Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Castelul din Borșa, redeschis turiștilor după 60 de ani

Castelul Banffy din comuna clujeană Borșa a găzduit primul eveniment public după ce șase decenii a funcționat ca spital.

Fundația Transilvania Trust (FTT) a organizat ziua porților deschise pentru a deschide un monument istoric, care timp de 60 de ani a funcționat ca spital de boli psihice cronice. Deși păstrează amprenta istoriei recente, castelul a devenit pentru o zi locația expoziției “Castele și cetăți de pe valea Someșului”.

Vizitele ghidate au prezentat evoluția istorică a locului, fiind coordonate de istoricul de artă Zsuzsanna Eke. Publicul a putut admira elementele arhitecturale neoclasiciste ale clădirii, balustradele din fier forjat, tâmplăria și feroneria originală, piesa de mobilier în stil Art Nouveau. Acesta a vizitat și obeliscul funerar al baronului Daniel Banffy, ascuns în păduricea din parcul castelului.

Proprietar al domeniului este Biserica Reformate cu Două Turnuri. Expoziția se va muta în Cluj-Napoca: în 20 septembrie – 31 octombrie poate fi vizitată în curtea interioară a Muzeului Etnografic al Transilvaniei. Evenimentul este organizat de FTT, itinerarea expoziției fiind susținută de Ordinul Arhitecților din România, din Timbrul Arhitecturii.

Un alt castel al lui Banffy, din Răscruci, se va transforma într-un centru de cultură, pe modelul Cazino Cluj-Napoca, printr-un proiect european de 6,5 milioane de euro. Acesta urmărește punerea în valoare a ansamblului prin schimbarea destinației în centru cultural, cu standarde ridicate de finisare și dotare.

Retailerul german Lidl, partener strategic al Festivalului Electric Castle, va investi 150.000 de lei în renovarea domeniului Banffy din Bonțida. Suma va fi folosită pentru restaurarea unor porți și uși aferente clădirii principale și de la grajduri, dezvoltarea infrastructurii pentru a facilita accesul turiștilor la castel.

Lidl a investit 340.000 de lei în renovare, din 2019. A fost realizată construirea unor scări interioare și a unei rampe de acces din interiorul clădirii. Inițiativa face parte din programul Environment First, prin care Lidl România și Electric Castle și-au propus să reducă amprenta ecologică a festivalului și să dezvolte o conștiință eco în rândul participanților.

Total
1
Shares
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Clujul și Mureșul, în topul mondial al universităților

Articolul următor

Rolul CFO-ului în organizație, la o nouă ediție a „CFO Conference”

Citește și:
Total
1
Share