Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Tunelurile autostrăzilor din Ardeal, provocări majore de infrastructură

Construirea tunelurilor de pe viitoarele autostrăzi din Transilvania va fi un demers dificil care va presupune investiții foarte mari, consideră specialiștii în domeniu.  

“Prima provocare este pe sectorul de autostradă Sibiu – Pitești, unde sunt prevăzute tuneluri cu 17 km de galerie simplă, de 20 de ori mai mult decât pe Transfăgărășan. Cele șase autostrăzi sau drumuri expres care au sectoare de traseu montan cu tuneluri (Sibiu – Pitești, Comarnic – Brașov, Târgu-Mureș – Târgu-Neamț, Brașov – Bacău, Autostrada Transilvania – tunelul Meseș, Autostrada Nordului) au tuneluri cu o lungime de peste 8 km, cu excepția A3, al cărei tunel pentru traversarea Munților Meseș are 3 km”, arată inginerul Cornel Marțincu, director general al companiei de consultanță Iptana.

“Mai sunt prevăzute și două tuneluri pe zona de deal a Autostrăzii Lugoj – Deva, lotul 2, aflat în faza de licitație. Luând ca referință tunelul de pe Transfăgărășan, provocarea majoră pentru următorii ani este a realizării de tuneluri în zone montane care însumează o lungime de 100 de ori mai mare decât a celui mai mare tunel rutier existent în România.

Prin proiectare trebuie să alegem acele trasee care minimizează lungimea tunelurilor, să promovăm etapizarea execuției lor corelat cu evoluția traficului de perspectivă și disponibilitatea resurselor financiare, dacă obiectivul principal este realizarea și darea în folosință cât mai rapidă a rețelei de autostrăzi”, consideră inginerul de la Iptana.

”Noi avem nevoie de autostrăzi pe principalele rute. Suntem extrem de întârziați, o treime față de ce ne-am planificat. Presiunea traficului, a opiniei publice sunt foarte mari. Trebuie să ne gândim bine la priorități. Tunelurile pentru autostrăzi din zona montană sunt megaconstrucții, structuri care au cu cea mai mare complexitate tehnică, să fie proiectate și executate de societăți specializate cu experiență îndelungată în domeniu.

Tunelurile sunt ultimele elemente cu care se termină o autostradă și durează cel mai mult. În zona de munte nu lucrăm cu pământ, ci cu rocă cristalină. Astăzi nu mai avem nici firme specializate pentru construcția de tuneluri, nici oamenii. Nu ne-a oprit nimeni să facem galerii de cercetare. Cele mai costisitoare pe o rețea de autostrăzi sunt tunelurile”, susține Marțincu.

Cu banii necesari unui kilometru de galerie de tunel din zona montană se pot construi 7-12 km de autostradă la câmpie. Iptana militează pentru execuția și darea în folosință în etape a tunelurilor și viaductelor, cu avantajul dării în circulație de segmente de autostradă mult mai rapid, și recomandarea folosirii acestora pentru o șosea de mare viteză precum Târgu-Mureș – Iași – Ungheni.

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Aeroportul Cluj, la o treime din traficul anului 2019

Articolul următor

Clujul își face două spitale de 250 milioane euro

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
1
Share