Banci Comunitate Credite Finante-banci Slider Ultimele stiri

Băncile recomandă negocierea după expirarea perioadei de amânare a ratelor

Criza sanitară îi afectează pe consumatori, comercianți și întregul mediu economic, dar are și părți bune, spun reprezentanții celor mai mari instituții financiare din sistemul bancar. În 2020 și 2021, peste 708.000 de consumatori au solicitat băncilor amânarea plății ratelor, la care se adaugă cei care au cerut acest lucru IFN-urilor. Cu toate acestea, pandemia a facilitat îmbunătățirea relației consumatorilor cu băncile, iar negocierea în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) este un instrument pe care instituțiile de credit vor să îl folosească mai mult în perioada următoare. Analizarea situațiilor individuale și găsirea soluțiilor personalizate sunt mai dezirabile decât moratoriile care oferă soluții generale, spun reprezentanții băncilor.

În acest moment nu mai putem vorbi de bănci care nu se implică în soluționarea alternativă. Vorbim, în schimb, de bănci care se implică mai mult și de bănci care se implică mai puțin. Din fericire, vorbim deja de mii de negocieri care s-au purtat în cadrul CSALB, dintre care aproximativ 2.000 s-au încheiat cu împăcarea părților și cu acceptarea soluției propuse de conciliatori. Este un proces de schimbare a unei mentalități: sunt tot mai puține instituțiile care clasează multe cereri, iar cele mai mari bănci din sistem arată o deschidere spre negociere, inclusiv în relația directă cu propriii clienți”, a declarat Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Ce rămâne după pandemie

CSALB a întrebat top-managementul celor mai mari bănci comerciale din România despre modul în care pandemia a schimbat relația consumatori – bănci. Interviurile au fost luate de analistul financiar Irina Chițu, la începutul lunii aprilie.

Am văzut cum acțiunile băncilor s-au accelerat, volumul de lucru a fost foarte mare dintr-o dată, într-o perioadă scurtă. În perioada pandemiei băncile au fost supuse unei cereri mai mari chiar și de 20 de ori decât într-o perioadă obișnuită. Acest câștig de viteză, de procesualizare mai rapidă, de determinare a situației individuale a clienților pe tipuri de probleme și experiența pe care o are CSALB, ar trebui preluate și folosite în continuare în relația cu clienții. Pe de altă parte, știu că așteptarea clienților noștri este să putem schimba condițiile contractuale pur și simplu, în funcție de piață. Dar, mai ales în situații de criză, acest lucru poate însemna costuri pe care chiar și băncile nu și le pot asuma. Așadar, așteptările trebuie să fie echilibrate”, este de părere Florin Dănescu, președintele executiv al Asociației Române a Băncilor

Credem în soluții legislative și reglementare, dar credem și în soluții individuale pe care le putem aplica în cazurile în care clienții întâmpină, în cadrul parteneriatului comercial, dificultăți de plată”, a precizat Dana Dima (Demetrian), vicepreședinte BCR.

Pandemia, pe lângă răul produs, a provocat și o accelerare a proceselor. Dacă ar fi să alegem ceva din lecția care ni s-a aplicat din cauza pandemiei, ar fi aceea că ne-a învățat să fim mult mai rapizi și să căpătăm încredere să colaborăm cu clienții noștri de la distanță”, subliniază Flavia Popa, secretar general BRD.

Cred că pandemia ne-a învățat, de fapt, dificultățile din viața clienților noștri persoane fizice și juridice. Acestea pot fi structurale sau conjuncturale. De aceea, soluțiile nu pot fi simple și fixe, ci trebuie adaptate. Depinde foarte mult de unde vine dificultatea financiară a clientului. Dacă este legată de conjunctură, atunci încercăm să găsim soluții cu amânare de rate, cu renunțarea la anumite condiții contractuale. Dacă problemele sunt pe termen mediu și lung, atunci încercăm să găsim soluții nu doar pentru acest client, ci pentru tot segmentul de clienți care au probleme similare”, este de părere Omer Tetik, președintele Băncii Transilvania

Aproape 650 de români (cu 20% mai mulți decât în T1 2020) au trimis cereri către CSALB în primele trei luni ale acestui an, pentru identificarea de soluții amiabile în relația cu băncile și IFN-urile. Din totalul cererilor primite, 440 sunt adresate băncilor, iar 204 IFN-urilor.

