a concretizat în imagini, în dialoguri, în replici și a început să capete personalitate, am îndrăgit-o foarte tare, ne-am regăsit în ea”, evocă Elena Nicula, Director de Producție Albalact din anul 1980.

Poziționată inițial în categoria lapte UHT și lapte cu arome, astăzi, Fulga și-a reîmprospătat imaginea și a intrat într-o nouă categorie – deserturile pentru copii.

Văcuței Fulga i-a urmat un nou brand ieșit din tiparele categoriei de lapte. Zuzu este brand-ul modern, carismatic și versatil, care s-a adresat mereu consumatorilor săi într-un mod deschis, sincer, neconvențional și, adesea, ludic. Zuzu este brand-ul care a adus în România primul și cel mai folosit ambalaj modern pentru laptele proaspăt – cutia de carton Tetra Top. Inovația din 2006, dar nu numai, a dus la creșterea consumului de lapte și a făcut din Zuzu liderul pieței de lapte proaspăt. Încă din anul 2008, Zuzu este cel mai vândut lapte din România.

Ani mai târziu, Zuzu a mai venit cu o nouă mare inovație în materie de ambalaj – bidonul de plastic cu mâner în stil american, cel mai modern și mai practic ambalaj de pe piață. Dar Zuzu nu a inovat doar la nivel de ambalaje. Brand-ul a evoluat mereu în dinamica pieței și a tendințelor de consum și a pus pe raft rețete unice, cum sunt iaurtul proteic Stors sau kefirul cu combinații de fructe.

Albalact – gustul neschimbat și simplitatea lucrurilor

Despre brand-ul de produs Albalact se poate spune că are cea mai lungă istorie din viața companiei, însă a fost oficializat mai târziu ca brand și abia de curând a căpătat o nouă imagine. Albalact a rămas, însă, un brand tradițional de produs, singurul care vorbește despre originile laptelui și despre oamenii care lucrează cu și pentru lapte. Adică, despre Țara Moților.

Albalact reprezintă pentru români acele produse cu rețete aproape neschimbate. Brand-ul tradițional Albalact a căpătat un design de ambalaj special, care subliniază atât aprecierea companiei pentru valorile românești și pentru gusturile cu care am crescut, cât și importanța pe care Albalact o da laptelui din care-și prepară produsele. Albalact este o poveste a laptelui și a bogăției care vine din lucrurile simple.

Tecșești Vlogs – promotorul lumii vechi, autentice

Brand-ul Albalact este și un depozitar al valorilor tradiționale din Apuseni. De câțiva ani se implică în construirea unui muzeu viu la Tecșești, o veche așezare din Alba, izolată de restul lumii. Fiecare din cei 23 de săteni care mai locuiesc aici este un iscusit păstrător al autenticității locului, al unui mod de viață aproape uitat. Din 2018, Albalact s-a alăturat eforturilor lor de restaurare a satului, iar prima finanțare a companiei a reînviat una dintre cele mai frumoase case din cătun, care a fost cândva școală și primărie – Casa Petric. Așa s-a născut și Tecșești Vlogs, un proiect susținut de Albalact și îmbrățișat cu entuziasm de comunitatea locală. Este menit să conserve și să promoveze o lume frumoasă, veche de peste 50 de ani, o lume din care și Albalact face parte.

Zina, Cornelia, Lae, Livia, Partenie sunt primii localnici din vârf de munte care au propriile tutoriale pe YouTube, au învățat cum să facă un boomerang, cum să folosească hashtag-ul, iar filmele realizate la ei în casă și încărcate pe vlog, pe canalul de YouTube și pe alte platforme sociale au ajuns la sute de mii de vizualizări.

Planurile de restaurare și conservare a satului continuă, iar viața oamenilor din Tecșești poate fi urmărită pe platforma www.tecsestivlogs.ro și pe rețelele de socializare YouTube #ViațaLaTecșești și Instagram.

Total
43
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Centru de pregătire a pompierilor din fonduri europene, inaugurat la Borș

Articolul următor

Clujul are curse pe Heathrow

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
43
Share