Pentru a noua oară consecutiv, AHK România (Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană) a organizat standul comun al României la Expo Real München. Între 11-13 octombrie, cel mai important târg de proiecte și investiții imobiliare din Europa, cu trei zile pline de conferințe, un program de întâlniri și discuții individuale la fiecare stand, a reconfirmat potențialul interacțiunii și offline.
Peste 19.200 de participanți din 52 de țări (2019: 46.747 / 76) au venit la EXPO REAL din München. Cei 1.198 de expozanți provin din 29 de țări (2019: 2.189 / 44). În afară de Germania, primele zece țări expozante au fost: Austria, Olanda, Polonia, Elveția, Portugalia, România, Spania, Franța, Serbia și Italia. “A fost o atmosferă de încredere care se simțea peste tot în sălile de expoziție, pentru a demara proiecte viitoare, pentru a aduna informații și pentru a cultiva rețelele”, explică Klaus Dittrich, CEO al Messe München.
Proiectele expozanților din România. Ecouri la cald.
“Principalul nostru proiect este dezvoltarea unui centru cu o suprafață totală construită de 200.000 mp net. Obiectivele noastre sunt de a găsi chiriași pentru prima clădire de 30.000 mp, care va fi finalizată în al doilea trimestru al anului 2022. Am reușit să avem câteva întâlniri foarte bune la Expo Real și sperăm în colaborări viitoare”, a precizat Daniel Marcu, general manager Sagului Logistic Center.
“Speedwell este un vizitator și participant recurent la târgul imobiliar Expo Real. Obiectivul principal al participării este de a ne extinde și mai mult rețeaua la nivel internațional, în efortul de a continua să inovăm învățând de la ceilalți și de a implementa învățămintele în viitoarele proiecte Speedwell. Această misiune pentru inovație și dezvoltare acoperă mai multe paliere și se întinde de la noi idei de dezvoltare urbanistică, la aplicații software pentru comunicarea cu clienții, până la soluții pentru sustenabilitate.
Evident, Speedwell participă la Expo Real și pentru a fi la curent cu tendințele imobiliare europene, pentru a dezvolta produse în conformitate cu așteptările pieței. Pornind de la acest lucru, oferim, de asemenea, proiectele noastre comerciale (birouri, retail, logistică și B2R) spre vânzare în timpul numeroaselor întâlniri pe care le avem cu potențialii investitori. În acest an, accentul a fost pus pe birourile noastre – MIRO din București și RECORD PARK din Cluj-Napoca. MIRO este cel mai nou proiect de birouri al nostru care oferă 23.000 mp de birouri de clasa A în nordul Bucureștiului și care va fi livrat în luna decembrie a acestui an, în timp ce RECORD PARK este clădirea În acest an, accentul a fost pus pe clădirile de birouri MIRO din București și RECORD PARK din Cluj-Napoca.
MIRO este cel mai nou proiect de birouri Speedwell și oferă 23.000 mp de birouri de clasa A în nordul Bucureștiului, având luna decembrie a acestui an ca termen de livrare. RECORD PARK este clădirea noastră de birouri localizată în Cluj-Napoca și a fost livrată la începutul acestui an. Ambele au ca obiectiv crearea unui mediu de lucru confortabil pentru angajații chiriașilor noștri”, a detaliat și Didier Balcaen, co-fondator și CEO al Speedwell.
“Marea majoritate a clienților noștri sunt firme internaționale, iar Expo Real este evenimentul anual în care ne revedem cu ei. Discutând cu alți participanți la Expo Real, putem evalua cum vor arăta următorii ani din punct de vedere al dezvoltării imobiliare. Standul României a fost localizat perfect, probabil în cea mai interesantă hală. Clienților noștri și vizitatorilor le-au plăcut design-ul standului, cu harta României, fotografia panoramică din București și, nu în ultimul rând, ospitalitatea cu care au fost primiți de către echipa AHK România”, spune și Rafat Kamal, managing director REC Impuls.
“De data aceasta am avut multiple motive pentru care am ales sa fim prezenți la Expo Real, principalul fiind un parteneriat important pentru Olympian Parks, alături de fondul de investiții M1 Group. Consider acest moment ca fiind unul potrivit pentru a ieși în piață, pentru a ne prezenta și povesti cu entuziasm despre oportunitățile din România. În acest timp a venit și tranzacția cu CTP, un alt parteneriat de succes pentru noi. Achiziția terenului din Otopeni și alte proiecte pe care le avem în pipeline alături de dezvoltarea proiectelor existente ne-au adus multe argumente pentru care să ne uităm cu optimism și încredere în evoluția de până acum și spre viitorul pieței din România”, spune Loredana Oprișa, Leasing and Development Manager, Olympian Parks.
