Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cum îi înveți pe timișoreni să meargă cu tramvaiul sau bicicleta mai mult? ADR Vest a studiat comportamentul oamenilor în transportul din Timișoara

Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Vest a realizat un studiu referitor la transportul în Timișoara și la modul în care timișorenii văd alternativele la clasicul automobil personal. „Atitudini și comportamente privind transportul în Timișoara” a fost realizat împreună cu University College London (UCL), iar rezultatele au arătat că transportul în comun nu este prea bine văzut de timișoreni și că bicicleta poate fi o alternativă, dar că nu oferă siguranță.

Raportul întocmit a fost pus la dispoziția Primăriei Timișoara, scopul demersului fiind aplicarea științelor comportamentale pentru reducerea utilizării autovehiculelor personale în Timișoara. Sau mai pe înțelesul tuturor, cum să ”manipulezi” timișorenii să meargă cu tramvaiul sau bicicleta și mai puțin cu mașina.

Respondenții (1.190 de participanți/respondenți) au fost întrebați, de exemplu, ce anume i-ar motiva să folosească mai mult transportul public. Principalii factori, la mică diferență unul față de altul, au fost cursele mai frecvente, creșterea vitezei și creșterea gradului de curățenie al vehiculelor.

Sunt constatări care sugerează totodată o diferență între percepția celor care nu folosesc de fapt transportul public și experiența utilizatorilor principali.

O asemenea diferență indică o posibilă problemă de imagine a sistemului de transport public, mai degrabă decât o problemă structurală sau fizică (…) Poate exista potențial de intervenții care să amelioreze imaginea transportului public în Timișoara”, se arată în raport.

Intervențiile care promovează utilizarea transportului public pot atinge eficacitatea maximă când accentuează viteza și fiabilitatea rețelei. Constatările studiului sugerează că evidențierea timpului de călătorie mai scurt și previzibil în comparație cu autoturismele sunt strategii eficace pentru a stimula renunțarea la vehiculele personale. Sondajul exploratoriu a arătat și că participanții, în special cei care nu sunt utilizatori principali, au cunoștințe limitate privind orarul transportului public, un alt aspect la care se poate lucra.

Dacă discutăm despre transportul cu bicicleta, mulți locuitori ai orașului consideră că mersul cu bicicleta este rapid, dar siguranța este principala barieră în calea utilizării. Și asta în condițiile în care aprox. 70% dintre respondenți au în gospodărie una sau mai multe biciclete.

Deși sunt necesare îmbunătățiri de infrastructură (de exemplu, piste corespunzătoare), constatările studiului evidențiază faptul că percepția privind siguranța și sentimentul de a fi respectat pe șosea sunt importante și ele. „Campaniile de accentuare a drepturilor bicicliștilor pe șosea și schimbarea statu-quoului astfel încât bicicliștii să fie o prezență obișnuită pot completa în mod eficace infrastructura pentru biciclete”, se arată în raport.

Constatările din studiul exploratoriu sugerează și nevoia de mai multe informații și aplicații moderne privind utilizarea pistelor de biciclete.

Au fost identificate mai multe zone în jurul cărora pot fi concepute intervenții pentru schimbarea comportamentelor: mândria locală – mândria de a fi timișorean, previzibilitatea și viteza transportului, siguranța (sau lipsa siguranței) deplasărilor cu bicicleta, costul (financiar și nefinanciar) ridicat al mijloacelor de transport personale, au reliefat realizatorii studiului.

Pentru fiecare dintre aceste elemente, au fost concepute și testate mai multe intervenții comportamentale care ar putea conduce la reducerea utilizării autoturismului personal.

Total
1
Shares
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

ATP Trucks Automobile din Baia Mare pregătește lansarea UpCity, primul autobuz electric românesc

Articolul următor

Primăria Timișoara a dat startul la un nou proiect complex de infrastructură, în valoare de 40 de milioane de lei

Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Total
1
Share