Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

A10 se deschide azi. Cum arată noua șosea de mare viteză

Traficul de coșmar între Aiud și Alba Iulia devine istorie prin darea în funcțiune a întregii autostrăzi | Foto & video: API, Unirea, MTI

Autostrada Sebeș – Turda (A10) se deschide marți nu numai pe ultimul lot rămas de executat, Aiud – Alba Iulia, ci și pe segmentele rămase de finalizat din loturile 1 și 3.

“Se face inspecția de securitate, după care se deschide A10 din toate cele trei noduri, simultan”, a declarat, pentru Transilvania Business, Alexandru Petcovici, director general al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj.

Luni seara constructorul grec Aktor a mobilizat pe lot 200 de oameni și lucra la ultimele finisaje înainte de darea în trafic, conform Unirea. La ora 21:00 muncitorii lucrau între km 25 și 27, unde băteau stâlpii de parapeți și montau parapeți pentru a nu mai restricționa traficul după deschiderea circulației.

„În zona Dealului Oiejdea, unde au apărut alunecări de teren, una dintre căi nu este încă finalizată. Pe acest sector de 1,5 km se va circula în ambele sensuri, dar pe o singură cale, în regim de drum național. Situația a impus limitarea vitezei la 60 km/h în zona respectivă, dar și limitarea la 100 de km/h pe restul lotului 2.

Constructorul va trebui să monteze toate elementele de siguranță și să semnalizeze prin marcaje provizorii zonele unde nu sunt definitivate”, conform conducerii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Gardul de protecție era instalat pe jumătate

“După mai bine de șapte ani de la semnarea contractului și mai multe bâlbe, blocaje și promisiuni fanteziste decât ne putem aduce chiar noi aminte, șoferii vor scăpa azi de traficul infernal de pe Drumul Național 1 în zona Alba Iulia – Aiud. Deschiderea traficului va fi făcută cu o restricție de viteză la 100 km/h pe toți cei 24 km ai lotului pentru că gardul de protecție este instalat doar pe 50% din suprafață.

Va fi gata, sperăm noi, în următoarele două săptămâni, când se va putea merge cu 130 km/h. În zona Oiejdea circulația se va desfășura pe un singur fir cel puțin până la primăvară, antreprenorul general, Aktor, executând soluția de stabilizare a versantului”, conform Asociației Pro Infrastructură.

Ce inaugurări se mai prefigurează

Premierul Nicolae Ciucă a apreciat susținerea financiară la nivel guvernamental din ultimii doi ani, care a impulsionat lucrările pe lotul 2 din A10, și a dat asigurări privind determinarea guvernului de a sprijini finalizarea celorlalte loturi de autostradă aflate în lucru. ”Proiectele de infrastructură din România au trecut prin multe situații complicate, în ultimele decenii. Guvernul va susține și va urmări îndeaproape implementarea fiecărui proiect de infrastructură la nivel național”.

Fostul ministru al transporturilor, Cătălin Drulă, spune că deschiderea celor 29 km din A10 poate antrena o mișcare în lanț de inaugurare a altor șosele de mare viteză din România și că anul acesta va fi un record de absorbție pe fonduri europene pentru infrastructura de transport.

“E o zi de mare bucurie: deschiderea lotului 2 din A10. De astăzi, se va circula și pe ultimii 29 km, în total, împreună cu segmentele din loturile 1 și 3, care se deschid concomitent. Nu e târziu, pentru celelalte proiecte, să se recupereze întârzierile. A3 Târgu-Mureș – 9 km de drum de mare viteză (autostradă și drum de legătură 2 x 2) se va deschide pe 6 decembrie”.

Proiecte aproape de finalizare

  • Drumul Expres 12 Craiova – Pitești, tronsonul 2 (90% realizat în septembrie). Alternativă la porțiunea Balș – Slatina (40 km)
  • Drumul de legătură de la Giurgiu (5,7 km, beton de ultimă generație) 95%, poate fi deschis în decembrie
  • Centura Satu Mare. 4 km au fost deschiși în octombrie, mai sunt 8 km foarte aproape de finalizare anul acesta.

Proiecte deja deschise

  • Centura Mihăilești
  • Pasajul Mogoșoaia
  • A1 Sibiu – Pitești (loturile 1 și 5)
  • A3 Transilvania
  • A0 – Autostrada de Centură București
  • DX Craiova – Pitești
  • DX Brăila – Galați
  • Podul de la Brăila

Sursa: Cătălin Drulă

Contractul pentru lotul 2 al A10 a fost semnat, în noiembrie 2014, cu asocierea Aktor – Euroconstruct Trading și avea inițial ca termen de finalizare a lucrărilor octombrie 2016. La momentul semnării, valoarea contractului era de 550 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.

O lucrare care ar fi trebuit să se execute în doi ani a ajuns să dureze șapte ani, în condițiile în care pe toate celelalte trei loturi ale A10 se circulă deja, pe primele două încă din 2018. Nici acum nu se poate vorbi despre recepția lucrării, ci doar despre deschiderea circulației, între Alba Iulia Nord și Aiud.

Constructorii A10 sunt: lot 1 (17 km) Sebeș – Pârâul Iovului: asocierea Pizzarotti (Italia); lot 2 (24 km), Pârâul Iovului – Aiud: asocierea Aktor (Grecia); lot 3 (12 km), Aiud – nod Decea: asocierea Tirrena Scavi (Italia); lot 4 (16 km), nod Decea – Turda: asocierea Porr (Austria).

Autostrada Transilvania A3 Câmpia Turzii – Nădășelu se conectează deja cu A10. Când se face joncțiunea dintre A10 și A1 (funcțională pe 131 km), se va circula exclusiv pe șosele de mare viteză, de la Nădășelu (Cluj), prin Alba, la Sibiu și Deva.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Replica de colecție a bancnotei de 20 de lei, lansată la Cluj și Timișoara

Articolul următor

Locuințe noi și spații comerciale în locul fabricilor din perioada comunistă

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share