Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Mașinile smart: azi șoferii claxonează la semafor, mâine traficul e liber cu ajutorul tehnologiei

Viitorul se află în mișcare. Nu este un titlu de film, ci realitatea industriei automotive. Situația, la nivel global, este extrem de volatilă, se schimbă continuu, apar soluții inovatoare care determină un curs evoluat generațiilor noi de mașini.

Un instrument de bord nou, virtual, cu care conducătorul auto și pasagerii interacționează într-un cu totul alt mod decât o făceau în urmă cu abia câțiva ani, schimbă din temelii ceea ce presupune conectivitatea, modul în care este folosită informația și felul în care aceasta este transmisă. Radarul tot mai performant, împreună cu sistemul lidar și camerele propun un nou model, tot mai modern, prin care un vehicul circulă pe drumurile publice, în care rolul șoferului devine, pas cu pas, minor. Bineînțeles, evoluția se petrece în timp, dar industria face pașii importanți în această direcție. Avansarea unor anumite tipuri de acțiuni, cum ar fi electromobilitatea, nu este, cu siguranță, suficientă, promovarea autovehiculelor cu o tehnologie de combustie curată și modernă fiind necesară. Pe de o parte, cota de piață și capacitatea de producție a vehiculelor electrice sunt prea mici pentru a obține un efect de promovare substanțial. Pe de altă parte, în mixtul de energie actual, există vehicule alimentate cu propulsie convențională, care pot să concureze cu mașinile electrice pe partea de eficiență și mediu. Toate aceste tehnologii sunt alimentate de cel mai important factor: software-ul.

La nivel global, Continental are o echipă numeroasă de experți în software și IT. Iar activitatea din România susține această direcție prin pasiunea cu care inginerii și informaticienii contribuie la a pune viitorul în mișcare.

Software: pole position pentru mașina viitorului

Continental are peste 51.000 de ingineri care lucrează la noile tendințe și tehnologii, dintre care peste 20.000 sunt experți în software și IT. Până la sfârșitul anului 2022, Continental intenționează să își mărească numărul de experți la 22.000. Peste 900 de angajați lucrează în prezent numai în inteligență artificială (AI). Până în 2022, planul este ca 1.900 de angajați Continental să fie experți în AI. Pentru a conduce permanent proiecte software, Continental se bazează pe centre de expertiză software distribuite la nivel global în Asia, Europa și S.U.A.

“Vedem Continental în pole position pentru vehiculele viitorului, definite de software. Cu o dezvoltare sofisticată de software, suntem un furnizor cheie pentru software-ul de astăzi pentru vehicule din întreaga lume. Aproximativ un miliard de mașini la nivel mondial rulează deja software de la Continental și oferă o experiență high tech utilizatorilor. Industria se află în acest moment într-o etapă importantă: schimbarea infrastructurii vehiculelor dintr-o arhitectură descentralizată – cu multe avantaje în trecut, dar și dezavantaje uriașe dacă ar continua în viitor – în arhitecturi centralizate”, explică Christian von Albrichsfeld, Head of Country Continental România.

Companiile din industria automotive trebuie să se schimbe foarte mult pe drumul către aceste noi arhitecturi. Acolo, Continental deschide calea către cele mai bune soluții posibile pentru aceste aplicații.

România, pe harta mondială a industriei automotive

Contribuția României în dezvoltarea industriei automotive nu este deloc de neglijat. Accentul pe care centrele de cercetare și dezvoltare îl pun pe dezvoltarea tehnologiilor de mâine reprezintă un aspect foarte important din activitatea zilnică a specialiștilor, precum și în fabricarea tehnologiilor de ultimă generație în unitățile noastre de producție. Management de proiecte, concepere și dezvoltare de tehnologii inovatoare, testare în laboratoare performante, validare și, în multe cazuri, fabricarea produselor de top, la cel mai înalt nivel de calitate, înseamnă o implicare totală, cap-coadă, a introducerii pe piață a noilor tehnologii.