Numărul total de dosare constituite în T1 2021 a ajuns la 130, dintre care 127 au fost formate în relația cu băncile, în vreme ce la nivelul IFN-urilor au fost constituite doar 3 dosare. Față de aceeași perioadă a anului trecut, se înregistrează o scădere cu 15% a numărului de dosare formate.

Totodată, 54 de cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți, după sesizarea CSALB (comercianții au negociat direct cu consumatorii), respectiv 39 de cereri soluționate amiabil de bănci și 15 cereri soluționate amiabil de către IFN-uri. Numărul de soluționări amiabile a crescut în comparație cu aceeași perioadă a anul trecut cu aproximativ 23%.

În primele trei luni ale anului, 94% dintre negocieri s-au încheiat cu împăcarea părților și doar în 6% dintre dosare una din părți sau ambele au refuzat soluția propusă de conciliatorii CSALB.

Related posts

Bancpost se vinde!

Stefana Muresan

Corteva Agriscience a anunțat că Marea Britanie a aprobat omologarea unui produs pe bază de Inatreq™ active.

Ion Surdu

Obligațiunile Autonom debutează pe piața reglementată a BVB

Ligia Voro

Consiliul Concurenței analizează preluarea Comoserv SRL de către compania franceză SNEF

Papuc Irina

Proprietarii Iulius construiesc cea mai înaltă clădire de birouri din România. 27 de etaje, o înălțime de 155 de metri

redactia

Ambasadorul SUA – Adrian Zuckerman s-a întâlnit cu Florin Birta – primarul Oradiei

Traian Dan

Soluție pentru videoconferințe implementată la Spitalul Clinic de Recuperare Cluj

Ligia Voro

IRUM Reghin devine actor global

Stefana Muresan

Nagarro vrea să recruteze 50 de IT-iști la nivel național

Traian Dan

Finanțarea Grupului TeraPlast din partea BERD ajunge la 16 milioane de euro

Stefana Muresan

UBB, contribuție de peste 190 milioane de euro anual la economia Clujului

Stefana Muresan

A Hungarian development of record value is appearing at MIPIM 2019

Stefana Muresan

Grupul Banca Transilvania și-a mai trimis o companie la bursă

Nora Dumitrescu

Maramureșul se inspiră din modelul finlandez de gestionare a deșeurilor

Nora Dumitrescu

Astra Vagoane Călători (Valer Blidar) va participa la licitaţia de tramvaie din Capitală

Stefana Muresan

Anunț Groupe Renault: Uzinele din Mioveni își întrerup activitatea începând de mâine

Ligia Voro

Monument istoric din Arad cu 30 de apartamente, scos la vânzare de Episcopia Romano-Catolică Oradea

Stefana Muresan

Premieră națională: ”Gloria” – berea cu miere, produsă de Apidava Blaj

Stefana Muresan

Piața investițiilor imobiliare: Dintr-o piață de 1 miliard de euro, investitorii români și-au luat partea leului

redactia

80.000 de hărți turistice ilustrate ale județului Bihor, distribuite gratuit

Traian Dan

Primăria Oradea vrea o parcare “în trepte”, lângă Spitalul Judeţean

redactia

Cartierul Diasporei Oradea prinde contur

Traian Dan

CBRE, Industrial Destinations: topul regiunilor cu spatii industriale in constructie

Ion Surdu

Operatorul Direct One, controlat de fratii Muresan din Cluj, a imprumutat 10 milioane de euro de la BCR si BRD pentru extinderea retelei de fibra optica a Capitalei

Stefana Muresan

Leave a Comment