Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cum s-a lucrat în 2021 la autostrăzile din Transilvania și Banat

România are funcționali aproape 1.000 km de șosele de mare viteză | Foto: 130 Km

Anul trecut în România s-au deschis numai două segmente de autostradă, și acestea numai în ultimul trimestru, ambele în zona Transilvaniei, cumulând doar 30 km.  

Platforma de specialitate 130 Km a prezentat situația șantierelor șoselelor de mare viteză din țară din 2021. Iată cum se prezintă situația în regiunile Transilvania și Banat. În noiembrie s-a deschis, în sfârșit, lotul 2 al Autostrăzii 10 Sebeș – Turda (Pârâul Iovului – Aiud), de 24 km. Împreună cu acesta s-au deschis 1,5 km din lotul 1 care nu puteau fi deschiși în absența lotului 2.

A10 a fost, astfel, finalizată pe traseul integral, la opt ani distanță de la licitația lansată în 2013. În decembrie s-a deschis și un mic segment pe A3: lotul 1 al traseului Târgu-Mureș – Ogra (Târgu-Mureș – Ungheni), de 4,5 km.

A1 (București – Nădlac). Tronsonul București – Pitești este deschis integral circulației (109 km). Pe următorul tronson, Pitești – Sibiu, există contracte semnate și lucrări în derulare pe secțiunea 1 Sibiu – Boița (14 km, termen deschidere 2023) și secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești (30 km, termen deschidere 2025).

Pentru secțiunea 2 (Boița – Cornetu, 34 km) constructorul a fost desemnat în decembrie, iar contractul este în curs de semnare; pentru secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni, 35 km) procedura de licitație este în derulare. Pentru secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș, 10 km) a fost selectat un constructor, iar contractul a fost semnat în noiembrie.

Centura orașului Sibiu (17 km) este deschisă circulației, alături de tronsoanele Sibiu – Orăștie (82 km) și Orăștie – Deva (32 km), deschise integral. Tronsonul următor, Lugoj – Deva, este deschis integral cu excepția a 13 km pe lotul 2 (Coșevița – Margina), în curs de relicitare (lungime secțiune deschisă pe Lugoj – Deva: 86 km).

Celelalte tronsoane, respectiv Lugoj – Timișoara (35 km), Timișoara – Arad și Centura Arad (41 km), Arad – Nădlac (39 km) sunt deschise integral. Singura secțiune care lipsește pe traseul Sibiu – Nădlac este reprezentată de cei 13 km între Coșevița și Margina (parte a lotului 2 din secțiunea Lugoj – Deva).

A3 (București – Borș). Primul tronson, București – Ploiești (65 km), este deschis integral circulației. Pe următorul tronson, Ploiești – Brașov, este deschis circulației traseul Râșnov – Cristian (6 km). Nu există alte secțiuni deschise sau în lucru pe acest tronson, dar se lucrează la studiul de fezabilitate. Tronsonul Brașov – Târgu-Mureș este eliminat din planurile guvernului, fiind înlocuit cu traseul Sebeș – Turda de pe A10.

Pe următorul tronson, Târgu-Mureș – Gilău, situația este următoarea: Târgu-Mureș – Ungheni (4,5  km), deschis în decembrie; Ungheni – Ogra (10 km) deschis; Ogra – Iernut (3,6 km) deschis; Iernut – Chețani (18 km) deschis; Chețani – Câmpia Turzii (15 km) – contract reziliat în martie 2021, licitație reluată; Câmpia Turzii – Gilău (51,7km) deschis.

Ultimul tronson al A3, Gilău – Borș, se prezintă astfel: Gilău – Nădășelu (9 km) deschis; Nădășelu – Mihăiești (17 km) în lucru, termen deschidere 2023; Mihăiești – Zimbor (13 km) în lucru, termen deschidere 2023; Zimbor – Poarta Sălajului (13 km) în lucru, termen deschidere 2023.

Celelalte loturi sunt Poarta Sălajului – Zalău (15 km), Zalău – Nușfalău (26 km) în curs de licitare; Nușfalău – Suplacu de Barcău (13 km) în lucru, termen deschidere 2022; Suplacu de Barcău – Chiribiș (26 km) în curs de licitare, constructor desemnat; Chiribiș – Biharia (29 km), în lucru, termen deschidere 2022, dar există dispute cu constructorul; Biharia – Borș (5,4 km) deschis.

A6 Sud (Lugoj – Calafat). Singura porțiune deschisă circulației este Balint – Centura Lugoj (10 km); nu există planuri de extindere a acesteia.

A10 (Sebeș – Turda). Este deschisă integral circulației (70 km), după ce lotul 2 (Pârâul Iovului – Aiud) a fost finalizat în noiembrie.

A11 (Arad – Oradea). Pe traseu sunt lucrări în derulare pentru legătura dintre Oradea și Autostrada A3 la Borș, cu termen de deschidere în 2023. Această secțiune va fi realizată la profil de drum expres. O secțiune de 3,5 km între A1 și Drumul Național 7, în zona Arad, este deschisă circulației.

Autostrăzi în pregătire

Pentru viitoarea autostrada Târgu-Mureș – Ungheni există licitație în derulare pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru întreg traseul, dar începerea efectivă a lucrărilor va mai întârzia câțiva ani. Pentru viitoarele autostrăzi Sibiu – Brașov, Brașov – Bacău și Timișoara – Moravița există contracte în derulare pentru studiul de fezabilitate.

Total
16
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Emerson și-a modernizat laboratorul de la Universitatea Tehnică

Articolul următor

Omul de afaceri mureșean Doru Borșan, partener în dezvoltarea Bahrainului

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
16
Share