Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

TB 100: Crama Liliac – Legenda vie a Transilvaniei

<<În fiecare sticlă de vin Liliac regăsești angajamentul, atenția, comuniunea cu spiritualitatea, cu pământul și clima transilvăneană, decantate prin experiența austriacă și tehnica inovativă de vinificație.>>

 

 

Tradiție transilvăneană

 

Istoria Liliac a luat naștere în urmă cu 11 ani, când domnul Alfred Michael Beck, proprietarul cramei, a decis să ducă mai departe pasiunea pentru vin și a achiziționat 14 hectare de vie în comuna Batoș, din județul Mureș. Astfel a început extinderea plantației. În 2011 a fost construită crama, iar din martie 2012 brandul Liliac a intrat pe piața din România.

Astăzi, plantația cramei se întinde pe teritoriul a două județe – 14 hectare în zona Vermeș-Lechința, jud. Bistrița-Năsăud, și 38 de hectare în jud. Mureș, la Batoș. Povestea cramei este, de fapt, viziunea unui singur om, dorința acestuia de a da un suflu nou unei regiuni cunoscute pentru podgoriile sale, bogată în tradiții și cu mult potențial. Această poveste este scrisă împreună cu o echipă de oameni tineri și pasionați, care au capacitatea de a transforma această viziune în realitate.

Vinul și viticultura au o tradiție bogată în Transilvania. Deși unii pot plasa apariția vinului aici înaintea Imperiului Roman, viticultura s-a dezvoltat cu adevărat odată cu sosirea sașilor în Transilvania începând cu secolul 12, mulți venind din Mosel, una dintre cele mai renumite regiuni viticole din Germania. Au descoperit aici toate condițiile propice pentru cultivarea viței de vie și pentru producerea vinului și astfel zona a înflorit din acest punct de vedere în timpul Imperiului Austro-Ungar.

Crama Liliac încearcă astăzi să redea zonei renumele de odinioară și a preluat cele mai bune părți din tradițiile sașilor (inclusiv cultivarea a câtorva soiuri din acele vremuri, cum ar fi Neuburger și Traminer), tradiții pe care le-a îmbinat cu metode și tehnologii de ultimă generație.

 

Podgoriile Liliac – Terroir-ul transilvănean exploatat la potențial maxim

 

Podgoriile sunt situate la peste 500 m altitudine iar datorită vecinătății cu munții, climatul este mai rece decât în alte regiuni din țară, ceea ce înseamnă nopți reci inclusiv vara, creând mediul perfect pentru intensificarea aromelor din struguri. Caracteristicile fiecărei zone sunt propice soiurilor diversificate pe care crama Liliac le cultivă.

Solul din Batoș este greu, adânc şi cu o capacitate foarte mare de retenție a apei. Pe cele 38 de hectare, se cultivă în prezent sortimente de struguri care dau producţia autohtonă de vinuri albe şi roşii. Teritoriul este marcat de diferenţele mari de temperatură dintre noapte şi zi iar recolta de aici are potenţialul unor vinuri complexe.

Podgoriile de pe dealurile regiunii Lechința profită din plin de un microclimat excelent, care garantează coacerea și dezvoltarea optimă a boabelor de strugure. Cele 14 hectare pe care se întinde podgoria sunt uşoare, nisipoase şi au un procentaj scăzut de lut. Ceața de la finele verii ajută la coacerea lentă și uniformă a strugurilor, conservarea aromelor și menținerea unui nivel perfect al acidității. Pe scurt, cele mai bune condiții pentru vinuri, în special pentru cele albe. O mare parte din via de aici este cultivată pe terase, lucru ce îngreunează lucrul automatizat cu utilaje, dar asigură o expunere și o circulare a aerului excelente.

Vinurile Liliac – Calitate fără compromisuri

 

Procesul de vinificație este pus în mâinile unei echipe de profesionişti locali şi internaţionali. Etapele de producţie, perfect balansate, creează condiţiile optime pentru realizarea unor vinuri de cea mai bună calitate.

Prin filosofia de vinificație, Liliac surprinde ceea ce oferă terroir-ul. De la cultivare, până la recoltarea manuală și producția vinurilor, întregul proces captează frumusețea și caracteristicile fiecărui soi. Vinurile vorbesc de la sine și reprezintă brandul exact așa cum este: modern, minimalist, calitate fară compromisuri și 100% transilvănean.