“Obiectivele care au determinat prezența Primăriei Reșița și a Agenției de Dezvoltare Locală Reșița la Expo Real 2021 au fost de a ne face cunoscuți, de a avea întâlniri și cu ceilalți participanți, de a prezenta potențialul Reșiței, deschiderea autorității publice față de potențiali investitori, proiectele orașului, proiectul de dezvoltare imobiliară care există la noi în oraș, Parcul Industrial Valea Țerovei, zona turistică, Banatul Montan, viziunea, strategia orașului”, precizează primarul – Ioan Popa.
“AREI – Asociația Investitorior de Real Estate din România reprezintă cea mai importantă comunitate a investitorilor din real estate din România, ce cuprinde toate segmentele industriei: retail, office, rezidențial și logistic. Datorită implicării active în demersurile de promovare a unor politici publice favorabile pentru industrie și economie în general, AREI a reușit să devină o voce relevantă a comunității de business din România și un partener de dialog pentru autoritățile publice. AREI a răspuns cu bucurie invitației partenerilor noștri de la AHK România de a participa în standul României la Expo Real 2021. Am interacționat cu o plajă largă de stakeholderi din industria de real estate și din industriile conexe și am pus bazele unor parteneriate strategice prin care urmărim să apropiem și să conectăm România la fluxurile investiționale de la nivel european și global. Am putut observa un interes puternic din partea investitorilor față de oportunitățile investiționale ale României pe segmentul de real estate. Putem afirma cu încredere că România se bucură de o percepție pozitivă în rândul investitorilor”, conchide Antoanela Comșa, președinte AREI și președinte al grupului GranVia România.
Atuuri în piață și obiective pentru 2022
“Principalele noastre puncte forte includ flexibilitatea – faptul că ne putem adapta cu ușurință la nevoile clienților noștri, și, de asemenea, locația noastră din sudul Timișoarei – una foarte bună, un viitor nod intermodal unde autostrăzile din Europa de Vest întâlnesc autostrăzile din România și viitoarea autostradă din Serbia. Obiectivul principal pentru 2022 este de a finaliza primul depozit (logistic și de producție) de 30.000 mp și de a începe al doilea proiect de 40.000 mp”, mai detaliază Daniel Marcu.
“Încă de la începuturile companiei, obiectivul nostru a fost dezvoltarea de proiecte de înaltă calitate cu destinație mixtă, create pe baza nevoilor oamenilor. Credem că acesta este unul dintre principalele noastre puncte forte. O calitate ridicată a vieții începe prin a avea o locuință sau un birou care să îți acopere toate nevoile, fie că este vorba de confort, sănătate, apartenența la o comunitate și așa mai departe. Dezvoltăm toate proiectele noastre având în vedere toate aceste nevoi și concentrându-ne pe cele mai bune modalități de a le avea acoperite, folosind cele mai recente tehnologii și standarde de construcție pentru a crea spații de locuit cu o personalitate distinctă și un accent pe soluții pentru sănătatea locuitorilor, precum și facilități pentru muncă/locuri de recreere/shopping la 15 minute de mers pe jos. Pe lângă proiectele noastre, am dezvoltat și compania care a evoluat într-o echipă puternică, cu arhitecți interni, designeri, consilieri juridici și fiscali, o echipă comercială internă și manageri de proiect, acoperind astfel întregul spectru al procesului de dezvoltare imobiliară. Abordarea și strategia noastră de investiții sunt aceleași de la început și vom continua să le aplicăm și în anul următor. Alegem să investim în locații de top care pot susține proiecte bine conectate și comunități în creștere. De asemenea, ne extindem portofoliul de proiecte și avem în plan să achiziționăm două noi terenuri în fiecare an. În ceea ce privește potențialul pieței imobiliare din România, suntem optimiști cu privire la ceea ce va urma în anul următor. Există o cerere mare pentru dezvoltări de calitate, iar noi suntem fericiți și recunoscători că am reușit să creăm o echipă puternică de profesioniști calificați care se ocupă extrem de bine de proiectele noastre actuale. Nu putem nega faptul că trăim vremuri nesigure, dar suntem încrezători că Speedwell va merge înainte cu toată viteza și va continua să evolueze, atât ca o companie cu produse și servicii, cât și ca echipă”, susține Didier Balcaen.
“REC Immpuls este Real Estate Consultancy, de aici vin inițialele. Practic oferim servicii pentru dezvoltatori imobiliari în toate etapele unui proiect oferind management de proiect, proiectare și expertize tehnice TDD. Avem o prezență constantă pe piața privată, iar obiectivele noastre pentru anul viitor sunt să facem parte din dezvoltarea sectorului public, în domenii de educație și sănătate”, explică Rafat Kamal.
