Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Dezvoltarea automatizării proceselor de producție trebuie să fie însoțită și de creșterea responsabilității privind siguranța în muncă

La KUKA, implementarea unui proces de automatizare înseamnă şi responsabilitate. În prezent, oamenii și roboții lucrează deja împreună în producție. Roboții îi asistă și îi scutesc de anumite operațiuni, facilitează multiple etape de automatizare și cresc productivitatea. În tot acest context roboţii trebuie să îndeplinească cerinţe stricte de securitate. Desigur, există moduri diferite de a satisface aceste aşteptări și totul începe cu evaluarea riscurilor.

 

Evaluarea riscurilor – primul pas

“Nimeni nu trebuie să îşi facă griji legat de cooperarea dintre oameni şi roboţi, dacă utilizăm măsuri fiabile şi ferme de siguranţă. Noi, KUKA, ca producători de roboți industriali, suntem primii care ne gândim la siguranța utilizatorilor – de la proiectarea produsului până la modul de ambalare, evaluăm toate riscurile și integrăm măsuri de siguranță astfel încât ele să fie reduse la minim”, spune Rareș Budușan, Account Manager, KUKA România și Moldova.

Un robot KUKA poate avea integrate mai multe tipuri de pachete de siguranță – există o configurație standard și în funcție de aplicație și industrie, sau proximitatea față de operatori, se adaugă opțiuni suplimentare. De exemplu, configurația standard de safety la care se adaugă extensia pentru SafeOperation (X11+ X13). Această configurație oferă niște semnale adiționale de safety legate de: zone de coliziune, monitorizare viteze, monitorizare de mișcare și altele. Dacă avem comunicație prin Profinet sau EthernetIP putem folosi opțiunea ProfiSafe sau CIP safety în combinație cu un PLC de safety. Beneficiul aici este că simplifică foarte mult partea de conexiuni electrice, în special atunci când avem o celulă cu mai mulți roboți. Acest tip de configurație ne oferă posibilitatea să conectăm toate elementele de safety în PLC, iar acesta va trimite mai departe semnale către echipamentele periferice.

Alegerea unui anumit pachet se face întotdeauna în urma evaluării riscurilor specifice aplicației și industriei. Măsurile de siguranță trebuie respectate oricând robotul este funcțional, chiar și atunci când se efectuează anumite teste.

 

Alte accesorii cu rol de protecție

Pentru un robot industrial există câteva cerințe minime de safety pe care trebuie să le îndeplinim – trebuie să montăm cel puțin un buton de emergency stop extern (pe lângă cel din configurația standard montat pe consola robotului) și trebuie ca robotul să fie împrejmuit de un gard de siguranță care să asigure că nimeni nu poate intra în celulă cât timp robotul este în mișcare.

“Da, putem avea o celulă cu un robot industrial care să funcționeze într-o anumită arie fără să fie împrejmuit de garduri de siguranță, dar pentru asta avem nevoie de o analiză de risc foarte detaliată. Trebuie să ne asigurăm că robotul și operatorul nu se întâlnesc și să folosim alte accesorii de safety cum sunt senzorii de perimetru, bariere optice, scanere de prezență”, spune Andrei Florea, Application Engineer / Trainer, KUKA Robotics Romania.

 

Trainingul operatorilor și auditul

Un robot care este instalat corect și este manipulat de utilizatori bine pregătiți are toate caracteristicile necesare pentru a funcționa în condiții de siguranță. Este important ca personalul să cunoască procedurile de operare sigure și când să le aplice. Un operator bine instruit trebuie să știe când și cum să intervină în siguranță și dacă o mașină se oprește din cauza unei defecțiuni sau din cauza funcționării normale. Cursurile de actualizare sunt, de asemenea, importante pentru a contribui la reiterarea importanței siguranței și pentru a discuta despre evoluțiile tehnologice în continuă dezvoltare.

“Instruirea persoanelor care interacționează cu roboții este obligatorie și este la fel de obligatoriu ca aceste traininguri să fie efectuate de furnizori calificați. Doar în aceste condiții putem spune că măsurile de siguranță sunt complete și putem asigura siguranța oamenilor și a echipamentelor. Cursurile oferite în cadrul KUKA Collage sunt în limba română, au un raport de 50:50 între teorie și practică și astfel absolvenții sunt pregătiți pentru a face față provocărilor din activitatea lor ulterioară”, spune Andrei.

Odată implementat procesul de automatizare și instruit personalul, mai rămâne un singur lucru de făcut – să verificăm dacă configurația de safety pe care o folosim îndeplinește toate normele de siguranță cuprinse în standardul CE.

 

Campanie de educație privind siguranța în automatizare

“Siguranța în automatizare este un subiect de maximă importanță pentru KUKA. Credem că e datoria noastră, ca producători de soluții de automatizare cu experiență, să informăm despre modul corect de implementare a automatizărilor. Există acum în România exemple de implementări incorecte, de furnizori care nu respectă normele minime de siguranță și de aceea, în perioada următoare, vom desfășura o campanie prin care să oferim cât mai multe detalii legate de normele de siguranță specifice fiecărei industrii. Vom vorbi de industria alimentară, unde igiena este un factor esențial, de industria vopsitoriei și roboții special construiți pentru acest segment, de industria medicală și multe altele”, spune Rareș.

Urmăriți pagina noastră de Facebook pentru a afla detalii https://www.facebook.com/KUKARomania

 

KUKA este o corporație globală de automatizări cu vânzări de aproximativ 3.2 miliarde EUR și în jur de 14.000 de angajați. În calitate de furnizor global de soluții automatizate inteligente, KUKA oferă clienților săi soluții complete: de la roboți și celule până la sisteme complet automatizate și rețelele necesare în domenii diverse: automatizări, electronice, industrii generale, larg consum, comerț electronic/cu amănuntul, sănătate.

KUKA este prezentă în România încă din anul 2016. Sediul lor central este în Timișoara, dar au reprezentanți și în Brașov și Cluj.

Total
26
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articolul anterior

Cum lucrează Strabag pe autostrada Târgu-Mureș

Articolul următor

Universitatea din Ardeal care a răpus Covid

Citește și:
Citeste mai mult

ATP Group a luat avânt!

În 2019 ATP Group prezenta pentru prima dată noua sa divizie ATP Trucks,  producătorul de autovehicule de transport…
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
26
Share