Crama Liliac a adus pe piață o nouă abordare pentru Sauvignon Blanc, mai apropiată de tendințele actuale decât de stilul tradiționalist. Un brand care se caracterizează și prin non-conformism a îndrăznit să facă multe lucruri în premieră pentru România – sunt printre pionierii vinului Rose sec produs din Pinot Noir, au creat vinuri în premieră, cum ar fi: young.LILIAC pentru generația “millenials”, un vin care își schimbă eticheta în fiecare an ca urmare a unui concurs organizat pentru tinerii creativi, primul vin Orange local (Private Selection Chardonnay Orange by LILIAC), primul vin dulce din România realizat prin metoda Schilfwein – , și anume Liliac Nectar de Transylvania etc.

Unul dintre cele mai importante vinuri ale brandului este TITAN-ul. Pentru o zonă recunoscută pentru vinuri sale albe, așa cum este Lechința, este atipic să lansezi un vin roșu ultra-premium și este cu atât mai greu cu cât este obținut dintr-un soi de struguri local. Un singur vin a adus un plus de imagine și a poziționat numele Liliac la un alt nivel, inclusiv pe plan internațional.

Producătorul transilvănean pune la dispoziția consumatorilor o gamă variată de vinuri – nu mai puțin de 28 de tipuri – care acoperă toate gusturile și sunt potrivite atât pentru plăcerea de a savura un pahar cu vin, cât și pentru a completa mâncărurile preferate. De exemplu, pentru aperitive specialiștii recomandă LILIAC Feteasca Albă sau un pahar de LILIAC Rose. Pentru salate și pește un LILIAC Sauvignon Blanc sau un LILIAC Chardonnay se potrivesc de minune, iar pentru preparate din carne LILIAC Fetească Neagră sau LILIAC Red Cuvee. Și cum desertul nu ar trebui să lipsească niciodată, Nectar of Transylvania este alegerea perfectă.

 

Crama Liliac – Trăiește experiența vie

 

Pentru străini, Transilvania este un loc mistic, cu multe povești și căminul unui personaj foarte cunoscut, însetat de sânge. Sunt mulți oameni care cred că Transilvania este o legendă și nu există cu adevărat. Chiar și în România, Transilvania este un loc încă sălbatic și necunoscut în totalitate, dar un refugiu foarte bun pentru a te conecta cu natura și a uita de grijile cotidiene.

Experiența Liliac poate fi trăită cel mai bine în timp ce te bucuri de un apus de soare peste vie, cu un pahar de Liliac în mână și gustând din bunătățile locale la Cabana de degustare aflată deasupra dealurilor, în Batoș, în timp ce admiri priveliștea de poveste.

Crama nu este una veche, tradițională. Este modernă, echipată cu tehnologie de ultimă generație, iar cabana este minimalistă, așezată în mijlocul viei și emană multă energie pozitivă, ceea ce le oferă vizitatorilor prilejul de a se relaxa într-un cadru diferit de zonele turistice clasice. Este păstrat stilul boutique, de aceea grupurile sunt mici și fiecare oaspete beneficiază de atenția cuvenită. Atenția la detalii se regăsește în alegerea preparatelor culinare asociate vinurilor, fiind folosite surse locale de cea mai bună calitate. Crama Liliac este o destinație specială pe harta oenoturismului din România.

Perspective și dezvoltare

 

La fel ca pentru multe alte industrii, și pentru Liliac anul 2020 a adus multe provocări, cu atât mai mult cu cât a fost și este o cramă ce se adresează aproape în exclusivitate industriei HoReCa. Dar în ciuda provocărilor, brandul a păstrat direcția de business și a investit în continuare în relațiile cu partenerii alături de care a construit drumul încă de la început.

Pe plan internațional piața a rămas stabilă, ba chiar într-o continuă dezvoltare. În afară de România, vinurile cramei se bucură de succes în Germania, Austria, Polonia, Canada și Benelux. Există, de asemenea, planuri de dezvoltare și pentru țările scandinave și SUA.

În industria viticolă planurile se fac pe termen lung, planuri ce se întind uneori pe perioade de zeci de ani.

Încă de la lansare, Crama Liliac a reușit să intre în atenția publicului datorită unei strategii de marketing bine pusă la punct, astăzi situându-se în topul preferințelor. Direcția actuală este aceea de a-și menține poziția la nivel național și de a deveni una dintre cramele de top din Europa de Sud-Est. Investițiile au ca obiectiv creșterea calității vinurilor și dezvoltarea cramei. În 2021 va avea loc o nouă extindere a cramei deoarece datorită dezvoltării constante nevoia de spațiu a crescut. În același timp, turismul viticol a căpătat amploare în ultimii ani iar cererea și interesul pentru crama din Batoș și ca punct turistic au crescut vizibil.

Articol publicat în ediția revistei Transilvania Business cu numărul 100 (24 februarie – 24 martie)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Peste 650 de km de drumuri județene vor fi modernizate în județul Arad

Articolul următor

TB 100: Dürkopp Adler România, start bun în 2021    

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share