“Principalele atuuri ale Olympian Parks includ experiența acumulată în peste 20 de ani de activitate pe piața din România în dezvoltarea proiectelor customizate pentru clienții cu așteptări mari și faptul că, în tot acest timp, ne-am creat o echipă puternică ce include și partea de construcții ceea ce ne ajută să punem un produs competitiv pe piață, mai ales în prezent când costurile au crescut semnificativ pentru materialele de construcții. Am încredere că vom închide anul peste așteptări, iar pentru 2022 avem planuri mărețe, chiar lăsând deoparte pesimismul adus de lipsurile pe care România le are în continuare. Ne uităm cu încredere la proiectele de infrastructură ce sunt în proces de execuție, la implicarea autorităților locale în diferitele proiecte cu un adevărat impact în comunitățile în care activează – cel mai bun exemplu pentru mine este Oradea, unde totul pare să funcționeze foarte bine; dar și la nivelul de consum ce este în continuă crestere și, implicit, generează nevoia de spații de depozitare și chiar dezvoltarea producției locale. România are un potențial extraordinar datorat atât poziției geografice, culturii, industriei deja existente și nu numai. Nevoile pentru spații industriale sunt din ce în ce mai mari și aici mă refer la spațiile de clasa A, nu doar în orașele principale ci și în cele secundare unde companiile își doresc un spațiu de un standard ridicat în care să își adapteze și optimizeze operațiunile”, consideră Loredana Oprișa.
“Reșița este un oraș în plină dezvoltare, cu proiecte câștigătoare pe fonduri europene în valoare de 150 de milioane de euro. Unele proiecte de impact major pentru oraș sunt: investiții în educație (toate grădinițele, școlile, liceele au fost renovate), refacerea infrastructurii arterelor principale, prin introducerea tramvaiului ca mijloc de transport, crearea unui centru multifuncțional (cu centru de conferințe), dezvoltarea zonei turistice Semenic, prin instalarea unei telegondole care va deservi cea mai lungă porțiune de schi din țară, proiect în valoare de 40 de milioane de euro. Un alt proiect de anvergură este modernizarea căii ferate Reșița-Timișoara, prin introducerea trenului-tramvai pe această rută, cu legătură directă cu Aeroportul Internațional Timișoara, cu o durată de 1 oră și 30 de minute; în oraș există diverse proiecte de regenerare urbană. Începând cu anul universitar 2020-2021, Universitatea „Eftimie Murgu” a devenit Centrul Universitar Reșița al prestigioasei Universități Babeș – Bolyai din Cluj-Napoca. Ne angajăm să promovăm un mediu de afaceri prietenos, competitiv și favorabil incluziunii. Ne asumăm un rol activ în sprijinirea sectorului privat cu informații și sprijin logistic, birocrație redusă, contacte utile și stimulente fiscale atractive”, argumentează primarul Reșiței – Ioan Popa.
“Obiectivul nostru este să consolidăm parteneriatul cu autoritățile publice de la nivel central și local și să susținem demersurile de promovare a unor politici publice coerente pentru industrie, contribuind cu expertiza noastră la implementarea celor mai bune soluții pentru comunitățile pe care le construim. Preocupările și eforturile noastre se îndreaptă către zona de regenerare urbană, mobilitate, dezvoltarea unor orașe inteligente și, astfel, urmărim să avem colaborări de impact cu industriile inovative și să integrăm solutii inteligente din zona de tehnologie și inovație în ecosistemul de real estate. Ne propunem să construim parteneriate cu mediul academic și să sprijinim la nivel educațional programe de studii necesare pentru formarea specialiștilor în domeniul de regenerare urbană. Vedem un potențial mare la nivelul pieței de real estate din România. Cu toate provocările datorate perioadei dificile pe care o traversăm, piața din România este competitivă și prezintă avantaje clare pe toate segmentele din industrie”, mai spune Antoanela Comșa.
Proiectele WDP
WDP este cel mai mare operator de pe piața proprietăților semi-industriale din Benelux, oferind soluții inteligente de depozitare, cu accent pe dezvoltarea și închirierea de proprietăți imobiliare semi-industriale și logistice cu un portofoliu de proprietăți de 6 milioane mp în Belgia, Țările de Jos, Franța, Germania, Luxemburg și România. Depozitele, centrele de distribuție și spațiile de producție din portofoliu au o valoare de cca. 4,5 miliarde EUR. WDP are o prezență solidă în România, unde a devenit un jucător strategic, depășind borna de 1,3 mil. mp. Compania are deja o vastă experiență pe piața din România, datorită proiectelor dezvoltate și mixului de clienți, ceea ce o face și un partener loial pe termen lung. WDP este lider în dezvoltarea facilitatilor de producție în România, având clienți precum: Siemens, Doduco, Aeronamic, Yazaki, Faurecia, Sogefi, TE Connectivity, Kamtec, Roquet, Global Ent., Roechling, Adler Group, Bekaert. De asemenea, acoperă și alte linii de business cu o gamă largă de clienți: METRO, DPD, K&N, Auchan, Profi, Carrefour, LPP, CEVA, P&G, Iron Mountain, Ursus Breweries, Pirelli, Decathlon. Parcurile industriale WDP sunt situate în toată țara: București, Timișoara, Pitești, Cluj, Brașov, Sibiu, Brăila, Deva, Constanța, Râmnicu Vâlcea, Ploiești.
