Asociația Pro Infrastructură (API) consideră că structura metroului ușor de la Cluj poate fi terminată în cinci ani, fără ca acesta să fie și funcțional atunci.
S-a lansat licitația pentru proiectarea și execuția metroului ușor din Cluj-Napoca. Estimată la 6,6 miliarde lei, fără taxa pe valoarea adăugată, este acum una din cele mai mari investiții în infrastructura de transport europeană. “Vorbim de metrou ușor, nu greu, ca în capitală. Până în 2026 este fezabilă doar realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria – Sopor, plus depoul.
Deci nu se va putea circula. Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști”, conform API.
Contractul va fi semnat cu un singur antreprenor și acoperă aproape tot ce este necesar. Trenurile se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai. Proiectul are trei faze. Primele 9 stații (din totalul de 19), secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită, plus depoul Sopor sunt denumite faza 1.
“Termenele de execuție nu vor fi respectate”
“Finanțarea acestei etape este din Planul Național de Redresare și Reziliență și Programul Operațional Transport (66%). Fazele 2 (extensia spre Mănăștur și Florești) și faza 3 (spre Bd. Muncii) vor fi construite ulterior. Primăria va privi către autoritățile de la București pentru bani.
Deși studiul de fezabilitate este calitativ, termenele de execuție prevăzute nu vor fi respectate. Jalonul din PNRR este totuși realizabil, adică doar structura de rezistență (tunelurile și stațiile fără finisaje) să fie terminată în 2026. Contractul însă trebuie semnat anul acesta și jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 (condiționalități PNRR).
Metroul clujean este ușor: trenurile vor fi lungi de 51 m, cu 3 vagoane și capacitate maximă de 540 persoane, similare tramvaielor (față de 112 m cu 6 vagoane și aproape 2200 persoane în capitală). API a prezentat diferența între modelele Siemens Inspiro la Sofia (M3), respectiv Bombardier Movia la București (M5). Trenurile vor fi complet automate (fără conductor), frecvența maximă fiind de 90 de secunde”, spun specialiștii în infrastructură.
Provocările proiectului: șantier infernal, finanțare pe sfert, exproprieri, sit arheologic, sare în subteran
Aceștia avertizează că impactul asupra cetățenilor va fi foarte mare. În perioada de șantier bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minimum un an. Doar autobuzele vor circula pe culoare speciale.
“Sperăm să avem noroc de un antreprenor puternic, serios și flexibil în negociere (i se cere să semneze contractul pe tot proiectul cu finanțare asigurată doar pe sfert) care va face față provocărilor financiare dar și tehnice, centrul orașului fiind sit arheologic de grupa A, plin de clădiri inestimabile pe un sol instabil, în zona Piața Mărăști fiind un masiv de sare în subteran.
Le dorim succes responsabililor Primăriei Cluj-Napoca în implementarea proiectului și le cerem să deruleze urgent licitațiile pentru exproprieri și supervizare, apoi să vină rapid cu avizele și autorizațiile.
Solicităm companiei de transport public să gândească modele de transport eficiente pe durata lucrărilor, iar ulterior să coordoneze traseele de suprafață învechite, datând din celălalt regim, cu noua rută subterană”, transmite conducerea API.