“În România avem o echipă de peste 20.100 de angajați, din care peste o treime sunt ingineri și informaticieni. Tehnologiile la care lucrează ei le vom vedea în mașinile care vor circula pe șosele peste câțiva ani. Sunt tehnologii din domeniul conducerii asistate și automate, care vizează un grad tot mai ridicat de autonomie în deplasare a vehiculelor. De asemenea, zona de conectivitate acoperă un spectru larg de tehnologii, de la comunicarea V2X (Vehicle to Everything) și dezvoltarea de instrumente de bord care conferă un grad ridicat de confort și tehnică și până la conectarea anvelopelor cu senzori, date de telemetrie, algoritmi și cloud. Continental arată viitorul monitorizării anvelopelor, iar acestea sunt câteva dintre direcțiile în care echipele din România lucrează la nivel internațional”, spune Christian von Albrichsfeld. El adaugă: “În producție, folosirea sistemelor specifice fabricilor inteligente aduce un plus de eficiență și oferă agilitate sporită fabricării la un nivel ridicat de calitate a produselor Made in Romania, atât în fabricile de componente electronice, cât și în cele de conducte de aer condiționat și curele de transmisie, precum și în cea de anvelope”.

Conectivitatea și conducerea autonomă: de mână spre viitor

A te referi la conducerea autonomă în mod separat, fără a aduce în discuție și felul în care vehiculele comunică este un lucru care conduce către o imagine incompletă a felului în care sunt construite vehiculele. Tehnologiile camerelor care “văd” ce se întâmplă în jurul mașinii, pentru a oferi un grad mai ridicat de siguranță deplasării autoturismului, sunt folosite și în cazul camerelor din interior, care urmăresc dacă șoferul își ține privirea la drum sau privește în altă parte. Acestea, împreună cu senzorii externi, precum cu și cei din interiorul vehiculului, propun diverse soluții pentru momentele în care poate apărea un obstacol în față.

Conectivitatea vizează clar zona de comunicare unde, spre exemplu, o mașină poate comunica cu un alt autoturism: “după 500 m este gheață”. Se face, astfel, o avertizare pentru ca următoarele vehicule să decelereze. Viitorul poate arăta și ca un oraș fără semafor, în care o mașină va ști când vine alt vehicul, astfel că vor exista doar avertizări pentru că de restul se va ocupa tehnologia.

Algoritmii diferitelor tehnologii se bazează pe inteligența artificială (AI). Un aspect foarte important, care vizează dezvoltarea în ritm susținut a industriei este chiar inima acestei dezvoltări accelerate: noul supercomputer Continental. Cu cel mai rapid computer din industrie, instruirea AI a sistemelor de conducere asistată este accelerată considerabil. Mașinile sunt tot mai inteligente și tot mai aproape ideea de computere pe roți. Cu o interfață tot mai intuitivă, tot mai aproape de zona virtuală a folosirii ei, vehiculul de mâine trebuie să fie protejat de sisteme de securitate cibernetică astfel încât folosirea lui să fie făcută în cea mai mare siguranță. Cheia clasică se transformă în telefon mobil, conectat la mașină, butonul de pornire este virtual, iar scoaterea sau parcarea mașinii din/în garaj se face fără șofer, printr-o simplă atingere a ecranului telefonului inteligent.

Securitatea cibernetică joacă un rol important în dezvoltarea noilor tehnologii. Modulul de radio mobil 5G dezvoltat de Continental (dispozitiv de acces la rețea) oferă o putere de calcul scalabilă care are un sistem îmbunătățit de securitate cibernetică. De asemenea, acceptă diverse opțiuni hardware pentru a se ridica la cerințele diferiților clienți și regiuni. Continental lucrează deja cu mai mulți producători auto mondiali pentru telematică 5G pe baza platformei sale de succes 5G hibrid V2X.

De asemenea, dezvoltarea platformei Continental Automotive Edge (CAEdge), o platformă hardware și software modulară, va face viața mai ușoară șoferilor: aceștia vor obține în viitor noile funcții și actualizări pe care le doresc la mașină prin actualizări de software pe toată durata de viață a vehiculului. CAEdge conectează vehiculul la cloud și, datorită unui post de lucru virtual, oferă numeroase oportunități pentru dezvoltarea, furnizarea și întreținerea funcțiilor de sistem care necesită software.

Soluțiile inovatoare transformă pas cu pas vehiculele în computere inteligente care susțin și suplinesc prezența șoferului în multe situații zilnice, repetitive și care aduc un plus de timp și energie conducătorului auto și pasagerilor. Iar România este reprezentată la cel mai înalt nivel la dezvoltarea acestor tehnologii inovatoare.

(Transilvania Business nr. 102, mai-iunie 2021)

Total
7
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Leroy Merlin, în loc de IAIFO

Articolul următor

Digital@Sângeorgiu de Mureș  

Citește și:
Citeste mai mult

2.9 billion people still offline

New data from ITU suggest ‘COVID connectivity boost’ – but world’s poorest being left far behind An estimated…
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
7
Share