Upgrade pentru marketingul de țară?
“Vedem încă un mare potențial în ceea ce privește marketingul românesc în regiune! Recomandarea noastră pentru agențiile guvernamentale, asociațiile de afaceri, platformele multimedia este de a transmite guvernului român că stabilitatea politică este crucială pentru a atrage investitori și, mai ales, stabilitatea legilor!”, cere Daniel Marcu, general manager Sagului Logistic Center.
“Am observat o creștere în ceea ce privește marketingul de țară, dar există încă mult potențial care nu este exploatat. Recomandăm o abordare mai activă și o prezență mai mare la tot felul de evenimente și târguri internaționale. De asemenea, credem că agențiile guvernamentale ar trebui să fie mai deschise la colaborarea cu asociațiile de afaceri, deoarece credem că avem obiective comune care ar putea fi atinse mai ușor și mai rapid dacă lucrăm împreună. În cele din urmă, ne dorim cu toții ca România să se dezvolte și să devină mai atractivă pentru investitori, ceea ce va duce la o creștere în beneficiul oamenilor”, transmite Didier Balcaen, co-fondatorul Speedwell.
“Într-o țară cu atâtea atracții turistice, natură bogată, poziție strategică, forță de muncă și de cumpărare, trebuie lucrat foarte mult, pentru că pur și simplu este foarte mult de prezentat”, crede Rafat Kamal – managing director REC Impuls.
“Consider că mai avem mult de lucru, marketingul de țară este un proces într-o continuă dezvoltare. Da, se poate mai bine, cu fiecare experiență trăită învătăm să fim mai buni și să colaborăm mai eficient. Avem nevoie de mai multă implicare dar și de pregătire a specialiștilor în domeniu, consider că avem multe de arătat. Standul României la Expo Real a fost foarte bine organizat și prezentat, însă am simțit absența unor nume/proiecte importante pentru noi ca țară. Trebuie să colaborăm, să avem curaj, asta aș spune pentru fiecare om, fie că face parte dintr-o asociație guvernamentală, platformă de multimedia ori asociație de business. Recomand o deschidere a agențiilor guvernamentale către diferite colaborări cu asociațiile de business și prezența acestora la evenimentele ce atrag atenția asupra României. Chiar dacă nu vedem un rezultat imediat, prezența la evenimentele/ târgurile de specialitate este un must, în opinia mea”, transmite Loredana Oprișa, Leasing and Development Manager, Olympian Parks.
“Este important ca alături de autoritățile publice să consolidăm potențialul de dezvoltare a României și să creăm mecanisme pentru un mediul investițional solid și atractiv. Având în vedere contextul regional și global în care ne aflăm, statul român poate contribui semnificativ la sporirea potențialului investițional al României, inclusiv prin respectarea predictibilității în relația cu mediul de business, menținerea unui dialog activ cu investitorii și promovarea unui management performant în instituțiile publice. De asemenea, credem că este necesară o abordare strategică din partea autorităților române în materie de promovare și expunere a brandului de țară către piețele externe”, spune și președintele AREI, Antoanela Comșa.
Pregătiri pentru 2022
Din standul României cu coordonatele A1.224 au făcut parte reprezentanți ai autorităților locale în căutare de investitori interesați de amplasamente la noi în țară precum și cei ai mediului economic privat, având ca activități de bază dezvoltarea de parcuri industriale, servicii logistice integrate, servicii de proiectare și arhitectură, construcții civile și industriale.
Standul a inclus companiile AFI Europe, Alma Consulting SRL, Municipiul Buzău, Ceetrus, Municipiul Iași, Parcul industrial și tehnologic Siret, Olympian Parks, Municipiul Reșița, Rec Partners, Sagului Logistic Center, Speedwell, WDP Development Romania SRL. De asemenea, prezente au fost două entități cu rol asociativ – AREI – Asociația Investitorior de Real Estate din România și Bucharest Real Estate Club.
Următoarea ediție a EXPO REAL va avea loc între 4-6 octombrie 2022, la München. Detalii: ilinca.pandele@ahkrumanien.ro
___
Un articol publicat în revista TB 106 – “Orașele câștigătoare”