Agricultura Ultimele stiri

Cercetătorii clujeni: pesta porcină poate fi transmisă de insecte

Un proiect de cercetare derulat de Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) Cluj-Napoca și finanțat de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) și-a relevat rezultatele.

Acesta a avut loc în colaborare cu Institutul de Diagnostic și Sănătate Animală (IDSA) și cu Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA). Specialiștii USAMV precizează că descoperirea majoră este că anumite specii de insecte hematofage, recoltate din focare de pestă porcină africană (PPA) se hrănesc pe porci, astfel că în corpul lor se găsește material genetic al virusului. 70% din insectele hematofage recoltate în ferme comerciale cu PPA declarată conțineau ADN-ul viral.

Studiul a relevat că importanța insectelor hematofage ar putea fi mai mare în ferme comerciale decât în sistemul tradițional și că dinamica abundenței acestor insecte ar putea explica numărul crescut de cazuri în lunile de vară. Din echipa de cercetare a făcut parte și Oana Maria Balmoș, doctorand al USAMV.

Aceasta s-a deplasat constant în focarele noi de PPA, unde s-au instalat capcane pentru insecte hematofage. A urmat munca în laborator pentru identificarea lor. O dată sortate și identificate, probele au ajuns la IDSA, unde în cadrul Laboratorului Național de Referință au fost testate pentru identificarea ADN-ului viral.

“Expertiza și experiența de lucru dobândite în urma testării pentru PPA a peste 10.000 de probe de la apariția acestei boli în România și-au spus cuvântul în mod favorabil, dovadă fiind rezultatele obținute. Tehnicile de biologie moleculară utilizate au respectat protocoalele recomandate de către Laboratorul European de Referință”, a spus Florica Bărbuceanu, directorul IDSA.

PPA reprezintă o boală virală care afectează porcii domestici şi mistreţii. Chiar dacă această boală nu afectează oamenii, are consecinţe economice extrem de importante pentru creşterea porcilor în România. În prezent, nu există vreun vaccin aprobat împotriva PPA.

Transmiterea bolii se realizează prin contactul direct cu alţi porci domestici sau sălbatici, prin intermediul produselor alimentare, furajelor, echipamentelor contaminate (încălţăminte, îmbrăcăminte, unelte). Un alt element important este rezistenţa virusului în mediu, extrem de ridicată.

“Doar în perioada de implementare a acestui proiect, respectiv martie 2020 – ianuarie 2021, au fost confirmate 1.030 focare PPA la porci domestici, cu 186.647 animale afectate, și 1.578 cazuri PPA la porcii mistreți”, a declarat Alexandru Supeanu, responsabil al proiectului din partea ANSVSA. Rezultatele studiului au fost publicate și în jurnalul oficial al EFSA.